Sida 3 av 3

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: torsdag 20 oktober 2016 11:55
av TKO
Intressant!

Varför får klätterväxeln inte trafikeras "åt fel håll"?
Är det kanske normalt för klätterväxlar?

/TKO

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: torsdag 20 oktober 2016 22:24
av Odd
TKO skrev:Intressant!

Varför får klätterväxeln inte trafikeras "åt fel håll"?
Är det kanske normalt för klätterväxlar?

/TKO
Vet ej. Vet bara att de som kopplade in växeln på plats sade att det inte var tillåtet att köra åt "fel håll" i den.

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: måndag 24 oktober 2016 22:30
av M_M
TKO skrev:På väg mot den "gamla" hållplatsen noterar vi denna högteknologiska lösning. Är inte hastighetstavlan överflödig - hastigheten framför grinden är väl redan begränsad till 5 km/h? Kanske det som kallas redundans av nu för tiden!
Sannolikheten är inte försumbar att skylten redan satt på mackapären och det hade väl snarast kostat mer att montera ner den. Om denna mackapär mestadels används just för spårvägsinfra (typ för att hålla bort gummihjulsfordon från spår då något pågår) så torde väl hastighetsgränsen vara rätt vettig.

Fast en kan ju undra lite hur fyrkantigt det är om det inte ändå är uppenbart att en ska krypa förbi en såndär?

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: lördag 29 oktober 2016 10:54
av dr Cassandra Nojdh
Senaste nytt om de fortsatta arbetena vid Sickla Udde:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... ggargatan/

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: lördag 29 oktober 2016 22:04
av Stefan Widén
Odd skrev:
TKO skrev:Intressant!

Varför får klätterväxeln inte trafikeras "åt fel håll"?
Är det kanske normalt för klätterväxlar?

/TKO
Vet ej. Vet bara att de som kopplade in växeln på plats sade att det inte var tillåtet att köra åt "fel håll" i den.
Klätterväxlarna är ju fjäderväxlar och man bestämmer vid inläggningen åt vilket håll det skall fjädra. Det finns en möjlighet att lägga om den så att ett tåg kan passera i detta fall till motspår. Men det får bara utföras av särskilt utbildad banpersonal och är inget man enkelt kan tillämpa i en akut situation, typ ta ett växelspett och lägga om den.

För stationära fjäderväxlar av typen som ligger vid Ktg kan man med spätt lägga den på rakspår och köra tillbaka i motspår. Vid Ktg ligger växlarna normalt i rakspår för att inte slita på mekanismen. När vi kör till Sgt och det blir stopp som gör att man måste vända vid Ktg lägger man alltså bara om växeln och "vips" har man fått en fjäderväxel.

Fullständig flexibel lösning :D

Stefan

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: fredag 20 januari 2017 11:28
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:"Ni trodde det här var enkelt, men vänta bara till jag börjat förklara!"

Under tiden kommer vi allt längre från den ursprungliga målsättning som låg förborgad i begreppet "Snabbspårvägen"...

Jag tror jag måste citera en icke reellt existerande poet:

"Nu är den dystra höst utbruten som E.A. Karlfeldt kallar vår"

God middag
önskar
Thomas K Ohlsson
(alltmer osäker på snabbspårvägens reella existens...)
I den mån TKO m.fl. inte noterat detta så verkar balisgruppen vid Sickla Udde hpl. numera (efter vederbörlig tillståndsgivning etc. etc. - trots att Transportstyrelsens GD fått sparken) vara i drift. Åkte med spårvagnståget igår 18/1 och kunde på min gps se att man faktiskt kunde köra i 30 km/tim påväg mot GUP. Eventuellt kommer jag förbi igen någon dag och tar en bild på corpus delicti.

Som Daniel S påpekar ovan kommer detta problem inte att uppträda i det GE/Alstom-system (SSC) som ska efterträda det nuvarande Bombardiersystemet. I SSC är föraren nämligen betrodd med att själv, genom en knapptryckning, få ombordutrustningen att växla från depå-mod (15 km/tim) till sikt-mod.

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: torsdag 26 januari 2017 15:06
av TKO
Jag avslutar numera mina (ändå fåtaliga) resor till Sjöstaden redan vid Sickla Kaj, så detta har jag missat!

Det kanske blir ordning på signalsystemet någon gång - hoppet finns...

/Thomas

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: söndag 29 januari 2017 10:44
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:Jag avslutar numera mina (ändå fåtaliga) resor till Sjöstaden redan vid Sickla Kaj, så detta har jag missat!

Det kanske blir ordning på signalsystemet någon gång - hoppet finns...

/Thomas
Måhända fåtaliga, men något borde du ha märkt om resandet har inträffat i närtid. Spårvagnstågen färdas ju numera mellan Sickla Kaj och Luma i 30 km/tim, jämfört med 15 km/tim tidigare.

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: söndag 29 januari 2017 17:49
av TKO
Jag har väl inte varit tillräckligt uppmärksam - får bättra mej!
Sen är ju inte heller 30 km/h nån imponerande hastighet på avskilt körfält, men det är ju en annan fråga...
/TKO

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Postat: söndag 29 januari 2017 18:04
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:Jag har väl inte varit tillräckligt uppmärksam - får bättra mej!
Sen är ju inte heller 30 km/h nån imponerande hastighet på avskilt körfält, men det är ju en annan fråga...
/TKO
30 km/tim gäller generellt, för all trafik inom Hammarby sjöstad.