Förslag på Spårvägsdragningar i GBG

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Förslag på Spårvägsdragningar i GBG

Inlägg av M_M »

Lemanic skrev:Precis där Fågelvägen möter Torgny, så gör spårvägen ett dyk under Torgny och går cut'n'cover hela Krokebacksgatan fram tills den korsar Skogsrydsgatan och då dyker ytterligare och mot Tångudden och Fjorden. Det blir då tunnel fram tills den dyker upp på korsningen Oljevägen-Tankgatan.
Vilken höjd på bron och vilka ramper tänker du?

(Eller menar du cut'n'cover under älven?)
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

M_M skrev:
Lemanic skrev:Precis där Fågelvägen möter Torgny, så gör spårvägen ett dyk under Torgny och går cut'n'cover hela Krokebacksgatan fram tills den korsar Skogsrydsgatan och då dyker ytterligare och mot Tångudden och Fjorden. Det blir då tunnel fram tills den dyker upp på korsningen Oljevägen-Tankgatan.
Vilken höjd på bron och vilka ramper tänker du?

(Eller menar du cut'n'cover under älven?)
Jag tror den här bilden demonstrerar ganska tydligt på den frågan. Iaf på fastlandssidan.
Bild

Det blir tunnel under Älvsborgsfjorden, eller rättade sagt på Älvborgsfjordens botten (precis som på Tingstadstunneln).
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

För att komma tillbaka på Linné, närmare bestämt Masthugget, så tror jag på den här återkopplingen av Fjällgatan och Oljekvarnsgatan.

Bild
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Sydöstra GBG nu, sörru!

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Borde inte linjerna gå ner till Mölndal ungefär som busslinjerna gör idag?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

M_M skrev:Borde inte linjerna gå ner till Mölndal ungefär som busslinjerna gör idag?
Jovisst, men jag ser ingen idé att inte ha med Kallebäck och Toltorp som ändstationer. Ett sätt att utöka spårvägsradien jämnt över GBG, så att säga.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Bild

En smärre modifiering bara. Funkar den här?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Första linjen skapad.

Bild

Kålltorp - Saltholmen

Virginsgatan
Torpa
Kärralundsgatan
Lundenskolan
Prästgårdsängen
Örgryte Nya Kyrka
Danska Vägen
Sankt Sigfrids plan
Liseberg
Korsvägen
Berzeligatan
Nya Allén
Valand

Kungsportsplatsen
Brunnsparken
Lilla Torget
Skeppsbron
Esperantoplatsen
Järntorget
Prinsgatan
Nordensköldsgatan

Vasaplatsen
Handelshögskolan
Skanstorget
Sveaplan

Linnéplatsen
Botaniska Trädgården
Slottskogen Södra
Slottskogsvallen
Margretebergsgatan
Bokekullsgatan
Svalebo Sjukhem
Pennygången
Ekebäck
Kungsten
Nya Varvet
Hagen
Berga
Kärringberget
Hinsholmen
Långedrag
Roddföreningen
Saltholmen
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Lemanic skrev:För att komma tillbaka på Linné, närmare bestämt Masthugget, så tror jag på den här återkopplingen av Fjällgatan och Oljekvarnsgatan.

Bild
Men herre gud! Ska du inte ta och göra ett studiebesök på platsen. Snacka om skrivbordsprodukt..
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

B Thomas skrev:
Lemanic skrev:För att komma tillbaka på Linné, närmare bestämt Masthugget, så tror jag på den här återkopplingen av Fjällgatan och Oljekvarnsgatan.

Bild
Men herre gud! Ska du inte ta och göra ett studiebesök på platsen. Snacka om skrivbordsprodukt..
http://maps.google.se/maps?f=q&source=s ... 41,,0,6.49
hej

Inlägg av hej »

Zawaq skrev:B Thomas skrev:
Lemanic skrev:
För att komma tillbaka på Linné, närmare bestämt Masthugget, så tror jag på den här återkopplingen av Fjällgatan och Oljekvarnsgatan.

Anledningen till att gatan flyttades var att den var för brant. Kleva är väldigt brant, och även med den nuvarande serpentinvägen så märks det av. Tror att det blir på tok för kraftig lutning för spårväg.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

hej skrev:
Zawaq skrev:B Thomas skrev:
Lemanic skrev:

Anledningen till att gatan flyttades var att den var för brant. Kleva är väldigt brant, och även med den nuvarande serpentinvägen så märks det av. Tror att det blir på tok för kraftig lutning för spårväg.
Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kuggstångspårväg? :wink:
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Lemanic skrev: Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
Tror du på allvar att vägdragningen gjorts i syfte att följa SCAFT? Suck!
För övrigt handlar det inte om kreativitet, utan om dårskap, och då håller jag mig undan :cheesygrin:
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

B Thomas skrev:
Lemanic skrev: Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
För övrigt handlar det inte om kreativitet, utan om dårskap, och då håller jag mig undan :cheesygrin:
Tja, har man inte planerat att bygga kvarter dikt an till vägen, så har man skapat en liten separat landsväg, vilket är helt i linje med SCAFT's tänk.
Bättre att "rekonstruera" vägen med spår och bygga ett till kvarter, så att Bangatan blir enhetlig fram till Bergvallstrappan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad är det stora problemet med SCAFT egentligen? (Ja, jag borde kanske starta en ny tråd).

Bergsjön verkar fungera rätt bra. Visst, den stadsdelen hade kunnat hänga ihop bättre med Kortedala, men det är väl enda kritiken mot just SCAFT i det området, eller?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

M_M skrev:Vad är det stora problemet med SCAFT egentligen? (Ja, jag borde kanske starta en ny tråd).

Bergsjön verkar fungera rätt bra. Visst, den stadsdelen hade kunnat hänga ihop bättre med Kortedala, men det är väl enda kritiken mot just SCAFT i det området, eller?
SCAFT är mycket mer än så. Den möjliggjorde miljonprogrammens utbredning totalt. Mer i en annan tråd, men oj så psykadeliskt och flummigt.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Lemanic skrev:
B Thomas skrev:
Tja, har man inte planerat att bygga kvarter dikt an till vägen, så har man skapat en liten separat landsväg, vilket är helt i linje med SCAFT's tänk.
Bättre att "rekonstruera" vägen med spår och bygga ett till kvarter, så att Bangatan blir enhetlig fram till Bergvallstrappan.
Jamen kom ner på jorden! Du är helt fel ute.
Ledtråd: Vad tror du det var för lutning på Fjällgatan innan den lades i en böj och hur tror du lutningen förändrades efter omläggningen?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

B Thomas skrev:
Lemanic skrev:
B Thomas skrev: Tror du på allvar att vägdragningen gjorts i syfte att följa SCAFT? Suck!
Jamen kom ner på jorden! Du är helt fel ute.
Ledtråd: Vad tror du det var för lutning på Fjällgatan innan den lades i en böj och hur tror du lutningen förändrades efter omläggningen?
Jag är redan nere på jorden!
Vägen är som sagt konkav på det stället. Om man tog bort lite berg så skulle en utplaning vara möjlig. Lite sluttning skadar inte. Kolla på Stigbergsliden inte långt därifrån.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Andra Linjen Här!

Bild
Bild

Marklandsgatan - Hildedal

Marklandsgatan
Bokekullsgatan
Högsbogatan
Klintens Väg