Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?
Postat: tisdag 18 oktober 2022 7:08
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Till trots för att dina förslag är genomtänkta ser jag att följande bör tillföras:Harald skrev: ↑måndag 17 oktober 2022 21:41 På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen
Man skulle förstås behöva lite mera data om resandet, men om längre vagnar på linje 11 gör att det räcker med en linje från Bergsjön till centrum, så skulle man kunna låta sexan och sjuan byta ändstation.2763 skrev: ↑tisdag 18 oktober 2022 11:05Till trots för att dina förslag är genomtänkta ser jag att följande bör tillföras:Harald skrev: ↑måndag 17 oktober 2022 21:41 På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen
Januarigatan är nog tyngre än Aprilgatan eftersom 6:an inte går snabbspåret, det känns inte som en möjlighet.
Jag tror att det är bättre fördelning om man lägger ner Beväringsgatan i stället för Nymånegatan - du får bättre rytm.
Grönsakstorget/Domkyrkan har alldeles för många målpunkter för att det ska vara möjligt att genomföra. Om man vill få upp kapaciteten är det Domkyrkan som borde ryka.
/T
Hade det inte varit bättre att slå ihop Kviberg och Beväringsgatan i ett nytt läge och samtidigt flytta Nymånegatans plattformar precis söder om växlarna?Harald skrev: ↑tisdag 18 oktober 2022 12:08Man skulle förstås behöva lite mera data om resandet, men om längre vagnar på linje 11 gör att det räcker med en linje från Bergsjön till centrum, så skulle man kunna låta sexan och sjuan byta ändstation.2763 skrev: ↑tisdag 18 oktober 2022 11:05Till trots för att dina förslag är genomtänkta ser jag att följande bör tillföras:Harald skrev: ↑måndag 17 oktober 2022 21:41 På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen
Januarigatan är nog tyngre än Aprilgatan eftersom 6:an inte går snabbspåret, det känns inte som en möjlighet.
Jag tror att det är bättre fördelning om man lägger ner Beväringsgatan i stället för Nymånegatan - du får bättre rytm.
Grönsakstorget/Domkyrkan har alldeles för många målpunkter för att det ska vara möjligt att genomföra. Om man vill få upp kapaciteten är det Domkyrkan som borde ryka.
/T
Jag vet inte vad rytm har med saken att göra. Trafiken är väl till för befolkningen och det bor många fler runt Beväringsgatan än runt Nymånegatan. Dessutom är slingan byggd så att det inte finns 45 m rakspår för plattformar i själva slingan. Men man skulle kanske kunna flytta Beväringsgatan lite norrut.
Du har rätt om Domkyrkan. Jag tyckte bara att det vore lite synd att dra in den, som från resenärernas synpunkt är väldigt väl placerad vid det centrala gångstråket.
När sträckan moderniserades för några sedan var det tal om att lägga samman Sanatoriegatan och Solrosgatan men det blev intet.
Man kan flytta hållpatsen till bortom slingan. Där finns 45 m rakspår.Johan skrev: ↑torsdag 20 oktober 2022 20:13När sträckan moderniserades för några sedan var det tal om att lägga samman Sanatoriegatan och Solrosgatan men det blev intet.
Det är snudd på bättre att behålla Bäckeliden och dra in Sankt Sigfrids plan. Jag upplever att den sistnämnda har tappat i resande och den är svårare att förlänga. Samt att Liseberg redan flyttats mycket längre österut. Man missar bytesmöjligheten till buss 62, hur många som nu nyttjar det, och något av stadsbilden med en plats som inte har en hållplats. Nu är det ju inte så mycket till plats längre förutom en fiskaffär...
Avståndsmässigt är det ju optimalt men vill man verkligen bygga nya hållplatser i motlut idag? Det partiet verkar svårt som det är.Harald skrev: ↑torsdag 20 oktober 2022 21:31Man kan flytta hållpatsen till bortom slingan. Där finns 45 m rakspår.Johan skrev: ↑torsdag 20 oktober 2022 20:13När sträckan moderniserades för några sedan var det tal om att lägga samman Sanatoriegatan och Solrosgatan men det blev intet.
Det är snudd på bättre att behålla Bäckeliden och dra in Sankt Sigfrids plan. Jag upplever att den sistnämnda har tappat i resande och den är svårare att förlänga. Samt att Liseberg redan flyttats mycket längre österut. Man missar bytesmöjligheten till buss 62, hur många som nu nyttjar det, och något av stadsbilden med en plats som inte har en hållplats. Nu är det ju inte så mycket till plats längre förutom en fiskaffär...
Just den sträckan håller jag verkligen inte med dig alls. Spårvägen ligger på särskild banvall (=60km/h) utan korsningar vilket innebär högt tempo och kort restid.Lemanic skrev: ↑fredag 21 oktober 2022 18:09 Ättehögsgatan borde flytta en bit åt nordost för att rättfärdiga sig själv.
Sedan borde hela Härlandavägen byggas om så att spårvägen går mitt i istället för dikt an till kyrkogården. Munkebäcksgatan norr om Virginsgatan bör spåret också ligga mitt i gatan. Med dem förändringarna kan Munkebäckstorget få fler hållplatser och ett resecentrum likt Korsvägen kan etableras i mitten.
Solros och Sanatorie ersätts med Vallmo.
Ekedal bör tas bort, löjligt nära Godhemsgatan.danneh skrev: ↑tisdag 18 oktober 2022 1:41 På linje 11 är ju Roddföreningen ganska självklar, och det kanske även Ekedal är med tanke på närheten till Godhemsgatan.
På linje 5 tänker jag direkt på Bäckeliden, Sanatoriegatan och Ättehögsgatan. Finns det någon hållplats på Hisingen som skulle kunna vara aktuell?