Hur ser nätet ut?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3199
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev: Det tar inte så lång tid att ta sig ner till stationerna som många verkar tro. En minut tar det på Västra Skogen som har den hittils längsta rulltrappan om man står i trappan men fortare än så om man går i trappan. Och denna tvärförbindelse är naturligtvis till för att skapa en snabb förbindelse inte för trafik till en mängd lokala hållplatser till dom får man åka buss eller kanske det blir en spårväg av 4:an vad vet jag.
Men kolla hur man byggde Rådhuset. Där är det från vissa ingångar väldigt långt till biljetthallen.
Ja men av vilken anledning ska man bygga som vid Rådhuset om man inte behöver det.
Och för just Rådhuset är det väl bara att titta hur det ser ut.
Skulle man få ingångar från både Kungsholmsgatan och Hantverkargatan så blir det långa gångar.
Och under förutsättning att stationen ligger där den ligger blir det ju lika långt från respektive gata om man får gå på trottoaren till en ingång . Nu har man ju en täckt väderskyddad gång vilket kanske är en fördel ibland.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:Gällande restiden beror det på vilken relation du beskriver. I många fall skulle spårvägen definitivt vara snabbare. Spårvägen kan ha hållplatser vid till exempel Sankt Eriksplan, Västerbroplan, Högalidsgatan, Årstadal (för att ta några exempel), vilket tunnel-banan aldrig kommer att ha. Spårvägen får dessutom hållplatser i gatumiljö, lätt tillgängliga. Nya tunnelstationer hamnar djupt, i fallen Odenplan och Fridhemsplan extremt djupt för att komma ned under de andra linjerna. då får du lägga till kanske 6 - 7 minuter på restiden bara för att ta sig ned till stationerna.
Det tar inte så lång tid att ta sig ner till stationerna som många verkar tro. En minut tar det på Västra Skogen som har den hittils längsta rulltrappan om man står i trappan men fortare än så om man går i trappan. Och denna tvärförbindelse är naturligtvis till för att skapa en snabb förbindelse inte för trafik till en mängd lokala hållplatser till dom får man åka buss eller kanske det blir en spårväg av 4:an vad vet jag.
Västra skogen är ju bara en station. Fridhemsplan skulle bli 3 olika stationer, och då blir situationen annorlunda. Fridhemsplans nya station skulle hamna under Blå, som i sin tur ligger under Grön. Det är inte så troligt att man kostar på sig rulltrappor direkt från gatunivå, utan det blir flera nivåer att passera på vägen. Och det kommer att ta lång tid. Motsvarande situation blir det vid Odenplan. Något ytligare kan det bli vid Liljeholmen.

Om du bygger förbindelsen utan att passera dessa punkter längs vägen blir resandet för litet för att motivera utbyggnaden. Det är för få som reser i just precis den här relationen. Och de som ska byta får i de flesta fall färre byten om de byter på T-Centralen.

Stockholm är en för liten stad för att vara i behov av en tunnelbana som inte passerar T-Centralen.
Senast redigerad av twr den torsdag 20 augusti 2015 9:00, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av Kantorn »

Enkelt löst. Gå parallellt och i nivå med grön "utanför" Odenplan - under S:t Eriksplan - parallellt och i nivå med grön "innanför" Fridhemsplan. Då blir det inte så djupt. Krånglig dragning, javisst. Men något måste det ju kosta att dra nytt spår...
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Enkelt löst. Gå parallellt och i nivå med grön "utanför" Odenplan - under S:t Eriksplan - parallellt och i nivå med grön "innanför" Fridhemsplan. Då blir det inte så djupt. Krånglig dragning, javisst. Men något måste det ju kosta att dra nytt spår...
Jag är inte så säker på att det är så enkelt. Tunneln måste ta sig under Riddarfjärden. Jag är ganska säker på att det medför att man hamnar under Blå linje vid Fridhemsplan. Och så vidare.

