Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1 skrev:IJag funderar på om SJ, trafikverket m.fl. i en sådan situation kräver personen på ersättning för merkostnader. SL lär ju göra det om någon stoppar ett fordon av någon anledning, t.ex. biljettbråk.
Gör SL verkligen detta? de gånger jag sett väktare lyfta av personer från tåg för att dessa dragit i nödbromsen eller dylikt har dessa släppts utanför stationen med att han/hon inte är välkommen tillbaka. Sedan har väktarna stått kvar i några minuter till dess att man sett personen ge sig av.
Sedan är det nog inte att bli skuldsatt resten av livet som en person som hotar att hoppa ner från en bro behöver, utan vård. Ibland kan det vara bra att ha lite empati.
LÅ1 skrev:IJag funderar på om SJ, trafikverket m.fl. i en sådan situation kräver personen på ersättning för merkostnader. SL lär ju göra det om någon stoppar ett fordon av någon anledning, t.ex. biljettbråk.
Gör SL verkligen detta? de gånger jag sett väktare lyfta av personer från tåg för att dessa dragit i nödbromsen eller dylikt har dessa släppts utanför stationen med att han/hon inte är välkommen tillbaka. Sedan har väktarna stått kvar i några minuter till dess att man sett personen ge sig av.
Sedan är det nog inte att bli skuldsatt resten av livet som en person som hotar att hoppa ner från en bro behöver, utan vård. Ibland kan det vara bra att ha lite empati.
Som jag förstått det så vill SL ha ersättning från bråkstakar som orsakar att en buss blir stående vid en hållplats. Hur ofta man verkligen försöker få ut ersättning i praktiken vet jag inte.
I det aktuella fallet känns det som omänskligt att begära ersättning, det tycker jag också.
Att jag fundera på detta var att jag började se vilka enorma konsekvenser detta självmordsförsök, eller om det egentligen var någon form av uppmärksamhetsförsök, fick. Hela centralhallen full med resenärer som blir försenade. Och de var ju bara en del av alla resenärer som fick sin resa försenad. Personal fick ofrivillig övertid. Tågoperatörerna fick problem med tåg och personal på fel plats vid fel tid. Etc. Allt detta en fredagseftermiddag.
"Nu undrar ni kanske varför jag gjorde så. Jag vill bara uppmärksamma er på att gulasidorna nu finns på nätet"...
Om man vill få lite mer info från Trafikverkets trafikinformation så kan man ändra i adressen till ramen och ändra eventuellt "JF=7" (eller annan siffra) till "JF=11", eller om detta saknas på adressraden lägga till "&JF=11" på slutet, så får man lite mer detaljerad intern information. (Tipset kommer från Postvagnen)
Nu har det varit stopp i tågtrafiken i antingen Stockholmsområdet eller Göteborgsområdet nästan dagligen senast veckan. Kanske överdriver jag, men det har varit många stopp och förseningar sista tiden.
Det jag inte får är information om vad som pågår, när jag väntar på ett stillastående tåg eller på stationen. Jag får inte heller höra något om ersättningsbussar - antagligen för att ersättningsbussar är en myt, ungefär som jultomten eller påskharen. Och lika frekvent förekommande - en gång om året, och en åt gången. Och prognoser... Ja... Att flytta fram tiderna med 10 minuter åt gången under ett par timmars tid är inte en prognos. Varför inte bara säga att ni har ett problem, vad problemet är och att ni inte vet när trafiken kommer igång? Vi som pendlat ett tag vet ju att det är precis så.