Stockholms t-bana är omodern

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Daniel, så kan det gå när man fokuserar på att saker ska vara ”moderna” för sakens skull!

Visst vet jag att det är tätare trafik på gröna, och det kanske är därför som det oftare uppstår tågköer och stora förseningar (baserat på min erfarenhet, jag vet inte vad statistiken säger).
Det blir mycket ryckig körning på den gröna, vilket också gör resan obekväm. Man upplever inte att det är tätare trafik, just därför. Utan bara som om det är långsammare trafik. Men det är en känsla, inte fakta.

Apropå "modern" så är det väl ganska subjektivt vad som är modernt och inte. Flådig inredning i tåg och stationer och flerfärgade tåg kan ju upplevas som modernt, oavsett teknisk standard. Mycke är ju beroende på betraktarens preferenser.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Jag upplever Stockholms tunnelbana som omodern när det kommer till en del saker:

5) 10 min alldeles för tidigt på kvällarna.
LÅ1 skrev:Det blir mycket ryckig körning på den gröna, vilket också gör resan obekväm. Man upplever inte att det är tätare trafik, just därför. Utan bara som om det är långsammare trafik. Men det är en känsla, inte fakta.
Det verkar som att hög turtäthet upplevs som modern. Båda linjerna i Köpenhamns metro har 4-minuterstrafik i rusningen, 6-minuterstrafik resten av dagen, 15-minuterstrafik på helgnätter och 20-minuterstrafik övriga nätter. Den gemensamma sträckan har dubbelt så hög turtäthet, förutom på vardagsnätter. Väldigt modernt! Med ett modernt signalsystem skulle röda linjen kunna ha en sådan service...

Min uppfattning är att 5-minuterstrafik ger en känsla av kontinuerlig trafik. Större utbud behövs inte för att ge en bättre service, utan främst om kapaciteten inte räcker till och för att undvika trängsel. Dubbeldäckare i 5-minuterstrafik, långa i rusningen och korta övrig tid, skulle exempelvis vara en bra lösning för Stockholms pendeltåg.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Stockholms tunnelbana har tät (men ryckig trafik) genom innerstan. Utanför innerstan är trafiken inte särledes imponerade.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Stockholms tunnelbana har tät (men ryckig trafik) genom innerstan. Utanför innerstan är trafiken inte särledes imponerade.
Detta beror på att Stockholm har valt en lösning med få banor och många grenar. En effektiv lösning för en mindre metropol (1,5 miljoner invånare), men inte för en medelstor metropol (3 miljoner invånare). Dessutom ger förarlösa tåg nya möjligheter att erbjuda en god service utanför rusningen till en rimlig kostnad, men det kräver ett modernt signalsystem. Stockholms tunnelbana är helt enkelt inte byggd för dagens behov, och det märks i många avseenden.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Stockholms tunnelbana har tät (men ryckig trafik) genom innerstan. Utanför innerstan är trafiken inte särledes imponerade.
Detta beror på att Stockholm har valt en lösning med få banor och många grenar. En effektiv lösning för en mindre metropol (1,5 miljoner invånare), men inte för en medelstor metropol (3 miljoner invånare). Dessutom ger förarlösa tåg nya möjligheter att erbjuda en god service utanför rusningen till en rimlig kostnad, men det kräver ett modernt signalsystem. Stockholms tunnelbana är helt enkelt inte byggd för dagens behov, och det märks i många avseenden.
En lösning som jag är starkt emot. Och istället för att minska på problemet så förlängs grenarna längre vilket kommer att öka trycket på flaskhalsen genom stan. Samma problem gäller för för övrigt pendeltågen och fjärrtrågen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
Detta beror på att Stockholm har valt en lösning med få banor och många grenar. En effektiv lösning för en mindre metropol (1,5 miljoner invånare), men inte för en medelstor metropol (3 miljoner invånare).
Vill man bygga ut Stockholm för 3 miljoner invånare (vad det nu ska vara för bra med det) så går det ju att bygga fler tunnelbanor.
Enceladus skrev:Dessutom ger förarlösa tåg nya möjligheter att erbjuda en god service utanför rusningen till en rimlig kostnad, men det kräver ett modernt signalsystem.
Javisst, folk kommer säkert att känna sig jättetrygga i tunnelbanan när tågen är obemannade på kvällstid! Även förarlösa tåg behöver dock underhåll så det kräver lite mer vagnar och verkstadskapacitet också. Slutnotan bör jämföras med vad det kostar att bemanna vagnarna under återstoden av sin livscykel, det blir en intressant uträkning som jag inte har sett!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
Detta beror på att Stockholm har valt en lösning med få banor och många grenar. En effektiv lösning för en mindre metropol (1,5 miljoner invånare), men inte för en medelstor metropol (3 miljoner invånare).
Vill man bygga ut Stockholm för 3 miljoner invånare (vad det nu ska vara för bra med det) så går det ju att bygga fler tunnelbanor.
Enceladus skrev:Dessutom ger förarlösa tåg nya möjligheter att erbjuda en god service utanför rusningen till en rimlig kostnad, men det kräver ett modernt signalsystem.
Javisst, folk kommer säkert att känna sig jättetrygga i tunnelbanan när tågen är obemannade på kvällstid! Även förarlösa tåg behöver dock underhåll så det kräver lite mer vagnar och verkstadskapacitet också. Slutnotan bör jämföras med vad det kostar att bemanna vagnarna under återstoden av sin livscykel, det blir en intressant uträkning som jag inte har sett!
En storstad är ju aldrig färdigbyggd utan i ständig förändring. Trivs man inte med det finns det gott om landsbygd i Sverige eller mindre städer.

