En anekdot är däremot räkmackan som upphittades på linje 14 och togs upp till Tx Liljeholmen. Det var en sådan där räkmacka som var vansinnigt stor och överperfekt, kort sagt räkmackornas kung. Mackan hamnade enligt rutin i kylen och färskvaror skulle också enligt rutin hållas till dagens slut och sedan kastas. Mackan ankom tx ungefär vid lunchtid.
En kollega hade hoppat lunchen och varefter eftermiddagen löpte sneglande han allt mer intensivt på "räkmackekungen". När endast en halvtimme återstog av tx normala officiella öppethållandetid för allmänheten blev frestelsen för stor och räkmackan slukades av den hungrige med orden "nu kommer det väl i alla fall ingen som ska ha mackan". Han satt i pentryt och när han var ungefär halvvägs så hörde han bakom knuten "jag har glömt min räksmörgås på linje 14". Jag sa att vi skulle kolla upp det och bad trafikanten återkomma en halvtimme efter kontorstid.
Räkmackepiraten hade vid det laget förlorat aptiten och så fort den rättmätige ägaren försvunnit utgick en delegation från tx bestående av räkmacketjuven samt en hjälpsam kollega. De skyndande ner till Metro på Liljeholmstorget och köpte där ingredienser för att tillverka en exakt likadan räkmacka. De lyckades förmodligen på rekordtid tillverka en likadan macka och sedan "transportskadade" vi den lite lagom för att ytterligare dölja plagiatet. Mackan överräcktes till den rättmätige ägaren som var mycket imponerad över SL:s service. Han skulle bara ha vetat.
Visserligen annan vinkling på dråplighet inom tunnelbanans verksamhet än ren trafik men jag tycker ändå den platsar under rubriken!
218
Anekdoter från tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler