Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
josa8904

Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12

Inlägg av josa8904 »

Nu hann jag aldrig se vad (vem) dessa "spekulationer" handlade om, kan det vart mig tro? Hur som helst, trevligt forum för oss som delar intresset av infrastruktur och spårtrafik. Synd bara att alla måste tycka lika för att passa in!

Nu lämnar jag tråden, skönt va!? :wink:
Johan

Inlägg av Johan »

josa8904 skrev:Nu hann jag aldrig se vad (vem) dessa "spekulationer" handlade om, kan det vart mig tro? Hur som helst, trevligt forum för oss som delar intresset av infrastruktur och spårtrafik. Synd bara att alla måste tycka lika för att passa in!

Nu lämnar jag tråden, skönt va!? :wink:
Ja, alla måste tyvärr tycka lika, dessutom skall man alltid hylla Trafikkontoret och GS eftersom de aldrig kan göra fel.

Tråkigt att du lämnar. Det heter faktiskt diskussionsforum.

Till ämnet.
Det kommer knappast hända att några bussar får köra i vägen i hållplatserna på Angeredsbanan i alla fall.

Är det någon som vet var man hittar den långa, långa listan över hållplatser där ramp inte kan fällas ut p.g.a. hinder i form av lyktstolpar, papperskorgar m.m?
Den fanns på Västtrafiks hemsida förut.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kent Lindahl skrev:För att reda ut de spekulationer som finns här i denna tråd, så är det följande som är bestämt för Gamlestadstorget:
De nu byggda hållplatserna för Angeredsbanan är provisorier som kommer att rivas senvåren 2014, då även samtliga (4) nuvarande spårvägsbroar över Säveån skall rivas. Hela banan nästan fram till Kalles väg skall höjas till den nivå som Angeredsbanans hållplatser nu byggts i. En ytterligare gångtunnel från pendeltågsstationens sydöstra ände skall under spåren. Denna finns redan under järnvägsspåren.
Det blir en dubbelspårsbro över Säveån. Skiljeväxlarna för Bergsjön kommer norr om bron. Hållplatserna för linje 6,7 och 11 kommer som någon gissat att ligga norr om Säveån, precis väster om förbindelseväxlarna i triangelspåret.
Då är senaste budet alltså att det blir som tänkt från början, och inte som föreslagits i samband med samrådet ("öppet hus"-möte). Kan man ana att det finns en tanke att ha någon reguljär linje Angered-Bergsjön som lösning för att undvika lång gångväg vid byte i Gamlestadstorget?
Kent Lindahl skrev:Vid trafikering mellan Angered och Kortedala/Bergsjön, kommer det att finnas hållplatslägen mitt på förbindelsespåret.
Finns det några detaljer kring dessa v.s. busshållplatser? I skisserna är det väl ritat bussar på samma ställe, där bussarna sannolikt kör i "fel" riktning v.s. spårvagnar på samma spår, eller?
Kent Lindahl skrev:I nu gällande tidplan skall det provisoriska spåret i Gamlestadsvägen kopplas in under april 2014 för trafik till Kortedala/Bergsjön, när detta är gjort byggs förbindelsespåret mellan Angered och Kortedalabanan klart. Det blir då en spårtriangel i avslutningen på Gamlestadsvägen, när detta är byggt maj/juni 2014 körs även Angeredslinjerna via Gamlestadsvägen. Snabbspåret ansluts till Gamlestadsvägen, planerat att vara klart i juni 2014.
Hela ombyggnaden av spår och broar i denna etapp beräknas vara klar under 2016. Tvillingspåret över Slakthusgatan kommer att överleva ytterligare ett antal år i väntan på en eventuell biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan.
Intressant. Senast jag kollade så är det möjligt att köra Slakthusgatan - Artellerigatan utan att korsa annan (nämnvärd) trafik om man ändrar på trafikriktningarna på vissa ställen och bygger en del asfaltytor där det idag är (oanvändbar) grönyta. Men det är förstås omöjligt eftersom någon har bestämt att flyovern ska bort av principskäl.

