Sida 3 av 5

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: torsdag 05 juli 2012 10:57
av hej
Länsstyrelsens beslut vann laga kraft den 20 juni 2012.

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34115

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: onsdag 05 september 2012 19:08
av Skogshuggarn
Några nyheter här? Finns det någon tidplan?

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: söndag 21 oktober 2012 16:41
av Skogshuggarn
Försöker dra igång denna tråd igen....

Någon som vet det senaste om tidplanen för spårväg skeppsbron?

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: söndag 21 oktober 2012 17:07
av Odd
spvskeppsbron.jpg
spvskeppsbron.jpg (104.51 KiB) Visad 3734 gånger

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: fredag 22 februari 2013 16:49
av twr

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: måndag 04 mars 2013 7:11
av 2763
I dagens Metro informerades om att Lilla Torgets Busshållplats är permanent indragen p.g.a. byggnation av spårväg.

Någon är den forne Alingsåssonen på platsen på spåren, kan man säga.

//T

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: måndag 04 mars 2013 10:00
av twr
2763 skrev:I dagens Metro informerades om att Lilla Torgets Busshållplats är permanent indragen p.g.a. byggnation av spårväg.

Någon är den forne Alingsåssonen på platsen på spåren, kan man säga.

//T
Gott (potatis)mos!

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: måndag 04 mars 2013 10:44
av hej
Enligt planen så ska man börja med att höja kajkanten i Stora Hamnkanalen och dra spår längs Södra Hamngatan förbi residenset vilket sedan under sommaren och hösten fortsätter mot Stenpiren. Under sommaren så kommer man att stänga av spårvagnstrafiken i Västra Hamngatan och lägga in anslutande växlar.
Nästa vinter börjar man bygga etappen Stenpiren - Järntorget vilket räknas ta 1 och ett halvt år. Mestadels är det väl alla ledningsdragning och i ordningställande av marken som gör att det tar så lång tid.
I augusti 2015 så öppnas så Spårväg Skeppsbron för trafik.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: onsdag 06 mars 2013 6:51
av M_M
Är det verkligen smart att slänga in växlarna i sommar om det ändå inte kommer gå att trafikera sträckan på minst ett år?

Jag minns att det här argumenterats för att det inte var jättebra att lägga in växlarna vid Järntorget i förväg eftersom de slits i onödan.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: onsdag 06 mars 2013 7:55
av hej
M_M skrev:Är det verkligen smart att slänga in växlarna i sommar om det ändå inte kommer gå att trafikera sträckan på minst ett år?

Jag minns att det här argumenterats för att det inte var jättebra att lägga in växlarna vid Järntorget i förväg eftersom de slits i onödan.
Det är nog så att man kombinerar det med annat nödvändigt spårarbete och lika länge som växlarna vid Järntorget har legat utan funktion kommer inte dessa att ligga.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: onsdag 06 mars 2013 9:25
av 2763
M_M skrev:Är det verkligen smart att slänga in växlarna i sommar om det ändå inte kommer gå att trafikera sträckan på minst ett år?

Jag minns att det här argumenterats för att det inte var jättebra att lägga in växlarna vid Järntorget i förväg eftersom de slits i onödan.
Det är viss skillnad på ett år och 15-16 år, eller 10 som man 99 viste att det minst skulle bli.

//T

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: torsdag 18 april 2013 17:51
av Harald
2763 skrev:I dagens Metro informerades om att Lilla Torgets Busshållplats är permanent indragen p.g.a. byggnation av spårväg.

Någon är den forne Alingsåssonen på platsen på spåren, kan man säga.

//T
Länge var avstängningen av Lilla Torget det enda som hade hänt, man nu har man börjat schakta längs kajkanten. Stolparna längs kanalen har väl burit upp kontaktledning förr. Undrar om de ska göra det igen eller om de blir utbytta.

Bild

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: torsdag 25 juli 2013 8:42
av hej
Växlarna som förmodades att läggas in denna sommar har inte lagt in.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: lördag 27 juli 2013 12:26
av hej
Trafiken beräknas öppna 1a kvartalet 2015 så kurvan vid Lilla Torget lär bytas nästa år igen.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: söndag 11 augusti 2013 18:38
av josa8904
Varför lade man inte in växlarna när man ändå höll på? Jag menar, pengar finns ju redan avsatta till projektet så inte är det där skon klämmer iaf...

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: tisdag 13 augusti 2013 6:07
av M_M
Man kanske inte är sugen på att göra om vad som gjorts vid Järntorget, d.v.s. att man la in växlar väldigt många år innan spåren faktiskt används? Underhållet är trots allt dyrare för växlar än vanligt spår.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: tisdag 13 augusti 2013 9:31
av Harald
M_M skrev:Man kanske inte är sugen på att göra om vad som gjorts vid Järntorget, d.v.s. att man la in växlar väldigt många år innan spåren faktiskt används? Underhållet är trots allt dyrare för växlar än vanligt spår.
Det är ju inte frågan om "att göra om vad som gjorts vid Järntorget". Då trodde man att bygget snart skulle börja, men det fanns varken detaljplan eller beslut om byggstart. Nu finns gällande detaljplan och bygget har startat.

Spårväg Skeppsbron

Postat: fredag 13 juni 2014 20:29
av Kloker
Vad kommer att hända med hpl Domkyrkan när arbetet är klart? Kommer den att ersättas av en hållplats vid Lilla Torget?

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: fredag 13 juni 2014 21:01
av darthjpp
Kloker skrev:Vad kommer att hända med hpl Domkyrkan när arbetet är klart? Kommer den att ersättas av en hållplats vid Lilla Torget?
Nej, hpl Domkyrkan kommer att vara kvar, och vagnarna som går via Skeppsbron kommer att ha en hållplats vid Stenpiren. Två linjer är tänkta att dras via Skeppsbron och tre via Domkyrkan. Vilka linjer som kommer gå vilken väg är nog inte bestämt, men en gissning är att 6:an och 11:an får gå via Skeppsbron, med 9:an som ett alternativ till 11:an. 2:an går ju via Vasaplatsen och Annedal så den kommer säkert att fortsätta gå som den gör idag. 1:an skulle kunna flyttas, och gör kanske det om man väljer att dra om 7:an eller 10:an via Domkyrkan, vilket skulle ge en direktförbindelse med spårvagn upp till Chalmers och Sahlgrenska (7:an). Det skulle ju lätta upp situationen på flera ställen om man gjorde lite omdragningar av linjerna i centrum.

Re: Spårväg Skeppsbron

Postat: fredag 13 juni 2014 22:38
av Harald
Jag tycker det vore bättre att dra ettan än sexan via Skeppsbron eftersom det skulle ge kortare restid från Frölunda till centrum. Sedan tycker jag att man skulle låta nian gå via Skeppsbron för att dela på trean och nian tidigare än nu. Då borde nian också gå till Saltholmen i stället för elvan. Elvan är ju rätt hårt belastad nu så det skulle väl inte skada att korta av den till Kungssten.