Sida 3 av 8
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: lördag 21 september 2013 0:23
av 643
Efter kontroll av annan Huvuddokumentation framkommer att Farmor Ankas bil växelvis
framställs som el- resp förbränningsmotordriven (Poetisk frihet!) dock liknar den oftast
påfallande en "Detroit Electric". En sådan ägs av Tekniska muséet men är eller har varit
utlånad till en bilhistoriker i avsikt att den skulle köras ungefär som konstruktören hade
avsett - mycket riktigt var den ibland synlig i trakten av Hässelby strands T-station, men
bara runt 4-tiden på natten... - en helt underbar syn!

Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: lördag 21 september 2013 23:50
av 643
Det var nog inte bara "dåligt skick" som gjorde att SSS den gången ändrade sig ang
F4:ans ]omhändertagande - helt som väntat stod ju hela HAV av helt kompletta, körbara,
alltid varmgaragerade och väl omskötta trådbussar typ F3 bredvid oss på
Högdalshallens område bara några år senare - dessutom många av dem
nylackade och mekaniskt/elektriskt genomgångna - några hade inte ens gått i
trafik efter detta. De skulle brännas och demoleras som så mycket annat -
goda SS-kontakter gjorde att SSS bara behövde välja ut två fina exemplar,
betala hela 150 kronor styck och bogsera/köra dem på batteri 200 meter...
Jämför detta med arbete, transportkostnader mm för F4:an!

- F3Hö66stor.jpg (68.95 KiB) Visad 4492 gånger
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 22 september 2013 8:30
av Hechtwagen
Linda om? Inte behöver man linda om en elmotor för att kunna använda den som generator!? I en trådbuss / spårvagn så används ju motorn som generator var gång man elbromsar!
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 22 september 2013 12:10
av 643
Hechtwagen skrev:Linda om? Inte behöver man linda om en elmotor för att kunna använda den som generator!? I en trådbuss / spårvagn så används ju motorn som generator var gång man elbromsar!
Skulle några som helst ändringar på motorerna behöva göras kunde det säkert utföras av SS´egna stora och
välutrustade elverkstad.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 22 september 2013 20:49
av M_M
Innan något eventuellt faktiskt användbart verklok plundras på delar så är det kanske läge att undersöka hur tillgången på begagnade motorer ser ut i andra trakter där samma trådbusstillverkares syskonfordon rullat (eller rullar)?
Utan att faktiskt veta så framstår det ändå som märkligt om en hyggligt stor trådbusstillverkare skulle tagit fram en speciell motor endast för de fordon som levererades till SL. Om så faktiskt vore fallet så vore det åtminstone halvmärkligt om det skiljer såpass mycket att det inte ändå passar rakt av med någon snarlik motor som inte rullat just i Sverige.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 22 september 2013 22:54
av Christer J
M_M skrev:Innan något eventuellt faktiskt användbart verklok plundras på delar så är det kanske läge att undersöka hur tillgången på begagnade motorer ser ut i andra trakter där samma trådbusstillverkares syskonfordon rullat (eller rullar)?
Utan att faktiskt veta så framstår det ändå som märkligt om en hyggligt stor trådbusstillverkare skulle tagit fram en speciell motor endast för de fordon som levererades till SL. Om så faktiskt vore fallet så vore det åtminstone halvmärkligt om det skiljer såpass mycket att det inte ändå passar rakt av med någon snarlik motor som inte rullat just i Sverige.
