Hur viktig är spårfaktorn?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7438
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:I övrigt menar jag att spårfaktorn inte finns.
Låt mig beskriva nattens resa från Vasagatan. Först blir jag erbjuden svarttaxi. Därefter droger. Sedan kommer en tredje person som erbjuder gratis skjuts vid köp av droger. Allt detta Inom loppet av knappt tio minuter. Det är ju helt ofattbart! Som grädde på moset finns det några högljudda gäng som bara hänger på gatan och inte har någon avsikt att använda kollektivtrafiken.

Det är som natt och dag att vänta på en nattbuss på Vasagatan och vänta på ett tåg under jorden. Oavsett turtäthet och restid kommer denna drogförsäljning och dessa gäng att skrämma iväg en stor del av resenärerna. En lösning är i och för sig att ta tunnelbanan till Gullmarsplan. Där brukar det vara tryggare.

Problemet är dock att den som kliver på vid Gullmarsplan riskerar att behöva stå i en halvtimme. Jag hade turen att åka med linje 794 från Vasagatan. Där var det gott om plats. Men vid Gullmarsplan kom bussen ikapp föregående linje 791 och det var ingen vacker syn. Det står folk i hela gångarna som det ofta blir.

(Hur är det ens möjligt att linje 794 lyckas komma ikapp linje 791? Taxibilar som blockerar hållplatserna och extremt tidskrävande resandeutbyten är väl möjliga orsaker.)

För den som bara använder tunnelbanan och dess matarbussar är det enkelt att förneka spårfaktorn. Det är den som faktiskt använder riktiga bussar som bäst vet hur viktig spårfaktorn är!
Anekdotisk bevisföring har låg tillförlitlighet.

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p383717
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Anekdotisk bevisföring har låg tillförlitlighet.

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p383717
Absolut. Det finns dock viss statistik som tyder på att Vasagatan är den farligaste platsen i Stockholms innerstad:
DN skrev:Den farligaste platsen är området kring gamla Posten med Vasagatan och Klarabergsgatan. Här skedde 170 våldsbrott på allmän plats.
En färskare artikel: Här är Vasastans farligaste plats
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7438
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
Absolut. Det finns dock viss statistik som tyder på att Vasagatan är den farligaste platsen i Stockholms innerstad:
DN skrev:Den farligaste platsen är området kring gamla Posten med Vasagatan och Klarabergsgatan. Här skedde 170 våldsbrott på allmän plats.
En färskare artikel: Här är Vasastans farligaste plats
Kopplingen mellan "spårfaktorn" och Vasagatan är homeopatiskt förtunnad, för att uttrycka sig vänligt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Kopplingen mellan "spårfaktorn" och Vasagatan är homeopatiskt förtunnad, för att uttrycka sig vänligt.
Spårtrafik har inte den typen av ordningsproblem, vilket kan ses som en del av spårfaktorn. Den del av Klarabergsgatan där Spårväg City går har nästan blivit problemfri sedan den blev bilfri. Tunnelbanan och pendeltågen är av naturliga skäl bilfria. Utan biltrafik försvinner en stor del av ordningsproblemen.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 754
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:I övrigt menar jag att spårfaktorn inte finns.
Låt mig beskriva nattens resa från Vasagatan. Först blir jag erbjuden svarttaxi. Därefter droger. Sedan kommer en tredje person som erbjuder gratis skjuts vid köp av droger. Allt detta Inom loppet av knappt tio minuter. Det är ju helt ofattbart! Som grädde på moset finns det några högljudda gäng som bara hänger på gatan och inte har någon avsikt att använda kollektivtrafiken.

Det är som natt och dag att vänta på en nattbuss på Vasagatan och vänta på ett tåg under jorden. Oavsett turtäthet och restid kommer denna drogförsäljning och dessa gäng att skrämma iväg en stor del av resenärerna. En lösning är i och för sig att ta tunnelbanan till Gullmarsplan. Där brukar det vara tryggare.
En bättre lösning är att ordningsmakten upprätthåller ordningen! De problem du beskriver är ju en konsekvens av polisens frånvaro snarare än frånvaron av spår.

