BSB101 skrev:Att man inte orkar göra något brukar beror på lathet, inte brist på pengar eller att man anser att upphandlingen gick korrekt till.
Vad gör du nu, utreder du Veolias skäl för att inte överklaga tilldelningen eller utreder du betydelsen av ordet "orkade" som A35 använde?
Jag antar att det är det senare, och att du menar att "inte orka" betyder samma sak som att man är lat, och att du alltså tycker att A35:s ordval är oförenligt med hans argumentation i övrigt. Rätt?
I så fall vill jag bara säga att "orka" inte bara innebär att man vill något, utan även att man har kraften att göra det. Om jag säger att jag inte orkar lyfta den där folkvagnen, så tycker jag att jag har gjort ett ganska bra ordval. Rent generellt kan man nog säga att det handlar om resurser, snarare än om vilja (som i och för sig är en av de resurser som behövs).
Om en fjortonåring säger att han/hon inte har "orkat" städa sitt rum, så kan man i och för sig tycka att det är närmast identiskt med att han/hon är lat. Men om en 78-åring säger samma sak så kan man ju tänka sig att många visar förståelse för att han/hon kanske är för trött eller har för ont för att göra det. (Och även om det är ovanligt, så tvingas vi nog erkänna att även det motsatta kan gälla i båda fallen!)