Även om till exempel det fortfarande kör omkring vagnar på Milanos gator från slutet av 1920-talet (Peter Witt) så har inte de italienska trådbussarna haft lika bra livsduglighet. De som höll ut längst bör ha varit de gamla ledbussarna i Milano på stora ringen. Detogs ur bruk i slutet av 1990-talet. Däreget har det ine funnits några behov av dylika motorer. De som då fanns bör vara utskrotade.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 22 september 2013 23:47
av Hechtwagen
Du M_M! När GL beställde pedalvagnarna på 50-60 talen så brydde de väl sigknappast om huruvida det satt samma motorer i M25-28-29? Och hur är det med den saken? Finns/fanns pedalvagnsmotorerna i fordon i andra städer?
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: måndag 23 september 2013 15:40
av M_M
Christer J skrev:M_M skrev:Innan något eventuellt faktiskt användbart verklok plundras på delar så är det kanske läge att undersöka hur tillgången på begagnade motorer ser ut i andra trakter där samma trådbusstillverkares syskonfordon rullat (eller rullar)?
Utan att faktiskt veta så framstår det ändå som märkligt om en hyggligt stor trådbusstillverkare skulle tagit fram en speciell motor endast för de fordon som levererades till SL. Om så faktiskt vore fallet så vore det åtminstone halvmärkligt om det skiljer såpass mycket att det inte ändå passar rakt av med någon snarlik motor som inte rullat just i Sverige.
Även om till exempel det fortfarande kör omkring vagnar på Milanos gator från slutet av 1920-talet (Peter Witt) så har inte de italienska trådbussarna haft lika bra livsduglighet. De som höll ut längst bör ha varit de gamla ledbussarna i Milano på stora ringen. Detogs ur bruk i slutet av 1990-talet. Däreget har det ine funnits några behov av dylika motorer. De som då fanns bör vara utskrotade.
Aha, ja risken är väl att ifall motorerna faktiskt passat så finns det kanske ändå inte såpass många sparade att det går att få loss någon på rimligt sätt därifrån. (Man kan väl hoppas att de sparat något/några museifordon och reservdelar till det/dem?).
Hechtwagen skrev:Du M_M! När GL beställde pedalvagnarna på 50-60 talen så brydde de väl sigknappast om huruvida det satt samma motorer i M25-28-29?
De lär inte uttryckligen ha beställt dem så att motorerna måste vara olika...
Däremot är det väl med största sannolikhet skillnad på M28 v.s. M25/M29, eftersom det trots allt är olika tillverkare.
Hechtwagen skrev:Och hur är det med den saken? Finns/fanns pedalvagnsmotorerna i fordon i andra städer?
Utan att faktiskt veta så är det väl ingen högoddsare att motorerna i M28 åtminstone är snarlika motorerna i de där vagnarna som ASEA sålde till Australien, de som påminner om en slags tvåriktningsvariant av M28 om jag inte minns fel.
(Likaså så är det väl ingen högoddsare att det är likadana/snarlika motorer i GS M21 och de närbesläktade ASEA-höggolvvagnarna på nån linje i Istanbul).
Observera dock alltså att jag bara föreslagit att undersöka hur det ligger till. Jag har inte på något sätt påstått att det faktiskt skulle gå att "hämta hem" valfri motor lite på chansning...
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: måndag 23 september 2013 18:56
av Hechtwagen
Och vid närmare eftertanke kanske M67 har samma motorer som M28? Eller är M67 försedd med svagare motorer?
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: lördag 28 september 2013 0:40
av 643
Säten och bakdörrar planeras hämtas på Björkö 6-16/10.
Väntar med spänning på intressenternas beslut om
omhändertagande av bakdelen... därefter tänker jag
tala om exakt var den finns!
Någon som råkar förfoga över ett snarlikt
baklyktsarrangemang?