(Bergtunnel under Riddarfjärden hamnar på cirka 40 m under havsnivå. Bergtunnel under Karlbergsjön hamnar på cirka 25 m under havsnivå. Vilken nivå ligger Blå Fridhemsplan?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av ADDE »

Enligt Wikipedia ligger stationen ca. 11,5 meter under havet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3199
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:[

Stockholm är en för liten stad för att vara i behov av en tunnelbana som inte passerar T-Centralen.
Nu har citattexten blivit helt ihopvirrad och jag har tillskrivits saker jag inte skrivit.
Men alltså det finns resande i relationer som inte berör city .
Vi ska inte heller bedöma från dagens resemönster utan framtidens med tanke på att staden växer.
Och resmönster dikteras ofta nog av befintliga möjligheter, folk väljer bostad,arbetsplats,skola efter de resvägar som finns och inte finns.
Skapar man nya resvägar så anpassar sig många till dessa nya snabba vägar.
Hur många reser Lidingö-Nacka ? Få , för det är en nästan omöjlig förbindelse trots att de ligger nästgårds men med vatten emellan.
Ytterligare ett argument är redundans (överflöd) det behövs alternativ när det blir stopp en väg .
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: Men alltså det finns resande i relationer som inte berör city .
Ja, självklart finns det det. Jag talar inte om resor som har City som mål. Men de kommer i de flesta fall vilja byta i City, för att minimera antalet byten. En resenär mellan, till exempel, Aspudden och Stadshagen, väljer att byta en gång på T-Centralen hellre än två gånger i Liljeholmen och Fridhemsplan. Det är ju det som är ämnet för det här tråden. Det har inget med city som sådant att göra, utan att det är en knutpunkt.
Lennart Petersen skrev:
Vi ska inte heller bedöma från dagens resemönster utan framtidens med tanke på att staden växer.
Och resmönster dikteras ofta nog av befintliga möjligheter, folk väljer bostad,arbetsplats,skola efter de resvägar som finns och inte finns.
Skapar man nya resvägar så anpassar sig många till dessa nya snabba vägar.
Jovisst, men vi ska ju inte bara skjuta i blindo med ursäkten att vi ändå inget kan veta. Det går att veta ganska mycket genom att resonera.
Lennart Petersen skrev:Hur många reser Lidingö-Nacka ? Få , för det är en nästan omöjlig förbindelse trots att de ligger nästgårds men med vatten emellan.
Ytterligare ett argument är redundans (överflöd) det behövs alternativ när det blir stopp en väg.
Självklart finns det många nyttor med länken du beskriver. Redundans är en av dem. Men de nyttorna är långt ifrån att motivera kostnaden. Eller tycker du att det ska byggas tunnelbana Lidingö - Nacka också, för att minska redundansen och skapa nya resvägar?

Du har beskrivit några nyttor med det du föreslår, men du har inte beskrivit varför det behövs/är motiverat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:Enkelt löst. Gå parallellt och i nivå med grön "utanför" Odenplan - under S:t Eriksplan - parallellt och i nivå med grön "innanför" Fridhemsplan. Då blir det inte så djupt. Krånglig dragning, javisst. Men något måste det ju kosta att dra nytt spår...
Jag är inte så säker på att det är så enkelt. Tunneln måste ta sig under Riddarfjärden. Jag är ganska säker på att det medför att man hamnar under Blå linje vid Fridhemsplan. Och så vidare.

(Bergtunnel under Riddarfjärden hamnar på cirka 40 m under havsnivå. Bergtunnel under Karlbergsjön hamnar på cirka 25 m under havsnivå. Vilken nivå ligger Blå Fridhemsplan?)
Jahaja. En sådan petitess kan man naturligtvis inte ta hänsyn till :) Eller rättare sagt: tänkte'nte på det
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Hur ser nätet ut?

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Enligt Wikipedia ligger stationen ca. 11,5 meter under havet.
Då hamnar en ny tunnelstation minst 30 meter under havet, minst 50 meter under mark.

Rimligen byggs förbindelser till Blå linje. Tveksamt om man skulle kosta på sig något som går mer direkt till ytan. Slutsatsen bör bli att det tar några minuter att ta sig ned. Hur lång tid tar det nu från gatunivå till Blå linjen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar