Sida 3 av 3

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 30 november 2024 17:03
av Hechtwagen
twr skrev: tisdag 20 juni 2023 17:58
Enceladus skrev: tisdag 20 juni 2023 12:34 Ny säkrare korsning längs Roslagsbanan har öppnat vid Frescati
Region Stockholm skrev:Det blir den 20:e planskilda korsningen som byggs för att öka säkerheten när plankorsningar tas bort längs Roslagsbanan. När bomanläggningen vid den tidigare korsningen vid Frescati inte längre används ökar även framkomligheten och tillgängligheten till Nationalstadsparken. Biltrafiken passerar nu under järnvägen och gång- och cykeltrafikanter är separerade från biltrafiken via en upphöjd sektion.

Korsningen vid Frescati har varit en av de mest olycksdrabbade platserna på Roslagsbanan. Här passerar all trafik på Roslagsbanan, cirka 400 tåg per dygn i båda riktningarna. Som mest passerar i dag 30 tåg i timmen, med en möjlig ökad trafikering i framtiden skulle det kunna bli 40 tåg i timmen.
Tydligen blev även denna planskilda korsning försenad...
”skulle det kunna bli 48 tåg i timmen” står det i länken. Vilket stämmer med planerna för RBc.
Klarar SL av att bygga en säckstation i city som kan vända 24 tåg i timmen? Det vill jag se innan jag tror på det!

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 30 november 2024 21:27
av Odd
40 tåg i timmen verkar mycket på en säckstation med korsande trafik. Som jämförelse så kör RBS i Bern, som har tre linjer, upp till 20 tåg i timmen om jag minns rätt, med korsande trafik i Bern.

Vad finns det för teoretisk kapacitet för en sådan lösning? Hur många avgångar är det från Östra idag? 20 i timmen? Hur många tåg är det på tunnelbana 3 från Kungsträdgården när det går som tätast?

Är lösningen kanske att man har "två" ändstationer med två spår vardera vid T-centralen där man delar sig redan direkt efter föregående station och således klarar av 20 tåg i timmen på vardera?

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 30 november 2024 22:19
av daniel_s
Först kanske vi ska vara överens om huruvida ”40 tåg i timmen” avser en plankorsning eller en säckstation (dvs om det avser två körriktningar eller bara en), samt för all del om antalet är rätt.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 30 november 2024 23:12
av Odd
daniel_s skrev: lördag 30 november 2024 22:19 Först kanske vi ska vara överens om huruvida ”40 tåg i timmen” avser en plankorsning eller en säckstation (dvs om det avser två körriktningar eller bara en), samt för all del om antalet är rätt.
Så klart. Lite äpplen och päron.

Vad är maximal teoretisk kapacitet på en säckstation? Antal passager på plankorsningar är väl egentligen bara besvärligt för annan trafik som skall passera plankorsningen...

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: söndag 01 december 2024 1:12
av twr
Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: söndag 01 december 2024 2:05
av Lennart Petersen
twr skrev: söndag 01 december 2024 1:12 Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.
Spår och plattformar bör räcka till om tågen inte stannar alltför länge.
Men mer kritiskt blir korsande tågväg antingen på,in eller utfart
För Kungsträdgården har,man väl som mest,vänt 20 tåg i timmen.
Kanske kan vändningarna underlättas om man bygger ett långt utdragsspår

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: tisdag 03 december 2024 17:38
av twr
Lennart Petersen skrev: söndag 01 december 2024 2:05
twr skrev: söndag 01 december 2024 1:12 Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.
Spår och plattformar bör räcka till om tågen inte stannar alltför länge.
Men mer kritiskt blir korsande tågväg antingen på,in eller utfart
För Kungsträdgården har,man väl som mest,vänt 20 tåg i timmen.
Kanske kan vändningarna underlättas om man bygger ett långt utdragsspår
RBS i Bern har motsvarande utformning och är byggd för 24 tåg i timmen. Trafikförvaltningen har gjort en simulering för att visa att det är möjligt på Roslagsbanan T-Centralen. Det vill säga det går att lösa även med korsande tågvägar.