Biljetten gäller i alla fall endast för en specifik avgång. Om det inte kan bli slutsålt så kan det i alla fall bli sålt så många att platsen tar slut, dvs man kommer inte på tåget och då är ju biljetten förverkad. Samma konsekvens som slutsålt, fastän man blir arg och besviken i ett senare skede i resan...X12 skrev:Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Avgångsspecifika biljetter är ganska meningslösa utan bokade platser. Detta kommer troligtvis att ändras när Mälardalstrafik tar över försäljningen av enkelbiljetter. Region Uppsala har exempelvis redan aviserat att det blir lokal taxa som gäller där.Odd skrev:Biljetten gäller i alla fall endast för en specifik avgång. Om det inte kan bli slutsålt så kan det i alla fall bli sålt så många att platsen tar slut, dvs man kommer inte på tåget och då är ju biljetten förverkad. Samma konsekvens som slutsålt, fastän man blir arg och besviken i ett senare skede i resan...X12 skrev:Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Vad jag förstår kommer från 2022 Mälardalstaxan finnas som enkelbiljett på definierad avgång samt som periodbiljett. Enkelbiljetten gäller enbart på Mälardalstrafiks egna tåg.
Taxan är avståndsberoende. Både för enkelbiljetten och periodbiljetten är angivet mellan vilka stationer de gäller.
RKTM kan besluta om avsteg från Mälardalstaxan.
Region Västmanland har t ex beslutat att enkelbiljett inom länet ska kosta 55 kr och att 30-dagarsbiljett inom länet ska ersättas av VL:s 30-dagars länskort.
Liknande beslut har vad jag förstår fattats åtminstone i Södermanlands län och Uppsala län.
Taxan är avståndsberoende. Både för enkelbiljetten och periodbiljetten är angivet mellan vilka stationer de gäller.
RKTM kan besluta om avsteg från Mälardalstaxan.
Region Västmanland har t ex beslutat att enkelbiljett inom länet ska kosta 55 kr och att 30-dagarsbiljett inom länet ska ersättas av VL:s 30-dagars länskort.
Liknande beslut har vad jag förstår fattats åtminstone i Södermanlands län och Uppsala län.
Periodbiljetter på Mälartåg
I dagsläget gäller länens periodkort i tre av sex regioner. I Östergötland gäller lokal taxa mellan Norrköping och Kolmården, men inte mellan Norrköping och Linköping. Från den 12 december 2021 gäller lokal taxa i hela Region Uppsala. Hur blir det i Region Stockholm?Mälartåg skrev:Andra biljetter för dig som pendlar
Länens periodkort
Med ett läns periodkort kan du resa inom det länet med Mälartåg.
Hitta den biljetten som passar bäst för dina resor hos: Länstrafiken Örebro, VL, Sörmlandstrafiken
I ett nytt tjänsteutlåtande sammanställs Mälardalstrafiks beslut om resevillkor, produkter och priser. Det finns egentligen inget nytt i dokumentet, men det ger en bra översikt.
På sidan 40 förtydligas att stationerna Arlanda och Märsta räknas både till Region Stockholm och Region Uppsala. Detta innebär att det går att åka mellan exempelvis Rosersberg och Knivsta med byte i Märsta utan att krångla med Mälardalstaxan, helt tack vare Region Uppsala.
Mälardalstaxans månadsbiljett mellan Stockholm och Märsta kostar 1 540 kronor, d.v.s. betydligt mer än motsvarande SL-biljett. Mellan Flemingsberg och Arlanda är priset 2 180 kronor. Även fortsättningsvis kommer alltså i princip ingen att åka direkttåg mellan Stockholm och Märsta, och någon avlastning av den överbelastade Södertäljelinjen blir det inte heller.
Mälardalstaxans enkelbiljetter är endast giltiga för definierad avgång mellan två stationer, och giltighet i respektive läns lokala buss- och spårtrafik ingår ej. Den flexibilitet som garanteras av Sydtaxan i södra och västra Sverige finns alltså inte med Mälardalstaxan, utan måste beslutas av respektive region. Region Uppsala har gjort detta, men där är det inte marknadsfundamentalister som styr...
På sidan 40 förtydligas att stationerna Arlanda och Märsta räknas både till Region Stockholm och Region Uppsala. Detta innebär att det går att åka mellan exempelvis Rosersberg och Knivsta med byte i Märsta utan att krångla med Mälardalstaxan, helt tack vare Region Uppsala.
Mälardalstaxans månadsbiljett mellan Stockholm och Märsta kostar 1 540 kronor, d.v.s. betydligt mer än motsvarande SL-biljett. Mellan Flemingsberg och Arlanda är priset 2 180 kronor. Även fortsättningsvis kommer alltså i princip ingen att åka direkttåg mellan Stockholm och Märsta, och någon avlastning av den överbelastade Södertäljelinjen blir det inte heller.
