I morgon, den 22 november...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av 2763 »

twr skrev:
2763 skrev:
CS skrev:Minskad trängsel (ökad kundnöjdhet) mot kostnaden att öka utbudet.
Ökad turtäthet leder inte till minskad trängsel ombord, möjligen på vägen brevid.

//T
Hur menar du nu? Leder varje ökning av turtätheten till en så stor ökning av resandet att trängseln ändå blir lika stor? Även om man kör en spårvagn varje minut?
Det finns förstås en gräns, den är passerad på linje 4.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

spårlasse skrev:Det är möjligt att det blir negativt för personalen (kan jag inte uttala mig om), och det är ju alltid möjligt att de får kasta in handduken, (anbudet är lågt, men inte så lågt att jag tror att man kommer vara tvungen att göra det - är ju en del prestige i att ha trafiken också), men jag tror inte det blir så dåligt för trafikanterna. När det gäller trängsel på Tvärbanan är det ju ett krav att det inte får vara mer än 40 procent stående, alltså inte fler än 53 stående per vagn (A34), och förstås inte heller förekomma situationer där resenärer tvingas stå mer än 10-minuter.
Ja, du Lars, nu är ju A32 rymligare en A34/M06, men hur många stående trafikanter bedömer du att att den är på min bild? 10-min-kravet går väl i regel att efterleva, men det skulle inte ha blivit många VBP-verfieringar på den sträcka som bilden visar. Konduktören stod upptryckt mot den andra hyttdörren! Med reservation för att det trots allt i det kommande avtalet finns åtminstone några marginaler för oförutsedda händelser som fulla vagnar, kontantförsäljning och stämpling av rabattremsor.
Senast redigerad av A35 den tisdag 29 november 2011 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

CS skrev:Man får som man röstar :D
Visst, Carl. En annat fras som också gäller är att man får det man betalar för.

Men man kan ju alltid hoppas. Mitt huvudinlägg igår skrev jag när jag var på lite grinigt humör. Nu ser jag givetvis det hela från ett annat håll. Alla kommer att vara så nöjda med Arriva, både trafikanterna och personalen. Vi kommer, i våra nya fina uniformer att vara det som Veolia aldrig lyckades skapa: stolta medarbetare! Och SL får verkligen sk. utväxling för sina investerade skattemedel, nu när man antagit ett så fördelaktigt anbud. :?
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

cirka 70 stående 150 totalt. fler resande än vad som är effektivt. tvb eller nob?

HS
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Ja, enligt Arriva har nu deras vinnande anbud vunnit laga kraft, då varken Veolia, Keolis eller Roslagstrafik orkade överklaga - som väntat. Arriva vann på knock-out kan man säga.

Man vill redan nu samla sina nya underlydande och har kallat till inledande CBS-möten redan i december. För vår del äger dessa rum på självaste lucia-kvällen, då väl många har annat för sig. En del av oss måste t.o.m. arbeta!

Jaja, snart nog är det dags att dra sig den vita skjortan med axelklaffar och slips. Det får bli ett slut på Veolia-slafset! :?
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Det var ju en intressant sida, speciellt:
http://www.arriva.se/index.php?option=c ... Itemid=165

"Medarbetarundersökningen 2009
Varannan höst genomför vi en medarbetarundersökning i hela Arrivakoncernen. Senaste medarbetarundersökningen genomfördes under hösten 2009. En identisk enkät med 20 frågor om trivsel, engagemang, utveckling m.m. skickas ut till samtliga medarbetare. Arriva Tåg fick i jämförelse med hela koncernen bästa resultat på 14 av 20 frågor. Vi hade en otroligt hög svarsfrekvens - 84% av våra medarbetare skickade in enkäten. Dessutom fick vi fantastiska resultat på Nöjdhet 84%, Stolthet 72%, Samarbete 84%."

Det är väldigt bra siffror...
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Ja, det tror :evil: det! Läser man lite högre upp på samma sida ser man
Arriva skrev:
Vårt kollektivavtal

Grundtanken med vårt förmånliga kollektivavtal är att skapa ett ett win - win förhållande mellan medarbetare och arbetsgivare. Nöjda, glada medarbetare som trivs på arbetsplatsen i en god arbetsmiljö gör ett bra jobb, är friska och ser till att kunderna kommer dit de ska. Det medför att Arriva levererar en punktlig, säker och robust trafik till kund och till huvudmannen. Det gör att vi i slutändan får ett ekonomiskt resultat som vår ägare är tillfredsställd med.