Även jag kan bli erbjuden svarttaxi längs Vasagatan när jag går hem iklädd MTR-uniform. Det borde inte vara sååå svårt för civilklädda poliser att gripa några svarttaxiförare. Om det bara vore högre prioritet på det.
Enceladus skrev:Utan biltrafik försvinner en stor del av ordningsproblemen.
Okej. Inför förbud mot privat biltrafik under en viss tid på dygnet längs Vasagatan då. Fast det förutsätter förstås att någon kontrollerar att förbudet efterlevs.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7438
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Kopplingen mellan "spårfaktorn" och Vasagatan är homeopatiskt förtunnad, för att uttrycka sig vänligt.
Spårtrafik har inte den typen av ordningsproblem, vilket kan ses som en del av spårfaktorn. Den del av Klarabergsgatan där Spårväg City går har nästan blivit problemfri sedan den blev bilfri. Tunnelbanan och pendeltågen är av naturliga skäl bilfria. Utan biltrafik försvinner en stor del av ordningsproblemen.
Om det är något mos inblandat här så är det snömoset. Det finns inga sådana samband.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

80 bussar i skytteltrafik Malmö – Lund
Bussmagasinet skrev:– Vi har 7 000 resenärer i timmen i rusningstid. Med bussar kan vi ta cirka 5 000 i timmen. Förhoppningsvis kommer en del pendlare att välja andra lösningar under den här veckan. De jobbar hemifrån, samåker, cyklar eller reser på andra tider. Vi vet att resandet minskar med cirka 30 procent när det blir så här, säger Anders Engzell, kommunikationsansvarig hos Skånetrafiken, till Sydsvenskan.
Spårfaktorn innebär att ersättningstrafiken inte behöver ha lika hög kapacitet som den ordinarie tågtrafiken. Jag tror faktiskt att 30 procent kan vara i underkant. Enligt Google har Södertäljelinjen stående resenärer när 30-minuterstrafiken börjar på helger. Ett pendeltåg ersätts med tre ledbussar när nattbussarna tar över. Vart tar resenärerna vägen? :roll:
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:80 bussar i skytteltrafik Malmö – Lund
Bussmagasinet skrev:– Vi har 7 000 resenärer i timmen i rusningstid. Med bussar kan vi ta cirka 5 000 i timmen. Förhoppningsvis kommer en del pendlare att välja andra lösningar under den här veckan. De jobbar hemifrån, samåker, cyklar eller reser på andra tider. Vi vet att resandet minskar med cirka 30 procent när det blir så här, säger Anders Engzell, kommunikationsansvarig hos Skånetrafiken, till Sydsvenskan.
Spårfaktorn innebär att ersättningstrafiken inte behöver ha lika hög kapacitet som den ordinarie tågtrafiken. Jag tror faktiskt att 30 procent kan vara i underkant. Enligt Google har Södertäljelinjen stående resenärer när 30-minuterstrafiken börjar på helger. Ett pendeltåg ersätts med tre ledbussar när nattbussarna tar över. Vart tar resenärerna vägen? :roll:
De gör väl som de flesta andra, ligger hemma och sover och väntar på nästa arbetsdag?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:80 bussar i skytteltrafik Malmö – Lund
Bussmagasinet skrev:– Vi har 7 000 resenärer i timmen i rusningstid. Med bussar kan vi ta cirka 5 000 i timmen. Förhoppningsvis kommer en del pendlare att välja andra lösningar under den här veckan. De jobbar hemifrån, samåker, cyklar eller reser på andra tider. Vi vet att resandet minskar med cirka 30 procent när det blir så här, säger Anders Engzell, kommunikationsansvarig hos Skånetrafiken, till Sydsvenskan.
Spårfaktorn innebär att ersättningstrafiken inte behöver ha lika hög kapacitet som den ordinarie tågtrafiken. Jag tror faktiskt att 30 procent kan vara i underkant. Enligt Google har Södertäljelinjen stående resenärer när 30-minuterstrafiken börjar på helger. Ett pendeltåg ersätts med tre ledbussar när nattbussarna tar över. Vart tar resenärerna vägen? :roll:
De gör väl som de flesta andra, ligger hemma och sover och väntar på nästa arbetsdag?
Tunnelbanan har fortfarande nästan tre gånger fler resenärer än pendeltågen, och där minskar inte resandet abrupt klockan 2 på helger. Således är den abrupta minskningen inget allmänt samhällsfenomen, utan något specifikt för just trafiken längs pendeltågsspåren. Men nej, spårfaktorn finns absolut inte...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Tunnelbanan har fortfarande nästan tre gånger fler resenärer än pendeltågen, och där minskar inte resandet abrupt klockan 2 på helger. Således är den abrupta minskningen inget allmänt samhällsfenomen, utan något specifikt för just trafiken längs pendeltågsspåren. Men nej, spårfaktorn finns absolut inte...
Ja det där om att resenärerna ligger hemma och sover är givetvis bara dumheter. Men det här handlar inte om någon mystisk "spårfaktor" utan om att restiden med 791 är en halvtimme längre än med pendeltåget, och givetvis det faktum att bussarna är så fulla att det helt enkelt inte går att få in fler resenärer. Försök inte att använda detta som ett argument i din propaganda mot direktbussar. Resenärerna tycker mycket bättre om bekväma direktbussar än spårtrafik+anslutningsbuss om restiden är samma, och ibland även om restiden är något längre med direktbussen, just eftersom man slipper risken att man missar anslutningen, förutom att bytet i sig givetvis är besvärande.
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Tunnelbanan har fortfarande nästan tre gånger fler resenärer än pendeltågen, och där minskar inte resandet abrupt klockan 2 på helger. Således är den abrupta minskningen inget allmänt samhällsfenomen, utan något specifikt för just trafiken längs pendeltågsspåren. Men nej, spårfaktorn finns absolut inte...
Ja det där om att resenärerna ligger hemma och sover är givetvis bara dumheter. Men det här handlar inte om någon mystisk "spårfaktor" utan om att restiden med 791 är en halvtimme längre än med pendeltåget, och givetvis det faktum att bussarna är så fulla att det helt enkelt inte går att få in fler resenärer. Försök inte att använda detta som ett argument i din propaganda mot direktbussar. Resenärerna tycker mycket bättre om bekväma direktbussar än spårtrafik+anslutningsbuss om restiden är samma, och ibland även om restiden är något längre med direktbussen, just eftersom man slipper risken att man missar anslutningen, förutom att bytet i sig givetvis är besvärande.
Det är förstås sant att restiden är en viktig faktor, men den förklarar inte hela skillnaden. På sträckan mellan Gullmarsplan och Hagsätra går nattbussarna faktiskt snabbare än tunnelbanan, men ändå verkar de flesta resenärer i denna reserelation välja tunnelbanan. SL:s egna riktlinjer har en bra förklaring: "det är förhållandevis bekvämare att stå i spårfordon". Vad är detta om inte någon mystisk spårfaktor?