Som om föraren gör att jag känner mig tryggare. Vad kan ha göra i en hotfull sitation? Larma väktare kan jag göra själv.
twr

Inlägg av twr »

Kan vi inte bara hoppa över det ganska ointressanta begreppet ”modern” här? Det tillför ingenting utöver andra begrepp som vi redan har. Tack Daniel_s för att du delar med dig av din kunskap!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Överens?
Här?

utbrister
Thomas K Ohlsson
(sällan överens)
Jag är överrens. Frågan är - är ni andra det?
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Jag är överrens. Frågan är - är ni andra det?
Jag åt iofs fisk igår, men den var färdigrensad! Men på sätt och vis skulle man kunna säga att jag har kommit över det där med rens!
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
M224 skrev:
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också.
Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!

Tåglängden i Helsingfors tror jag f ö är max 6 vagnar men rätta mig om jag har fel.
I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.
Det gick att göra på dom där Tyska pendeltågen som gick förut här i Stockholm också (X420). Jag vet dock inte om det gick att sätta foten emellan vid stängning (det provade jag inte, men det kanske också skulle funkat och skulle ju i såna fall gjort det hela lättare för dom som inte är så starka). Dom gick dock att öppna i farten - men det låg på fullt lufttryck i stängningscylindrarna hela tiden, när dom inte var frigivna för öppning, så det krävdes lite kraft. Ibland läckte dom luft också så dom stod och pös :lol: Men klarade man det (vilket jag gjorde då jag tränar en del och även t ex några ungdomar jag snackade med hade öppnat dom genom att hjälpas åt flera stycken), så var det sen bara att hålla dom uppe eller sätta nåt emellan. Det fanns ingen gränslägesbrytare som som gav föraren fick indikation och/eller bromsade tåget.

Jag brukade ofta öppna innan tåget stannat och "surfa" på fotsteget, sen hoppa av så fort farten var tillräckligt låg. Appropå det så kan ju det vara en av orsakerna till att man upplever uppehållstiden som längre här i Stockholm och mer "omodernt" än på många andra håll. Att dom är så sega med dörrarna. Dom flesta förare brukar ju oftast va lite sega i slutet av inbromsningarna - dels för att dom och många passagerare (vilket man inte minst ser här på forumet) inte gillar att det blir en "knyck" vid stopp och sen för att dom ofta inte "timar" så bra och kompenserar genom att rulla sakta sista metrarna till rätt stopp-position. Detta är något vi får leva med
- men, ifall man öppnade dörrarna redan när farten går under kanske 3-5 km/h, så slipper man ju iallafall tidsförlusten detta orsakar, då tåget inte måste stå helt still
innan folk kan börja gå av. Som det är nu ska dom ju helst vänta tills ett par sekunder efter tåget stannat. Där skulle finnas en del tid att spara - bara 3 sekunder per stopp blir ju typ 1 minut totalt på 20 stopp.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Det skrivs en del om förarlösa tåg och automatisk körning ovan. Under en period pågick installation av ett nytt signalsystem för Röda linjen, som väl får anses vara ett steg i "modernisering". Även om man försökte marknadsföra det som en "kapacitetsökning" (vilket vi väl var överens om var överdrivet).

