Tågkaos!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1

Tågkaos!

Inlägg av LÅ1 »

Hur ofta har vi tågkaos i Sverige? Oftare än en dag i veckan känns det som.
Just nu är det stopp mellan Norrköping och Nyköping. Rälsbrott. Sedan en tid går all trafik den vägen eftersom det pågår arbete på linjen mellan Norrköping och Katrineholm. Det betyder att tågen mellan Stockholm och Malmö/Köpenhamn bussersätts mellan Norrköping och Nyköping.

Det har ju varit två eller tre stora avbrott runt Stockholm C den senaste tiden. Får se hur länge det dröjer innan rubriksättarna har anledning att plockar fram ordet "Tågkaos" igen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Tågkaos!

Inlägg av Sven Blomberg »

Jo, men detr var det redan på torsdagskvällen. En kä..... dam stod i en TV intervju och sade "Att det var fruktansvärt att SJ inte satte in bussar omgående". Som om SJ kunde uppbringa bussar så där omgående. Man skall komma ihåg att sträckan Katrineholm- Norrköping redan är bussersatt, så det fanns nog inte så många bussar så där omgående i mellansverige.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Kaos o kaos, lite rörigt blir de väl alltid när de händer sånt här, tyvärr ligger det ju sakens natur lite. Men helt klart varde ju skönt att köra Upptåg igår och ha de lugnt och skönt.

Katrineholm - Norrköping och vissa lokala tåg Nyköping - Norrköping har ju varit bussersatt sedan mitten av februari, men för detta har ju ett smärre antal bussar används, i stort sätt samma busspark hela tiden. Alltså fanns direkt ca 10-15 bussar att tillgå, men dessa förslog ju inte riktigt. Att få fram ytterligare bussar torde väl ha tagit en stund, men tillgången är nog ändå hyfsat god, då den redan pågående trafiken ändå var tämligen begränsad.

/Leif, som snart far ner på Järna - Åby (den aktuella sträckan) med tåg 10533 (ja jag åker med, kör inte idag)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag ska åka där på måndag, både åt det ena och det andra hållet. Får se om det funkar då...
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Jag ska åka där på måndag, både åt det ena och det andra hållet. Får se om det funkar då...
De hinner säkert riva ner en kontaktledning till dess! :wink:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag ska åka där på måndag, både åt det ena och det andra hållet. Får se om det funkar då...
Ja ja, det gör de säkert, men det spelar ingen roll eftersom världen går under i morgon... :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Appropå att uppbringa bussar...

Vad sägs om en regelförändring om att slopa skatt och låta Trafikverket i egenskap av statlig myndighet slippa försäkringskonstnad på bussar som endast används som "ersättningsbussar"?

Vad kostar det rent tekniskt/praktiskt att hålla gamla skraltiga bussar vid liv såpass att de går att sparka igång med nån halvtimmas förvarning?

Man skulle kunna tänka sig t.ex. en slags snabbkoppling mot bussens vätskekylsystem, där man med rakethastighet kan trycka in lagom varmt vatten i motorn (och hela bussen) från en fet varmhållen acktank (som ändå ingår i nån slags uppvärmningssystem), och förutom underhållsladdning av batterierna även ha nån slags snabbkoppling även för hjälpstart (oavsett om det behövs eller inte - för att inte dra ur ordinarie batteriet ifall det är trött och behövs vid ett motorstopp senare eller liknande) o.s.v.... Det här skulle kunna vara automagiskt så tillvida att ledningarna kan vara anslutna hela tiden och direkt beställningen av ersättningsbussar går ut så pumpas värmen in för att värma upp motorerna och bussarna i övrigt...

Jag är inte helt säker på hur styrningen av bränsle, luft o.s.v. i dieselmotorer fungerar, men om allt sånt är elektroniskt styrt på så sätt att man inte behöver röra gaspedalen vid start så skulle bussarna till och med kunna fjärrstartas från nån slags kontrollrum när motorerna fått tillräckligt med värme. Släng in en mikrofon i närheten av motorn så kan den som fjärrstartar höra hur motorn låter, eller nåt sånt...