På Arriva Tåg förväntar vi oss att våra medarbetare alltid gör sitt yttersta i varje situation där vi ständigt ger högsta tänkbara service till kunder och kollegor. Vi ställer höga krav samtidigt som vi för detta har bland de högsta lönerna på marknaden, samt bland de bästa villkoren.
.

De fick lov att beta på ganska grovt och fackklubbarna vid pågatågen lyckades t.o.m. utverka något bättre lönevillkor än vad förarna vid pendeltågen i Stockholm har. Men nu är det det förstås slut på sådana dumheter. Har man bjudit drygt 200 Mkr under närmaste konkurrent, tillika nuvarande trafikutövare, så får väl den personal som tas över vara glad om den får behålla befintliga lönevillkor. Övriga anställningsförmåner (och de är inte många) ryker med all säkerhet. Dessutom är de lokalbanor som tas över är ganska olika till sin karaktär, vilket ger rikliga möjligheter att spela ut de olika personalgrupperna mot varandra.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

A35 skrev:Ja, enligt Arriva har nu deras vinnande anbud vunnit laga kraft, då varken Veolia, Keolis eller Roslagstrafik orkade överklaga - som väntat. Arriva vann på knock-out kan man säga.
Väldigt konstigt ordval av dig där (tänker på "orkade"). Att lämna in en överklagan är inget man gör bara därför att utan man ska anse att det finns något att överklaga. Så att säga att man inte orkade är med största sannolikhet inte korrekt.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

BSB101 skrev:
A35 skrev:Ja, enligt Arriva har nu deras vinnande anbud vunnit laga kraft, då varken Veolia, Keolis eller Roslagstrafik orkade överklaga - som väntat. Arriva vann på knock-out kan man säga.
Väldigt konstigt ordval av dig där (tänker på "orkade"). Att lämna in en överklagan är inget man gör bara därför att utan man ska anse att det finns något att överklaga. Så att säga att man inte orkade är med största sannolikhet inte korrekt.
Säger du det? Ja, nu var det ju så att Veolia ansåg att det fanns något att överklaga i tunnelbaneupphandlingen (som MTR vann, det kanske du kommer ihåg), men förlorade i både (dåvarande) länsrätten och i kammarrätten. Dessutom är det dyrt att processa! Så jag tror nog att mitt ordval duger. Om det inte passar dig så är det inget jag kan göra någonting åt.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

A35 skrev:
BSB101 skrev:
Säger du det? Ja, nu var det ju så att Veolia ansåg att det fanns något att överklaga i tunnelbaneupphandlingen (som MTR vann, det kanske du kommer ihåg), men förlorade i både (dåvarande) länsrätten och i kammarrätten. Dessutom är det dyrt att processa! Så jag tror nog att mitt ordval duger. Om det inte passar dig så är det inget jag kan göra någonting åt.
Fast när det gällde MTR och Veolia så var det också ett betydligt konstigare beslut. I den här upphandlingen vann ju Arriva genom att ha lägst pris och erbjuda bäst eller likvärdig kvalité - då finns det inte så mycket att överklaga. Om man har tvivel på att de klarar att driva verksamheten för den kostnad man lagt i anbudet, så är det ju SL:s uppgift att kontrollera och få tillräcklga garantier för, inget för en domstolsprocess. När det gäller MTR och Veolia var det ju däremot rätt otydligt på vilka grunder MTR vann. Det har väl egentligen fortfarande inte riktigt framgått vad de egentligen lovat för kvalité som gjorde att det var värt den högre kostnaden, så den processen tycker jag nog ändå var rätt befogad.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

spårlasse skrev:Fast när det gällde MTR och Veolia så var det också ett betydligt konstigare beslut. I den här upphandlingen vann ju Arriva genom att ha lägst pris och erbjuda bäst eller likvärdig kvalité - då finns det inte så mycket att överklaga. Om man har tvivel på att de klarar att driva verksamheten för den kostnad man lagt i anbudet, så är det ju SL:s uppgift att kontrollera och få tillräcklga garantier för, inget för en domstolsprocess. När det gäller MTR och Veolia var det ju däremot rätt otydligt på vilka grunder MTR vann. Det har väl egentligen fortfarande inte riktigt framgått vad de egentligen lovat för kvalité som gjorde att det var värt den högre kostnaden, så den processen tycker jag nog ändå var rätt befogad.
Ja, det kan man ju tycka. Och ändå ledde den ju ingen vart!
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

