SL:s nya spårkarta

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: SL:s nya spårkarta

Inlägg av LÅ1 »

Jag tycker inte alls det vore konstigt, eller ologiskt, om hållplatsen Solna business park hade fått heta Vireberg.

Det har ju hänt minst en gång att en stadsdelar bytt namn så att den heter som en stationen. Tänker förstås på Gamla stan. Och i dagligt tal, eller skall man säga i allmänhetens medvetande, är det ju många områden som fått namn efter stationen, som i sin tur fått namn efter en liten obetydlig plats. Fridhemsplan, Thorildsplan, Hornstull och Telefonplan. Kanske hör även Zinkensdamm dit? Finns säkert fler.
Skillnaden är kanske att Solna business park är en hållplats, de exempel jag gett är stationer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag har i alla fall startat ett ärende på SLs kundtjänst ang namnet på Solna Business Park. Jag föreslår att så många som möjligt gör samma sak om även ni tycker det är ett tokigt namnval.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

B Thomas skrev: Att SL (som vanligt...) inte bryr sig om omvärlden utan fortsätter att använda namnet Vreten när det numera heter Solna strand är ett exempel på inkonsekvent namngivning. På detta sätt skapas nya/motstridiga/påhittade namn som inte korresponderar till verkligheten.
SL måste (eller snarare borde) ta hänsyn till andra saker än vad kommunen/någon annan har bestämt att ett område ska heta just för tillfället. Namnet får inte förändras för ofta (helst aldrig), annars blir resenärerna förvirrade. Varför har Vreten bytt namn till Solna strand? Är det bara en modefråga, eller har något relevant hänt med området?

Namnen får inte heller vara för lika. Vi har redan två "Solna ..." inom spårtrafiken. Många resenärer tror att Solna Centrum och Solna (stationen) ligger på samma ställe. Med Solna Business Park blir det ytterligare ett. Områdena/stationerna Masmo, Vårby gård, Skogås, Trångsund, Stuvsta och Flemingsberg heter inte något med Huddinge, så varför kommunnamnet ska ingå när det gäller Solna är oklart.
B Thomas skrev: Och vi ska nog vara glada att Johanneshov inte döptes om till Huddingevägen utan till Gullmarsplan, även om jag inte vill förstå vad problemet med Johanneshov var (områdets korrekta namn).
Som du skriver är Johanneshov ett område, och eftersom det ligger minst en tunnelbanestation till i området är det lämpligare att stationen uppkallas efter en plats. Om det är glest mellan stationerna kan man uppkalla dem efter områdesnamn, men är det tätt är platsnamn lämpligare.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kärrtorp, Björkhagen osv har postort Johannehov, men Johanneshov är en egen stadsdel. Kärrtorp osv ingår i Skarpnäcks stadsdelsnämn. Skarpnäck är en egen stadsdel. Det går nog inte vara perfekt, men försöka är ju alltid bra.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

När "Johanneshov" ändrades till "Gullmarsplan" var dessutom Johanneshov som postort ett mycket större område än vad det är nu. Vad jag minns hörde både Bagarmossen och Årsta dit. Men det minst tydliga namnet är ändå Saltsjöbanans "Nacka". Alla stationer utom Slussen ligger ju i Nacka. Varför just den stationen är "mer" Nacka än Sickla eller Saltsjö-Järla eller någon annan kan man ju undra. Men helt logiskt går det kanske inte att få saker och ting.
twr

Inlägg av twr »

bruse skrev:Kärrtorp, Björkhagen osv har postort Johannehov, men Johanneshov är en egen stadsdel. Kärrtorp osv ingår i Skarpnäcks stadsdelsnämn. Skarpnäck är en egen stadsdel. Det går nog inte vara perfekt, men försöka är ju alltid bra.
Fast det finns väl ändå två stationer i själva stadsdelen, som Magnus Ahltorp skriver: Gullmarsplan och Globen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:Vad gäller Rådmansgatan så vore det enklaste väl att ändra namnet till Handelshögskolan.
Handelshögskolan är privat, det kanske är negativt i sammanhanget?
Men det finns andra lämpliga namngivande objekt i området. Naturligast vore väl Stadsbiblioteket, medan Observatoriekullen har fördelen att den inte flyttas lika lätt som Stadsbiblioteket eller Handelshögskolan.
Stadsbiblioteket är ju en hållplats på linje 4, på Odengatan. Eftersom stombussarna också är stomlinjer är det alltså en stomlinjehållplats som redan har lagt beslag på det namnet.