Apropå Helsingfors, som nämns ovan, där tog man ett stort steg för att försöka automatisera sin tunnelbana, men det gick snett. Då kan det finnas anledning att länka till en alldeles färsk artikel i svenskspråkiga Hufvudstadsbladet, som vittnar om tvisten med deras leverantör Siemens: https://www.hbl.fi/artikel/automatmetron-darfor-gick-det-fel-fran-borjan-men-vems-ar-ansvaret-2/

En enda mening är ganska talande: "Siemens har förstås en helt annan syn på ombyggnaden av gamla tåg och metrobanan. " Det verkar som att det även här var problematiskt att bygga om en befintlig tunnelbana till automatdrift. Kan man av det dra slutsatsen att det är mer problematiskt att bygga om en befintlig bana och befintliga tåg till automatdrift jämfört med att "konstruera hela paketet från scratch"? Som Köpenhamns Metro och Londons Docklands Light Railway som tycks välfungerande?

Jag menar bara att man bör vara noggrann då man bestämmer sig för vad det är man ska modernisera. Det som fungerar väl, bör man nog akta sig lite för att få för sig att byta ut, även om det är lite “omodernt". En förare som övervakar passagerarutbyte vid stationerna och kan observera och ingripa om något händer, är ett sådant välfungerande system som man ska akta sig för att byta ut.

Automatisk körning (ATO) som fortfarande kräver förare/operatör, men jämnar ut skillnaderna i körstil och framför allt gör inbromsningen till stationerna mer jämn och därmed mer komfortabel (min egen subjektiva åsikt) för framförallt de stående passagerarna är ju då ett försiktigt steg i modernisering som man kan acceptera.

Jag förstår att det gör förarens arbete mindre omväxlande med ATO, men det bör ju fortfarande kunna vara lite mer trevligt att se ut över banan och vad som händer, och ha det övergripande ansvaret för tåget, jämfört med det gamla ursprungliga jobbet “tågvakt" och sköta dörrmanövrering och högtalarutrop (som ju redan har moderniserats) instängd i en hytt mitt i tåget. Dessutom kan man ju ha kvar manuell körning till och från depå (och då automatiken krånglar) som en sorts dagliga höjdpunkter.

Jag hoppas att det blir den kommande inriktningen för Stockholms tunnelbana, eftersom jag tror att det är rätt moderniseringssteg att ta. Men det kan och bör förstås diskuteras! ;)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Jag är överrens. Frågan är - är ni andra det?
Jag åt iofs fisk igår, men den var färdigrensad! Men på sätt och vis skulle man kunna säga att jag har kommit över det där med rens!
Trodde faktiskt att man inte skulle klaga på stavfel på detta forum. Men visst. Jag menar överens...
Professionell tyckare
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Jag hoppas att det blir den kommande inriktningen för Stockholms tunnelbana, eftersom jag tror att det är rätt moderniseringssteg att ta. Men det kan och bör förstås diskuteras! ;)
Ditt önskemål missar en viktig förtjänst med förarlösa tåg: kortare vändtider. Kortare vändtider innebär såväl mindre störningskänslighet, högre kapacitet som effektivare fordonsutnyttjande. :(

(Vändtiden kan bli kritisk om det ska vändas 24 tåg/h vid Fridhemsplan!)
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Ute och åker skrev:Det skrivs en del om förarlösa tåg och automatisk körning ovan. Under en period pågick installation av ett nytt signalsystem för Röda linjen, som väl får anses vara ett steg i "modernisering". Även om man försökte marknadsföra det som en "kapacitetsökning" (vilket vi väl var överens om var överdrivet).

Apropå Helsingfors, som nämns ovan, där tog man ett stort steg för att försöka automatisera sin tunnelbana, men det gick snett. Då kan det finnas anledning att länka till en alldeles färsk artikel i svenskspråkiga Hufvudstadsbladet, som vittnar om tvisten med deras leverantör Siemens: https://www.hbl.fi/artikel/automatmetron-darfor-gick-det-fel-fran-borjan-men-vems-ar-ansvaret-2/

En enda mening är ganska talande: "Siemens har förstås en helt annan syn på ombyggnaden av gamla tåg och metrobanan. " Det verkar som att det även här var problematiskt att bygga om en befintlig tunnelbana till automatdrift. Kan man av det dra slutsatsen att det är mer problematiskt att bygga om en befintlig bana och befintliga tåg till automatdrift jämfört med att "konstruera hela paketet från scratch"? Som Köpenhamns Metro och Londons Docklands Light Railway som tycks välfungerande?