Sedan är jag inte av princip motståndare till direktbussar, utan anser bara att det är en relativt dyr form av trafik som är svår att motivera i ett läge där det finns stora brister i övrigt. Jag kan dock inte förneka att somliga direktbussar är riktigt populära, speciellt i områden där resenärerna är vana vid att åka buss (t.ex. Nacka/Värmdö och Tyresö/Haninge).
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Det är förstås sant att restiden är en viktig faktor, men den förklarar inte hela skillnaden. På sträckan mellan Gullmarsplan och Hagsätra går nattbussarna faktiskt snabbare än tunnelbanan, men ändå verkar de flesta resenärer i denna reserelation välja tunnelbanan. SL:s egna riktlinjer har en bra förklaring: "det är förhållandevis bekvämare att stå i spårfordon". Vad är detta om inte någon mystisk spårfaktor?
Det är nog så enkelt som att resenärerna till Hagsätra inte känner till 79x-bussarna. Många går väl till tunnelbanan av vana, och om man söker i reseplaneraren på resor till Hagsätra så kommer inte 79x-bussarna upp. Det gör de inte ens på vardagsnätter utan då hänvisas man till linje 195.

Någonting som allmänt är väldigt viktigt att tänka på är att resenärerna långtifrån alltid gör rationella val. Vad resenärerna väljer är inte samma sak som vad resenärerna föredrar.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Det är förstås sant att restiden är en viktig faktor, men den förklarar inte hela skillnaden. På sträckan mellan Gullmarsplan och Hagsätra går nattbussarna faktiskt snabbare än tunnelbanan, men ändå verkar de flesta resenärer i denna reserelation välja tunnelbanan. SL:s egna riktlinjer har en bra förklaring: "det är förhållandevis bekvämare att stå i spårfordon". Vad är detta om inte någon mystisk spårfaktor?
Det är nog så enkelt som att resenärerna till Hagsätra inte känner till 79x-bussarna. Många går väl till tunnelbanan av vana, och om man söker i reseplaneraren på resor till Hagsätra så kommer inte 79x-bussarna upp. Det gör de inte ens på vardagsnätter utan då hänvisas man till linje 195.

