Att dr Cassandra Nojdh inte förespråkar ett fördjupat EU-samarbete inom energisektorn framgår tydligt.dr Cassandra Nojdh skrev: Beträffande avvikande åsikt vill jag i all enkelhet framhålla att jag inte just uttryckt någon åsikt eller (som det påstås) "målat upp någon alternativ verklighet". Däremot har jag ställt ett par frågor som jag anser vara relevanta i sammanhanget. Hr. (?) skribenten kanske inser skillnaden? Däremot får jag säga att det är en rätt originell åsikt att Sverige inte kan gå över till en större andel eldrift i transportsektorn, eftersom det svenska energisystemets energi och (och effekt) behövs på andra håll i Europa. Den åsiktsriktningen har jag inte läst sedan signaturen GN härjade i detta Forum för 15 år sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 87&p=54573
Vad som däremot målas upp här ovan, "med ett stort stabilt stamnät i Europa så kan man utjämna skillnader och minska behovet av reservkraft," är väl alla EU-federalisters våta dröm om en fullständigt integrerad europeisk elmarknad. Min uppfattning är att det kommer att dröja mycket länge innan vi når dit, om ens någonsin. Om "de tekniska aspekterna" dominerar när det gäller nätutbyggnad vet jag inte heller, dagens situation verkar vara ett sammelsurium av marknadsekonomi, sk. samhällsekonomiska bedömningar och ren politik (som t.ex. den ensidiga satsningen på vindkraft, som tränger undan planerbara produktionssätt).
Jag tänker backa lite från min åsikt att tekniska aspekter dominerar som drivkraft i nätutbyggnaden genom att konstatera att politiken driver tekniken framåt samtidigt som tekniken driver politiken framåt. Vad man anser är pudelns kärna kan bero på personliga preferenser.
Vidare tänker jag detaljera min ståndpunkt om eldrift en aning. Jag ifrågasätter inte att spårtrafik ska drivas av el. Däremot är jag högst tveksam om det är miljömässigt bra på en global nivå att ersätta busstrafik driven med icke-fossila drivmedel som biogas med elbussar. Däremot kan man förstås vinna fördelar lokalt, som minskat buller och minskat markozon.
Med detta sagt så tänker jag nu roa mig med att gå igenom länkarna i dr Nojdhs inlägg.