Jag menar bara att man bör vara noggrann då man bestämmer sig för vad det är man ska modernisera. Det som fungerar väl, bör man nog akta sig lite för att få för sig att byta ut, även om det är lite “omodernt". En förare som övervakar passagerarutbyte vid stationerna och kan observera och ingripa om något händer, är ett sådant välfungerande system som man ska akta sig för att byta ut.

Automatisk körning (ATO) som fortfarande kräver förare/operatör, men jämnar ut skillnaderna i körstil och framför allt gör inbromsningen till stationerna mer jämn och därmed mer komfortabel (min egen subjektiva åsikt) för framförallt de stående passagerarna är ju då ett försiktigt steg i modernisering som man kan acceptera.

Jag förstår att det gör förarens arbete mindre omväxlande med ATO, men det bör ju fortfarande kunna vara lite mer trevligt att se ut över banan och vad som händer, och ha det övergripande ansvaret för tåget, jämfört med det gamla ursprungliga jobbet “tågvakt" och sköta dörrmanövrering och högtalarutrop (som ju redan har moderniserats) instängd i en hytt mitt i tåget. Dessutom kan man ju ha kvar manuell körning till och från depå (och då automatiken krånglar) som en sorts dagliga höjdpunkter.

Jag hoppas att det blir den kommande inriktningen för Stockholms tunnelbana, eftersom jag tror att det är rätt moderniseringssteg att ta. Men det kan och bör förstås diskuteras! ;)
Grejen är ju bara att det mesta med vinsten att ha automatiserat system försvinner ju ifall man ändå måste ha en förare eller tågvakt/tågvärd anställd per tåg. Det är ju kostnaden för föraren man vill ha bort eftersom det är en ganska betydande del av driftkostnaden. Men det är ju lite otroligt att det gjorts en del tester med självkörade bilar och sen verkar det ändå vara en stor grej att fixa tunnelbana med förarlös drift. Tåg är ju ändå väldigt mycket lättare att göra självkörande än vägfordon.

I snitt tror jag dock bra programmerad ATO skulle ge förbättring även sett ur mitt perspektiv (som främst gillar när det går snabbt). Jämnare inbromsningar betyder ju ofta även att dom "timar" bättre. Det ger ju bättre flyt (och spar ju mer tid) med en kontinuerlig halvsnabb inbromsning hela vägen till stopp, än att man t ex bromsar kraftigt i början för att sen ligga och sakta rulla in och "dutta" på bromsarna "en halv evighet" tills man slutligen stannar på rätt ställe. Och andra sidan skulle ju säkert det fåtalet förare som nu kör snabbt och skickligt, segas ner en aning (men dessa utgör ju tyvärr inte många procent av turerna ändå så).

Det var lite kul dock för ett tag sen när jag åkte Tvärbanan. Massor med folk och jag blev stående i mitten utan något att hålla i. Men som den föraren körde alltså - man kunde ju nästan stått på ett ben. I det fallet tyckte även jag det var bra. Det brukar inte bli så uppskattat när man tacklar folk oavsiktligt, så fort vagnen bromsar eller svänger. Annars gillar jag när man kör hårt...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

C20_rules skrev:Grejen är ju bara att det mesta med vinsten att ha automatiserat system försvinner ju ifall man ändå måste ha en förare eller tågvakt/tågvärd anställd per tåg. Det är ju kostnaden för föraren man vill ha bort eftersom det är en ganska betydande del av driftkostnaden. Men det är ju lite otroligt att det gjorts en del tester med självkörade bilar och sen verkar det ändå vara en stor grej att fixa tunnelbana med förarlös drift. Tåg är ju ändå väldigt mycket lättare att göra självkörande än vägfordon.
Att det saknas politisk vilja i Stockholm betyder inte att det är "en stor grej att fixa tunnelbana med förarlös drift".

