Sida 3 av 7

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: fredag 28 juni 2013 14:17
av 643
Henrik Schütz skrev:JAG hade personligen, för egna pengar gärna köpt en vagn, men det fick inte privatpersoner göra. Jag hade tänkt ha den som byssja på landet.

HS
Bilda enskild firma snabbt - firmans ev verksamhet/ inriktning brukar inte spela någon roll :D

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: måndag 01 juli 2013 0:02
av M_M
2763 skrev:Visst, det är några små skillnader mot lidingövagnarna
... som t.ex. att de ger ett helt annat intryck invändigt, som att jämföra en orenoverad M28 med en renoverad M29 kanske?
2763 skrev:men om jag i så fall skall vara ärlig är det nästan mer synd att det inte finns fler A25 bevarade eller för den sakens skull M23b och S27a alls.
Det håller jag med om.

En spännande fråga är vilka eventuella tankar det finns om framtida "slitvagnar" för Djurgårdslinjen eller framtida motsvarigheter? Eller tänker man inte ens så? Är tanken kanske att det framöver ska finnas så många riktigt museala vagnar att de räcker för all trafik?


P.S. att "1" nämner "GladJazzen" sammanfattar väl Malmköping i ett nötskal - musik som endast tilltalar en liten minoritet samt ett antal äldre personer. Jag inser att det inte är möjligt att boka in några världsartister inom de stilar som ligger högst på topplistorna, men gladjazz är väl inte direkt vad som ger bäst återväxt?

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: måndag 01 juli 2013 16:17
av Leif Steen
Urspårningsvarning.

Det skulle vara häftigt att se Beyonce i Östersjön. Eller?

Näej, det är en märklig jämförelse. Vi samlar inom föreningen inte på dublettvagnar. Det finns en plan eller riktigare bevaringsplan så låt oss hålla oss till den.

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 02 juli 2013 14:59
av M_M
... fast nästan alla gamla spårvagnar är väl i stort sett likadana = "dubletter"?

Typ före 30-40-talet verkar det ha funnits i princip två motorvagntyper, tvåaxlig vagn med eller utan inbyggd ändplattform. Proportionerna varierade väl sådär 10% fram och tillbaka och de målades i lite olika färger (men de flesta målades blåa nedtill och vita upptill). Undantagen är t.ex. Ringliniens bevarade Långedragsvagn (boggivagn) och ett fåtal andra vagnar.

Ja, så fanns vagnarna med åttkantig eller fyrkantigt utförande.

Om vi till exempel tittar på vagnar med öppen plattform, fyrkantigt utförande och "två stora och ett litet fönster per sida" så finns fyra körklara vagnar bevarade: SSB 24, US 10, HSS 11 och om man räknar med Ringliniens vagnar även M1 15.

Jag säger inte att det är fel att spara på alla dessa i stort sett likadana vagnar, men däremot måste man ha en rätt intressant uppfattning om vad som är dubletter eller inte om man påstår att alla dessa vagnar är unika jämfört med varandra och samtidigt påstår att Lidingöbanans och Nockebybanans A30-vagnar är dubletter...

Edit: Det vore intressant att prova att foliera på 'fel' målning/märkning på nån av de där gamla vagnarna, eller helst växla utseende mellan två vagnar, och se om någon mer än de allra närmast sörjande över huvud taget märker skillnaden...

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 02 juli 2013 17:27
av daniel_s
M_M skrev:Om vi till exempel tittar på vagnar med öppen plattform, fyrkantigt utförande och "två stora och ett litet fönster per sida" så finns fyra körklara vagnar bevarade: SSB 24, US 10, HSS 11 och om man räknar med Ringliniens vagnar även M1 15.

Jag säger inte att det är fel att spara på alla dessa i stort sett likadana vagnar, men däremot måste man ha en rätt intressant uppfattning om vad som är dubletter eller inte om man påstår att alla dessa vagnar är unika jämfört med varandra och samtidigt påstår att Lidingöbanans och Nockebybanans A30-vagnar är dubletter...
10, 11 och 15 är förvisso mycket lika, men har tre olika ägare. 24 är också lik, men inte lika lik.
M_M skrev:Edit: Det vore intressant att prova att foliera på 'fel' målning/märkning på nån av de där gamla vagnarna, eller helst växla utseende mellan två vagnar, och se om någon mer än de allra närmast sörjande över huvud taget märker skillnaden...
Det där är ju redan gjort, flera gånger. HSS 11 är egentligen en annan vagn. Och SL 373 figurerade i en svartvit film som brun lidingövagn :cheesygrin:

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: onsdag 03 juli 2013 20:51
av M_M
daniel_s skrev:HSS 11 är egentligen en annan vagn. Och SL 373 figurerade i en svartvit film som brun lidingövagn :cheesygrin:
Aha :cheesygrin:

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: lördag 06 juli 2013 12:22
av Leif Spångberg
I ett försök att återigen anknyta till ämnet, kommer sålunda mycket/många ytterligare bilder från ön, från i förmiddags ( dvs Lördagen 6 Juli 2013 )

