Sida 3 av 4
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 12 februari 2015 22:36
av twr
Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt?

Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: fredag 13 februari 2015 8:07
av gbd
twr skrev:Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt?

Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
Självklart, det behöbvs för att sluta 4:a-ringen
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: onsdag 25 februari 2015 2:32
av M_M
Fast lägg inte ut spår som blir slutkörda innan de ens hunnit användas. Däremot bör spårreservat och försvarsarbeten göras, d.v.s. broar å sånt bör byggas så att det fungerar bra att köra spårvagn i framtiden.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 10:08
av twr
Bäst att skaka liv i den här tråden innan någon tycker den är för gammal!
Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 10:22
av TKO
Jag förutsätter att twr avser det nya skrytbygget. Någon som vet?
/TKO
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 10:45
av Christian Spår
twr skrev:Bäst att skaka liv i den här tråden innan någon tycker den är för gammal!
Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
Man erkänner ju att det kan bli tal om spårväg men det är väl tveksamt att man redan förbereder sig för det. Vore ju trevligt om man byggde bron förberedd med spår i betongen. Citat från dokumenten på
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Detaljplan
Spårväg
En framtida stadsspårväg i innerstaden kan komma att trafikera Södermalm via
Katarinavägen och Slussen med fortsättning till Skeppsbron och City.
Stadsspårvägen har möjlighet att få reserverade körfält för kollektivtrafiken i båda
körriktningar över huvudbron. Detaljplanen tar höjd för spårvägen genom att ge
utrymme för spår och hållplatser intill Katarinahissen.
Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 10:50
av twr
Christian Spår skrev:
Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 10:57
av TKO
twr skrev:Christian Spår skrev:
Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Ja, det är
kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".
Undrar vilken kategori jag ska räkna mej till då...?
Fast jag tycker helt enkelt att "Nya Slussen" blir gräsligt fult!
Thomas K Ohlsson
jourhavande estet
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 15:13
av twr
TKO skrev:twr skrev:Christian Spår skrev:
Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Ja, det är
kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".
Undrar vilken kategori jag ska räkna mej till då...?
Fast jag tycker helt enkelt att "Nya Slussen" blir gräsligt fult!
Thomas K Ohlsson
jourhavande estet
Har du kallat det för en motorväg?
Jag menar inte att det är något fel att vara emot lösningen. Jag tycker inte den är särskilt vacker heller, om den är funktionell har jag ingen riktig uppfattning om.
Det jag syftade på var bara den rörelse som inte använde sig av sakliga argument utan ljög helt öppet (och kanske även lurade sig själva, jag vet inte).
Dagens lösning, en fyrklöverkorsning, är ju något som verkligen förknippas med motorvägar.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 16:24
av TKO
Jag måste nog erkänna att jag mot bättre vetande använt benämningen 'motorväg' om Nya Slussen vid något tillfälle. Det ska inte upprepas!
/TKO
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 03 mars 2016 19:13
av C30
Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: tisdag 10 oktober 2023 10:12
av twr
Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
C30 skrev: ↑torsdag 03 mars 2016 19:13
Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
Våren 2020 blev det till slut, inte så stor försening.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: onsdag 11 oktober 2023 7:48
av Enceladus
twr skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 10:12
Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
Det kan vara värt att förtydliga att befintliga linje 2 är tänkt att upphöra när blå linjen börjar trafikera Sofia. Samtidigt döps linje 3 på Södermalm om till linje 2. Det är alltså befintliga linje 3 söder om Slussen som
eventuella planer handlar om, d.v.s. spårväg på Renstiernas gata och Ringvägen.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: onsdag 11 oktober 2023 10:49
av twr
Enceladus skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 7:48
twr skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 10:12
Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
Det kan vara värt att förtydliga att befintliga linje 2 är tänkt att upphöra när blå linjen börjar trafikera Sofia. Samtidigt döps linje 3 på Södermalm om till linje 2. Det är alltså befintliga linje 3 söder om Slussen som
eventuella planer handlar om, d.v.s. spårväg på Renstiernas gata och Ringvägen.
Befintliga linje 3 är tänkt att upphöra. För linje 2 är det några hundra meter längst i söder som ersätts av 3:ans nuvarande sträckning på Södersjukhuset. Söder om Slussen motsvarar det alltså nuvarande linje 3 och norr om Slussen motsvarar det nuvarande linje 2.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: onsdag 11 oktober 2023 11:48
av Hechtwagen
Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: onsdag 11 oktober 2023 15:10
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 11:48
Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 12 oktober 2023 11:30
av Kantorn
C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 15:10
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 11:48
Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 12 oktober 2023 12:41
av Per Lind
Kantorn skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 11:30
C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 15:10
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 11:48
Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 12 oktober 2023 14:18
av twr
Per Lind skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 12:41
Kantorn skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 11:30
C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 15:10
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
Kantorn skrev "majoriteten", vilket inte är samma sak som "alla".
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Postat: torsdag 12 oktober 2023 15:50
av daniel_s
Per Lind skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 12:41
Kantorn skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 11:30
C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 15:10
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
Vad har 1967 med saken att göra? Spårvägslinje 2 lades ned 1963.