Mälardalstaxans enkelbiljetter är endast giltiga för definierad avgång mellan två stationer, och giltighet i respektive läns lokala buss- och spårtrafik ingår ej. Den flexibilitet som garanteras av Sydtaxan i södra och västra Sverige finns alltså inte med Mälardalstaxan, utan måste beslutas av respektive region. Region Uppsala har gjort detta, men där är det inte marknadsfundamentalister som styr...
Så man kan säga att om man måste köpa biljetten i förväg men inte vet vilken avgång som man kommer att åka, så kostar biljetten flera tusen kronor och gäller i 30 dagar, även om man bara åker en gång med den?
Både flexibelt pris och flexibelt resande... men kanske inte så prisvärt, så det lönar sig att ta en extra tur med bilen i stället.
Är det egentligen så konstigt att folk hellre åker bil?
Både flexibelt pris och flexibelt resande... men kanske inte så prisvärt, så det lönar sig att ta en extra tur med bilen i stället.
Region Uppsala har beslutat att lokal taxa gäller fullt ut i hela länet. Där är det alltså bara att köpa en enkelbiljett och åka när det passar.Odd skrev:Så man kan säga att om man måste köpa biljetten i förväg men inte vet vilken avgång som man kommer att åka, så kostar biljetten flera tusen kronor och gäller i 30 dagar, även om man bara åker en gång med den?
Vad marknadsfundamentalisterna i Region Stockholm tänker göra vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om Mälartågen i praktiken blir oanvändbara i Stockholms län. Så är det ju redan idag.
Notera exempelvis att Öresundstågen har nästan 50 procent fler resenärer i Sverige än Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, UVEN, Sörmlandspilen, Upptåget, SJ:s Uppsalapendel, Mälarbanan och Ostpendeln tillsammans. Ambitionsnivån är inte den högsta.
Ovan nämnda linjer skulle ha fler resenärer än Öresundstågen om de tog så lite som en tiondel av alla pendeltågsresenärer i Stockholm...
Genomgående tåg leder till dålig punktlighet.
Det får blir Mälartåg från Uppsala till Stockholm och SJ från Stockholm till Uppsala. Mindre risk att drabbas av något haveri i Flempan eller Örebro på det viset.
Det får blir Mälartåg från Uppsala till Stockholm och SJ från Stockholm till Uppsala. Mindre risk att drabbas av något haveri i Flempan eller Örebro på det viset.
Frågor och svar om UL och Mälartåg
Som tidigare nämnts gäller UL-biljetter på sträckan Uppsala–Arlanda/Märsta, vilket betyder att signaturen "Odd" kan göra spontanresor med Mälartåg i åtminstone en av regionerna. Tydligen blir det totalt 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning på vardagar, vilket tyder på ett ineffektivt trafikupplägg med tomkörning.
Som tidigare nämnts gäller UL-biljetter på sträckan Uppsala–Arlanda/Märsta, vilket betyder att signaturen "Odd" kan göra spontanresor med Mälartåg i åtminstone en av regionerna. Tydligen blir det totalt 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning på vardagar, vilket tyder på ett ineffektivt trafikupplägg med tomkörning.
- Hechtwagen
Kan ju vara delning och hopkoppling av tågsätt så det behöver inte vara tomkörningar.Enceladus skrev:Frågor och svar om UL och Mälartåg
Förstår inte, trodde att Upptåget skulle bli en del av Mälartåg vid tidtabellsskiftet? Men det står det inget om på länken.Enceladus skrev:Frågor och svar om UL och Mälartåg
Upphandling måste göras omDiripsi skrev:Förstår inte, trodde att Upptåget skulle bli en del av Mälartåg vid tidtabellsskiftet? Men det står det inget om på länken.Enceladus skrev:Frågor och svar om UL och Mälartåg
Upptåget blir en integrerad del av Mälardalstrafiks trafiksystem den 12 juni nästa år. Förseningen beror på att Region Uppsala inte ville riskera en oförutsägbar trafikstart.järnvägar.nu skrev:Mälardalstrafiken måste göra om upphandlingen av trafikavtalet för Mälartåg. SJ begärde överprövning hos Förvaltningsrätten som bifallit SJ:s ansökan. MTR kan dock köra tågen från december genom en direkttilldelning.
[...]
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala har som gardering valt att förlänga avtalet med Transdev i sex månader. Det innebär att trafiken med Upptåget kommer att vara i stort sett oförändrad fram till och med den 11 juni 2022.
