Sida 3 av 4
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: tisdag 17 juni 2014 8:12
av gbd
M_M skrev:gbd: Kanske inte exakt svar på din fråga, men kanske ändå ett svar du vill ha:
Om man inte vill köra Google Earth så kan man titta på KMZ-filer genom att helt enkelt surfa in till Google Maps och klistra in dropbox-länken i sökfältet.
Direktlänk till Google Maps som visar KMZ-filen
TACK
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: tisdag 17 juni 2014 10:59
av gbd
Ursäkta en utbyss funderingar, men om man ska bygga spårväg längs norra älvstranden, varför har man inte då en tvärförbindelse över älven på älvsborgsbron?
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: tisdag 17 juni 2014 11:07
av darthjpp
gbd skrev:Ursäkta en utbyss funderingar, men om man ska bygga spårväg längs norra älvstranden, varför har man inte då en tvärförbindelse över älven på älvsborgsbron?
Därför att finansieringen för detta försvann under planeringen av bron. Det var tänkt att linjen till Bräcke skulle dras över Älvsborgsbron, men staten ville inte vara med och betala om det skulle gå spårväg på bron.
Det är dessutom tveksamt om det skulle gå att dra en linje på den befintliga bron utan kraftiga förstärkningsarbeten. Men visst har idén förekommit tidigare. I de långtidsplaner som finns skissas på en spårvägstunnel mellan Stigbergstorget och Lindholmen.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: tisdag 17 juni 2014 14:02
av gbd
darthjpp skrev:gbd skrev:Ursäkta en utbyss funderingar, men om man ska bygga spårväg längs norra älvstranden, varför har man inte då en tvärförbindelse över älven på älvsborgsbron?
Därför att finansieringen för detta försvann under planeringen av bron. Det var tänkt att linjen till Bräcke skulle dras över Älvsborgsbron, men staten ville inte vara med och betala om det skulle gå spårväg på bron.
Det är dessutom tveksamt om det skulle gå att dra en linje på den befintliga bron utan kraftiga förstärkningsarbeten. Men visst har idén förekommit tidigare. I de långtidsplaner som finns skissas på en spårvägstunnel mellan Stigbergstorget och Lindholmen.
Utan att veta ev förstärkningsbehov, skulle stigbergstunneln och spårväg älvsborgsbron vara två alternativ som ställdes mot varandra i en förstudie ang fler tvärförbindelser?
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: tisdag 17 juni 2014 16:42
av M_M
Finns det någon faktisk utredning kring vad det skulle kosta att införa spårväg på Älvsborgsbron?
Om man kunde gjort en tidresa och lägga spår på bron retroaktivt, alltså nu ta kostnaden för vad det kostat att lägga spår då bron byggdes (plus ränta-på-ränta & co) så hade det varit en förträfflig idé tror jag. Däremot är det väl idag nog bättre att bygga Lindholmen-Stigbergstorget-"Linnéplatsen".
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: tisdag 17 juni 2014 22:53
av darthjpp
Att idag lägga spår på Älvsborgsbron blir en komplicerad historia med tanke på befintlig trafik, hur anslutningarna skall se ut, skall vagnarna gå i mitten av bron eller längst ut. För att peka på några av de ställningstaganden som behöver göras.
Vad jag vet har det inte räknats på vad en spårväg på Älvsborgsbron skulle tänkas kosta idag. Alternativet med en tunnel Lindholmen - Stigberget - (Linnéplatsen) ger större nytta, med fler möjligheter till attraktiva sträckningar.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 9:07
av gbd
darthjpp skrev:Att idag lägga spår på Älvsborgsbron blir en komplicerad historia med tanke på befintlig trafik, hur anslutningarna skall se ut, skall vagnarna gå i mitten av bron eller längst ut. För att peka på några av de ställningstaganden som behöver göras.
Vad jag vet har det inte räknats på vad en spårväg på Älvsborgsbron skulle tänkas kosta idag. Alternativet med en tunnel Lindholmen - Stigberget - (Linnéplatsen) ger större nytta, med fler möjligheter till attraktiva sträckningar.
Men det är väl just det man kan göra i en förstudie, förutsatt at frågan ställs rätt: Ställa kostnad för de arbeten som måste göras och nytta och konsekvenser för a/ alternativ älvsborgsbron b /stigbergstunneln, c/göraingenting och d/ annat möjligt alternativ (t.ex. egen bro) .
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 9:22
av hej
Spårväg över Älvsborgsbron hamnar väldigt långt västerut. Frågan är om det skulle finnas trafikeringsunderlag för en sådan sträcka och vart vagnen skulle dras på södra sidan av älven. Linje 45 som trafikerar från Lindholmen - Eriksberg över Älvsborgsbron stannar enbart på Sjupundsgatan och Marklandsgatan och linje 99 kör via Kungssten till Frölunda torg via Västerleden. Ingen av dessa linjer följer någon befintlig spårvagnssträcka. Om man bortser från Torslanda linjerna och de få kvaravarande industribusslinjerna som trafikerar över Älvsborgsbron så är det linje 20 och 64 som kör Eketrägatan - Älvsborgsbron - Majorna men det är ingen större trängsel på de bussarna. Så frågan är vilket behov spårväg över Älvsborgsbron skulle fylla?
