Sida 3 av 9

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: lördag 02 mars 2013 17:26
av Tagbitaren
R.Lindmark skrev:
Jag trodde anledningen till att man bevarade vagnar var nostalgiska skäl. Jag vet vilka vagnar som fins bevarade och jag tycker att sällskapet täcker Lidingö dåligt, det som rullar är "femman" och en inlånad A24 med fel färg (Den borde vara SL-blå).
Thomas Lange skrev:
roggek skrev:Nostalgiska skäl är ingen ursäkt för A30B/B30B överlevnad, de har gjort sitt vid det här laget, och det finns både Ängbyvagnarna 16 (Malmköping), 17 och 373 (Djurgårdslinjen), 34 (Malmköping), 302+604 bevarade.
Vill ni se dessa väl bevarade i drift så är det väl lämpligare att hjälpa till i Malmköping med det tekniska underhållet?
Dessutom finns vagn 42 på Spårvägsmuseet. Således hela sju vagnar av typen i de flesta förekommande utföranden och färgsättningar.

En variant kan vara att föreslå Spårvägsmuseum att byta sin icke körbara A24B nr 42 mot en A30B. Då skulle sammantaget alla utföranden vara representerade, antingen här eller där.

16+34 i urprungligt Lidingöutförande, Lidingöfärg
17 i visst ombyggt Lidingöutförande, Lidingöfärg
302+604 i ombyggt Nockebyutförande, SL-färg
373 i nära ursprungligt Ängbyutförande, SS-färg
A30B i ombyggt Lidingöutförande, SL-färg

Jag emotser att några mer tekniskt vagnkunniga kan utveckla vad resp ombyggnad inneburit.
Det låter som en bra idé att byta ut 42an och i samband med det måla om 17. Det verkar som att man måste vända sig till Spårvägsmuseet för att få någon vagn bevarad. De styrande i sällskapet verkar ju ha noll intresse för Lidingö. Vi såg ju senast hur man var villig att låta 200 gå på skrot, men den "räddades" av någon och får stå och rosta utanför någon firma.
Nostalgiska skäl? Tja, det kan man ju tycka. Muséer är ju en del av vårt kollektiva minne, men allt kan man inte bevara. Man måste göra ett urval, även om kommande generationer kommer att förbanna oss för detta. I synnerhet gäller detta för museihuvudmän som Spårvägssällskapet, en ideell förening som inte har obegränsat med resurser. Jag hävdar alltjämt att det bästa sättet att påverka Sällskapet är det vanliga föreningsdemokratiska vägen; att skriva till föreningens förtroendevalda, avfatta motioner till årsmöten etc. - om man är medlem vill säga.

Spårvägsmuseet, ja. SL:s och trafikförvaltningens intresse för detta är ju måttligt, så jag önskar er lycka till med att bearbeta dem.

Personligen anser jag att, bortsett då från det ev. vagnbyte som föreslås ovan, inte finns någon anledning att spara några Lidingövagnar. Det är möjligt att några vagnskorgar och chassin kan byggas om till verksvagnar också, men då blir det ju ett helt annat slag av fordon.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: lördag 02 mars 2013 22:26
av daniel_s
Gyllis skrev:Att byta ut den ej kompletta eller körbara vagn 42 mot en A30B tycker jag låter som bra idé! (Om man nu får yttra sig...) 42 är ju ursprungligen en stockholmsvagn (urspr.nr. 369?) och representeras bättre av 373. För egen del skulle jag gärna se vagn 324 bevarad.
369+373 skulle bli ett jättebra museitåg på Stockholmsnätet.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 3:20
av mustermann
Summerar litet här kommentarer i denna tråd. Vad i helskota har (bestämmande nivå i) SSS gentemot A30/B30? Museiförening som ivrar för skrotning! Vad kommer Göteborgsvagnar är det och kommer alltid att bli det, att de anskaffades i tiderna var skälet närmast att få något att rulla på museibanan. Nu har de gjort sitt och kan sändas lämpligt tillbaka till Göteborg, då är de där var de hör hemma. På samma gång frigörs utrumme åt äkta Stockholms(region) vagnar. Att Göteborgsvagnar har viss historia i Stockholm som museivagnar, gör dem inte till Stockholmsvagnar! Annat vore varit om de hade varit riktiga trafikvagnar äns en kort tid, men de har de ej gjort. Med detta tänkesätt är väl Norrköpings, Malmö ja t.om Oslo (Norska) vagnar Stockholmsvagnar. Nu måste jag undra om privatpersoner måste börja rädda äkta och ej påhittade Stockholmsvagnar.