För övrigt tycker jag att Solna centrum bör byta namn till "Solna Central Business District"! :D :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Harald skrev:Vad gäller Rådmansgatan så vore det enklaste väl att ändra namnet till Handelshögskolan.
Handelshögskolan är privat, det kanske är negativt i sammanhanget?
Men det finns andra lämpliga namngivande objekt i området. Naturligast vore väl Stadsbiblioteket, medan Observatoriekullen har fördelen att den inte flyttas lika lätt som Stadsbiblioteket eller Handelshögskolan.
Stadsbiblioteket är ju en hållplats på linje 4, på Odengatan. Eftersom stombussarna också är stomlinjer är det alltså en stomlinjehållplats som redan har lagt beslag på det namnet.

För övrigt tycker jag att Solna centrum bör byta namn till "Solna Central Business District"! :D :cheesygrin:
Eller varför inte "Mall of Solna"?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:
bruse skrev:Kärrtorp, Björkhagen osv har postort Johannehov, men Johanneshov är en egen stadsdel. Kärrtorp osv ingår i Skarpnäcks stadsdelsnämn. Skarpnäck är en egen stadsdel. Det går nog inte vara perfekt, men försöka är ju alltid bra.
Fast det finns väl ändå två stationer i själva stadsdelen, som Magnus Ahltorp skriver: Gullmarsplan och Globen.
Det är till och med värre än så. Skärmarbrink ligger också i Johanneshov, även om stadsdelsgränsen mot Hammarbyhöjden går i staketet mot Palandergatan. Blåsut ligger också på gränsen mot Hammarbyhöjden, men där verkar gränsen gå mitt i plattformen (enligt http://kartor.stockholm.se, byt till Stadskartan så visas både stadsdels- och stadsdelsnämnsdområdesgränserna). Så Johanneshov har alltså tre och en halv tunnelbanestation.

Det leder ju dessutom osökt till en fundering på Hammarbyhöjden. Stationen ligger i sin stadsdel, men södra utgången ligger i Björkhagen. Dessutom ligger alltså Blåsuts södergående plattformsdel i Hammarbyhöjden och Skärmarbrink ligger bara ett staket från stadsdelen. Men ändå känns Hammarbyhöjden mycket mer självklart än Johanneshov som stationsnamn.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag fick svar från SL:
SL skrev: Solna Business Park är ett aktiebolag och även ett kontorsområde.
Enligt de ansvariga är det lätt att veta vart det ligger till om man hör namnet eftersom att detta område är känt.

Om du har förslag på andra namn för hållplatsen så för vi gärna vidare det till de ansvariga.
Detta bekräftar mina misstankar om att det handlar om "otillbörligt gynnande av enskilt intresse" eftersom hållplatsnamnet baseras på ett bolagsnamn. Frågan är, är det av olaglig karaktär eller ej?

På den tiden som AGA eller SKF fick sina hållplatsnamn var det helt andra normer, lagar och regler som gällde, men idag är jag inte riktigt säker på att det är tillåtet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Odd skrev:Detta bekräftar mina misstankar om att det handlar om "otillbörligt gynnande av enskilt intresse" eftersom hållplatsnamnet baseras på ett bolagsnamn. Frågan är, är det av olaglig karaktär eller ej?

På den tiden som AGA eller SKF fick sina hållplatsnamn var det helt andra normer, lagar och regler som gällde, men idag är jag inte riktigt säker på att det är tillåtet.
I Östergötland är företagsnamn på hållplatser inte ovanliga sedan 15-20 år tillbaka. IKEA, Biltema, Priso, Coop Forum, MAXI är några från minnet. Alla i Linköping. Problemet är väl att företag har en förmåga att byta namn då och då.
Anders Hanquist

Det är knappast olagligt med ett företagsnamn på en hållplats. I vissa fall kan det dessutom var väldigt praktiskt för trafikanterna. IKEA är väl ett typiskt sådant exempel. Men det namn vi främst kommit att diskutera bryter ju mot ett flertal av SL:s interna rekommendationer om vad som är lämpliga namn på stationer och hållplatser. Förutom att det är kommersiellt är det långt, svårstavat och svåruttalat. Men jag tror inte att det är lönt att försöka få en ändring till stånd.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Förutom redan nämnda SKF så kan nämnas att i Göteborgtrakten finns ytterligare ett antal föredagsnamn i hållplatser. De flesta (alla?) är dock hållplatser som i princip enbart används för arbetspendling. Exempelvis finns det flera hållplatser som heter Volvo plus ett par bokstäver som för oss utomstående är mer eller mindre obegripliga.

Vad gäller Vreten så bytte man väl namn för att det ansågs så fult.

Vad gäller Gullmarsplan v.s. Johanneshov så kan ni i Stockholm vara glada att ni inte har det göteborgska systemet med olika namn på själva hållplatsen/stationen och destinationsskylt för de linjer som har hållplatsen/stationen som ändhållplats.

