Jag syndade nog som många andra och läste inte igenom allt, för jag trodde att jag hade följt med helt.
Nåväl, jag tror starkt på idén med Malmköping, det mesta finns ju redan där, inklusive besökare.
Det skulle bli en synergieffekt med t-banan.
Det som skulle behövas är:
- hall/innestation i Malmköping (70m+5m för stoppbock)
- plattform i Hosjö (70m)
- eventuella plattformar vid möteshållplatserna
- kryssväxlar i ändarna och växlar till hallen/stationen
- vagn/tralla för strömavtagare
- lyftar för verkstaden (går de kanske att få från SL när de slopar Cx-tågen?)
För innestationen skulle det behövas en tvåspårig hallbyggnad (längd ca 75m, bredd ca 15m, höjd ca 4,5m) med mittplattform och portar för tågen på norrgaveln.
Eventuellt skulle man behöva en extra port för passagerarna om man väljer ramp utanför istället för gångtunnel.
Själva byggnaden kan vara i trä eller stål och kan ha stolpar i mitten i längsled, men resten måste vara fritt; taket kan vara platt eller snett/delat.
Väljer man en konstruktion med stolpar i mitten, så får man mindre vikt på väggarna och kan välja en enklare konstruktion för både tak och väggar.
Plattformen kan vara i trä/spånskiva eller betongkant med fyllnadsmassa i mitten + betonggolv och kläs i tidstypiskt kakel (tänker på de diagonala rutorna i grått).
Spårväggar och innertak och eventuella stolpar kläs i spånskiva och kaklas som Kungsgatan och förses med tidstypiska skyltar.
Ytan för spånskiva+kakel skulle vara (4,5m +4,5m+15m)x75m=ca 4800m2 + golv 8mx75m=600m2.
Tar man ett m2-pris på 200kr för kaklet, så kommer man upp i dryga miljonen.
Man kan också göra plattformen smalare än de 8m jag räknat på och det går säkert att få mängdrabatt

.
Utomhusstationerna på den tiden var rätt så enkla, så där kommer det inte vara så dyrt, plus att man slipper hallen runtom.
Betongkant 2x75m + fyllnadsmassa + betongplattor 6mx75m=450m2 (med ett pris på 150/m2 så blir det ca 68.000kr).
Så säg en 100.000 för plattformen + spår och kryssväxel.
Har vi någon som kan det här med bygg och priser som kan beräkna vad kalaset skulle kunna gå på?
Ett par miljoner?
Tågmässigt skulle man kunna ha ett 4-vagnars tåg med C2/3 (i princip körklart?) och ett med C4/5/6/12.
Vet ej hur samkörbar den kombinationen skulle bli, eventuellt kan man man få ett tåg med C5+C6+ett C14-par och ett tåg med 2st C4+C8+C12 (frågan blir då var tåg 3 ska stå).
Det mesta här är väl beroende på vad man kan få loss och vad en restaurering kan kosta.
/or