A35 skrev:
spårlasse skrev:Fast när det gällde MTR och Veolia så var det också ett betydligt konstigare beslut. I den här upphandlingen vann ju Arriva genom att ha lägst pris och erbjuda bäst eller likvärdig kvalité - då finns det inte så mycket att överklaga. Om man har tvivel på att de klarar att driva verksamheten för den kostnad man lagt i anbudet, så är det ju SL:s uppgift att kontrollera och få tillräcklga garantier för, inget för en domstolsprocess. När det gäller MTR och Veolia var det ju däremot rätt otydligt på vilka grunder MTR vann. Det har väl egentligen fortfarande inte riktigt framgått vad de egentligen lovat för kvalité som gjorde att det var värt den högre kostnaden, så den processen tycker jag nog ändå var rätt befogad.
MTR såg i alla fall till att vi fick ha realistiska körtider Hässelby - T-centralen under 13 månader, vilket gjorde att Hagsätraresenärerna i 7 månader slapp trängas på fullpackade försenade tåg och att tågköerna i eftermiddagsrusningen söderut minimerades!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

AdrianLangemar skrev:
MTR såg i alla fall till att vi fick ha realistiska körtider Hässelby - T-centralen under 13 månader, vilket gjorde att Hagsätraresenärerna i 7 månader slapp trängas på fullpackade försenade tåg och att tågköerna i eftermiddagsrusningen söderut minimerades![/quote]

Så sant, men det gav inte så stor effekt eftersom man ändå hade ett omlopp mindre ute på 19 än vad Veolia haft. Detta medförde ju att 19 ofta var försenad från start istället från Hässelby och fick försöka köra in tiden. Och det känns ju konstigt att man betalar för något, som bara innebar att man har haft kortare vändtider och som därmed inte genererat någon extra kostnad.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

spårlasse skrev:
AdrianLangemar skrev: MTR såg i alla fall till att vi fick ha realistiska körtider Hässelby - T-centralen under 13 månader, vilket gjorde att Hagsätraresenärerna i 7 månader slapp trängas på fullpackade försenade tåg och att tågköerna i eftermiddagsrusningen söderut minimerades!
Så sant, men det gav inte så stor effekt eftersom man ändå hade ett omlopp mindre ute på 19 än vad Veolia haft. Detta medförde ju att 19 ofta var försenad från start istället från Hässelby och fick försöka köra in tiden. Och det känns ju konstigt att man betalar för något, som bara innebar att man har haft kortare vändtider och som därmed inte genererat någon extra kostnad.
Jo, det blev väldigt stor effekt från Alvik och söderut. Att tågen ofta var någon minut försenade från Hässelby gjorde inte så mycket eftersom det inte påverkade belastningsfördelningen mellan linjerna. Och på kvällarna hade man ju ett extra omlopp och längre vändtid.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

A35 skrev:
BSB101 skrev:
Att man inte orkar göra något brukar beror på lathet, inte brist på pengar eller att man anser att upphandlingen gick korrekt till.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Att man inte orkar göra något brukar beror på lathet, inte brist på pengar eller att man anser att upphandlingen gick korrekt till.
Vad gör du nu, utreder du Veolias skäl för att inte överklaga tilldelningen eller utreder du betydelsen av ordet "orkade" som A35 använde?

Jag antar att det är det senare, och att du menar att "inte orka" betyder samma sak som att man är lat, och att du alltså tycker att A35:s ordval är oförenligt med hans argumentation i övrigt. Rätt?

I så fall vill jag bara säga att "orka" inte bara innebär att man vill något, utan även att man har kraften att göra det. Om jag säger att jag inte orkar lyfta den där folkvagnen, så tycker jag att jag har gjort ett ganska bra ordval. Rent generellt kan man nog säga att det handlar om resurser, snarare än om vilja (som i och för sig är en av de resurser som behövs).

Om en fjortonåring säger att han/hon inte har "orkat" städa sitt rum, så kan man i och för sig tycka att det är närmast identiskt med att han/hon är lat. Men om en 78-åring säger samma sak så kan man ju tänka sig att många visar förståelse för att han/hon kanske är för trött eller har för ont för att göra det. (Och även om det är ovanligt, så tvingas vi nog erkänna att även det motsatta kan gälla i båda fallen!)
Skriv svar