Nu lämnar jag tråden, skönt va!?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, alla måste tyvärr tycka lika, dessutom skall man alltid hylla Trafikkontoret och GS eftersom de aldrig kan göra fel.josa8904 skrev:Nu hann jag aldrig se vad (vem) dessa "spekulationer" handlade om, kan det vart mig tro? Hur som helst, trevligt forum för oss som delar intresset av infrastruktur och spårtrafik. Synd bara att alla måste tycka lika för att passa in!
Nu lämnar jag tråden, skönt va!?
Då är senaste budet alltså att det blir som tänkt från början, och inte som föreslagits i samband med samrådet ("öppet hus"-möte). Kan man ana att det finns en tanke att ha någon reguljär linje Angered-Bergsjön som lösning för att undvika lång gångväg vid byte i Gamlestadstorget?Kent Lindahl skrev:För att reda ut de spekulationer som finns här i denna tråd, så är det följande som är bestämt för Gamlestadstorget:
De nu byggda hållplatserna för Angeredsbanan är provisorier som kommer att rivas senvåren 2014, då även samtliga (4) nuvarande spårvägsbroar över Säveån skall rivas. Hela banan nästan fram till Kalles väg skall höjas till den nivå som Angeredsbanans hållplatser nu byggts i. En ytterligare gångtunnel från pendeltågsstationens sydöstra ände skall under spåren. Denna finns redan under järnvägsspåren.
Det blir en dubbelspårsbro över Säveån. Skiljeväxlarna för Bergsjön kommer norr om bron. Hållplatserna för linje 6,7 och 11 kommer som någon gissat att ligga norr om Säveån, precis väster om förbindelseväxlarna i triangelspåret.
Finns det några detaljer kring dessa v.s. busshållplatser? I skisserna är det väl ritat bussar på samma ställe, där bussarna sannolikt kör i "fel" riktning v.s. spårvagnar på samma spår, eller?Kent Lindahl skrev:Vid trafikering mellan Angered och Kortedala/Bergsjön, kommer det att finnas hållplatslägen mitt på förbindelsespåret.
Intressant. Senast jag kollade så är det möjligt att köra Slakthusgatan - Artellerigatan utan att korsa annan (nämnvärd) trafik om man ändrar på trafikriktningarna på vissa ställen och bygger en del asfaltytor där det idag är (oanvändbar) grönyta. Men det är förstås omöjligt eftersom någon har bestämt att flyovern ska bort av principskäl.Kent Lindahl skrev:I nu gällande tidplan skall det provisoriska spåret i Gamlestadsvägen kopplas in under april 2014 för trafik till Kortedala/Bergsjön, när detta är gjort byggs förbindelsespåret mellan Angered och Kortedalabanan klart. Det blir då en spårtriangel i avslutningen på Gamlestadsvägen, när detta är byggt maj/juni 2014 körs även Angeredslinjerna via Gamlestadsvägen. Snabbspåret ansluts till Gamlestadsvägen, planerat att vara klart i juni 2014.
Hela ombyggnaden av spår och broar i denna etapp beräknas vara klar under 2016. Tvillingspåret över Slakthusgatan kommer att överleva ytterligare ett antal år i väntan på en eventuell biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan.
Nej, illustrationsritningen visar bussar som kör till vänster om en örefug som ligger vid sidan av spårvägsspåren. Det betyder att bussar i den ena riktningen kör i spåret i samma riktning som spårvagnarna och i den andra riktningen utanför spåren.M_M skrev: I skisserna är det väl ritat bussar på samma ställe, där bussarna sannolikt kör i "fel" riktning v.s. spårvagnar på samma spår, eller?
Inga som trafikerar spårvägen. Jag kanske skulle ha försett mitt inlägg med en ironivarning, men jag trodde det var bekant vad skruvkoppel är för något. Mitt misstag. Plåten ska skydda mot sådana här koppel:M_M skrev: Vilka vagntyper hjälper detta, endast ringliniens vagnar och kanske nån arbetsvagn, eller? (Om kopplet ramlar ner på en pedalvagn så har man väl värre problem än att det slår i en övergång, antar jag?).
Plattorna är i något slag av gummi så det är nog de som behöver skyddas snarare än kopplet. Förmodligen kan man inte köpa övergången utan plåtarna, men det är väl onödigt att montera dem. Plankorsningarna på Första Långgatan har också Strail och hade plåtarna från början, men där är de borttagna nu. Vid Sannaplan finns också Strail, men där tror jag aldrig att man monterade plåtarna. Det kanske beror lite på vilken entreprenör som gör jobbet.daniel_s skrev:Plåten är väl till för att skydda kopplet snarare än övergången? Men i det här fallet fyller den nog mest ett reklamsyfte
"Notera spårvagnsskylten till vänster i bild 06:50 in i filmen. Den påbjuder verkligen gångtrafikanter att använda cykelbanan."Micki skrev:Jag har lagt upp en film från Gamlestadstorget, som dels visar lite av "kaoset" som GP skrev om igår, samt en del av ombyggnationen av hela området.
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... t-1-2.html
Tack för upplysningen.bruse skrev:Och du har valt YMO som musik!
M_M skrev:"Notera spårvagnsskylten till vänster i bild 06:50 in i filmen. Den påbjuder verkligen gångtrafikanter att använda cykelbanan."Micki skrev:Jag har lagt upp en film från Gamlestadstorget, som dels visar lite av "kaoset" som GP skrev om igår, samt en del av ombyggnationen av hela området.
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... t-1-2.html
Jag trodde de där cykebanemarkeringarna bara var överblivna från något tidigare koncept (plankorsning öster om hållplatsen för spårvagnar mot Bergsjön, antar jag) och inte riktigt tänkt att vara kvar.
När byggarbetet inte blockerar så är bilvägen väster om "ensamma huset" vid hållplatserna bättre. Som alternativ finns också att köra längs flyoverns östra sida ända till korsningen mellan "nord-sydliga axeln" och "bilvägen som går under Angeredsbanan" (orkar inte kolla gatunamnen).
Märkligt dock att cykelmarkeringarna finns kvar.
Om man tittar på flygfoto (eller IRL) så ser man tydligt att det går en matchande avkapad G&C-bana på södra sidan av spåren.
Det har du rätt i. Men det blir tyvärr inget vidare byte när man måste gå 400 meter. Det blir lite som Korsvägen och Lisebergs station. Om det hade varit möjligt så skulle man kunna låta Västlänkens spår gå längs Säveåns södra sida antingen på pelare eller nergrävt under marken.hej skrev:Enligt vissa planer så station för Alingsåspendeln anläggas vid Gustavsplatsen, vilket är i närområdet.