Med ett sånthär system så skulle alltså pengarna från en försäljning till annat land utebli då bussar blivit gamla, och dessutom skulle det kosta en del pengar att underhålla dem så att de är körbara och klarar besiktning o.s.v., men å andra sidan skulle fler fordon vara tillgängliga...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
Ja ja, det gör de säkert, men det spelar ingen roll eftersom världen går under i morgon... :)
Javisst ja, det hade jag glömt!
Jag bord alltså tömma bankkontot och göra mig en rejäl helkväll nu, eftersom sparpengarna inte behöver räcka mer än något dygn! :D :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Problem med järnvägen igen!
sj.se skrev:Stopp i tågtrafiken sträckan Nyköping-Södertälje
2011-05-24 senast uppdaterad klockan 14.15
Det är för närvarande stopp i tågtrafiken sträckan Nyköping-Södertälje på grund av spårtekniska problem. Detta påverkar tågtrafiken Stockholm-Malmö. Vi vet i nuläget inte när trafiken åter är igång men Trafikverket beräknar att ha felavhjälpare på plats cirka klockan 14.25.
Visserliggen kortvarigt, men ändå. :wink:

Och enligt radion (trafikinfo i P4) är det störningar på trafiken mellan Stockholm och Göteborg p.g.a. växelproblem nära Flen.

Och det kan tänkas bli problem av ett mer angenämt(?) slag, nämligen stor passageraranstormning. Detta om flyget måste hålla sig borta från vissa luftrum pga vulkanaska i luften.
(Varför hörde man aldrig talas om den typen av problem för flyget före förra årets utbrott?)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Och i dag har det varit tågkaos i Sydsverige!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I kväll är det stopp mellan Alvesta och Växjö! Eller möjligen är trafiken åter igång.

Nu tänker man på vintern, mitt i sommarvärmen: Direktrapport från utfrågningen om tågtrafiken.

Apropå denna händelse där tåget inte stannade i Tranås så har jag några frågor till någon som vet, (t.ex. Kildor.)
- Vad har lokföraren för underlag för en resa? Är det bara en lapp med tider för ankomst och avgång från de stationer som tåget skall stanna vid, eller är det mer info? Gissar att det är fylligare än så.
- Har lokföraren något datorstöd på förarplatsen för att kunna hålla tidtabell och den aktuella färdplanen samt för att få reda på sådant som t.ex. var man skall börja sänka farten för att stanna rätt vid Tranås?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Problem med järnvägen igen!
Det är för närvarande stopp i tågtrafiken sträckan Nyköping-Södertälje på grund av spårtekniska problem. Detta påverkar tågtrafiken Stockholm-Malmö. Vi vet i nuläget inte när trafiken åter är igång men Trafikverket beräknar att ha felavhjälpare på plats cirka klockan 14.25.
Visserliggen kortvarigt, men ändå. :wink: )
Fast det där "telegrammet" säger ju inte att felet bara varade i 10 minuter, utan att det beräknades ta 10 minuter att börja göra nåt åt felet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Problem med järnvägen igen!
Visserliggen kortvarigt, men ändå. :wink: )
Fast det där "telegrammet" säger ju inte att felet bara varade i 10 minuter, utan att det beräknades ta 10 minuter att börja göra nåt åt felet.
Så blir det när man läser utan att tänka! Eller vad jag gjorde! :(
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I dag var det på Stockholms central som man hade problem! "Ett större elavbrott stoppade all tågtrafik till och från Stockholm Central under en halvtimme på torsdagseftermiddagen"

Vems fel det är att det blivit strömlöst framgår inte. Kan väl vara antingen el-leverantören eller trafikverket, antar jag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det har säkert varit tågkaos flera gånger sedan jag skrev här senast. I dag var det dubbla problem runt Stockholm. Ett trasigt tåg blockerade ett spår vid eller i närheten av Sundbyberg. Ett annat tåg, ett Pendeltåg, havererade strax söder om Centralen. Enligt Expressen lämnade en del passagerare tåget och gick mot centralen "När ett tåg skulle köras fram för att evakuera resenärerna". Varför tar man promenaden då, när "räddningen" var på gång, efter att man suttit kvar i tåget i två timmar? Hur olagligt är det? Vilken brottsrubricering? Kanske olaga intrång (på spårområdet)?

På Stockholms central meddelade man på info-skyltarna att det varit stopp mellan "Stockholms central och Stockholm C"! Lite svårtytt! :wink: Skulle förstås vara "Stockholms central och Stockholm S".
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Enligt Expressen lämnade en del passagerare tåget och gick mot centralen "När ett tåg skulle köras fram för att evakuera resenärerna". Varför tar man promenaden då, när "räddningen" var på gång, efter att man suttit kvar i tåget i två timmar? Hur olagligt är det? Vilken brottsrubricering? Kanske olaga intrång (på spårområdet)?
Civil olydnad är bra, det har vi alldeles för lita av i det här landet. Synd att vi inte har samma tåga som grekerna! Protesterar mera!
Det verkar ha falnat bort i och med Almstriden, kvarteret Mullvaden m fl.
Och vem, LÅ!, vem sitter instängd på ett tåg frivilligt i två timmar, och då synnerhet om man har ett jobb att sköta, med Reinfeldts ekonomiska rikemanspolitik i bakhuvudet?
(Kan ju ha varit en X10 också, och då hade i a f jag tagit mig ut efter 2 minuter!)

Och folk är nog fruktansvärt trötta på SL och dess operatörrer "oavsett hur många kundnöjdhetsundersökningar" de gör. Folk ljuger i dessa undrsökningar såsom hästar travar på Solvalla...

Och gemene man bara nickar och tycker SL och dess operatörer gör ett bra jobb...Pyttsan...Vi måste börja bli som i Sydamerika, tända eld på tågen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Göteborgaren

Inlägg av Göteborgaren »

roggek skrev:Vi måste börja bli som i Sydamerika, tända eld på tågen...
Men om man tänder eld på tågen så går dom ju ännu sämre! Men jag får nog hålla med dig, svensk infrastruktur börjar falla sönder. Läste nyligen att mer än hälften av de svenska järnvägarnas kontakttrådar har suttit längre än transportstyrelsens föreskrifter rekommenderar. Men det är väl inte konstigt att det inte finns pengar när vår *host* jätteduktiga *host, host* finansminister har lyckats minska budgetunderskottet under den värsta finanskrisen på många årtionden samtidigt som han har sänkt skatterna.
Chefen på trafikverkets järnvägsavdelning skrev:Pengar??!! Jag har inte sett några pengar. Jag vet inte ens vad pengar är! Har vi haft det förr?
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Göteborgaren skrev:
roggek skrev:Vi måste börja bli som i Sydamerika, tända eld på tågen...
Men om man tänder eld på tågen så går dom ju ännu sämre!
Ja, och om man ger skolelever kvarsittning så får de ännu mindre tid för sin fritid och att sova, så då kommer de än senare till skolan dagen efter...

... för att inte tala om att ifall man kastar vapenvägrare i fängelse så kommer de att ha gjort lumpen senare än än de bara skickas tillbaka till lumpen ...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I eftermiddag var det dags igen.
roggek skrev:Och vem, LÅ!, vem sitter instängd på ett tåg frivilligt i två timmar, och då synnerhet om man har ett jobb att sköta, med Reinfeldts ekonomiska rikemanspolitik i bakhuvudet?
(Kan ju ha varit en X10 också, och då hade i a f jag tagit mig ut efter 2 minuter!)
Ja, men om man tolkar tidningen så som det står så väntade folk i två timmar, men hoppade ut och började gå utmed spåret till centralen när man höll på att köra fram ett evakueringståg!
Och det är klart att det borde vara relativt liten risk att gå på det spår som är blockerat av det trasiga tåget.
Skriv svar