Om SL gjort som i Göteborg så skulle det alltså stått "Johanneshov" på tåg som har Gullmarsplan som slutstation. Sug på den ni! :mrgreen:

Vad gäller Solna centrum v.s. Solna station så är ett problem att centrum och centralstation börjar på samma bokstav. Jag gissar att det är en icke försumbar mängd personer som inte helt säkert vet att C'et i Stockholm C och Södertälje C inte står för samma sak.

Frågan är om det inte vore bättre att kalla hållplatserna för "Solna tunnelbanestation" och "Solna pendeltågstation"?

Alternativt, finns det någon bra synonym till centrum som inte börjar på C, som tunnelbanestationen skulle kunna använda?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Vad gäller Gullmarsplan v.s. Johanneshov så kan ni i Stockholm vara glada att ni inte har det göteborgska systemet med olika namn på själva hållplatsen/stationen och destinationsskylt för de linjer som har hållplatsen/stationen som ändhållplats.

Om SL gjort som i Göteborg så skulle det alltså stått "Johanneshov" på tåg som har Gullmarsplan som slutstation. Sug på den ni!
Suga kan du göra själv :wink: , SL tillämpar visst detta system om än inte i tunnelbanetrafiken. I busstrafiken är det däremot mycket utbrett.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

I Älmhult finns busshållplats "Kvantum", som ligger vid Maxi Ica stormarknad och ett nedlagt Lidl.
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Förutom redan nämnda SKF så kan nämnas att i Göteborgtrakten finns ytterligare ett antal föredagsnamn i hållplatser.
Lana var också ett företagsnamn. Företaget är borta sedan länge, men hållplatsnamnet finns kvar.

Namnbytet från Johanneshov till Gullmarsplan hängde nog ihop med tillkomsten av Johanneshovs isstadion, ofta kallat enbart Johanneshov, vars närmaste station ju inte var Johanneshov.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:I Älmhult finns busshållplats "Kvantum", som ligger vid Maxi Ica stormarknad och ett nedlagt Lidl.
Och Ica har inte krävt att hållplatsen skall byta namn när deras butik uppenbarligen gjort det? :wink:
Anders Hanquist

Systemet med olika namn på destinationen respektive själva hållplatsen är ganska vanligt även i Stockholm. På så sätt kan man skylta fordonen med ett större områdesnamn, medan den lokala stolpen har ett "snävare" namn. Stombusslinje 1 skyltas Stora Essingen men ändhållplatsen heter Essingetorget. 2:an går från Norrtull till Sofia, men ändhållplatserna heter Sveaplan respektive Barnängen. Det finns många fler exempel på detta. Det uppfattas nog som rätt praktskt och har tillämpats i mer än 50 år.
Anders Hanquist

Harald skrev: Namnbytet från Johanneshov till Gullmarsplan hängde nog ihop med tillkomsten av Johanneshovs isstadion, ofta kallat enbart Johanneshov, vars närmaste station ju inte var Johanneshov.
På samma sätt tillkom namnet på tunnelbanestationen Näckrosen, benämnd efter en näckrosdamm, som få har sett. Råsunda hade kanske varit korrekt. Men besökande till Råsundastadion skulle ju gå av vid Solna centrum.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:
Harald skrev: Namnbytet från Johanneshov till Gullmarsplan hängde nog ihop med tillkomsten av Johanneshovs isstadion, ofta kallat enbart Johanneshov, vars närmaste station ju inte var Johanneshov.
På samma sätt tillkom namnet på tunnelbanestationen Näckrosen, benämnd efter en näckrosdamm, som få har sett. Råsunda hade kanske varit korrekt. Men besökande till Råsundastadion skulle ju gå av vid Solna centrum.
Men endast ena uppgången från den stationen ligger i Råsunda. den andra ligger i grannstaden Sundbyberg.
Filmstaden vore ett alternativ. Men den var nog historia redan 1975 när stationen öppnades. Det var i alla fall inte ett biografnamn då. (Det blev det 1980.)

När vi ändå är inne på T-banestationers namn och stadsdelar så kan jag ju nämna att T-station Alvik inte ligger i Alvik, utan i Traneberg.

För små förortsenklaver med ett enda centrum och utspridd bostadsbebyggelse runt detta så är det väl lämpligt att kalla stationen efter orten, vare sig det är en egen stadsdel eller ej.
I tätare bebyggda områden är det nog bra med ett namn som hör till en liten plats, t.ex. ett torg. Så som Hötorget eller Gullmarsplan.
Ett dåligt exempel är Gärdet. Undra hur många "lantisar" som åker till T-gärdet när de skall till Sveriges Television. TV-huset ligger ju på Gärdet.
Skriv svar