- BaklTrb.PNG (247.35 KiB) Visad 4166 gånger
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: lördag 28 september 2013 21:40
av M_M
Okej, HÄR har vi väl ändå ett praktexempel på vad som rimligtvis borde gå att fiska upp i Italien?
Samma buss förekommer i en italiensk film.
http://www.imcdb.org/vehicle_568364-Alf ... 40-AF.html
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: lördag 28 september 2013 23:20
av 643
Inte samma - inte likadan - inte ens liknande!
Milano fick 1956 några motsvarande SS F4 - en prototyp med 5 axlar finns
i en broschyr men ingen ville köpa den...
Ska jag behöva påminna om att det som förekommer i en film från tiden
inte alltid existerar idag?
Enligt uppgift finns förutom SS F4 A 74055 endast EN någorlunda jämförbar trådbuss
bevarad, dock utan led (snodato). Intresset från italienska och svenska
Alfa-Romeoklubbarna är betydande...

- F4 Reg.JPG (44.04 KiB) Visad 3971 gånger
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 29 september 2013 15:40
av leifd
Hechtwagen skrev:Och vid närmare eftertanke kanske M67 har samma motorer som M28? Eller är M67 försedd med svagare motorer?
Om man kollar i Vaghallen här på sajten, står det på M67, 4x30 kW = 120 kW och på M28 står det 176 kW.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: söndag 29 september 2013 20:22
av daniel_s
leifd skrev:Hechtwagen skrev:Och vid närmare eftertanke kanske M67 har samma motorer som M28? Eller är M67 försedd med svagare motorer?
Om man kollar i Vaghallen här på sajten, står det på M67, 4x30 kW = 120 kW och på M28 står det 176 kW.
Konstigt, jag har fått för mig att det är samma motortyp i båda, men det behöver ju iofs inte stämma. Kan ju också vara så att det är samma motortyp men något olika lindade, så förekommer ju t ex LJB 27-32-motorn i två olika utföranden för 700/2 volt (A24) resp 700 volt (M48/F).
Sen bör man alltid ta effektuppgifter för banmotorer med en nypa salt - är det märkeffekt, timeffekt, maxeffekt?
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: måndag 30 september 2013 13:59
av leifd
daniel_s skrev:leifd skrev:Hechtwagen skrev:Och vid närmare eftertanke kanske M67 har samma motorer som M28? Eller är M67 försedd med svagare motorer?
Om man kollar i Vaghallen här på sajten, står det på M67, 4x30 kW = 120 kW och på M28 står det 176 kW.
Konstigt, jag har fått för mig att det är samma motortyp i båda, men det behöver ju iofs inte stämma. Kan ju också vara så att det är samma motortyp men något olika lindade, så förekommer ju t ex LJB 27-32-motorn i två olika utföranden för 700/2 volt (A24) resp 700 volt (M48/F).
Sen bör man alltid ta effektuppgifter för banmotorer med en nypa salt - är det märkeffekt, timeffekt, maxeffekt?
De är nog bara att inse att de finns inget som är enkelt !!
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: måndag 30 september 2013 14:34
av Christer Ljunggren
Å vill man komplicera det ännu mer så kan det ju vara så att motorerna är identiska (har ingen aaaaning) men definierade för olika linjespänning. En högre i Göteborg och en lägre som man kanska hade i Norrköping då vagnarna levererades.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: onsdag 02 oktober 2013 20:53
av 643
Skriften på märkplåtar kan ibland vara lätt förvånande - men så länge inte någon läser dem
brukar allt fungera...
I Italien och en del andra länder måste/behöver/får inte trådbussar ha registreringsskyltar.
Likt spårvagnar är de i stället försedda med vagnsnummersiffror av viss minsta storlek på
minst fyra ställen.
I stället för någon form av interimsskylt vid provkörningar o dyl kunde användas motsvarande
skylt som i Sverige i bilismens gryning: PROFVAGN...
I t ex Stockholm behövde förare av spårvagn och trådbuss inte inneha körkort för något
slag av motorfordon, en anteckning hos Överståthållarämbetet tjänade som ersättning!
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: onsdag 02 oktober 2013 21:01
av Harald
643 skrev:I t ex Stockholm behövde förare av spårvagn och trådbuss inte inneha körkort för något
slag av motorfordon, en anteckning hos Överståthållarämbetet tjänade som ersättning!
Nu har du nog misstagit dig. En trådbuss är ett motorfordon och har alltid varit det. Därför har man alltid behövt körkort för att köra trådbuss. En spårvagn är däremot inget fordon alls enligt trafiklagstiftningen. Numera behöver man ändå ha körkort för att köra spårvagn, men den bestämmelsen tillkom på 1970-talet, d.v.s. efter att innerstadsspårvägen i Stockholm lades ned.
Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: onsdag 02 oktober 2013 21:30
av 643
Harald skrev:643 skrev:I t ex Stockholm behövde förare av spårvagn och trådbuss inte inneha körkort för något
slag av motorfordon, en anteckning hos Överståthållarämbetet tjänade som ersättning!
Nu har du nog misstagit dig. En trådbuss är ett motorfordon och har alltid varit det. Därför har man alltid behövt körkort för att köra trådbuss. En spårvagn är däremot inget fordon alls enligt trafiklagstiftningen. Numera behöver man ändå ha körkort för att köra spårvagn, men den bestämmelsen tillkom på 1970-talet, d.v.s. efter att innerstadsspårvägen i Stockholm lades ned.
Kan ha fel, men vi får forska ytterligare! Passusar i olika 40-talspublikationer antyder det påstådda...

Vad gäller spårvagn
är vi rörande ense bortsett från spårvägar som "inte går i gata"
Liten men tillhörande utvikning: I en "recension" av Stockholms första trådbusslinje nämns att röd SS-knapp i mössan skulle
ha markerat trådbusspersonal. Då det finns alternativa tolkningar av de röda knapparnas användningsområden vore det
intressant att höra andra förslag, givetvis helst med dokumentation...

Återkommer snarast till egentliga ämnet - räddningsaktion F4 B verkar ej fullständigt otänkbar

Re: Extremt viktigt musealt fynd!
Postat: onsdag 02 oktober 2013 21:41
av Harald
Att man skulle ha fått köra trådbuss utan körkort är helt otänkbart. Däremot så räckte det väl inte med körkort och trafikkort, utan det krävdes nog en extra utbildning, och att den antecknades hos ÖÄ kan nog tänkas.