Är det nu endast Spåvägsmuseet som ser saker och ting som det bör vara. Tyvärr ser det så ut.

Att klaga på utrummesbrist är väl inget under när Stockholmsavdelning verkar vara nära Malmköping Nr.2, var man samlar allamöjliga spårvagnar i ett virrvarr och målar dem "stockholm". Malmköping är ju ursprungligen järnväg, så dit kan man samla alla olika vagnar som rullat i Sverige utom Stockholmsvagnar. Om man vill vara petig så är det ju som sakt att Malmköping är ingen spårväg alls i grund och botten. Alltså är det musealiskt korrekt att man kör spårvagn på jänväg och kör med t.ex Göteborgsvagnar i Stockholm, när det skulle finnas också äkta vagnar.

En tanke smyger sig i huvudet åt mig. Är det defacto så att det är mer roligt/intressant för vissa att köra udda vagnar som ej hör till Stockholm på 7N, än musealiskt korrekt vagnar. Ni som tjatar om att gå till Malköping, så varför går ni inte själva dit eller till Göteborg och pillrar där med dessa ej korrekta vagnar i Stockholm. På samma kan ni ju ta "Göteborgarna" till t.ex Malmköping och leka där Göteborg.

Dessutom om siffrorna jag fått stämmer så finns det futtiga 14 stk. motorvagnar och 6 stk. manövervagnar i Lidingö, alltså "enorma" 20 stk! Så om de ej (alla) forsätter som trafikvagnar så t.ex 3 vagnar till SPV-museet målade till Lidingöfärg och (kanske) 3 vagnar sedan målade vit övredel/spårvägsblott nedre halvan typ."Nockeby" blir redan 6 stk. Till 7N lika 3 + 3 vagnar blir totalt 12 vagnar. 2x 3 vagnars set som i första skede som insatståg Aga - Ropsten, så är vi uppe i 18 stk. Resterande två till verkvagnar så är det jämnt 20 stk och alla är räddade för framtiden! Detta är sunt förnuft anspråkslöst sagt.

Att någon priviligie-grupp inom SSS bestämmer bakom låsta dörrar vad dem behagar, måste anses som fel och okorrekt.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 6:41
av Tagbitaren
a. Du har ingen som helst rätt att kritisera vad Spårvägssällskapet gör eller inte gör, om du inte är medlem, vilket jag tror att du inte är. Och även om du vore det är den här typen av inlägg inget bra sätt (för att uttrycka sig vänligt) att påverka Sällskapets förtroendevalda.

b. Du har ingen aning om hur SL:S Spårvägsmuseum ställer sig i den här frågan.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 7:32
av R.Lindmark
mustermann skrev:Summerar litet här kommentarer i denna tråd. Vad i helskota har (bestämmande nivå i) SSS gentemot A30/B30? Museiförening som ivrar för skrotning! Vad kommer Göteborgsvagnar är det och kommer alltid att bli det, att de anskaffades i tiderna var skälet närmast att få något att rulla på museibanan. Nu har de gjort sitt och kan sändas lämpligt tillbaka till Göteborg, då är de där var de hör hemma. På samma gång frigörs utrumme åt äkta Stockholms(region) vagnar. Att Göteborgsvagnar har viss historia i Stockholm som museivagnar, gör dem inte till Stockholmsvagnar! Annat vore varit om de hade varit riktiga trafikvagnar äns en kort tid, men de har de ej gjort. Med detta tänkesätt är väl Norrköpings, Malmö ja t.om Oslo (Norska) vagnar Stockholmsvagnar. Nu måste jag undra om privatpersoner måste börja rädda äkta och ej påhittade Stockholmsvagnar.

