Det borde åtminstone vara lättare, och därmed vanligare, att fuskåka på bussar när man kan visa upp en falsk SMS-biljett med gällande tid i stället för t.ex. en gammal stämpel-biljett med utgången tid.spårlasse skrev:...
Jag vet inte heller om mobilbiljetter egentligen gör att folk tjuvåker mer. När det är så enkelt att fixa en falsk biljett, så behöver man ju inte längre passera utan att visa biljett så att säga.
...
Falska SMS-biljetter vanliga (I alla fall i SL-land)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Falska SMS-biljetter vanliga (I alla fall i SL-land)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Givetvis. Frågan är väl också mer av psykologisk art - det vill säga att gränsen för det olagliga nog suddas ut något mer när man har en biljett som ser äkta ut, än att gå förbi föraren utan att visa något överhuvudtaget. När det gäller tunnelbanan tror jag dock inte att falska sms-biljetter har någon som helst betydelse. Där är det ju så himla många som bara går igenom spärrarna utan kort ändå - särskilt som de är så lättforcerade. Men det kanske är därför det ger så litet utslag - fuskåkandet på tunnelbanan påverkas inte alls och det är nog där som fuskåkandet ändå är störst.LÅ1 skrev:Det borde åtminstone vara lättare, och därmed vanligare, att fuskåka på bussar när man kan visa upp en falsk SMS-biljett med gällande tid i stället för t.ex. en gammal stämpel-biljett med utgången tid.spårlasse skrev:...
Jag vet inte heller om mobilbiljetter egentligen gör att folk tjuvåker mer. När det är så enkelt att fixa en falsk biljett, så behöver man ju inte längre passera utan att visa biljett så att säga.
...
De flesta jag ser går på bussarna (även ungdomar), brukar ju knappa in sms-biljetten när bussen är på väg in till stationen. Kör man med falsk biljett så är det ju rimligare att man gör det en liten stund innan. Så jag tror nog problemet är stort på sina håll - men inte till SL resandet i stort. Det är väl också i en ganska begränsad ålderskategori som det är vanligt förekommande.
Däremot är det ju som sagt märkligt att man har så lite kontroller på helger och kvällar. Här borde man kanske också ha mer kontroller på bussarna. Om det är just missbrukandet med falska SMS-bilejtter man vill komma åt - om än väl inte någon lär visa det om det rör sig om en kontroll. Men om en kontrollant satt med på bussen längst fram och ingrep när någon visade en falsk biljett för föraren, så kanske det skulle kunna ge en viss effekt?
Först och främst skulle man kunna se till att spärrvakter/busschaufförer kontrollerar sms-biljetter överhuvudtaget. Åker oftast på sms-biljett i tjänsten och det är ytterst sällan en spärrvakt ens kollar vad jag visar upp.
Kan i och för sig bero på att de inte på ett enkelt sätt ändå kan se om biljetten är äkta eller falsk. Då låter de dig resa med vilket SMS som helst. T.ex. ett meddelande om att du skall köpa mjölk på vägen hem.BSB101 skrev:Först och främst skulle man kunna se till att spärrvakter/busschaufförer kontrollerar sms-biljetter överhuvudtaget. Åker oftast på sms-biljett i tjänsten och det är ytterst sällan en spärrvakt ens kollar vad jag visar upp.
Absolut är det så. Eftersom det är omöjligt att veta om det är en äkta eller falsk biljett så är det ju egalt om man tittar på den, eller hur!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Då kan man väl slopa spärrvakterna helt? En remsa är inte allt för svår att förfalska heller så den går igenom en visuell kontroll.LÅ1 skrev:Kan i och för sig bero på att de inte på ett enkelt sätt ändå kan se om biljetten är äkta eller falsk. Då låter de dig resa med vilket SMS som helst. T.ex. ett meddelande om att du skall köpa mjölk på vägen hem.BSB101 skrev:Först och främst skulle man kunna se till att spärrvakter/busschaufförer kontrollerar sms-biljetter överhuvudtaget. Åker oftast på sms-biljett i tjänsten och det är ytterst sällan en spärrvakt ens kollar vad jag visar upp.
