Den låg längre åt höger i bild och hade två spår. På den här plankartan ser man den gamla slingan och läget för den nya inritat: http://karta.molndal.se/system_bmp/P2001_6.pdfBussmicke skrev:Sitter och funderar när jag ser denna bild, hur gick den gamla slingan i förhållande till denna?
Kan inte riktigt minnas hur den gick. Kanske nån kan rita i på bilden hur den gamal slingan gock?
Vändslinga i Mölndal byggs om
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?
Kommer respektive linje ha ett reserverat spår, så att t ex 2:an vänder i den inre slingan och 4:an i den yttre?
Kommer respektive linje ha ett reserverat spår, så att t ex 2:an vänder i den inre slingan och 4:an i den yttre?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är lite olika hur det är ordnat vid de ändhållplatser där det finns omkörningsmöjlighet. Vid Varmfrontsgatan är det två spår vid avstigningen men bara ett vid påstigningen så vagnarna får köra fram till påstigningen i rätt ordning. Likadant är det vi Aprilgatan fast där är det ju bara en ordinarie linje. Vid Komettorget är det två långa rakspår med plats för både avstignings- och påstigningshållplats. Vid Opaltorget är det bara en avstignings- och en påstigningshållplats men två spår mellan dem liksom det kommer att bli i Mölndal.
Nackdelen för passagerarna är att vagnarna inte kommer köra fram förrän precis innan avgångstid precis som vid Varmfrontsgatan och OpaltorgetMartin skrev:Fördelar respektive nackdelar?
Någon direkt fördel kan jag inte komma på.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
Jo, det stämmer.hej skrev:Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
Men Mölndal kommer bli som Opaltorget och Varmfrontsgatan.
Sedan blir effekten för passagrarna densamma som vid Kungssten och Slottskogsvallen / Marklandsgatan också...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Det beror på.hej skrev:Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
Kålltorp/Torp samt Drottningtorget kan även sägas ha det. Men det riskerar att bli en kvasidiskussion.
//T
Med reservation för tyckfel.
Kvasidiskussioner tillhör väl det här forumets karakteristika?2763 skrev:Det beror på.hej skrev:Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
Kålltorp/Torp samt Drottningtorget kan även sägas ha det. Men det riskerar att bli en kvasidiskussion.
//T

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Fördelen är att man kan parkera trasiga fordon på ett spår och ändå köra trafiken på linjen via det andra spåret.Martin skrev:De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Det kan man väl ändå?Grovsnus skrev:Fördelen är att man kan parkera trasiga fordon på ett spår och ändå köra trafiken på linjen via det andra spåret.Martin skrev:De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?
Jag läste inte hela kommentaren innan jag svarade på den ser jag nu. Den enda fördelen egentligen är ju för föraren och teknisk personal som får jobba i fred med vagnen som t.ex. vid sandpåfyllning, kl-tt-r, mindre vagnfel, m.m.
Passagerarna kan inte hoppa på en varm vagn en stund innan avgångstid. Nu har dom ju inte kunnat det innan i Mölndal så det gör nog detsamma?
Passagerarna kan inte hoppa på en varm vagn en stund innan avgångstid. Nu har dom ju inte kunnat det innan i Mölndal så det gör nog detsamma?
Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?
Det är ganska vanligt (nu menar jag generellt på bussar och spårvagnar i alla städer), den officiella förklaringen är att föraren kan behöva lämna förarplatsen ett par minuter och då skall vagnen vara tom, men innerst inne är det nog vissa som gillar att låta folk stå ute och frysa några minuter medan de själva sitter inne i värmen och har det göttM_M skrev:Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?

Ahadaniel_s skrev:Det är ganska vanligt (nu menar jag generellt på bussar och spårvagnar i alla städer), den officiella förklaringen är att föraren kan behöva lämna förarplatsen ett par minuter och då skall vagnen vara tom, men innerst inne är det nog vissa som gillar att låta folk stå ute och frysa några minuter medan de själva sitter inne i värmen och har det göttM_M skrev:Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?