Om man släpper prestigen kring rivningen av flyovern så kan man rikta om trafiken såhär, efter att ha byggt ett extra körfält under flyovern:
Bild
gamelstadstorget by muppfoto, on Flickr

OBS! För att klara forumets regler på max 800 pixels breda bilder så är bilden roterad 90 grader. Norr är åt höger.

Röd = trafik från Slakthusgatan till Artellerigatan och SKF
Blå = trafik norrifrån (från Alelyckan) och söderifrån (från E20, Redbergsplatsen) mot Artellerigatan. Denna trafik även eventuellt mot SKF, men man kan också tänka sig en avfart söder om spårvägen om man förutspår mer trafik där.
Gul = trafik från Artellerigatan norrut (mot Alelyckan).
Grön = trafik från Artellerigatan till Slakthusgatan
Turkos = trafik från Artellerigatan söderut (som idag) (mot E20, Redbergsplatsen).

För detta behöver det anläggas vägyta där "röda strecket" går. Utrymme finns.

Gång&cykeltrafiken flyttas lämpligtvis upp på flyovern.

Trafiken mellan "söderut" och Slakthusgatan lär minska rejält tack vare den nya vägbron, eventuellt kan man helt förbjuda den trafiken (för annat än bussar) så att den norra korsningen bara tillåter trafik i alla riktningar till/från Alelyckan men i övrigt har förbjudna svängar åt alla andra håll förutom den turkosritade körriktningen ovan.

Jag inser att detta kommer aldrig bli verklighet men önskar att de med hygglig tankeförmåga inser och erkänner att det är enbart en fråga om politisk principfasthet snarare än att det finns särskilt goda argument att riva flyovern.

Jag är fortfarande varken sugen på att spårvagnstrafiken kan behöva vänta på korsande vägtrafik och jag är inte heller sugen på att även i fortsättningen behöva korsa spårvägen i plan. Jag vill ha klar flyovern men med ytorna ovanpå den mer använda som "lokalgator" snarare än "motorväg", komplett med gång&cykelbana där planskiljt från spårvagnarna, som kan köra med rejäl hastighet på inhägnad egen banvall.

... men det är ju "bara" resenärerna på den bandel som har högst kollektivandel som drabbas av att trafiken sannolikt kommer gå långsammare än idag. :(
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev: I skisserna är det väl ritat bussar på samma ställe, där bussarna sannolikt kör i "fel" riktning v.s. spårvagnar på samma spår, eller?
Nej, illustrationsritningen visar bussar som kör till vänster om en örefug som ligger vid sidan av spårvägsspåren. Det betyder att bussar i den ena riktningen kör i spåret i samma riktning som spårvagnarna och i den andra riktningen utanför spåren.

Bild
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag funderade på att ta första vagnen till Angered i morse, men sen bestämde jag mig för sovmorgon. Det var ju dumt för när jag väl kom iväg var trafiken inställd igen. Några bilder vid Gamlestadstorget blev det i alla fall.

Det var ju lite problem med att få jobben klara, men korsningen här är ordentligt gjord i alla fall. Plåten som ska skydda den mot nedhängande skruvkoppel är på plats. Det var ju för väl:
Bild

Det har blivit både vertikal- och horisontalkurvor mellan broarna och hållplatsen:
Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tack för de bilderna!

Hur mycket hjälper "ramlat koppel"-skyddet när det ändå verkar vara ett visst utrymme i nederkant? Om jag (utan kunskaper i ämnet) hade konstruerat skyddet så hade jag nog låtit det mer eller mindre "gräva ned sig" i makadamen.

Vilka vagntyper hjälper detta, endast ringliniens vagnar och kanske nån arbetsvagn, eller? (Om kopplet ramlar ner på en pedalvagn så har man väl värre problem än att det slår i en övergång, antar jag?).

En bonusfråga: Kommer asfaltytan på den provisoriska hållplatsen in mot stan i princip att fortsätta in på plattformen för södergående pendeltåg strax söder om spårvagnshållplatsen?