Prövades det någonsin hur rättsläget var på "körkortförsäkringarna" som väl fanns förr? Man betalade en avgift och ifall man blev av med kortet så bekostade försäkringen en förare under tiden ens körkort var indraget (!!!). Där kan man väl tala om mer besynnerligt än plankande, eftersom att avsiktligt chansa på att bryta mot trafikregler torde vara ett allvarligare brott än att smita från en avgift...kildor skrev:Både SL och Västtrafik polisanmälde planka nu för ett antal år sedan, men tyvärr lades förundersökningen ned eftersom brott inte kunde styrkas, vilket jag personligen tycker är mycket besynnerligt.
Biljettförsäljning och -kontroller på bussar tas upp i dagens Ledare i Expressen. Sista halvan handlar om falska SMS-biljetter.
Bra att du skriver ut i klartext att det är Expressen! För det vore i och för sig intressant att läsa den där ledaren, men jag avstår eftersom jag inte har lust att vänta i fem minuter på Expressens skitsega sida...LÅ1 skrev:Biljettförsäljning och -kontroller på bussar tas upp i dagens Ledare i Expressen. Sista halvan handlar om falska SMS-biljetter.
Ja, Expressen.se är seg. Det håller jag med om. Brukar dock jobba med flera flikar så den kan stå och ladda för sig själv. (Jag har Ghostery installerad. Vet inte om det påverkar laddtider, men som bieffekt slipper jag vissa, men inte alla, annonser.)daniel_s skrev:Bra att du skriver ut i klartext att det är Expressen! För det vore i och för sig intressant att läsa den där ledaren, men jag avstår eftersom jag inte har lust att vänta i fem minuter på Expressens skitsega sida...LÅ1 skrev:Biljettförsäljning och -kontroller på bussar tas upp i dagens Ledare i Expressen. Sista halvan handlar om falska SMS-biljetter.
-
Då är det väl enklare att helt sonika ta bort SMS-biljetterna helt.BSB101 skrev:Då kan man väl slopa spärrvakterna helt? En remsa är inte allt för svår att förfalska heller så den går igenom en visuell kontroll.LÅ1 skrev:Kan i och för sig bero på att de inte på ett enkelt sätt ändå kan se om biljetten är äkta eller falsk. Då låter de dig resa med vilket SMS som helst. T.ex. ett meddelande om att du skall köpa mjölk på vägen hem.BSB101 skrev:Först och främst skulle man kunna se till att spärrvakter/busschaufförer kontrollerar sms-biljetter överhuvudtaget. Åker oftast på sms-biljett i tjänsten och det är ytterst sällan en spärrvakt ens kollar vad jag visar upp.
Om en huvudman trots protester/reservationer från sina operatörer inför en typ av biljett som är känd för att vara lätt att förfalska - då sker fuskåkandet mestadels på just huvudmannens ansvar. Politiker och tjänstemän har för vana att ibland driva igenom lite verklighetsfrämmande beslut, utan att lyssna på kritik. Därefter blir de alltid lika förvånade när t.ex fusket med SMS-biljetter uppdagas. Trots att många röster varnade för just detta fusk i och med att SMS-biljetterna infördes.
I Umeå sägs SMS-biljetterna vara på väg bort, just pga att huvudmannen inte kan hantera att kontrollera alla falska SMS. Man kan inte införa vad som helst i biljettväg, och därefter kräva att operatörernas personal (t.ex bussförarna och spärrvakterna) ska lösa alla problem "ute på fältet".
Om huvudmannen är då dum att man inför en ny typ av biljett men inte tillhandahåller utrustning för att kunna kontrollera biljetten får denna skylla sig själv. För det är inte precis så att det är tekniken som sätter hinder för att spärrvakter/busschaufförer ska kunna kontrollera om en SMS-biljett är äkta eller ej.Verspieder skrev:Då är det väl enklare att helt sonika ta bort SMS-biljetterna helt.
Om en huvudman trots protester/reservationer från sina operatörer inför en typ av biljett som är känd för att vara lätt att förfalska - då sker fuskåkandet mestadels på just huvudmannens ansvar. Politiker och tjänstemän har för vana att ibland driva igenom lite verklighetsfrämmande beslut, utan att lyssna på kritik. Därefter blir de alltid lika förvånade när t.ex fusket med SMS-biljetter uppdagas. Trots att många röster varnade för just detta fusk i och med att SMS-biljetterna infördes.
I Umeå sägs SMS-biljetterna vara på väg bort, just pga att huvudmannen inte kan hantera att kontrollera alla falska SMS. Man kan inte införa vad som helst i biljettväg, och därefter kräva att operatörernas personal (t.ex bussförarna och spärrvakterna) ska lösa alla problem "ute på fältet".