Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
643 skrev:....och själva placeringen av likriktarstationen - min stora vänlighet förbjuder mig att att säga
min åsikt om intelligensnivån hos de som fattat beslut om detta....
Det är väldigt lätt att döma ett val av teknik när man inte har sett vilka möjligheter som de som valde hade. Jag tycker att trottoaren utanför Max är alldeles ypperlig för ändamålet. Att ställa upp en massa fula teknikhus inne i stadens finrum är kanske inte det smartaste man kan föreslå.
Dessutom är det nog en rätt bra idé att inte köra flera megawatt inne i en vanlig byggnad som varit det tredje alternativet. Visst diskuteras det huruvida elektromagnetisk strålning är farlig och på vilket sätt, men det verkar dumt att chansa på att den är ofarlig om man kan låta bli.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Dessutom är det nog en rätt bra idé att inte köra flera megawatt inne i en vanlig byggnad som varit det tredje alternativet. Visst diskuteras det huruvida elektromagnetisk strålning är farlig och på vilket sätt, men det verkar dumt att chansa på att den är ofarlig om man kan låta bli.
Så vad är det för sorts byggnad man utnyttjar nu då? Är den ovanlig?

Om du visste om hur mycket teknik och ström som behövs för att hålla "vanliga hus" i drift så skulle du inte skrivit det inlägget. Var tror du exempelvis att tunnelbanans likriktare i innerstan finns någonstans?

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

2763 skrev:
M_M skrev:
Om du visste om hur mycket teknik och ström som behövs för att hålla "vanliga hus" i drift så skulle du inte skrivit det inlägget. Var tror du exempelvis att tunnelbanans likriktare i innerstan finns någonstans?

/T
Det får Du gärna berätta för jag vet inte.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev: Dessutom är det nog en rätt bra idé att inte köra flera megawatt inne i en vanlig byggnad som varit det tredje alternativet. Visst diskuteras det huruvida elektromagnetisk strålning är farlig och på vilket sätt, men det verkar dumt att chansa på att den är ofarlig om man kan låta bli.
Så vad är det för sorts byggnad man utnyttjar nu då? Är den ovanlig?
En källare under en väg torde väl räknas som rätt ovanlig, men det är kanske synd att säga att man nyttjar den just nu med tanke på att byggfusk gjort att den inte blivit riktigt brukbar. :wink:
2763 skrev:Om du visste om hur mycket teknik och ström som behövs för att hålla "vanliga hus" i drift så skulle du inte skrivit det inlägget.
Fast där rör det sig vanligtvis om ett 230/400V-nät där man inte har stora transformatorer, där ledarna går ihopbuntade i kablar eller i rör/slangar med bara enstaka millimetrars avstånd mellan ledarna (varpå magnetfältet från ledarna i stort sett tar ut varandra så länge som man inte har vagabonderande strömmar via oönskade jordvägar) o.s.v....
2763 skrev:Var tror du exempelvis att tunnelbanans likriktare i innerstan finns någonstans?
De finns säkert ungefär "överallt"...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: En källare under en väg torde väl räknas som rätt ovanlig, men det är kanske synd att säga att man nyttjar den just nu med tanke på att byggfusk gjort att den inte blivit riktigt brukbar. :wink:
I en stad utnyttjar man de utrymmen som finns. Det går att gå i allmänna utrymmen hela vägen från centralstationen bort till NK förutsatt att man löser biljett för tunnelbanan. Hela klaradelen av Klarabergsgatan går på viadukt. Det är inget ovanligt med en källare under en trottoar, det är bara för att du inte vet att den finns där du tror att den är ovanlig.
M_M skrev:
2763 skrev:Om du visste om hur mycket teknik och ström som behövs för att hålla "vanliga hus" i drift så skulle du inte skrivit det inlägget.
Fast där rör det sig vanligtvis om ett 230/400V-nät där man inte har stora transformatorer, där ledarna går ihopbuntade i kablar eller i rör/slangar med bara enstaka millimetrars avstånd mellan ledarna (varpå magnetfältet från ledarna i stort sett tar ut varandra så länge som man inte har vagabonderande strömmar via oönskade jordvägar) o.s.v....
Jaha... är det så... Så man kör hela staden på 0,4 kV nät i stället för att ha lokala 10 och 50kV nät med trafos i närheten som tar ner spänningen till 0,4 kV. Som sagt, om du visste hur det såg ut så hade du förmodligen inte skrivit ditt inlägg. Visst finns det en trafo i en likriktarstation, men det finns rätt gott om teknikhus eller teknikutrymmen i städer som innehåller transformatorer för att staden skall fungera. Hade man kört allt på 0,4kV nät så hade man haft rätt häftiga magnetfält och väldigt grova ledare för att klara av att leverera. Låt mig säga så här: i de flesta villaområden finns det transformatorstationer, hur tror du då att det är i hyresområden och inne i städer?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Visst har man lokala transformatorstationer på rätt många ställen i städer, men man försöker väl åtminstone undvika att placera dem i närheten av många människor?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Visst har man lokala transformatorstationer på rätt många ställen i städer, men man försöker väl åtminstone undvika att placera dem i närheten av många människor?
Tja, många av dem har nog funnits på samma plats i hundra år, och för hundra år sedan tänkte man inte riktigt på det sättet. Numera finns det väl oftast inte så många platser kvar att välja på, men vid det valet försöker man förstås göra det bästa möjliga.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