Nu gäller periodbiljett zon på Mälartåg. Sörmlandstrafiken nämner enbart de fyra sträckorna Kvicksund-Eskilstuna, Hälleforsnäs-Flen, Läggesta-Strängnäs och Katrineholm-Vingåker, men det är väl alla sträckor i länet som ryms inom en zon? I så fall gäller lokal taxa för alla periodbiljetter, vilket är en viss förbättring. Inte lika bra som UL, men mycket bättre än SL.X12 skrev:Ja, men endast med månadskort giltigt för hela länet. Lokala enkelbiljetter är inte giltiga, åtminstone i Örebro och Sörmland. Inte heller enzonskort även om ska åka tåg inom en zon. Det leder till ganska inkonsekvent prissättning där tåget är billigare än bussen mellan Katrineholm-Flen, medan bussen är billigast på Katrineholm-Vingåker.Enceladus skrev:Men i de andra tre regionerna (Sörmland, Västmanland och Örebro) är det väl hela länet som gäller?
Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats
Och ingen är förvånad. Men detta aktualiserar frågan om att även Uppsalatågen via Märsta borde vara genomgående, förslagsvis till Norrköping enligt de ursprungliga planerna.SL skrev:Priset för en Arlanda-passage har sedan 2016 varit 120 kronor men höjs nu till 130 kronor. Det beror på att A-Train som har ensamrätt över persontrafiken till och från Arlanda höjt avgifterna för tågoperatörerna som använder stationen Arlanda C.
Det brukar vara en effekt av monopol-liknande situationer...
Absolut, men varför envisas politikerna med att göra det onödigt krångligt att åka via Märsta? Med små förändringar kan alternativet via Märsta göras mycket attraktivare. Tågen går redan. Det är bara att ändra några detaljer (t.ex. gemensam taxa, genomgående tåg, jämn trafik och styv tidtabell). Har Mälardalens politiker någonsin varit i Öresundsregionen?Odd skrev:Det brukar vara en effekt av monopol-liknande situationer...

Förhoppningsvis tar Trafikverket, SJ och Mälab till sig av kritiken och fixar ett bättre upplägg för Uppsala - Märsta i T23.Enceladus skrev:
Absolut, men varför envisas politikerna med att göra det onödigt krångligt att åka via Märsta?
Frustration över Mälartågs biljettmiss: ”Inte hållbart”X12 skrev: ↑tisdag 28 september 2021 22:08Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Tåget blir slutsålt efter ordinarie avgångstid. Är det inte dags att Mälardalstrafik slutar sälja egna biljetter och överlåter det åt regionerna? Jämför Öresundståg...P4 Sörmland skrev:Med Mälartåg går det inte att köpa biljett till försenade tåg efter ordinarie avgångstid vilket väcker frustration hos resenärer.
[...]
Detta har lett till att tvingats köpa nio olika biljetter under en och samma dag.
Säljer inte Öresundståg egna biljetter?Enceladus skrev: ↑måndag 30 juni 2025 16:22Frustration över Mälartågs biljettmiss: ”Inte hållbart”X12 skrev: ↑tisdag 28 september 2021 22:08Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Tåget blir slutsålt efter ordinarie avgångstid. Är det inte dags att Mälardalstrafik slutar sälja egna biljetter och överlåter det åt regionerna? Jämför Öresundståg...P4 Sörmland skrev:Med Mälartåg går det inte att köpa biljett till försenade tåg efter ordinarie avgångstid vilket väcker frustration hos resenärer.
[...]
Detta har lett till att tvingats köpa nio olika biljetter under en och samma dag.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Jo, men besökarna hänvisas till "öppna biljetter" som säljs av länstrafiken:
Vidare erbjuds anslutande resor med lokaltrafiken, och i Danmark är biljetten inte heller avgångsspecifik. Mälardalstrafik har inget av detta. Det är som natt och dag - då tänker jag inte på Öresundstågs imponerande nattrafik. Faktum är att lokal taxa inte ens gäller på Mälartåg i en av regionerna - lätt att gissa vilken!Öresundståg skrev:Din Öresundstågsbiljett gäller inte bara för tågresan, utan även på stadsbussen till och från stationen!
En förbokad biljett är generellt sett endast giltig på den utsatta avgången. Mer öppna biljetter säljs av länstrafiken. Beroende på vilken sorts biljett du har finns olika möjlighet till om- och avbokning.
[...]
Biljetter där resan påbörjas inom zon F + L – exempelvis Köpenhamns centralstation eller flygplats – är giltiga för resa med Öresundståg på samma sträcka inom tre timmar före och efter den utsatta avgången. Ingen ombokning krävs. Eventuell platsreservation medföljer ej.

Bra att veta inför resan
Det sägs ofta att Skånetrafiken är ljusår före alla andra, men Östgötatrafiken brukar hänga med i svängarna. Mälartåg hämmas dock av stockkonservativa SL.Skånetrafiken skrev:Självklart kan du resa vidare också utanför Skåne med Skånetrafiken. Res med oss till Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg samt till Mölndal och Göteborg.