Är det nu endast Spåvägsmuseet som ser saker och ting som det bör vara. Tyvärr ser det så ut.

Att klaga på utrummesbrist är väl inget under när Stockholmsavdelning verkar vara nära Malmköping Nr.2, var man samlar allamöjliga spårvagnar i ett virrvarr och målar dem "stockholm". Malmköping är ju ursprungligen järnväg, så dit kan man samla alla olika vagnar som rullat i Sverige utom Stockholmsvagnar. Om man vill vara petig så är det ju som sakt att Malmköping är ingen spårväg alls i grund och botten. Alltså är det musealiskt korrekt att man kör spårvagn på jänväg och kör med t.ex Göteborgsvagnar i Stockholm, när det skulle finnas också äkta vagnar.

En tanke smyger sig i huvudet åt mig. Är det defacto så att det är mer roligt/intressant för vissa att köra udda vagnar som ej hör till Stockholm på 7N, än musealiskt korrekt vagnar. Ni som tjatar om att gå till Malköping, så varför går ni inte själva dit eller till Göteborg och pillrar där med dessa ej korrekta vagnar i Stockholm. På samma kan ni ju ta "Göteborgarna" till t.ex Malmköping och leka där Göteborg.

Dessutom om siffrorna jag fått stämmer så finns det futtiga 14 stk. motorvagnar och 6 stk. manövervagnar i Lidingö, alltså "enorma" 20 stk! Så om de ej (alla) forsätter som trafikvagnar så t.ex 3 vagnar till SPV-museet målade till Lidingöfärg och (kanske) 3 vagnar sedan målade vit övredel/spårvägsblott nedre halvan typ."Nockeby" blir redan 6 stk. Till 7N lika 3 + 3 vagnar blir totalt 12 vagnar. 2x 3 vagnars set som i första skede som insatståg Aga - Ropsten, så är vi uppe i 18 stk. Resterande två till verkvagnar så är det jämnt 20 stk och alla är räddade för framtiden! Detta är sunt förnuft anspråkslöst sagt.

Att någon priviligie-grupp inom SSS bestämmer bakom låsta dörrar vad dem behagar, måste anses som fel och okorrekt.
Din ambition på antalet sparade vagnar är orealistisk, det handlar om att försöka spara ett tåg med 2-3 vagnar i Lidingö utförande. Vidare tänker jag sluta diskutera detta i öppet forum.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 10:34
av Sven Blomberg
R.Lindmark skrev:
Jag trodde anledningen till att man bevarade vagnar var nostalgiska skäl. Jag vet vilka vagnar som fins bevarade och jag tycker att sällskapet täcker Lidingö dåligt, det som rullar är "femman" och en inlånad A24 med fel färg (Den borde vara SL-blå).
Förutom den "inlånade" A24 (17) så finns även en A24(16) och en B24 (34) i Malmköping. Så jag håller inte med om att Lidingö är dåligt representerade i SSS.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 12:23
av R.Lindmark
Sven Blomberg skrev:
R.Lindmark skrev:
Jag trodde anledningen till att man bevarade vagnar var nostalgiska skäl. Jag vet vilka vagnar som fins bevarade och jag tycker att sällskapet täcker Lidingö dåligt, det som rullar är "femman" och en inlånad A24 med fel färg (Den borde vara SL-blå).
Förutom den "inlånade" A24 (17) så finns även en A24(16) och en B24 (34) i Malmköping. Så jag håller inte med om att Lidingö är dåligt representerade i SSS.
Det jag syftade på var den rullande flottan som består av "femman" och "17" men jag kan medge att jag uttryckt mig klumpigt och ibland kanske skrivit mer med hjärta än hjärna i denna tråden. Och jag förstår givetvis att det är ett jäkla jobb bakom att hålla dessa vagnar rullande.