När det gäller valet av byggnad/plats för LSn så hade man för Kungsträdgården som alternativ. Nackdelen med den är att det blivit långa matarledningar vilket är negativ. Efter mycket sökande hittade man den nu valda platsen. Huset med källaren är byggda så från början vilket skedde ganska tidigt dvs för 1950 (mins inte exakt årtal) Vid installationen fick man "lyfta på Locket" för att få ner utrustningen och vid återläggningen så vart det som bekant inte tät. Nu ligger man i fas och öppningen blir den 26/4 kl 05 då första tåget går ut.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:När det gäller valet av byggnad/plats för LSn så hade man för Kungsträdgården som alternativ.
/Stefan
Syftar du på tunnelbanestationen Kungsträdgården? Eller på parken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

twr skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller valet av byggnad/plats för LSn så hade man för Kungsträdgården som alternativ.
/Stefan
Tunnelbanan.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Visst har man lokala transformatorstationer på rätt många ställen i städer, men man försöker väl åtminstone undvika att placera dem i närheten av många människor?
Tja, många av dem har nog funnits på samma plats i hundra år, och för hundra år sedan tänkte man inte riktigt på det sättet. Numera finns det väl oftast inte så många platser kvar att välja på, men vid det valet försöker man förstås göra det bästa möjliga.
Fast för 100 år sen körde man väl likström i Stockholm. Inte hade man roterande omformare utspridda kors och tvärs utan man körde väl samma spänning över "hela staden" på den tiden?

Jag förstår iofs vad du menar, säg 50 år så är det en annan femma...
ragge

Inlägg av ragge »

Stefan Widén skrev:
twr skrev:
/Stefan
Tunnelbanan.

Stefan
Det finns ju en likriktarstation på Kocksgränd precis nedanför Regeringsgatan - den är väl för spårvägen?
(De mörkbruna dörrarna här.)
Det borde ju nästan vara närmare till den än till tunnelbanan. Men det kanske redan är fullt där.

(Man ser skyltarna mer än väl om man sitter åt Kocksgrändhållet på restaurant gyllene måsen utanför Gallerians Regeringsgataningång.)

