Vändslinga i Mölndal byggs om

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av Harald »

Bussmicke skrev:Sitter och funderar när jag ser denna bild, hur gick den gamla slingan i förhållande till denna?
Kan inte riktigt minnas hur den gick. Kanske nån kan rita i på bilden hur den gamal slingan gock?
Den låg längre åt höger i bild och hade två spår. På den här plankartan ser man den gamla slingan och läget för den nya inritat: http://karta.molndal.se/system_bmp/P2001_6.pdf
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?

Kommer respektive linje ha ett reserverat spår, så att t ex 2:an vänder i den inre slingan och 4:an i den yttre?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är lite olika hur det är ordnat vid de ändhållplatser där det finns omkörningsmöjlighet. Vid Varmfrontsgatan är det två spår vid avstigningen men bara ett vid påstigningen så vagnarna får köra fram till påstigningen i rätt ordning. Likadant är det vi Aprilgatan fast där är det ju bara en ordinarie linje. Vid Komettorget är det två långa rakspår med plats för både avstignings- och påstigningshållplats. Vid Opaltorget är det bara en avstignings- och en påstigningshållplats men två spår mellan dem liksom det kommer att bli i Mölndal.
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Martin skrev:Fördelar respektive nackdelar?
Nackdelen för passagerarna är att vagnarna inte kommer köra fram förrän precis innan avgångstid precis som vid Varmfrontsgatan och Opaltorget

Någon direkt fördel kan jag inte komma på.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
hej

Inlägg av hej »

Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

hej skrev:Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
Jo, det stämmer.

Men Mölndal kommer bli som Opaltorget och Varmfrontsgatan.

Sedan blir effekten för passagrarna densamma som vid Kungssten och Slottskogsvallen / Marklandsgatan också...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det beror på.

Kålltorp/Torp samt Drottningtorget kan även sägas ha det. Men det riskerar att bli en kvasidiskussion.

//T
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
Det beror på.

Kålltorp/Torp samt Drottningtorget kan även sägas ha det. Men det riskerar att bli en kvasidiskussion.

//T
Kvasidiskussioner tillhör väl det här forumets karakteristika? :P
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Martin skrev:De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?

Kommer respektive linje ha ett reserverat spår, så att t ex 2:an vänder i den inre slingan och 4:an i den yttre?
Fördelen är att man kan parkera trasiga fordon på ett spår och ändå köra trafiken på linjen via det andra spåret.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Grovsnus skrev:
Martin skrev:De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?

Fördelen är att man kan parkera trasiga fordon på ett spår och ändå köra trafiken på linjen via det andra spåret.
Det kan man väl ändå?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Jag läste inte hela kommentaren innan jag svarade på den ser jag nu. Den enda fördelen egentligen är ju för föraren och teknisk personal som får jobba i fred med vagnen som t.ex. vid sandpåfyllning, kl-tt-r, mindre vagnfel, m.m.
Passagerarna kan inte hoppa på en varm vagn en stund innan avgångstid. Nu har dom ju inte kunnat det innan i Mölndal så det gör nog detsamma?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?
Det är ganska vanligt (nu menar jag generellt på bussar och spårvagnar i alla städer), den officiella förklaringen är att föraren kan behöva lämna förarplatsen ett par minuter och då skall vagnen vara tom, men innerst inne är det nog vissa som gillar att låta folk stå ute och frysa några minuter medan de själva sitter inne i värmen och har det gött :cheesygrin:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?
Det är ganska vanligt (nu menar jag generellt på bussar och spårvagnar i alla städer), den officiella förklaringen är att föraren kan behöva lämna förarplatsen ett par minuter och då skall vagnen vara tom, men innerst inne är det nog vissa som gillar att låta folk stå ute och frysa några minuter medan de själva sitter inne i värmen och har det gött :cheesygrin:
Aha :wink:

(Det här var iofs på sommaren om jag inte minns fel)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag kommer ihåg att jag för ca 20 år sen blev tillsagd av spårvagnsföraren att gå av igen när jag hade klivit på spårvagn 6 vid avstigningsläget vid ändhållplatsen i Södra Guldheden när jag skulle till skolan. Lite generad gick av vagnen och tillbaka till min pappa som hade stått kvar där man går på. (Jag har dessutom för mig att min pappa hade sagt innan att man inte fick gå på än, men att jag inte trodde på det.)
@gbgcyklaren
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
Det beror på.

//T
Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?
Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Efter en stressig tur är det skönt med 2-3 minuter för sig själv när man:
- Plockar upp Metro-tidningar från golv och säten.
- Sandar en spya och spärrar av sätesraden.
- Fyller på sand(höstfenomen).
- Ringer den som ringde under körning utan att få frågan om när vagnen går.
- m.m.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?
Det finns ju två sällan använda spår som går att använda för vagnar som vänder. Det ena används åtminstone tidtabellagt av Ringlinien och de turer på linje 10 som bara går Centralen/Drottningtorget-Guldheden. Det andra används väl bara för specialkörningar och vid störningar. Förr användes dock det spåret för att vända nattlinjerna mot nordost/ost, på den tiden alla nattlinjer märkligt nog var avklippta i centrum (med påtvingad promenad mellan brunnsparken och centralstationen för genomgående resor) och dessutom alltid skyltat med en nattmåne istället för linjenummer. Då detta spår användes för denna vändning så användes de båda östgående ordinarie spårvagnshållplatserna som just två avgångshållplatser.
TKO skrev:Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
Hållplatslägena för spårvägen (och östgående busslinje 60 (med flera?)) heter både Centralstationen och Drottningtorget. Jag är osäker på om även hållplatslägena för busslinjer som 17, 58, 510 o.s.v. också heter både och eller om de bara heter Centralstationen. Bokstäverna för dessa kommer dock ur samma serie.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Grovsnus skrev:

Det kan man väl ändå?
Om de två spåren är skyltade som avgångshållplats för var sin linje är det ju lite opraktiskt att blockera det ena med en trasa. Naturligtvis kan man köra båda linjerna från det andra spåret, men man får väl räkna med en del tjat.

Vad gäller framkörning så tycker jag nog att det vanligaste i Göteborg är att man kör fram när man är klar med ändstationsgöromålen. Jag upplever inte att man står kvar vid avstigningen för att djävlas, men det kanske är skillnad i attityd mellan olika städer. Det spelar väl också roll att det är självbetjäning i Göteborg, så när föraren har kört fram kan vagnen lämnas med dörrarna frigjorda eller öppna och föraren behöver inte sätta sig på sin plats förrän strax före avgång. I Stockholm måste väl föraren sitta på sin plats när folk stiger på?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:
TKO skrev:Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
Hållplatslägena för spårvägen (och östgående busslinje 60 (med flera?)) heter både Centralstationen och Drottningtorget. Jag är osäker på om även hållplatslägena för busslinjer som 17, 58, 510 o.s.v. också heter både och eller om de bara heter Centralstationen. Bokstäverna för dessa kommer dock ur samma serie.
Söker man resa med reseplaneraren eller avgångar i realtid så finns det ingen hållplats i Göteborg som heter Drottningtorget, men väl en i Trollhättan. Utropen i vagnarna är väl "Centralstationen, Drottningtorget" och om man inte har ändrat skyltningen sedan jag tog de här bilderna (2004) ser det ut så här:

Bild

Bild

Det är som vanligt med Västtrafik alltså. De håller stilen.
Skriv svar