Sida 3 av 3
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: lördag 26 juli 2014 12:51
av 2763
Om nu Lidingöbanan är en spårväg som signalleras enligt infrastrukturförvaltarens tri samt uppfyller dennes övriga krav för signallering för spårväg så är det väl rimligen just spårvägssignaler och inget annat.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: lördag 26 juli 2014 20:23
av Henrik Schütz
Jo, samtidigt så finns det gott om järnvägssträckor som saknar signaler i praktiken.
Diskusdionen bottnar i en naivt synsätt att lidingöbanan enligt vissa skulle fungera mycket bättre helt utan signaler och vägskydd.
HS
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: lördag 26 juli 2014 21:19
av /jes
Henrik Schütz skrev:Jo, samtidigt så finns det gott om järnvägssträckor som saknar signaler i praktiken.
Diskusdionen bottnar i en naivt synsätt att lidingöbanan enligt vissa skulle fungera mycket bättre helt utan signaler och vägskydd.
HS
"Enligt vissa osv ... ". Vilka då? Jag har inte sett den åsikten här i forumet.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: lördag 26 juli 2014 21:48
av Hechtwagen
Atc:n på lidingöbanan ansågs helt obehövlig av spårvagnsvännerna när den innförskaffades men det var förd SSS forum öppnat!
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: söndag 17 augusti 2014 15:06
av M_M
/jes skrev:Den helt obevakade gångfällan i Torsvik vid brofästet har nu blivit mera järnvägsmässig, men knappast ändamålsenlig. Eftersom det bara är gående och cyklister tycker jag att signalerna placeras för högt upp?

Newsflash: cyklister sitter en halvmeter högre upp än bilister!

Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: söndag 17 augusti 2014 15:40
av daniel_s
M_M skrev:/jes skrev:Den helt obevakade gångfällan i Torsvik vid brofästet har nu blivit mera järnvägsmässig, men knappast ändamålsenlig. Eftersom det bara är gående och cyklister tycker jag att signalerna placeras för högt upp?
[ig]
http://i1291.photobucket.com/albums/b54 ... 7d5daf.jpg[/ig]
Newsflash: cyklister sitter en halvmeter högre upp än bilister!

Då har de väl mindre behov av högt placerade signaler. Problemet uppkommer ju när den som sitter lågt får sin sikt skymd av andra trafikanter.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Postat: söndag 17 augusti 2014 16:19
av M_M
Nja, cyklisternas huvud får väl ses som en gräns där signalerna måste vara placerade ovanför för att synas...