(Den är för övrigt inrymd i ett helt vanligt hus, i gatuplan. Om den skulle blåsa lär innehållet hamna i knät på restaurantkunderna. Lyckligtvis blåser de ju sällan, men som de flesta andra dylika installationer i stadshus ser den ut att vara gjord med vekare ytterväggar (här dörrar) och vetter mot något där nog inte allt för många uppehåller sig, även om det i detta fall är lite olyckligt med stora fönster rakt in i en restaurang. Jag vet inte vad som ligger runt omkring den i huset, men det verkar vara butik framför den och kontor ovanför.)

/ragge s
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Vet inte exakt var den ligger mer än att det är i anslutning till Tunnelbanan. Hela kvarteret med Gallerian tillhör de område som har ett antal våningar under jord. LSn behöver inte ligga i gatuplan.

Dörrarna på bilden ser mer ut som en trafo för fastighetselen. Motsvarande dörrar ofta med utsmyckning kan man så på flera håll i staden. Mäster Samuelsgatan har de fö en vädligt tjusig utsmyckning om man är laggd åt mosaikhållet. :D

/Stefan
ragge

Inlägg av ragge »

Stefan Widén skrev:Vet inte exakt var den ligger mer än att det är i anslutning till Tunnelbanan. Hela kvarteret med Gallerian tillhör de område som har ett antal våningar under jord. LSn behöver inte ligga i gatuplan.

Dörrarna på bilden ser mer ut som en trafo för fastighetselen. Motsvarande dörrar ofta med utsmyckning kan man så på flera håll i staden. Mäster Samuelsgatan har de fö en vädligt tjusig utsmyckning om man är laggd åt mosaikhållet. :D
Ja, det är väl ganska typiska trafo-i-hus-dörrar, men just i detta fall är det tydligt skyltat utanpå dörrarna att det är en av SLs likriktare. Det behöver ju i och för sig inte innebära att den befinner sig precis bakom dörrarna, men som jag kommer ihåg utseendet på dessa så vore det konstigt att skylta vägen till likriktaren genom dylika dörrar.

Men jag var otydlig:
Det jag menar är att jämfört med att lägga den nya likriktaren för 7:an nere i tunnelbana 3 så borde det vara ungefär lika nära till denna redan befintliga likriktarplats. Men den kanske är full eller något. Eller så är det rent av denna man menar - det är ju inte särskilt långt till tunnelbana 3.

/ragge s
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

ragge skrev:
Stefan Widén skrev:Vet inte exakt var den ligger mer än att det är i anslutning till Tunnelbanan. Hela kvarteret med Gallerian tillhör de område som har ett antal våningar under jord. LSn behöver inte ligga i gatuplan.

Ja, det är väl ganska typiska trafo-i-hus-dörrar, men just i detta fall är det tydligt skyltat utanpå dörrarna att det är en av SLs likriktare. Det behöver ju i och för sig inte innebära att den befinner sig precis bakom dörrarna, men som jag kommer ihåg utseendet på dessa så vore det konstigt att skylta vägen till likriktaren genom dylika dörrar.

Men jag var otydlig:
Det jag menar är att jämfört med att lägga den nya likriktaren för 7:an nere i tunnelbana 3 så borde det vara ungefär lika nära till denna redan befintliga likriktarplats. Men den kanske är full eller något. Eller så är det rent av denna man menar - det är ju inte särskilt långt till tunnelbana 3.

/ragge s
Ja det är förvisso inte så långt men max ligger närmare linjen sen ligger den lite närmare Djurgården vilket även det är bra. Då kanske det går att köra bara med nya LSn inkopplad.

Stefan
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Eftersom vi ändå har likriktat den här tråden så ber jag att få påpeka att när jag bodde i Gamla Stan slutet på 60-talet så var det likström i fastigheten. Man hade en omformare kopplad till likströmmen i lägenheten som gav växelström.

Och så växlar vi över nu, för er som gått "suckarnas gång" från överjordiska delen av Rissnehallen ner till uppställningstågen hur många har noterat 15 KV ledningen som ligger i kabelstegen till vänster om er?

(Med reservation att den inte finns där nu)
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

För att för en stund återgå till denna tråds tema, avstängningen vid Max, kan nu meddelas att Det är klart med slutet på avstängningen vid Max!