-
Först från Aga

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Sedan från Larsberg

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Högberga

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Käppala

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Gåshaga

Bild

-

Brevik

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

/Leif

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: lördag 06 juli 2013 23:04
av 1
M_M skrev: P.S. att "1" nämner "GladJazzen" sammanfattar väl Malmköping i ett nötskal - musik som endast tilltalar en liten minoritet samt ett antal äldre personer. Jag inser att det inte är möjligt att boka in några världsartister inom de stilar som ligger högst på topplistorna, men gladjazz är väl inte direkt vad som ger bäst återväxt?
Jösses vad det känns tryggt för oss aktiva som sliter i olika delar av SSS verksamhet att skrivbordsanalytikern M_M i sitt inlägg nummer 10.778 ävenledes giver oss vägledning i valet av lämplig musikunderhållning för den besökande allmänheten i Malmköping. Detta vid sidan av städse förekommande anvisningar om lämpliga museivagnar (för vilka det redan finnes en sedan mången år tillbaka fastställd anskaffningsplan) samt deras skötsel och drift.

Tja, vi följer det gamla ordspråket att ge våra besökare det de efterfrågar. Och tro det eller ej, men vår "Gladjazz" är ytterst populär och utsålt för 10:e året i rad!

Bild

Och det ger varje år härligt klirr i kassan med ny rekordnotering i år. Dessutom roligt arbete med att lösa logistiken att frakta ut och hem besökarna från denna väglösa spelplats vid Östersjöns hållplats!

Törhända skulle den tvivlande signaturen M_M besöka evenemanget och notera hur tågen till stor del ytterst proffsigt bemannas med "återväxten"!

Hälsar / Richard

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: söndag 07 juli 2013 20:33
av RR
1 skrev: Tja, vi följer det gamla ordspråket att ge våra besökare det de efterfrågar. Och tro det eller ej, men vår "Gladjazz" är ytterst populär och utsålt för 10:e året i rad!

Och det ger varje år härligt klirr i kassan med ny rekordnotering i år. Dessutom roligt arbete med att lösa logistiken att frakta ut och hem besökarna från denna väglösa spelplats vid Östersjöns hållplats!

Hälsar / Richard
Bäste Richard! Jag instämmer till fullo. Fantastiska sommarkvällar! Det vore dumt att utsätta sig för risken att missa evenemanget. Alltså var det lika härligt som tidigare år. Synd bara att Eddie Brunner p.g.a. ohälsa inte kunde vara med denna gång. Men alla övriga skötte sig kanonbra - låten "Route 55" är som avslutningsnummer lika rolig som alltid! Och så det rullande podiet med dragkraft förstås - något att titta på!

Hälsar
/Ragnar Thörnblom

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: söndag 07 juli 2013 20:54
av M_M
1 skrev:
M_M skrev: P.S. att "1" nämner "GladJazzen" sammanfattar väl Malmköping i ett nötskal - musik som endast tilltalar en liten minoritet samt ett antal äldre personer.
Bild
Majoriteten på bilden ser ut att vara grå/vithårig.

I rest my case...

(Jag är beredd att omvärdera bedömningen av bildens innehåll om du publicerar den i större upplösning - det kanske är "unga blondiners årsmöte". Vad som framgår rätt tydligt är att oproportionerligt få har brunt/svart hår vilket är ett starkt tecken på att de flesta är just äldre personer...)

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 09 juli 2013 0:46
av daniel_s
Men skaran av äldre personer fylls ju på hela tiden, det föds nya pensionärer varje dag!

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 09 juli 2013 1:33
av 643
M_M skrev:
1 skrev:
M_M skrev: P.S. att "1" nämner "GladJazzen" sammanfattar väl Malmköping i ett nötskal - musik som endast tilltalar en liten minoritet samt ett antal äldre personer.
Bild
Majoriteten på bilden ser ut att vara grå/vithårig.

I rest my case...

(Jag är beredd att omvärdera bedömningen av bildens innehåll om du publicerar den i större upplösning - det kanske är "unga blondiners årsmöte". Vad som framgår rätt tydligt är att oproportionerligt få har brunt/svart hår vilket är ett starkt tecken på att de flesta är just äldre personer...)
Det verkar som om MM finner "äldre" gråhåriga personer inkompetenta, gaggiga, allmännt värdelösa - inte riktigt räknas mm mm - och med en vedervärdig musiksmak! Beroende på hårnyans och anlag kan de första tecknen komma långt före 41 års ålder som jag erfarit att MM har uppnått. Hets mot folkgrupp borde väl moderatorn sudda ut - jaså inte det! Kompetensen sitter inte i håret utan lite längre in - f ö arbetas det på läkemedel som skulle kunna hejda denna förhatliga åldersförändring - och till dess kan man ju enligt högt föredöme från
"Person med extremt lågt medlemsnummer" använda tjusig hårfärg... :)

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 09 juli 2013 3:21
av 643
Leif Spångberg skrev:I ett försök att återigen anknyta till ämnet, kommer sålunda mycket/många ytterligare bilder från ön, från i förmiddags ( dvs Lördagen 6 Juli 2013 )

...
/Leif
Tack för fina bilder - nu slipper jag åka dit just nu...