/R

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 13:19
av peri6
mustermann skrev:Summerar litet här kommentarer i denna tråd. Vad i helskota har (bestämmande nivå i) SSS gentemot A30/B30? Museiförening som ivrar för skrotning! Vad kommer Göteborgsvagnar är det och kommer alltid att bli det, att de anskaffades i tiderna var skälet närmast att få något att rulla på museibanan. Nu har de gjort sitt och kan sändas lämpligt tillbaka till Göteborg, då är de där var de hör hemma. På samma gång frigörs utrumme åt äkta Stockholms(region) vagnar. Att Göteborgsvagnar har viss historia i Stockholm som museivagnar, gör dem inte till Stockholmsvagnar! Annat vore varit om de hade varit riktiga trafikvagnar äns en kort tid, men de har de ej gjort. Med detta tänkesätt är väl Norrköpings, Malmö ja t.om Oslo (Norska) vagnar Stockholmsvagnar. Nu måste jag undra om privatpersoner måste börja rädda äkta och ej påhittade Stockholmsvagnar.

Är det nu endast Spåvägsmuseet som ser saker och ting som det bör vara. Tyvärr ser det så ut.

Att klaga på utrummesbrist är väl inget under när Stockholmsavdelning verkar vara nära Malmköping Nr.2, var man samlar allamöjliga spårvagnar i ett virrvarr och målar dem "stockholm". Malmköping är ju ursprungligen järnväg, så dit kan man samla alla olika vagnar som rullat i Sverige utom Stockholmsvagnar. Om man vill vara petig så är det ju som sakt att Malmköping är ingen spårväg alls i grund och botten. Alltså är det musealiskt korrekt att man kör spårvagn på jänväg och kör med t.ex Göteborgsvagnar i Stockholm, när det skulle finnas också äkta vagnar.

En tanke smyger sig i huvudet åt mig. Är det defacto så att det är mer roligt/intressant för vissa att köra udda vagnar som ej hör till Stockholm på 7N, än musealiskt korrekt vagnar. Ni som tjatar om att gå till Malköping, så varför går ni inte själva dit eller till Göteborg och pillrar där med dessa ej korrekta vagnar i Stockholm. På samma kan ni ju ta "Göteborgarna" till t.ex Malmköping och leka där Göteborg.

Dessutom om siffrorna jag fått stämmer så finns det futtiga 14 stk. motorvagnar och 6 stk. manövervagnar i Lidingö, alltså "enorma" 20 stk! Så om de ej (alla) forsätter som trafikvagnar så t.ex 3 vagnar till SPV-museet målade till Lidingöfärg och (kanske) 3 vagnar sedan målade vit övredel/spårvägsblott nedre halvan typ."Nockeby" blir redan 6 stk. Till 7N lika 3 + 3 vagnar blir totalt 12 vagnar. 2x 3 vagnars set som i första skede som insatståg Aga - Ropsten, så är vi uppe i 18 stk. Resterande två till verkvagnar så är det jämnt 20 stk och alla är räddade för framtiden! Detta är sunt förnuft anspråkslöst sagt.

Att någon priviligie-grupp inom SSS bestämmer bakom låsta dörrar vad dem behagar, måste anses som fel och okorrekt.
Det dunkelt (?) tänkta är det dunkelt sagda. Jag är ledsen men jag hänger inte med i tankegångarna.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 13:49
av Henrik Schütz
Jag förstår ingenting av vad musterman skriver :(

HS

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 14:55
av Sven Blomberg
Jag tror att, som jag skrev i denna tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9&start=80, att "mustermann" driver med oss.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 17:46
av ADDE
Får jag säga min åsikt tycker jag faktiskt att man ska spara en A30B + B30B. De har en annorlunda inredning än vad nockebyvagnarna har.

