Sida 3 av 3
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: tisdag 08 januari 2019 17:46
av Enceladus
Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid. Orsaken är ironiskt nog att det går för bra för tågtrafiken i Helsingfors.
Helsingfors planerar underjordisk järnväg för en miljard euro
Det finns planer på en underjordisk järnväg för Helsingforsregionens närtåg. Byggstarten förväntas ske efter år 2030. Men precis som Stockholm växer Helsingfors snabbare än förväntat. I rusningen finns det inte plats för fler tåg. Därför finns det en stark opinion för att starta bygget redan nu. Det är troligt att de populära närtågen har högre prioritet i den växande Helsingforsregionen än ovanstående projekt.
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: onsdag 09 januari 2019 18:31
av thorwald
Enceladus skrev:Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid.
Håller helt med Enceladus. Särskilt det där med 2030 är kanske det bästa tecknet på att inget blir gjort, och så har vi riksdagsval här nu på våren och ...

Det existerade även en plan att bygga en tunnel till år 2030 mellan Helsingfors och Tallinn, men nu har privata intressen tagit över och tågen skall börja rulla 24.12.2024, men inte från Helsingfors utan från Kägeludden i Esbo till Ülemiste vid Tallinn.
Banan som Enceladus refererar till går under kodnamnet "Pisara rata" (Dropp banan) och har stötts och blöts av vissa politiska aktörer redan i flera år. Egentligen har den samma dragning som cirkel tunnelbanan men nu skall det alltså vara järnväg, kanske tunnelbanan blev för billig

Re: Järnväg under Finska viken
Postat: torsdag 10 januari 2019 6:37
av twr
thorwald skrev:Enceladus skrev:Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid.
Håller helt med Enceladus. Särskilt det där med 2030 är kanske det bästa tecknet på att inget blir gjort, och så har vi riksdagsval här nu på våren och ...

Det existerade även en plan att bygga en tunnel till år 2030 mellan Helsingfors och Tallinn, men nu har privata intressen tagit över och tågen skall börja rulla 24.12.2024, men inte från Helsingfors utan från Kägeludden i Esbo till Ülemiste vid Tallinn.
Banan som Enceladus refererar till går under kodnamnet "Pisara rata" (Dropp banan) och har stötts och blöts av vissa politiska aktörer redan i flera år. Egentligen har den samma dragning som cirkel tunnelbanan men nu skall det alltså vara järnväg, kanske tunnelbanan blev för billig

Peter Vesterbackas projekt som du skriver om verkar på de länkar jag hittar mest vara marknadsföring och hype. Har du några länkar som visar att det är mer än så?
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: torsdag 10 januari 2019 7:22
av thorwald
twr skrev:Peter Vesterbackas projekt som du skriver om verkar på de länkar jag hittar mest vara marknadsföring och hype
I detta skede av projektet är det just det. Deltar därför som åhörare på arrangerade tillfällen här i Helsingfors regionen. Det andra problemet är att mycket av materialet som finns tillgängligt är på finska eftersom våra myndigheter (oberoende av grundlagen

) tycks bara publicera på finska. Genom att projektet är privat financierat är allmänt material om projektet sparsamt.
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: fredag 19 april 2019 8:32
av thorwald
Pöyry Oy Finland har i mars satt upp på nätet rapporten om "Dokument angående program för gränsöverskridande miljöpåverkning" (min översättning).
Sök med Google med texten (utan sitations tecken)
"Finest Bay Area Development Oy - Ymparisto.fi Mar 22, 2019 Finland Estonia"
och formatet PDF.
Problemet med URL är ett copyright problem därför ger jag nyckel uppgifter för sök med Google.
Rapporten i sig ger en bra bild av var projektet är nu på våren 2019. PDF rapporten är 47 sidor lång

