För att slippa bygga tunnelbana Odenplan - Solna, antar jag.Majkey skrev: ↑onsdag 17 juli 2024 16:17 Varför ska det finnas ytterligare en station vid Karolinska? Känns både dyrt och onödigt att tiotusentals människor ska få en restidsförlängning på 3min. Blir många totalminuter i samhällsförlust.
Alla nya stationer på pendeltågsnätet ska motverkas! Planerna på en station i Huvudsta är även den en katastrof för Bålstalinjen.
Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"
Innebär en ny station verkligen så mycket som tre minuter längre restid?Majkey skrev: ↑onsdag 17 juli 2024 16:17 Varför ska det finnas ytterligare en station vid Karolinska? Känns både dyrt och onödigt att tiotusentals människor ska få en restidsförlängning på 3min. Blir många totalminuter i samhällsförlust.
Alla nya stationer på pendeltågsnätet ska motverkas! Planerna på en station i Huvudsta är även den en katastrof för Bålstalinjen.
Håller med dig om stationen i Huvudsta. Det är ett olyckligt exempel på ”Enceladus-politik”, alltså att utan att se till konsekvenser och kostnad och nytta göra något för att det antas vara populärt bland någon väljargrupp.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag är inte någon direkt anhängare av en station vid Huvudsta, men är det inte lite att ta i att den skulle få katastrofala konsekvenser? Det är väl en ganska rimlig idé att föreslå en sådan station i samband med ett fyrspårsbygge. (Om det nu någonsin blir något fyrspår där…)
Årstaberg förutspåddes ju på sin tid bli en fullständig trafikal katastrof, men blev snarare en trafikal succé! (Däremot något av en katastrof ur tillgänglighets- och säkerhetssynpunkt men det är en annan historia!)
Årstaberg förutspåddes ju på sin tid bli en fullständig trafikal katastrof, men blev snarare en trafikal succé! (Däremot något av en katastrof ur tillgänglighets- och säkerhetssynpunkt men det är en annan historia!)
Årstaberg är ju en bytespunkt vilket gör den mycket mer motiverad än en station i Huvudsta eller till exempel Fagersjö. Jag skulle inte kalla det för en katastrof, men en dålig idé.daniel_s skrev: ↑onsdag 17 juli 2024 20:11 Jag är inte någon direkt anhängare av en station vid Huvudsta, men är det inte lite att ta i att den skulle få katastrofala konsekvenser? Det är väl en ganska rimlig idé att föreslå en sådan station i samband med ett fyrspårsbygge. (Om det nu någonsin blir något fyrspår där…)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
I Stockholm är pendeltågens syfte att binda samman länets/regionens befolkningscentra. Det har alltså ett helt annan uppgift än vad tunnelbanan eller lokalbanorna har. Tunnelbanans uppgift är att utgöra ett kapacitetsstarkt flöde mellan de inre förorterna och innerstaden, det var det som tunnelbanan byggdes för. Resor inom det lokala området sköts i dagsläget nästan uteslutande av busstrafik, med undantag för Stockholms innerstad där även tunnelbanan har fått en liknande uppgift. Roslagsbanan är något av ett mellanting mellan syftena för pendeltågen och tunnelbanan. Saltsjöbanan och Lidingöbanan är i stort sett att betrakta ha samma typ av trafikuppgift som tunnelbanan. Tvärbanan är ju mer eller mindre ett undantag, där man just skapat tvärförbindelser med spårtrafik, vilket traditionellt i Stockholm har skötts av bussar.
Därför anser jag att det inte är rimligt att det skall till en pendeltågsstation i Huvudsta.
Därför anser jag att det inte är rimligt att det skall till en pendeltågsstation i Huvudsta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Varje ifyllnadsstation på pendeltågsnätet gör bara kollektivtrafiken mindre attraktiv och får fler att välja bilen. Blir även bara mer och mer oattraktivt att bo längre bort från stan. Huvudsta är nog den värsta då det är fullt av tunnelbanestationer i området redan och det blir heller ingen bytespunkt.daniel_s skrev: ↑onsdag 17 juli 2024 20:11 Jag är inte någon direkt anhängare av en station vid Huvudsta, men är det inte lite att ta i att den skulle få katastrofala konsekvenser? Det är väl en ganska rimlig idé att föreslå en sådan station i samband med ett fyrspårsbygge. (Om det nu någonsin blir något fyrspår där…)
Tids nog blir det väl tyvärr en station i Solvalla med.
Hade varit trevligt att om dom faktiskt gjorde utredningar innan dessa saker bestäms.