Dessutom har jag inte riktigt gillat M23/A31 rulla här i stockholm. Jag tycker de inte hör hemma hit. Istället skulle jag vilja se ängbyvagnarna på Djurgårdslinjen. även A33 202 (tror ajg det var, Hökavagnen) passar heller inte riktigt in, dessutom har den modifierats sedan den anlände till Stockholm från Norge, vilket jag ser inte heller är en "Äkta" museivagn. Hökavagnen och Cafévagnen kan ju vara ett trevligt inslag i Malmköping till förmån för de ängbyvagnar som finns där, och A30B+B30B från lidingö. dvs. bytesaffär. För jag vill, både som tågintresserad/Spårvagnsintresserad såväl som medlem vilja se ängbyvagnarna tillbaka till Stockholm. (Jag har det inte så lätt att ta mig till Malmköping tyvärr.)

Ska jag förtydliga mitt förslag: Byt ut Hela göteborgsmustangerna och hökavagnen på Djurgårdslinjen mot Ängbyvagnarna i Malmköping.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 19:54
av Henrik Schütz
Förslaget har snabbehandlats och röstats ned!

HS

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 21:02
av Per Lind
MWE skrev:
Thomas Lange skrev:
Karlaplan 1948 skrev:Vilken interurban kommer Richards bild ifrån?
Hyfsad gissning: Kuba.
Finns ingen som helst anledning att hjälpa en av världens (få) kvarvarande kommunistdiktaturer!
Nja, det är en socialistiskt diktatur som var understödd av Sovjet, nu av Venezuela efter Sovjetunionens fall.
Enligt Olof Palme var Kubas styre en förebild för Socialdemokraterma och utbytet mellan LO och Kuba var stort på 1960-talet.
Finns flera intressanta böcker i ämnet som varmt rekommenderas.
-Per

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: söndag 03 mars 2013 21:22
av Stefan Widén
ADDE skrev:Får jag säga min åsikt tycker jag faktiskt att man ska spara en A30B + B30B. De har en annorlunda inredning än vad nockebyvagnarna har.

Dessutom har jag inte riktigt gillat M23/A31 rulla här i stockholm. Jag tycker de inte hör hemma hit. Istället skulle jag vilja se ängbyvagnarna på Djurgårdslinjen. även A33 202 (tror ajg det var, Hökavagnen) passar heller inte riktigt in, dessutom har den modifierats sedan den anlände till Stockholm från Norge, vilket jag ser inte heller är en "Äkta" museivagn. Hökavagnen och Cafévagnen kan ju vara ett trevligt inslag i Malmköping till förmån för de ängbyvagnar som finns där, och A30B+B30B från lidingö. dvs. bytesaffär. För jag vill, både som tågintresserad/Spårvagnsintresserad såväl som medlem vilja se ängbyvagnarna tillbaka till Stockholm. (Jag har det inte så lätt att ta mig till Malmköping tyvärr.)

Ska jag förtydliga mitt förslag: Byt ut Hela göteborgsmustangerna och hökavagnen på Djurgårdslinjen mot Ängbyvagnarna i Malmköping.

Lite rättelse ...Hökavagnen var A33 vagn 700 och är nu tillbaka i Oslo med sitt ursprungliga nummer 249. Den anskaffades för att byggas till Partyvagn och sedemera även som cafévagn. Då abonnemangsverksamheten ökade vart de konfiliketer mellan caféverksamheten och abonnemangen. Lösningen blev att bygga om 618 till cafévagn så som den är idag. När Djurgårdslinjen startades var det M23/S27 som fanns tillbud för att få tillräckliget med vagnar för trafiken. De har sedan dess vart grundstommen i vagnparken och alltså vart i trafik över 20 år (För den som inte minns gick A29 bara i ca 10 år) De vagnarna har alltså blivit museivagnar en gång till. Speciellt nu när A34 gör det grovjobb som mustangerna gjorde innan Spv C. När AB SS togöver ägandet av vagnarna från Stiftelsen Stockholms Museispårvägar (SSM) var ett av vilkoren att ett tåg skulle bevaras dvs en MV + SV. Idag har har vi två MV och en SV. Till det kommer vagn 210 som är huvuddragvagn till cafévagnen då dess egenskaper lämpar sig för detta. Just nu används mustangerna som insatsvagnar vid högtrafik på Spv C vilket gör att vi slipper sätta till bussar när inte de 6 A34:orna räcker till. Går allt som det ska blir det en 7 vagn i sommar och då tvingas vi ta bort någon mustang. Ska även säga att mustangerna lämpar sig bättre för denna trafik då den har passagerar cirkulation och även fler barnvagnsplatser vilket behövs på Djurgårdslinjen. Hade vagn 71 vart klar för trafik hade den och 196 var det givna mustangtåget. Vagn 71 är avställd då den behöver boggierevision och så snart finanserna tillåter kommer det tillstånd.