(Jag antar att i framtiden kommer det i praktiken bli en ö-plattform mellan spårvagnshållplats för angeredsbanan in mot stan och pendeltågshållplats för BJ söderut / in mot stan).
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev: Vilka vagntyper hjälper detta, endast ringliniens vagnar och kanske nån arbetsvagn, eller? (Om kopplet ramlar ner på en pedalvagn så har man väl värre problem än att det slår i en övergång, antar jag?).
Inga som trafikerar spårvägen. Jag kanske skulle ha försett mitt inlägg med en ironivarning, men jag trodde det var bekant vad skruvkoppel är för något. Mitt misstag. Plåten ska skydda mot sådana här koppel:

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha. Skruvkoppel känner jag till men jag vet däremot inte vad alla (permanenta och tillfälligt inflyttade) arbetsmaskiner har för koppel :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Plåten är väl till för att skydda kopplet snarare än övergången? Men i det här fallet fyller den nog mest ett reklamsyfte :cheesygrin:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Plåten är väl till för att skydda kopplet snarare än övergången? Men i det här fallet fyller den nog mest ett reklamsyfte :cheesygrin:
Plattorna är i något slag av gummi så det är nog de som behöver skyddas snarare än kopplet. Förmodligen kan man inte köpa övergången utan plåtarna, men det är väl onödigt att montera dem. Plankorsningarna på Första Långgatan har också Strail och hade plåtarna från början, men där är de borttagna nu. Vid Sannaplan finns också Strail, men där tror jag aldrig att man monterade plåtarna. Det kanske beror lite på vilken entreprenör som gör jobbet.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag har lagt upp en film från Gamlestadstorget, som dels visar lite av "kaoset" som GP skrev om igår, samt en del av ombyggnationen av hela området.

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... t-1-2.html
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Och du har valt YMO som musik! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Micki skrev:Jag har lagt upp en film från Gamlestadstorget, som dels visar lite av "kaoset" som GP skrev om igår, samt en del av ombyggnationen av hela området.

"Notera spårvagnsskylten till vänster i bild 06:50 in i filmen. Den påbjuder verkligen gångtrafikanter att använda cykelbanan."

Jag trodde de där cykebanemarkeringarna bara var överblivna från något tidigare koncept (plankorsning öster om hållplatsen för spårvagnar mot Bergsjön, antar jag) och inte riktigt tänkt att vara kvar.

När byggarbetet inte blockerar så är bilvägen väster om "ensamma huset" vid hållplatserna bättre. Som alternativ finns också att köra längs flyoverns östra sida ända till korsningen mellan "nord-sydliga axeln" och "bilvägen som går under Angeredsbanan" (orkar inte kolla gatunamnen).

Märkligt dock att cykelmarkeringarna finns kvar.

Om man tittar på flygfoto (eller IRL) så ser man tydligt att det går en matchande avkapad G&C-bana på södra sidan av spåren.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

bruse skrev:Och du har valt YMO som musik! :D
Tack för upplysningen. :) Som gammal Commodore/Amiga-lover så brukar jag välja musik från bl a Amigaremix.com. Låten i filmen listades där (som en remixversion av något äldre då, antar jag), men jag kunde inte se var låten kom ursprungligen från.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

M_M skrev:
Micki skrev:Jag har lagt upp en film från Gamlestadstorget, som dels visar lite av "kaoset" som GP skrev om igår, samt en del av ombyggnationen av hela området.

"Notera spårvagnsskylten till vänster i bild 06:50 in i filmen. Den påbjuder verkligen gångtrafikanter att använda cykelbanan."

Jag trodde de där cykebanemarkeringarna bara var överblivna från något tidigare koncept (plankorsning öster om hållplatsen för spårvagnar mot Bergsjön, antar jag) och inte riktigt tänkt att vara kvar.

