Sida 3 av 3
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: torsdag 20 juni 2013 10:55
av Kantorn
Jag kan inte se något som helst självändamål att spika ut RB. Dra in den från Stocksund via Solna Stn - KS - Odenplan - Rådhuset - Söder nånstans - Årsta nånstans och eventuellt vidare. En helt ny tunnelbanelinje.
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: torsdag 20 juni 2013 12:12
av Odd
Det känns som lite rundgång här men det finns ingen anledning att inte anpassa nynyggen till tyngre/större standard så att man i framtiden har valmöjligheten.
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: torsdag 20 juni 2013 13:19
av Richard A
Jag tycker mig ha läst att i de tillämpliga delarna av nybyggnation av Roslagsbanan (nya dubbelspår, broar etc) tar man höjd för ev. breddning i framtiden - men detta taget ur ett vagt minne....
Dessutom borde man, i samband med att grön linje i framtiden når Mörby via Hagastaden-Solna, låta Roslagsbanan gå ner i tunnel till Mörby C norrifrån ungefär vid Enebyberg och organisera direkt omstigning till T-banan tvärs över perrongen. Då fördelas resandeströmmarna på två T-banelinjer, och den något märkliga förlängningen av T-banan till Arninge (parallellt med Roslagsbanan!) behöver kanske inte byggas alls. Kvarvarande södra delen av Roslagsbanan Enebyberg-Danderyds Sjh-Universitetet konverteras till en del av Tvärbanan, sträckan Östra station-Universitetet läggs ned och tomtmarken säljs dyrt för att delfinansiera tunneln till Mörby C! Klappat och klart!
Mvh
Richard
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: måndag 24 juni 2013 10:00
av gbd
Men ang kapacitet på roslagsbanan. Hur ofta kan man köra tåg utan att det blir helt stopp vid plankorningar med väg? Hur mycket kan man höja kapaciteten genom att förlänga tågen?
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: måndag 24 juni 2013 10:51
av spårlasse
gbd skrev:Men ang kapacitet på roslagsbanan. Hur ofta kan man köra tåg utan att det blir helt stopp vid plankorningar med väg? Hur mycket kan man höja kapaciteten genom att förlänga tågen?
Att förlänga tågen till sexvagnar löser ju inte problemet så mycket eftersom det redan idag på de mest belastade avgångarna går sexvagnarståg. Däremot blir det ju förstås statistiskt en väldigt bra effekt - om man ser till ökad sittplatskapacitet per timme - men inte så mycket i realiteten alltså. Något bättre fördelning mellan tågen går väl dock att skapa genom utbyggnaden (idag får ju tågen gå lite efter när det är möjligt utifrån enkelspårstrafiken snarare än när det är mest lämpligt utifrån att fördela resenärerna jämt). Sedan brukar det ju också ske en viss utjämning av sig självt - är det för fullt när flest reser, väljer många att åka tidigare/senare om det finns bättre med plats under denna tid. Resultatet blir då att man får en längre maxperiod.
Förhoppningen får väl snarare ligga i att man upprustar banan så att man kan köra 24 tåg i timmen i slutändan (vilket torde vara max utan planskilda korsningar för tågen vid Djurholms Ösby och Roslags Näsby). Då får man ändå fördubblad kapacitet mot dagens på de hårdast belastade sträckorna.
Därefter kan det väl vara aktuellt att bygga ut till 9-vagnarståg - och då skulle man ju öka kapaciteten med mer än 300 procent (jämfört med idag) om också det är möjligt att köra tåg var 5:e minut på grenarna.
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: måndag 24 juni 2013 16:56
av gbd
24 tåg i timmen är ett tåg vart 2,5:e minut. Kommer det verkligen att passera de korsningar för vägtrafik med icke planskiljd trafik med den intensiteten? (Passagen tar ett antal sekunder plus tid före och efter passage?)
Re: Hur heliga är särarterna?
Postat: måndag 24 juni 2013 17:54
av heasm
Det är väl bara Frescati/Ålkistan, Danderydsvägen och Portvägen som ej är planskilda på de inre delarna (innanför Roslags Näsby) som är aktuella för 24 tåg/h. Och alla de korsningarna är väl tänkta att bli planskilda i etapp 2, eller har det sparats in på det?