Långt fram på listan är att få göra iordning vagn 373 just för att även få en A 24 bland museivagnarna. Tyvärr så är den i ganska rissigt skick och behöver en totalrenovering för att bli driftsäker.

Sammanfattning så är det alltså följade vagnar som är drömsenariet så länge vi har A34 i hallen. 24-182, 76-846, 335-521, 71-196, 210-618. 71-196 är alltså tillsvidare ersatt av ett A31-B31 tåg. Med detta får vi ett så representativ urval. Om allt går som vi önskar och vi får disonera hela Akh till museitrafiken finns möjlighet att ta dit andra vagnar ex 373 och vagn 17.

Att sätta in A30B/B30B kostar ca 1/2 miljon per vagn då de saknar körrikningsvisare och bromsljus, växelomläggning och så har de fel hjulprofil, radiosystemet måste bytas då vi har ett annat system. En god majoritet av all personal är ense om att vi skall prioritera att få klart vagn 71 och 196.

Stefan

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: måndag 04 mars 2013 0:13
av M_M
Henrik Schütz skrev:Jag förstår ingenting av vad musterman skriver :(
Mustermann skriver säkert bara exempel på hur man kan skriva, inget mer? :wink:

http://de.wikipedia.org/wiki/Erika_Mustermann

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: måndag 04 mars 2013 9:59
av twr
M_M skrev:
Henrik Schütz skrev:Jag förstår ingenting av vad musterman skriver :(
Mustermann skriver säkert bara exempel på hur man kan skriva, inget mer? :wink:

http://de.wikipedia.org/wiki/Erika_Mustermann
Det är alltså en fälla att lura in spårvägsnostalgikerna i, för att avslöja att vi/de struntar i tillgänglighet och åkkomfort och bara är intresserade av gamla fordon, ju gamblare desto bättre! :D

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: måndag 04 mars 2013 10:01
av Odd
Det enda som undanhåller mig att misstänka att den numera ej längre aktiva MWE vara samma person som Mustermann är att inga sammanblandade inlägg skrivits ännu...

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: måndag 04 mars 2013 14:02
av ADDE
Stefan Widén skrev:
ADDE skrev:Får jag säga min åsikt tycker jag faktiskt att man ska spara en A30B + B30B. De har en annorlunda inredning än vad nockebyvagnarna har.

Dessutom har jag inte riktigt gillat M23/A31 rulla här i stockholm. Jag tycker de inte hör hemma hit. Istället skulle jag vilja se ängbyvagnarna på Djurgårdslinjen. även A33 202 (tror ajg det var, Hökavagnen) passar heller inte riktigt in, dessutom har den modifierats sedan den anlände till Stockholm från Norge, vilket jag ser inte heller är en "Äkta" museivagn. Hökavagnen och Cafévagnen kan ju vara ett trevligt inslag i Malmköping till förmån för de ängbyvagnar som finns där, och A30B+B30B från lidingö. dvs. bytesaffär. För jag vill, både som tågintresserad/Spårvagnsintresserad såväl som medlem vilja se ängbyvagnarna tillbaka till Stockholm. (Jag har det inte så lätt att ta mig till Malmköping tyvärr.)

Ska jag förtydliga mitt förslag: Byt ut Hela göteborgsmustangerna och hökavagnen på Djurgårdslinjen mot Ängbyvagnarna i Malmköping.

