Anders Hanquist skrev:2)
M_M skrev:Det vore en bra idé för då kan vi också skrota den halvtramsiga idén att dra tvärbanan till Slussen via Sickla (istället för via Skanstull där de stora resandeströmmarna finns)...
Till "Slussen via Skanstull". Hur tänker du då?
I annan diskussion för ett tag sedan föreslog jag att utöka Tvärbanans nuvarande långa bro i kurva norrut från Gullmparsplan (ner mot sjöstaden-Sickla) så att den blir en spårtriangel och vidare bro över till Södermalm. Ett alternativ kan vara att bara bygga från Gullmarsplan mot Södermalm, men det verkar dumsnålt. Min tanke är att ansluta på det planerade innerstadsspårvägsnätet. Linjer kan då gå mellan tvärbanans två sidor om Gullmarsplan och innerstadsspårvägens två sidor om Skanstull(trakten).
Innerstadspårvägen planeras att få en linje som ungefär är en kombination av dagens stombusslinje 2 och 3, de spåren kan nyttjas för att köra direktvagnar från Tvärbanans båda sidor av Gullmarsplan och vidare mot Slussen och längre norrut. Det blir självklart längre restid än att åka med tunnelbanan men några resenärer kommer troligtvis att välja att slippa ett byte (som kan äta upp restidsskillnaden). Om Tvärbanan dras "rätt" i Sickla så borde dessutom buss 74 kunna ersättas med spårvagn.
Det blir intressant att se vad som händer med Spårväg Citys sammankoppling med Lidingöbanan. Om jag inte minns fel så har det i prognoser nämnts ungefär fem minuters längre restid Ropsten-Centralen (eller var det fem minuters längre restid än tunnelbana + vanlig bytestid?). Just huruvida folk byter eller åker genomgående på spårvägen vid Ropsten borde kunna vara ett hyggligt beslutsunderlag för att avgöra om det är en vettig idé att ansluta Tvärbanan till innerstadsspårvägsnätet vid Gullmarsplan-Skanstull.
Christian Spår skrev:Jag skulle inte korsa Sickla industriväg i etapp 1. Sluta spåren precis innan vägen där det nu finns en parkeringsplats. Förstora bara övergångställ och inför trafikljus, ge de gående "grön gubbe" på några få sekunder efter knapptryckning eller inför en grön-våg under 2 minuter efter ett tåg har stannat på platsen. Det sparar in på en väg-korsning nu, kortad byggtid och mindre trafikstörning.
Det verkar inte jättebra om nästan varje resenär till fots måste korsa bilvägen istället för att en "färdiglastad" spårvagn med samtliga resenärer för en spårvägstur korsar vägen i ett svep.
Christian Spår skrev:I nästa etapp fortsätter tvärbanan över bron och går mellan (så gott det går) gamla värmdövägen och saltsjöbanans banvall.
Om saltsjöbanan inte kan åka till Slussen när bygget börjar där, så är nästa kapning när den inte kan åka igenom henriksdalsberget då värmdövägen tar över dess tunnelsträckning. Då blir Sickla station vändpunkt för saltsjöbanan. Men där finns bara ett spår vilket inte är bra för en ändhållplats (och det är berg på båda sidor). Däremot har Nacka station och Saltsjö-järla två spår. Så tvärbanan kan successivt förlängas mot någon av dem, mot att saltsjöbanan förkortas, då denna sträcka kan gå i stort sett på saltsjöbanans banvall.
Jag tror du missar att Saltsjöbanan och Tvärbanan, trots deras klart olika utseende, tekniskt är ganska lika varandra. Det går att köra spårvagnar rakt av på Saltsjöbanan (men givetvis har plattformarna helt fel höjd). Det som behöver undersökas och utvärderas inför en sådan blandtrafikering är dels att kolla om just den specifika spårvagnsmodellen fungerar med Saltsjöbanans exakta linjespänning (högst sannolikt inget problem) och dels behöver det göras en bra säkerhetsanalys. En sådan kan t.ex. komma fram till att det behövs ATC, kanske behövs skyddsväxlar och krav på att båda fordonstyperna inte får finnas på samma sträcka utan måste vara separerade med skyddsväxlar eller liknande. Den kanske också kommer fram till "tuta och kör".
Däremot håller jag med om att Sickla inte är bästa bytesplatsen (men den är inte helt usel heller).
Christian Spår skrev:Jag föreslår att nästa förlängningsetapp för tvärbanan blir Saltsjö-järla, eftersom det finns gott om utrymme för passagerarutbyte mellan saltsjöbana/tvärbana/bussar där, och för att saltsjöbanans banvall från Sickla station till Nacka station lämpar sig väl för lastbilar att köra bort shaktmassor från tunnelbanebygge, då Sickla station är en lämplig plats för en tunnelbanestation. När bygget är färdigt kan vägar och spårvagn ges bättre plats och dragning då saltsjöbanans skåra kan fyllas igen/däckas över.
Vänta nu, ska du bygga nya spår strax invid befintliga spår och riva de befintliga för att tillfälligt kunna köra lastbilar där de gamla spåren gått?
Då verkar det bättre att köra bort schaktmassor på godsvagnar som klarar axellast och kurvradiekrav på Tvärbanan genom Sickla-sjöstaden-Liljleholmen, och på den vägen vidare ut mot Trafikverkets nät, om nu Saltsjöbanans banvall ska blandas in i den trafiken.
Jag föreslår istället helt enkelt växlar som ansluter Tvärbanan till Saltsjöbanan dels vid Sickla/Nacka och dels vid Saltsjö-Järla, och som steg ett en säckstation för Tvärbanan vid Saltsjö-Järla men förberedd för förlängning mot Forum Nacka.
Christian Spår skrev:Resterande etappers sträckning till Nacka forum och Nacka strand är inte tekniskt lika diskuterbar, det är väl mer en samhällsekonomisk diskussion om de ej redan kommer att tjänas tillräckligt väl av kommande tunnelbana.
Jag tycker att Saltsjöbanan bör dras om upp till Nacka Forum och kopplas ihop med tunnelbanan, med växlar som Camden Town på Northern line i London.
Christian Spår skrev:Jag är ju dock lite svag för lindhagenplanen 2.0:s förslag om en hög österbro för gående, cyklar, bilar, och spårväg mellan Nacka/Värtastaden, men då går jag lös för mycket.
Det som dock saknas i ekvationen är just tunnelbanans blivande dragning. Om man inte kan bestämma hur den ska ta sig över från kungsträdgården och på södermalm, så får man väl börja i andra ändenoch bestämma ändhållplats inne i Nacka och hur den ska gå in mot staden. Att kasta pengar på temporära byggen bara för att man har beslutsångest är oförlåtbart dyrt.
Vilka byggen skulle vara temporära?
Inge skrev:Personligen är jag lite tveksam till att man behöver investera så mycket i Värmdövögens bro. Saltsjöbanans blindtarm blir in till Slussen blir överflödig när tunnelbanan öppnar.
Det beror förstås på hur tunnelbanan dras, och vilken framtid man är sugen på.
Om Tunnelbanan INTE dras via Slussen så kommer Saltsjöbanan fortsätta vara betydelsefull. Även om tunnelbanan dras via Slussen så kan Saltsjöbanan bli del av en framtida ny tunnelbanelinje inne i centrum.