Någonting som allmänt är väldigt viktigt att tänka på är att resenärerna långtifrån alltid gör rationella val. Vad resenärerna väljer är inte samma sak som vad resenärerna föredrar.
Hört talas om bounded rationality? Alltså att människor gör val, som de själva upplever som rationella (liksom vad man egentligen uppfattar som rimliga alternativ, eller vad man känner till), inom mer eller mindre individuellt satta gränser? Just hur man väljer färdmedel menar jag är ett sådant exempel, där vanan även spelar stor roll för vilka alternativ man upplever sig ha. Gäller f ö även mellan kollektivtrafik och bil...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Hört talas om bounded rationality? Alltså att människor gör val, som de själva upplever som rationella (liksom vad man egentligen uppfattar som rimliga alternativ, eller vad man känner till), inom mer eller mindre individuellt satta gränser? Just hur man väljer färdmedel menar jag är ett sådant exempel, där vanan även spelar stor roll för vilka alternativ man upplever sig ha. Gäller f ö även mellan kollektivtrafik och bil...
Huvudet på spiken! Relevant artikel: Tomt på nya pendelbussarna
Svenska Dagbladet skrev:SL har gjort en första utvärdering av direktbusslinjerna, som bekostas med statliga trängselskattepengar. Den visar att de nya busslinjerna har anammats mest i de områden där pendlarna är vana vid att åka buss, som i Nacka och Värmdö. Men där pendeltåget är den vanliga kommunikationen till stan är intresset för bussarna klent.
I samband med införandet av trängselskatten för många år sedan började SL köra ett stort antal direktbusslinjer. Emellertid varierade erfarenheterna kraftigt mellan olika delar av regionen. De nya direktbussarna anammades direkt i områden där resenärerna är vana vid att åka buss. Däremot tog det ett par månader innan direktbussarna blev populära i områden där resenärerna är vana vid att åka tåg.

Det finns ett liknande fenomen med nattbussar. Linjerna 610 och 690 är två nattbussar som går mellan Danderyds sjukhus och Rosengården i Vallentuna. Den tidigare är en linje som går även dagtid. Den senare är en linje som officiellt ersätter Roslagsbanan nattetid. Trots att båda linjerna har i princip samma upptagningsområden så är det bara en av dem som har ordningsproblem. Roslagsbanans resenärer har tydligen inte lärt sig att åka buss!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Stefan Widén »

Ja lite måste man skratta åt att tråden om spårfaktorn vinglar ut till något som inte med saken mer än att om en resenär får välja tar oftast det spårburna för att det känns tryggare osv.

Och för de som inte minns eller orkar läsa hela tråden handlar spårfaktorn om den extra ökning av resenärer som blir då man öppnar en ny spårvägslinje. Har man räknat på 10 resenärer per dag och dimensionerat för det så blir utfallet oftast 12-13 st. vilket gör att man får angenäma nöjet att öka trafiken.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Stefan Widén skrev:Ja lite måste man skratta åt att tråden om spårfaktorn vinglar ut till något som inte med saken mer än att om en resenär får välja tar oftast det spårburna för att det känns tryggare osv.

Och för de som inte minns eller orkar läsa hela tråden handlar spårfaktorn om den extra ökning av resenärer som blir då man öppnar en ny spårvägslinje. Har man räknat på 10 resenärer per dag och dimensionerat för det så blir utfallet oftast 12-13 st. vilket gör att man får angenäma nöjet att öka trafiken.

Stefan
Jadu, jag har i a f inte svårt att hålla mig för skratt åt den där grova sågningen av hela resonemanget kring val av färdmedel som jag och Saturnusmånen förde strax ovanför ditt inlägg... Detta om något har ju med spårfaktorn att göra, d v s hur människor gör sina val baserade på vad man ser som reella alternativ!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3505
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev:Ja lite måste man skratta åt att tråden om spårfaktorn vinglar ut till något som inte med saken mer än att om en resenär får välja tar oftast det spårburna för att det känns tryggare osv.

Och för de som inte minns eller orkar läsa hela tråden handlar spårfaktorn om den extra ökning av resenärer som blir då man öppnar en ny spårvägslinje. Har man räknat på 10 resenärer per dag och dimensionerat för det så blir utfallet oftast 12-13 st. vilket gör att man får angenäma nöjet att öka trafiken.

Stefan
Fast vad händer med spårfaktorn när den utökade turen är en röd ledbuss?
Enceladus
Inlägg: 11309
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Ja lite måste man skratta åt att tråden om spårfaktorn vinglar ut till något som inte med saken mer än att om en resenär får välja tar oftast det spårburna för att det känns tryggare osv.