Lite rättelse ...Hökavagnen var A33 vagn 700 och är nu tillbaka i Oslo med sitt ursprungliga nummer 249. Den anskaffades för att byggas till Partyvagn och sedemera även som cafévagn. Då abonnemangsverksamheten ökade vart de konfiliketer mellan caféverksamheten och abonnemangen. Lösningen blev att bygga om 618 till cafévagn så som den är idag. När Djurgårdslinjen startades var det M23/S27 som fanns tillbud för att få tillräckliget med vagnar för trafiken. De har sedan dess vart grundstommen i vagnparken och alltså vart i trafik över 20 år (För den som inte minns gick A29 bara i ca 10 år) De vagnarna har alltså blivit museivagnar en gång till. Speciellt nu när A34 gör det grovjobb som mustangerna gjorde innan Spv C. När AB SS togöver ägandet av vagnarna från Stiftelsen Stockholms Museispårvägar (SSM) var ett av vilkoren att ett tåg skulle bevaras dvs en MV + SV. Idag har har vi två MV och en SV. Till det kommer vagn 210 som är huvuddragvagn till cafévagnen då dess egenskaper lämpar sig för detta. Just nu används mustangerna som insatsvagnar vid högtrafik på Spv C vilket gör att vi slipper sätta till bussar när inte de 6 A34:orna räcker till. Går allt som det ska blir det en 7 vagn i sommar och då tvingas vi ta bort någon mustang. Ska även säga att mustangerna lämpar sig bättre för denna trafik då den har passagerar cirkulation och även fler barnvagnsplatser vilket behövs på Djurgårdslinjen. Hade vagn 71 vart klar för trafik hade den och 196 var det givna mustangtåget. Vagn 71 är avställd då den behöver boggierevision och så snart finanserna tillåter kommer det tillstånd.

Långt fram på listan är att få göra iordning vagn 373 just för att även få en A 24 bland museivagnarna. Tyvärr så är den i ganska rissigt skick och behöver en totalrenovering för att bli driftsäker.

Sammanfattning så är det alltså följade vagnar som är drömsenariet så länge vi har A34 i hallen. 24-182, 76-846, 335-521, 71-196, 210-618. 71-196 är alltså tillsvidare ersatt av ett A31-B31 tåg. Med detta får vi ett så representativ urval. Om allt går som vi önskar och vi får disonera hela Akh till museitrafiken finns möjlighet att ta dit andra vagnar ex 373 och vagn 17.

Att sätta in A30B/B30B kostar ca 1/2 miljon per vagn då de saknar körrikningsvisare och bromsljus, växelomläggning och så har de fel hjulprofil, radiosystemet måste bytas då vi har ett annat system. En god majoritet av all personal är ense om att vi skall prioritera att få klart vagn 71 och 196.

Stefan
Det var vagn 210 jag menade, inte 700. Jag vet redan att 700 är i Norge.

Ojojoj, är det så allvarliga felaktigheter på A30? :shock:
Kanske det skulle va skoj att åtminstånde ha en A30B med i A30-tåget i Malmköping, eller? De har ju ändå en annan inredning trots allt. 317 skulle nog vara skoj att bevara, den låter ju härligt iaf.

Annars håller jag med om att 71 och 196 bör komma tillbaka, dem är också härliga.

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: måndag 04 mars 2013 17:45
av Hechtwagen
Jag tycker att vagnbolaget Transitio borde köpa/ta över Lidingös vagnar och hyra ut dom till spårvägsstäder med fordonsbrist vilket det verkar vara lite var stans!

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Postat: tisdag 05 mars 2013 16:30
av mustermann
En "officiell" fråga till SSS-pamparna. Är SSS ideologi numera att förespråka skrotning av gamla (Stockholms) spårvagnar?
Ivern tycks vara mycket stor. Har svårt förstå sådan "museiverksamhet" eller ideologi. Trodde att SSS grundades för att bevara och motarbeta skrotning. Skrotningsivern är ju större redan strax än hos SL!

Ända hoppet tycks vara Spårvägsmuseet om inte SSS har också infiltrerat sig där också, med sina ider.

Tvivlar stort på prat om miljonbelopp av konvertering av A/B30, dyra radior och blinkers ni hittat...

p.s absolut offtopic är vem jag är, det har ingen betydelse!