Enceladus skrev:twr skrev:Vad har den norra bussterminalen i Gullmarsplan för historia? Årstabussarna gick ursprungligen till Brunkebergstorg, hur länge varade det? Flyttade de senare till Skanstull, eller flyttade de direkt till Gullmarsplan?
Den södra bussterminalen startade 1990 vad jag vet, då Tyresöbussarna flyttade hit från Skanstull.
Det gick två trådbusslinjer mellan Årsta och Brunkebergstorg: linje 90 från Årsta Norra samt linje 91 från Årsta Södra. Innan trådbussdriften hette linjerna 76 respektive 77. Se vidare linjehistoriken för
linje 90 och
linje 91. Linjerna avkortades till Slussen ett år efter att trådbussdriften upphörde. Med tiden avkortades de till före detta Huddingevägen vid Gullmarsplan. (Efter tillkomsten av Södra länken heter vägen numera Johanneshovsvägen.) Därefter slogs de ihop till linje 190 som sedan nummerändrades till linje 160. Se vidare linjehistoriken för
linje 190 och
linje 160. (Idag är linje 190 en nattlig tvärförbindelse i Söderort.) Således verkar Årstabussarna aldrig ha terminerat vid Skanstull.
Till ovanstående kan läggas att kortturer på linjerna 90 och 91 regelmässigt vände vid Gullmarsplan från slutet av 50-talet, förmodligen sedan den genomgående tunnelbanan öppnats och behovet av direktbussar in till City minskat. Dessa kördes med enmansbetjänade dieselbussar och kallades för "Sputnikar".
Men åter till Historien bakom den "norra bussterminalen" vid Gullmarsplan:
"Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet."
När den första Årstalinjen öppnades (linje 77, 1944) fanns ingen hållplats vid Gullmarsplan - ja inte ens platsen Gullmarsplan fanns. Bussarna körde i en backe nerifrån Skansbron förbi Skanskvarn upp till Huddingevägen, med hållplatser dels nere vid Skansbron ("Hammarbyleden") och sen uppe vid Huddingevägen ("Grynkvarn"). Sträckan trafikerades även av linje 64, som i stort sett motsvara dagens 144. När denna linje började trafikeras vet jag ej, den finns tyvärr inte med bland Jimmy Bergmans linjehistoriska blad. Men den finns med på spårvägskartan från 1936, så linje 64 var den första (buss)linje som trafikerade det som sedan skulle bli Gullmarsplan.
När högbron över Hammarbyleden öppnades för vägtrafik 1947 fick Huddingevägen (nuvarande Johanneshovsvägen) sin nuvarande sträckning, och bussarna fick en hållplats i närheten av spårvägshållplatsen Johanneshov. Denna kan sägas vara ursprunget till den nuvarande norra bussterminalen, men någon
terminal var det inte frågan om utan en helt vanlig genomfartshållplats. Hållplatsen trafikerades då av SS-linjerna 64, 70 (som sedan blev 130) samt 76 och 77 mot Årsta - men ingen av dessa hade ändhållplats vid Johanneshov.
En tidig bild:

- GUP1.jpg (86.28 KiB) Visad 6455 gånger
Bussen ser inte ut att vara en SS-buss, kanske någon kan identifiera den?
1950 omnumrerades linjerna 76 och 77 i samband med att trådbussdriften inleddes. Under olika perioder under 50-talet kördes även förstärkningslinjer (med motorbussar) från Årsta in till City (60/61, ändhållplats Norrmalmstorg, senare 84/85 som körde utan uppehåll från City till Årsta) - även dessa stannade naturligtvis vid Johanneshov. Men fortfarande är det ingen "bussterminal", eftersom inga linjer vände där.
Ytterligare en bild, från 1964:

- GUP2.jpg (118.3 KiB) Visad 6455 gånger
Vi noterar att viadukten över spårområdet är mycket smalare än idag, någon bussterminal med dagens mått hade inte fått plats. Vi ser också hållplatsläget för bussar in mot staden, för att nå detta var trafikanterna tvungna att korsa Huddingevägen. Ja det fanns en gångtunnel redan då, men den innebar en betydande omväg.
Våren 1967 slutar Årstabussarna gå in till stan, dom har sedan 1965 vänt vid Slussen. På hösten börjar även linje 144 vända vid Gullmarsplan, det är den gamla linje 64 som bytt nummer 1964. Först nu kan vi tala om en
bussterminal vid Gullmarsplan.
Jag minns inte när viadukten över spårområdet breddades, kanske var det 1984 i samband med byggandet av Johanneshovsbron? Eller var det 1990 när det nya stationshuset byggdes?
Jag konstaterar idag att terminalen sedan flera år är för liten, linje 160 stannar för avstigning en bra bit från terminalen/stationen - och även påstigningshållplatsen är lite illa placerad. Jag gissar att man inte räknat med att linje 4 skulle dras ut till Gullmarsplan när terminalen planerades.
Vi avslutar med ännu en nostalgibild:

- GUP3.jpg (133.5 KiB) Visad 6455 gånger
Våren 1964 lämnar en vagn på linje 91 hållplatsen för att köra Huddingevägen ner mot Årsta. Vid hållplatsen lastar en vagn på linje 90, den skall sedan köra Gullmarsvägen. Bakom står en dieselbuss (tror jag), kanske på linje 70/130 eller 64/144? Eller så är det en insatsvagn på någon av Årstalinjerna, dessa turer kördes oftast med diesel.
eder ciceron
Thomas K Ohlsson
(hoppas bilderna syns, en stor del som bifogats i tidigare inlägg syns inte längre - åtminstone inte på min skärm...)