Och för de som inte minns eller orkar läsa hela tråden handlar spårfaktorn om den extra ökning av resenärer som blir då man öppnar en ny spårvägslinje. Har man räknat på 10 resenärer per dag och dimensionerat för det så blir utfallet oftast 12-13 st. vilket gör att man får angenäma nöjet att öka trafiken.
Jonas Eliasson menar däremot att spårfaktorn är politisk. Enligt trafikexperten går det att "få samma fördelar med buss, bara viljan finns". Jag är böjd att hålla med. Exempelvis slår Metrobüs i Istanbul samtliga banor i Stockholm i både antal resenärer och turtäthet under hela dygnet.

Den stora haken med busstrafik är väl att den kräver värdefull mark och lågbetalda bussförare för att gå runt. Av nämnda skäl brukar busslösningar avfärdas i mer utvecklade länder. Busstrafik kan således vara minst lika attraktiv som spårtrafik, men faller då på sin höga kostnad.

Signaturen "spårlasse" har en annan ingångspunkt:
spårlasse skrev:Det där är en myt. Egentligen gjordes ingen riktig prognos på exakt den här varianten med Tvärbanan, Men de prognoser som gjordes pekade på betydligt högre resande än vad det kom att vara de första åren. Det är först nu som Tvärbanan överskrider prognoserna. I själva verket brukar rätt många prognoser på tunnelbana och spårväg slå fel åt det hållet. Helt enkelt för att man ofta räknar/planerar för en kraftigare utbyggnadstakt/tillväxt av staden än vad som sker. Det omvända kan ju också förstås hända som med Svealandsbanan. Men där gav man också en rätt extrem skillnad i restid. Och det är ju också detta som ger utslag i anlayser - vilket sällan går att se med nya spårsatsningar.
Skribenten menar att det visserligen finns en spårfaktor, men att den utgörs av ökat bostadsbyggande snarare än trafiken i sig (bortsett från restidsvinster).

Trafikförvaltningen påstår emellertid att "det är förhållandevis bekvämare att stå i spårfordon", vilket alltså är oberoende av såväl bostadsbyggande som restidsvinster.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 583
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Sio »

Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:Ja lite måste man skratta åt att tråden om spårfaktorn vinglar ut till något som inte med saken mer än att om en resenär får välja tar oftast det spårburna för att det känns tryggare osv.

Och för de som inte minns eller orkar läsa hela tråden handlar spårfaktorn om den extra ökning av resenärer som blir då man öppnar en ny spårvägslinje. Har man räknat på 10 resenärer per dag och dimensionerat för det så blir utfallet oftast 12-13 st. vilket gör att man får angenäma nöjet att öka trafiken.

Stefan
Fast vad händer med spårfaktorn när den utökade turen är en röd ledbuss?
Då blir det bussfaktorn, vilken är inversen på spårfaktorn, 0,77-0,83.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hur viktig är spårfaktorn?

Inlägg av Stefan Widén »

Sio skrev:
Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:Ja lite måste man skratta åt att tråden om spårfaktorn vinglar ut till något som inte med saken mer än att om en resenär får välja tar oftast det spårburna för att det känns tryggare osv.

Och för de som inte minns eller orkar läsa hela tråden handlar spårfaktorn om den extra ökning av resenärer som blir då man öppnar en ny spårvägslinje. Har man räknat på 10 resenärer per dag och dimensionerat för det så blir utfallet oftast 12-13 st. vilket gör att man får angenäma nöjet att öka trafiken.

Stefan
Fast vad händer med spårfaktorn när den utökade turen är en röd ledbuss?
Då blir det bussfaktorn, vilken är inversen på spårfaktorn, 0,77-0,83.
Spårfaktorn är ju inget som enbart händer i Sverige utan i de flesta av de städer som satsat på nya spårvagnar de senaste 25-30 åren. Mönstret är tydligt i man gör prognoser som sedan överträffas av det verkliga utfallet. Och det är just detta som är det häftiga. Trots att man försökt "ta höjd" för "spårfaktoreffekten" har man i alla fall överträffats.

Nu har vi ett helt nytt system i Lund att studera. Det finns tydliga prognoser på resandet både initialt och när kringliggande mark byggts ut till det som planerats. Ska bli jättespännande att se utfallet efter ett par års drift.

Spårfaktorn är vad det låter anläggningar på spår. Företrädesvis spårvägssystem. För de som vill studera nya buss linjer och dess effekter får gärna göra det men det är inte direkt jämförbara.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar