Anekdotisk bevisföring har låg tillförlitlighet.Enceladus skrev:Låt mig beskriva nattens resa från Vasagatan. Först blir jag erbjuden svarttaxi. Därefter droger. Sedan kommer en tredje person som erbjuder gratis skjuts vid köp av droger. Allt detta Inom loppet av knappt tio minuter. Det är ju helt ofattbart! Som grädde på moset finns det några högljudda gäng som bara hänger på gatan och inte har någon avsikt att använda kollektivtrafiken.Lars_L skrev:I övrigt menar jag att spårfaktorn inte finns.
Det är som natt och dag att vänta på en nattbuss på Vasagatan och vänta på ett tåg under jorden. Oavsett turtäthet och restid kommer denna drogförsäljning och dessa gäng att skrämma iväg en stor del av resenärerna. En lösning är i och för sig att ta tunnelbanan till Gullmarsplan. Där brukar det vara tryggare.
Problemet är dock att den som kliver på vid Gullmarsplan riskerar att behöva stå i en halvtimme. Jag hade turen att åka med linje 794 från Vasagatan. Där var det gott om plats. Men vid Gullmarsplan kom bussen ikapp föregående linje 791 och det var ingen vacker syn. Det står folk i hela gångarna som det ofta blir.
(Hur är det ens möjligt att linje 794 lyckas komma ikapp linje 791? Taxibilar som blockerar hållplatserna och extremt tidskrävande resandeutbyten är väl möjliga orsaker.)
För den som bara använder tunnelbanan och dess matarbussar är det enkelt att förneka spårfaktorn. Det är den som faktiskt använder riktiga bussar som bäst vet hur viktig spårfaktorn är!
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p383717