(Det här var iofs på sommaren om jag inte minns fel)
- Gbgcyklaren
Jag kommer ihåg att jag för ca 20 år sen blev tillsagd av spårvagnsföraren att gå av igen när jag hade klivit på spårvagn 6 vid avstigningsläget vid ändhållplatsen i Södra Guldheden när jag skulle till skolan. Lite generad gick av vagnen och tillbaka till min pappa som hade stått kvar där man går på. (Jag har dessutom för mig att min pappa hade sagt innan att man inte fick gå på än, men att jag inte trodde på det.)M_M skrev:Det är iofs extremt sällan jag åker från ändhållplatser där man i teorin kan kliva på före avgång, men jag har varit med om att föraren inte ville ha folk ombord förrän vagnen körde fram från avstigningshållplatsläget till påstigningshållplatsläget längs samma långa plattform i Bergsjön. Ovanligt eller vanligt?
@gbgcyklaren
Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?2763 skrev:Det beror på.hej skrev:Det är väl bara Komettorget som har två avgångshållplatser?
//T
Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Efter en stressig tur är det skönt med 2-3 minuter för sig själv när man:
- Plockar upp Metro-tidningar från golv och säten.
- Sandar en spya och spärrar av sätesraden.
- Fyller på sand(höstfenomen).
- Ringer den som ringde under körning utan att få frågan om när vagnen går.
- m.m.
- Plockar upp Metro-tidningar från golv och säten.
- Sandar en spya och spärrar av sätesraden.
- Fyller på sand(höstfenomen).
- Ringer den som ringde under körning utan att få frågan om när vagnen går.
- m.m.
Det finns ju två sällan använda spår som går att använda för vagnar som vänder. Det ena används åtminstone tidtabellagt av Ringlinien och de turer på linje 10 som bara går Centralen/Drottningtorget-Guldheden. Det andra används väl bara för specialkörningar och vid störningar. Förr användes dock det spåret för att vända nattlinjerna mot nordost/ost, på den tiden alla nattlinjer märkligt nog var avklippta i centrum (med påtvingad promenad mellan brunnsparken och centralstationen för genomgående resor) och dessutom alltid skyltat med en nattmåne istället för linjenummer. Då detta spår användes för denna vändning så användes de båda östgående ordinarie spårvagnshållplatserna som just två avgångshållplatser.TKO skrev:Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?
Hållplatslägena för spårvägen (och östgående busslinje 60 (med flera?)) heter både Centralstationen och Drottningtorget. Jag är osäker på om även hållplatslägena för busslinjer som 17, 58, 510 o.s.v. också heter både och eller om de bara heter Centralstationen. Bokstäverna för dessa kommer dock ur samma serie.TKO skrev:Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
Om de två spåren är skyltade som avgångshållplats för var sin linje är det ju lite opraktiskt att blockera det ena med en trasa. Naturligtvis kan man köra båda linjerna från det andra spåret, men man får väl räkna med en del tjat.daniel_s skrev:Det kan man väl ändå?Grovsnus skrev:Fördelen är att man kan parkera trasiga fordon på ett spår och ändå köra trafiken på linjen via det andra spåret.Martin skrev:De övriga ändhållplatserna där flera linjer vänder har hållplatslägen i själva slingan (där det är två spår i samma riktning), så kommer det inte bli i Mölndal om jag förstått det hela rätt. Fördelar respektive nackdelar?
Vad gäller framkörning så tycker jag nog att det vanligaste i Göteborg är att man kör fram när man är klar med ändstationsgöromålen. Jag upplever inte att man står kvar vid avstigningen för att djävlas, men det kanske är skillnad i attityd mellan olika städer. Det spelar väl också roll att det är självbetjäning i Göteborg, så när föraren har kört fram kan vagnen lämnas med dörrarna frigjorda eller öppna och föraren behöver inte sätta sig på sin plats förrän strax före avgång. I Stockholm måste väl föraren sitta på sin plats när folk stiger på?
Söker man resa med reseplaneraren eller avgångar i realtid så finns det ingen hållplats i Göteborg som heter Drottningtorget, men väl en i Trollhättan. Utropen i vagnarna är väl "Centralstationen, Drottningtorget" och om man inte har ändrat skyltningen sedan jag tog de här bilderna (2004) ser det ut så här:M_M skrev:Hållplatslägena för spårvägen (och östgående busslinje 60 (med flera?)) heter både Centralstationen och Drottningtorget. Jag är osäker på om även hållplatslägena för busslinjer som 17, 58, 510 o.s.v. också heter både och eller om de bara heter Centralstationen. Bokstäverna för dessa kommer dock ur samma serie.TKO skrev:Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
Det är som vanligt med Västtrafik alltså. De håller stilen.