Re: Järnväg under Finska viken
Postat: måndag 13 april 2020 18:28
av roggek
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: tisdag 14 april 2020 8:11
av Odd
Nu blir det politik:
Borde vi inte lärt oss vid det här laget att samarbete, framför allt finansiering och investering, från Kina alltid är dåligt för oss. Kineserna har alltid en baktanke! Alla borde hålla sig så långt ifrån Kina som bara är möjligt, i samtliga fall!
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: tisdag 14 april 2020 12:54
av thorwald
Odd skrev:Nu blir det politik:
Borde vi inte lärt oss vid det här laget att samarbete, framför allt finansiering och investering, från Kina alltid är dåligt för oss. Kineserna har alltid en baktanke! Alla borde hålla sig så långt ifrån Kina som bara är möjligt, i samtliga fall!
Klart är det att det är även fråga om politik. Men påståendet om vad vi "lärt oss" är kontroverciellt men all samarbete, financiering och invertering har alltid baktankar, både goda dåliga och hellt utan betydelse.
Problemet att flera goda initiativ faller ofta på ren politisk dumhet eller kortsiktighet och i dessa fall bör initiativtagaren söka alternativa lösningar, vilket Peter Vesterbacka gjort. Att sedan våra lokalpolitiker här kallar det för "orealistiskt", känner du ej igen kommentaren

Peter har dock från början tagit den ståndpunkten att detta är ett självständigt investeringsprojekt oberoende av Kinas politik men högst beroende av republiken Finlands och Estlands politik. Sedan finns det även betydande investerare som ej är från Kina.
Långa tunnlar är ej något nytt här i Helsingfors regionen, jämför med
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij%C3%A4nnetunneln. Som är alltså längre än tunneln Kägeludden - Ülemiste (alltså den del som går under finska viken)
roggek skrev:Ja nu vet vi nog alla vem användaren thorwald egentligen är
Jag hoppas det

, nämligen försöker vara en aktiv skribent på detta forum, och för fram synpunkter härifrån Finland och särskilt Nyland i dessa Covid-19 tider. Hoppas detta upskattas här på forumet.
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: tisdag 14 april 2020 14:20
av Odd
Själva grundidén, om tunnlar under Finska viken och under Ålands hav, som nationella investeringar, är goda idéer.
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: onsdag 29 april 2020 11:11
av thorwald
Som jag tidigare sagt, det är politik, i detta fall är problemet Nylands förbund, som egentligen borde vara förbundet för de Nyländska kommunerna men styrs av Helsingfors lokalpolitik. Problemet är att förbundet tillsvidare endast kan tänka sig
FinEst dragningen av tunneln till Tallinn, men denna
FinEst tunneln har alltså inga pengar och blir den någonsin färdig
Projektet Finest Bay Area (alltså projektet som Peter Vesterbacka drar) tycks vara svårt att godkänna av våra (Helsingfors) lokalpolitiker. Grund problemet är att tåget ej går under Helsingfors centrum, såsom jag beskrivit tidigare i denna tråd. Planen som skall godkännas Nyland 2050 kommer upp i landskaps styrelsen 9.6.2020. I förslaget finns bara en linjedragning för tunneln, alltså den under Helsingfors centrum
Projektet Finest Bay Area hoppas dock på att beslutande politiker ser realiteterna och även godkänner tunneln från Kägeludden (Esbo) till Ülemiste.
Effekterna av Finest Bay Area projektet kan ni läsa från
https://finestbayarea.online/sites/defa ... ENARIO.pdf (största delen är på engelska, men beklagligtvis är även vissa delar av texten på finska)
Re: Järnväg under Finska viken
Postat: torsdag 17 april 2025 6:20
av thorwald
Anvående Rail Baltica (om nu händelsevis någon kommer ihåg projektet) så finns denna intresanta artikel på engelska:
https://news.err.ee/1609348872/rail-bal ... 15-billion
Priset har alltså stigit över 15 M€. (M-millioner).
Det händer även här Helsingfors i och med seminariet Trafikens vilda visioner (Liikenteen villit visiot) 23.4. Upp till diskussion tas ämen som
- Kägeludden - Ülemiste (kallad på seminariet 'Helsinki-Tallinna -rautatieyhteys')

- Helsingfors - Stockholm - Köpenhamn. Men tycks okunnighet gälla, har redan i flera år, bland annat på detta forum, fört fram detta vanligtvis som Hyperloop men som alternativ även snabb järnväg. Sträckningen som jag fört fram var Kägeludden - Karis - Föglö/Aland - Kapellskär - Norrtälje - Stockholm - Örebro - Skövde - Göteborg - Halmstad - Malmö - Köpenhamn. Men alternativt om det är järnväg blir det Helsingfors - Karis - Föglö/Åland - Kapellskär - Norrtälje - Stockholm - Jönköping - Lund - Malmö - Köpenhamn

- Fast förbindelse över Kvarken, Vasa - Umeå väg och bro
- Spårbredd, övergång till standard spårbredd, och trafiken norr om Bottniska viken