Around the world: 1,000km of fully automated metros
Railway Technology skrev:Asia and Europe make up almost 75% of the kilometres of fully automated metro lines, while Europe is expected to host a further 26% of the growth expected over the next decade, mainly in conversion projects.
I Stockholm anser dock politikerna att alla problem (t.ex. ersättningstrafik och nattrafik) kan lösas med bussar - inklusive passagerarlösa bussar!
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Jag hoppas att det blir den kommande inriktningen för Stockholms tunnelbana, eftersom jag tror att det är rätt moderniseringssteg att ta. Men det kan och bör förstås diskuteras! ;)
Ditt önskemål missar en viktig förtjänst med förarlösa tåg: kortare vändtider. Kortare vändtider innebär såväl mindre störningskänslighet, högre kapacitet som effektivare fordonsutnyttjande. :(

(Vändtiden kan bli kritisk om det ska vändas 24 tåg/h vid Fridhemsplan!)
Kortare vändtider i sig, låter inte mindre störningskänsligt. Vända 24 tåg/h vid Fridhemsplan har jag inte hört talas om? Låter som en trafikstörning av något slag och det är inte tillräckligt för att motivera ett förarlöst system. Menar du nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan, så har jag redan tidigare skrivit att på en ny bana som byggs från grunden kan man prova förarlöst, om det görs bakåtkompatibelt. Men förarlöst krävs inte för att köra 24 tåg/h. Man konstruerar i så fall Nya Fridhemsplan som nuvarande Kungsträdgården, som är konstruerad för att vända 24 tåg/h och också klarar att göra det, om det kniper. ;)

Däremot kan man förstås inom ramen för samma nivå av störningskänslighet förkorta vändtiden något med förarlöst (då föraren inte behöver gå och byta körände), vilket medger något effektivare fordonsutnyttjande. Men jag menar att även ATO till viss del medger det, med sin mindre spridning av körtider och därmed minskad risk för försenade tåg. Litet räkneexempel (hoppas jag räknar rätt, annars får ni korrigera):

Just nu idag är körtiderna Norsborg-Ropsten 45 resp 47 minuter. Låt oss säga att man kör 4-minuterstrafik och behöver i genomsnitt 6 min vändtid vid ändstationerna. Det kräver 26 tåg. Om ATO medför mindre spridning i körtider, och därmed mindre risk att enstaka tåg successivt drar på sig fler och fler trafikanter och blir mer och mer försenade, så kanske det räcker med 4 minuters vändtid. Då minskar det till 25 tåg. Och med förarlöst så kanske man kan nöja sig med 2 minuters vändtid, som minskar till 24 tåg. Mindre än så, är inte realistiskt. Så redan med ATO har man uppnått halva vinsten med förarlöst, och det är fullt tillräckligt som ett utmärkt första (och kanske enda) steg, menar jag. :)

Med automatisk körning, jämnare körtider och färre försenade tåg, menar jag också att kapaciteten höjs något med ATO. Att det skulle höjas ytterligare med förarlöst, bara för att det inte finns någon fysisk person längst fram, ser jag som en skröna. Tills motsatsen bevisats. :D
C20_rules skrev:Grejen är ju bara att det mesta med vinsten att ha automatiserat system försvinner ju ifall man ändå måste ha en förare eller tågvakt/tågvärd anställd per tåg. Det är ju kostnaden för föraren man vill ha bort eftersom det är en ganska betydande del av driftkostnaden. Men det är ju lite otroligt att det gjorts en del tester med självkörade bilar och sen verkar det ändå vara en stor grej att fixa tunnelbana med förarlös drift. Tåg är ju ändå väldigt mycket lättare att göra självkörande än vägfordon.

I snitt tror jag dock bra programmerad ATO skulle ge förbättring även sett ur mitt perspektiv (som främst gillar när det går snabbt). Jämnare inbromsningar betyder ju ofta även att dom "timar" bättre. Det ger ju bättre flyt (och spar ju mer tid) med en kontinuerlig halvsnabb inbromsning hela vägen till stopp, än att man t ex bromsar kraftigt i början för att sen ligga och sakta rulla in och "dutta" på bromsarna "en halv evighet" tills man slutligen stannar på rätt ställe. Och andra sidan skulle ju säkert det fåtalet förare som nu kör snabbt och skickligt, segas ner en aning (men dessa utgör ju tyvärr inte många procent av turerna ändå så).
Det går ju inte komma ifrån att personalkostnaden för trafikpersonal minskar med förarlöst. Där finns det fördelar och nackdelar, som ovan nämnts. Men verkstadskostnader är en större driftkostnad och där minskar det bara marginellt med färre tåg. Antalet fordonskm (som är mer dimensionerande för verkstadskostnaden än fordonstimmar, den som har bil känner igen det) minskar ju inte, bara för att man utnyttjar fordonen något bättre.

Kul att vi tror på samma typ av förbättringar med ATO! Din åkbeskrivning hur det är nu, är på pricken träffsäker! :)
Skriv svar