Re: Helges B:s gamla ruckel revisited

Postat: onsdag 10 juli 2013 20:54
av Tagbitaren
Jag hade vägarna förbi Ropsten härförleden och tittade in i Lidingöbanans fd. södra ändhållplats.

Bild

En bortglömd entreprenör i sammanhanget är kioskägaren i vänthallen i Ropsten. Jag frågade hur affärerna gick nu, och han svarade: "Mycket bättre än tidigare. Du ser väl att här är fullt av kunder", med ett bittert tonfall, samtidigt som han slog ut handen mot den tomma butiken.

Bild

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 11 juli 2013 13:02
av 643
Att resandeströmmen skulle minska högst avsevärt i denna biljetthall har väl varit allmännt känt
i åratal, och allra mest borde det ha varit för uthyraren resp förhyraren av denna kiosklokal.
Brukar man inte i god tid komma överens om lämpligt skadestånd i sådana fall och finns det
inte prejudikat att åberopa? Att lugnt invänta katastrofen för att sedan bara gnälla lite verkar
inte optimalt - men det är ju ännu inte förbjudet att göra dåliga affärer... :roll:

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 11 juli 2013 13:33
av Hechtwagen
Ytterst rimligt att antaga att kiosken hyrts på något sorts rivningskontrakt och är så icke fallet så har han haft bra lång tid på sig att avveckla / flytta verksamheten. Men han kanske avvaktar till det absoluta slutet! Om han nu känner till att kåken ska rivas förstås... :cheesygrin:

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 11 juli 2013 13:57
av 643
Varför informera om petitesser? :(

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 11 juli 2013 14:05
av Joakim W
Vad händer egentligen med Ropsten som ändhållplats? Ska kåken rivas, men vart ska då tågen stanna? För förlängningen till city (om den nu blir av - har alltid tvivlat på det) kommer ju inte förrän 2020. Ska man bygga något slags provisorium fram tills dess? (eller fram till nya bron är färdig)

Re: Helges B:s gamla ruckel revisited

Postat: torsdag 11 juli 2013 16:07
av roggek
Tagbitaren skrev:Jag hade vägarna förbi Ropsten härförleden och tittade in i Lidingöbanans fd. södra ändhållplats.

Bild

En bortglömd entreprenör i sammanhanget är kioskägaren i vänthallen i Ropsten. Jag frågade hur affärerna gick nu, och han svarade: "Mycket bättre än tidigare. Du ser väl att här är fullt av kunder", med ett bittert tonfall, samtidigt som han slog ut handen mot den tomma butiken.

Bild

Ja stackars Mojtabai:
http://www.yelp.se/biz_photos/mojtabai- ... d3N8hpvpGA
Den lilla kiosken är prydd med blinkande julgransbelysning fastän det nästan är påsk och utanför har man utförsäljning av gamla tidningar, choklad och tuggummi. Pensionärer petar i lådan med vetekransar och en konduktör står utanför och ser ut att vakta kiosken. Killen bakom kassan är trevlig, men det känns som om han hittar på priserna samma sekund som han slår in dem för det skiljer sig från gång till gång.

Troligtvis har butiken överlevt på att den Joltcola, chokladcigaretter och taurinsprängda drycker som de säljer till tonåringar och det faktum att så många människor på väg ut till Lidingö är strandade i vänthallen utanför med alldeles när Lidingöbanan går så sällan. Att det är en coffeeshop är väl att ta i, där finns en stor termos med självbetjäning. Handlar du med kort kostar det 3 kr extra.

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 11 juli 2013 17:25
av Tagbitaren
Joakim W skrev:Vad händer egentligen med Ropsten som ändhållplats? Ska kåken rivas, men vart ska då tågen stanna? För förlängningen till city (om den nu blir av - har alltid tvivlat på det) kommer ju inte förrän 2020. Ska man bygga något slags provisorium fram tills dess? (eller fram till nya bron är färdig)
Märkligt att man inte ska kunna skriva ens en sådan här sak utan att få en massa hånfulla kommentarer om "gnäll" etc. Men med tanke på vilka som skrivit så är det kanske inte att förvåna.

Du, däremot sätter fingret på det väsentliga. Vad ska hända med rucklet? Ska det verkligen rivas nu (på samma sätt som ex.vis byggnaderna i Aga)? I så fall finns det ju egentligen ingen anledning att ha det öppet längre, eller hur, eftersom det inte fyller någon funktion alls under avstängningen.

Tyvärr framgår det inte av huvudjärnvägsplanen för LB, som drar en gräns vid Lidingöbron. Däremot borde det vara fullt möjligt att använda "terminalen" för framtida trafik (fram tills dess man fastställt hur Ropstensområdet ska utformas), så länge man inte överskrider tåglängden ~45 m. Plattformarna måste naturligtvis anpassas till den nya fordonsbredden.