Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lemanic skrev:Precis där Fågelvägen möter Torgny, så gör spårvägen ett dyk under Torgny och går cut'n'cover hela Krokebacksgatan fram tills den korsar Skogsrydsgatan och då dyker ytterligare och mot Tångudden och Fjorden. Det blir då tunnel fram tills den dyker upp på korsningen Oljevägen-Tankgatan.
Lemanic skrev:Precis där Fågelvägen möter Torgny, så gör spårvägen ett dyk under Torgny och går cut'n'cover hela Krokebacksgatan fram tills den korsar Skogsrydsgatan och då dyker ytterligare och mot Tångudden och Fjorden. Det blir då tunnel fram tills den dyker upp på korsningen Oljevägen-Tankgatan.
Vilken höjd på bron och vilka ramper tänker du?
(Eller menar du cut'n'cover under älven?)
Jag tror den här bilden demonstrerar ganska tydligt på den frågan. Iaf på fastlandssidan.
Det blir tunnel under Älvsborgsfjorden, eller rättade sagt på Älvborgsfjordens botten (precis som på Tingstadstunneln).
Virginsgatan
Torpa
Kärralundsgatan
Lundenskolan
Prästgårdsängen
Örgryte Nya Kyrka
Danska Vägen
Sankt Sigfrids plan
Liseberg
Korsvägen
Berzeligatan
Nya Allén
Valand
Zawaq skrev:B Thomas skrev:
Lemanic skrev:
För att komma tillbaka på Linné, närmare bestämt Masthugget, så tror jag på den här återkopplingen av Fjällgatan och Oljekvarnsgatan.
Anledningen till att gatan flyttades var att den var för brant. Kleva är väldigt brant, och även med den nuvarande serpentinvägen så märks det av. Tror att det blir på tok för kraftig lutning för spårväg.
Zawaq skrev:B Thomas skrev:
Lemanic skrev:
För att komma tillbaka på Linné, närmare bestämt Masthugget, så tror jag på den här återkopplingen av Fjällgatan och Oljekvarnsgatan.
Anledningen till att gatan flyttades var att den var för brant. Kleva är väldigt brant, och även med den nuvarande serpentinvägen så märks det av. Tror att det blir på tok för kraftig lutning för spårväg.
Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
Lemanic skrev:
Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
Tror du på allvar att vägdragningen gjorts i syfte att följa SCAFT? Suck!
För övrigt handlar det inte om kreativitet, utan om dårskap, och då håller jag mig undan
Lemanic skrev:
Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
Tror du på allvar att vägdragningen gjorts i syfte att följa SCAFT? Suck!
För övrigt handlar det inte om kreativitet, utan om dårskap, och då håller jag mig undan
Tja, har man inte planerat att bygga kvarter dikt an till vägen, så har man skapat en liten separat landsväg, vilket är helt i linje med SCAFT's tänk.
Bättre att "rekonstruera" vägen med spår och bygga ett till kvarter, så att Bangatan blir enhetlig fram till Bergvallstrappan.
Vad är det stora problemet med SCAFT egentligen? (Ja, jag borde kanske starta en ny tråd).
Bergsjön verkar fungera rätt bra. Visst, den stadsdelen hade kunnat hänga ihop bättre med Kortedala, men det är väl enda kritiken mot just SCAFT i det området, eller?
M_M skrev:Vad är det stora problemet med SCAFT egentligen? (Ja, jag borde kanske starta en ny tråd).
Bergsjön verkar fungera rätt bra. Visst, den stadsdelen hade kunnat hänga ihop bättre med Kortedala, men det är väl enda kritiken mot just SCAFT i det området, eller?
SCAFT är mycket mer än så. Den möjliggjorde miljonprogrammens utbredning totalt. Mer i en annan tråd, men oj så psykadeliskt och flummigt.
Lemanic skrev:
Jag brukar vara där ganska ofta och ser hur det skulle kunna se ut. En utplaning av Fjällgatans första 125 meter(till skolgården) kan vara på sin rätt. Den är rätt konkav just nu, vilket ger sken av att den är mycket brant, så en utplaning är det enda rätta. Var kreativ! Serpentinväg-alla-SCAFT ska ej byggas mera i stadsmiljö. Punkt.
Tror du på allvar att vägdragningen gjorts i syfte att följa SCAFT? Suck!
För övrigt handlar det inte om kreativitet, utan om dårskap, och då håller jag mig undan
Tja, har man inte planerat att bygga kvarter dikt an till vägen, så har man skapat en liten separat landsväg, vilket är helt i linje med SCAFT's tänk.
Bättre att "rekonstruera" vägen med spår och bygga ett till kvarter, så att Bangatan blir enhetlig fram till Bergvallstrappan.
Jamen kom ner på jorden! Du är helt fel ute.
Ledtråd: Vad tror du det var för lutning på Fjällgatan innan den lades i en böj och hur tror du lutningen förändrades efter omläggningen?
B Thomas skrev:
Tror du på allvar att vägdragningen gjorts i syfte att följa SCAFT? Suck!
För övrigt handlar det inte om kreativitet, utan om dårskap, och då håller jag mig undan
Tja, har man inte planerat att bygga kvarter dikt an till vägen, så har man skapat en liten separat landsväg, vilket är helt i linje med SCAFT's tänk.
Bättre att "rekonstruera" vägen med spår och bygga ett till kvarter, så att Bangatan blir enhetlig fram till Bergvallstrappan.
Jamen kom ner på jorden! Du är helt fel ute.
Ledtråd: Vad tror du det var för lutning på Fjällgatan innan den lades i en böj och hur tror du lutningen förändrades efter omläggningen?
Jag är redan nere på jorden!
Vägen är som sagt konkav på det stället. Om man tog bort lite berg så skulle en utplaning vara möjlig. Lite sluttning skadar inte. Kolla på Stigbergsliden inte långt därifrån.