Torsdag 26 april från och med första turen kl 05.15 från Waldemarsudde körs linje 7 åter till Sergels torg. Norrmalmstorg intas från och med lördag 28 april av Djurgårdslinjen, linje 7N.
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Thomas Lange skrev:För att för en stund återgå till denna tråds tema, avstängningen vid Max, kan nu meddelas att Det är klart med slutet på avstängningen vid Max!

Torsdag 26 april från och med första turen kl 05.15 från Waldemarsudde körs linje 7 åter till Sergels torg. Norrmalmstorg intas från och med lördag 28 april av Djurgårdslinjen, linje 7N.
Härligt!

Man har ju varit försiktig och kanske lite inkonsekvent i informationen från SL. Har hört/läst att avstängningen skulle vara till slutet av april, till 30 april och början av maj. Inser att om man inte vill ha avstängning längre tid än nödvändigt så är det svårt att ge ett exakt datum.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ragge skrev:Ja, det är väl ganska typiska trafo-i-hus-dörrar, men just i detta fall är det tydligt skyltat utanpå dörrarna att det är en av SLs likriktare. Det behöver ju i och för sig inte innebära att den befinner sig precis bakom dörrarna, men som jag kommer ihåg utseendet på dessa så vore det konstigt att skylta vägen till likriktaren genom dylika dörrar.
Kan det vara så att det finns gångvägar mellan en "elverket-transformator" och en "SL-likriktare" och man skyltar denna väg eftersom det är enklare att ha ett enda "få gå i varandras utrymmen"-avtal mellan SL och "elverket" än mellan SL och femtioelva fastighetsägare? Det kan givetvis tänkas finnas även en väg genom fastigheterns övriga utrymmen men som t.ex. är larmad på så vis att SLs folk inte själva kan larma av (d.v.s. nödväg och väg som kan användas i speciella i förväg överenskomna fall).
C12C3C3C12 skrev:Eftersom vi ändå har likriktat den här tråden så ber jag att få påpeka att när jag bodde i Gamla Stan slutet på 60-talet så var det likström i fastigheten. Man hade en omformare kopplad till likströmmen i lägenheten som gav växelström.
Hur och när ändrades distributionen? Var det likström i hela distributionskedjan ända till den dag man växlade till växelström ända ut i varje lokal/lägenhet, eller fanns det en mellanperiod där enskilda fastigheter hade likriktarstationer för hela fastigheten?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Eftersom vi ändå har likriktat den här tråden så ber jag att få påpeka att när jag bodde i Gamla Stan slutet på 60-talet så var det likström i fastigheten. Man hade en omformare kopplad till likströmmen i lägenheten som gav växelström.
Hur och när ändrades distributionen? Var det likström i hela distributionskedjan ända till den dag man växlade till växelström ända ut i varje lokal/lägenhet, eller fanns det en mellanperiod där enskilda fastigheter hade likriktarstationer för hela fastigheten?
Det var praktiskt taget parallella nät så länge likspänningsnätet fanns kvar, sedan avvecklade man likspänningen i en stadsdel i taget 1967-74 (Hallerdt 1992, Ljus kraft värme). Sista området med likström var Östermalm. I huset där jag bodde i slutet av 90-talet fanns kablaget från likströmstiden fortfarande kvar, tillsammans med många strömbrytare och uttag. Av allt att döma hade man byggt upp ett nytt system för växelström, och låtit det gamla vara kvar, det var nog ändå för gammalt och moget för utbyte. I nyare installationer kunde man kanske helt enkelt koppla om till växelström i befintliga kablar, vad vet jag. Men några lokala likriktare ser jag ingen direkt användning för, folk fick väl skaffa nya apparater om de gamla inte tålde växelström.

Likriktare (ja kanske t o m någon roterande omformare?) för hissar finns väl dock fortfarande i många hus.
Skriv svar