När byggarbetet inte blockerar så är bilvägen väster om "ensamma huset" vid hållplatserna bättre. Som alternativ finns också att köra längs flyoverns östra sida ända till korsningen mellan "nord-sydliga axeln" och "bilvägen som går under Angeredsbanan" (orkar inte kolla gatunamnen).

Märkligt dock att cykelmarkeringarna finns kvar.

Om man tittar på flygfoto (eller IRL) så ser man tydligt att det går en matchande avkapad G&C-bana på södra sidan av spåren.

Exakt 00:25 in i filmen så ser man till vänster i bild att det är nymålade cykelsymboler där. Det såg jag dock inte när jag cyklade vid just det här tillfället, vilket var orsaken till att jag följde efter bilarna (jag cyklar väldigt sällan här nu för tiden, och de senaste gångerna har varit för att filma ombyggnationen eller för att jag haft ett ärende i trakten). Exakt 00:55 så ser man slutet på den ovannämnda cykelbanan till vänster i bild. I samma bildruta ser man att den börjar igen på andra sidan gatan med helt nymålade symboler, alltså längst till höger i bild. Alla människorna som syns till höger vid 00:58 står på cykelbanan/gc-banan. I den sista videosekvensen så cyklar jag upp på cykelbanan just där, fast då var markeringarna inte utmålade. Den cykelbanan går i alla fall vidare till platsen som är vid 06:50.
@gbgcyklaren
GSB

Inlägg av GSB »

Hej jag jobbar med att lägga räls för spårvägen och som svar på dina frågor (finns förövrigt inga dumma frågor bara dumma svar)

Varför gaturäl?
Det finns flera anledningar bland annat som en del säger att ska asfalteras är det ju gaturäl som gäller... Men även att gaturäl kan bockas i snävare kurvradier än vad vignolräler kan bockar man en vignol för snäva radier vridersig skenan i processen och då får man slitaget från vagnshjulen på fel ställen. Så i det här fallet med sträckan på bilderna som du har från gst beror det dels på kurvradierna dels på valet av gatuspårsväxlar (är förövrigt förberedande för ett tillfälligt spår som skall gå öster om bingolotto husen under bygget av gammlestadens centrum över en till fällig bro och sedan bort mot angered) och dels på att de blir så många spårkryss i komplexet med växlar.

varför träslipers?
Är ganska lätt fråga i det här fallet dels är det så att i och med att det är så många kryss och växlar väljer man träslipers för man kan lättare flytta skenor kryss och växlar då än när in fästningarna är för tillverkade i betongslipers och sällan stämmer. Man använder träslipers även på järnvägen under växlar. Sedan anledningen till att man använder det på rakspåren är enkel. Trafikkontoret som äger spåren har alltid ont om pengar och träslipers är billigare det är den enda stora anledningen.

Varför så låg plattformshöjd?
som någon tidigare sa har det med användandet av ramper på vagnarna att göra visa sträckor har rälsen fått höjas för att ramperna skall kunna gå ut så här har man tagit med det från början.

Hoppas du/ni blir något klokare av detta
Memius

Inlägg av Memius »

Det här kommer nog bli en riktigt bra knutpunkt när allt är klart. Synd bara att det inte går att få in Alingsåspendeln också.
hej

Inlägg av hej »

Enligt vissa planer så station för Alingsåspendeln anläggas vid Gustavsplatsen, vilket är i närområdet.
Memius

Inlägg av Memius »

hej skrev:Enligt vissa planer så station för Alingsåspendeln anläggas vid Gustavsplatsen, vilket är i närområdet.
Det har du rätt i. Men det blir tyvärr inget vidare byte när man måste gå 400 meter. Det blir lite som Korsvägen och Lisebergs station. Om det hade varit möjligt så skulle man kunna låta Västlänkens spår gå längs Säveåns södra sida antingen på pelare eller nergrävt under marken.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Det kanske går att bygga på ett sådant sätt så att avståndet upplevs kortare. Tex en gångbro som förbinder de två stationerna. Kanske med en sådan rullmatta som brukar finnas på större flygplatser.
@gbgcyklaren
Skriv svar