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 12:15
av Harald
Nu kanske det inte finns underlag för en spårväg över Älvsborgsbron, men på lite längre sikt borde Göteborg få en "tvärbana", och då gärna en snabb sådan med stopp i huvdsak vid korsningar med radiella banor. Den skulle t.ex. kunna gå Mölndal-Frölunda-Kungssten-Eketrägatan-Backa- Hjällbo-Bergsjön-Partille.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 13:07
av hej
En sådan bana kanske skulle kunna byggas som automatbana. Förläng från Mölndal till Mölnlycke - Partille så har man en ring.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 19:13
av M_M
Om inte nätet ändrats så finns väl också högtrafiklinje 165 Marklandsgatan-Hjalmar Brantingsplatsen via Älvsborgsbron?
Så länge det utan nämnvärd extra kostnad är möjligt att bytta ytterligare spårinfrastruktur kompatibelt med befintlig infrastruktur så bör man göra så. Automatkörning skulle nog vara fullt möjligt men då bör det byggas in som del av "vanliga" spårvagnar och det bör då också gå att köra ej automatutrustade vagnar manuellt utan att de stör automatkörning.
Förutom samordningsfördelar o.s.v. så bör man också nyttja en ring så att ett gäng linjer består av en viss körning på ringen och sedan körning på andra spår. Exempelvis kan man köra Backaplan-Backa-Hjällbo-Bergsjön-Partille-Utby o.s.v. eller Backaplan-Backa-Hjällbo-Angered o.s.v.
Kristallkulan säger för övrigt att innan någon slags yttre ring kan bli aktuell så kommer man slippa ha en stor tung huvudtransformator för att kunna köra på Trafikverket-kontaktledningsstandard. När Göteborg inte har något befintligt tunnel/stadsbanesystem så verkar det inte så jättebra att krångla till med att skaffa ytterligare ett system.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 22:36
av hej
165 har ersatts av linje 45.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: onsdag 18 juni 2014 22:50
av Nils Carl Aspenberg
For å ha penger til å bygge alt dette bør dere prøve å finne olje i Kattegatt, slik at alt kan finansieres.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: måndag 23 juni 2014 7:04
av gbd
BRa poäng Nils Carl, men det är väl knappast att allt ska byggas. En fråga dock, för de falldärdet diskuteras tunnelbana/stadsbana, finns det någon fin karta med bergrunden för göteborg?
http://postimg.org/image/ux8iccrt7/
Edit, hittade en Ok, tack vare tipset
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: måndag 23 juni 2014 7:31
av 2763
I snabbspårvägsutredningen från 67 finns det en utmärkt genomgång av geologin.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: måndag 23 juni 2014 7:31
av 2763
I snabbspårvägsutredningen från 67 finns det en utmärkt genomgång av geologin.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: fredag 27 juni 2014 1:16
av Thomas Åkerblad
Finns Snabbspårvägsutredning 67 tillgänglig på nätet någonstans? Den hade ju många goda idéer men dödades väl av alla lustiga idéer om spårtaxi som länge förlamade utvecklingen i Göteborg?
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: fredag 27 juni 2014 7:52
av 2763
Thomas Åkerblad skrev:Finns Snabbspårvägsutredning 67 tillgänglig på nätet någonstans? Den hade ju många goda idéer men dödades väl av alla lustiga idéer om spårtaxi som länge förlamade utvecklingen i Göteborg?
Det finns en del positivt i Snabbspårvägsutredningen. Tror dock att du får bege dig till stadsarkivet, där finns den i try(ck)/(gg)t förvar (välj det ord som passar dig bäst)
Jag skulle snarare säga att det var varvskrisen som dödade den. Annars hade vi haft tunnelbana nu och spårvägen hade varit borta både i Göteborg och Norrköping.
//T
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: fredag 04 juli 2014 1:59
av M_M
Åtminstone när den var aktuell här på forumet en vända förut, kanske gissningsvis 2006-2008 eller liknande, så fanns den att låna på biblioteket i Lundby (eller vad nu området heter).
Den verkar dock inte vara sökbar.
Man kanske borde frågat biblioteket om man kunde fått den.
Det verkar vara enormt mycket jobb att scanna en hel "bok", men jag ångrar nästan att jag inte gjorde det.
Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg
Postat: fredag 28 augusti 2015 17:01
av darthjpp
Då har jag uppdaterat lagerfilen. Jag har lagt Skeppsbrolänken som en del av det befintliga nätet

och dessutom namngett dellänkarna i det befintliga nätet. Dock, de är namngivna efter hur de är ritade, inte efter något officellt eller vedertaget namn. Oftast är det ändpunkterna som gett namnet, ibland med via punkter.
Det har ju hänt en del det senaste året, och vissa planer har rört på sig, men det finns fortfarande en hel del att diskutera och föreslå.
Nåväl, här är länken igen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz