Förslag på Spårvägsdragningar i GBG

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Lemanic

Förslag på Spårvägsdragningar i GBG

Inlägg av Lemanic »

Det kanske redan finns en tråd om detta, men, här har jag några förslag på omdragningar, nydragningar och avdragningar.

Först Majorna och Linné.

Bild

Bild

Vad tycks?
danneh

Re: Förslag på Spårvägsdragningar i GBG

Inlägg av danneh »

Tror inte riktigt det skulle vara så mycket vinst i spårväg på Övre Husargatan, iom att det redan finns vid Annedal.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

danneh skrev:Tror inte riktigt det skulle vara så mycket vinst i spårväg på Övre Husargatan, iom att det redan finns vid Annedal.
Fast det känns mer logiskt att spårvägen går på Övre Husargatan. Du får en nice tvilling till Linnégatan utan motorvägsfeeling och gör också Skanstorget som träffpunkt rättvisa. Det känns inte bra att spårvägen tvingas vara gömt bland kvarter som skulle kunna bli mer bundna med varandra i fall spårvägen inte gick där.
danneh

Inlägg av danneh »

Isf, varför vill du lägga spårväg vid Masthugget? Och mellan vagnhallen och Sandarna? Du gör ju exakt samma sak med de områderna som du säger att den nuvarande spårvägen gör vid Annedal?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

danneh skrev:Isf, varför vill du lägga spårväg vid Masthugget? Och mellan vagnhallen och Sandarna? Du gör ju exakt samma sak med de områderna som du säger att den nuvarande spårvägen gör vid Annedal?
Fast om du ser här hur jag planerar, så kan du hitta någon logisk koppling, eller?

Bild

Spårvägen på Masthugget görs för tillgänglighetens skull. En slags genväg, så att man inte behöver byta vid Järntorget om man vill ta sig från Majvallen till Linnéplatsen.

Spårvägen mellan Vagnhallen och Kungsten verkar naturlig och det främjar en snabblinje ut till Saltholmen.
Senast redigerad av Lemanic den söndag 13 mars 2011 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
danneh

Inlägg av danneh »

Ser inte någon koppling alls, om jag fattat din fråga rätt...
Du vill bygga spårväg på Övre Husargatan pga att den nuvarande spårvägen via Annedal skiljer av två områden. Gör man inte samma sak med dina idéer om spårväg över Masthugget, och mellan Mariaplan och Ekedal?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

danneh skrev:Ser inte någon koppling alls, om jag fattat din fråga rätt...
Du vill bygga spårväg på Övre Husargatan pga att den nuvarande spårvägen via Annedal skiljer av två områden. Gör man inte samma sak med dina idéer om spårväg över Masthugget, och mellan Mariaplan och Ekedal?
Tja, var spårvägen går, kommer också ögonen på dessa områden. Ett bra sätt att minska motorvägsfeelingen på Övre Husargatan och öka lummigheten i Annedal, är att flytta över spårvägen till Övre Husargatan, så har man slagit två flugor i en smäll.

Det handlar alltså om ett trafikflow som måste bli bättre. Gatan mellan Mariaplan och Ekedal verkar ovanligt bred och troligtvis gjord för spårväg. Innan man kom på kroken via Godhemsgatan dvs.
Senast redigerad av Lemanic den söndag 13 mars 2011 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
danneh

Inlägg av danneh »

Personligen tycker jag det funkar fint, utom vissa små ställen... Men de stället jag framförallt syftar skall ju avlastas med nya badhuslänken.
Fast din idé med spårvägslänken över Masthugget gillar jag.
Iof tror jag att det är viktigare att lägga pengarna på att få gjort spårvägen till Lindholmen/Eriksberg.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

danneh skrev:Iof tror jag att det är viktigare att lägga pengarna på att få gjort spårvägen till Lindholmen/Eriksberg.
Surprice!

Bild
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

danneh skrev:Personligen tycker jag det funkar fint, utom vissa små ställen... Men de stället jag framförallt syftar skall ju avlastas med nya badhuslänken.
Badhuslänken kommer inte att lösa allt. Det behövs mer för att få Göteborg att gå runt.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Här kommer Norra Högsbo och Änggården!

Bild

Detta möjliggör en linje från Saltholmen in till stan genom Linné. Perfekt för Handelseleverna 8) .
Säröbanan ska ju återuppbyggas och då först med en linje till Askim.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

(Ändring av föregående inlägg)
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Är ingen intresserad av Spårvägsstan nr.1?
twr

Inlägg av twr »

Lemanic skrev:Här kommer Norra Högsbo och Änggården!

Bild

Detta möjliggör en linje från Saltholmen in till stan genom Linné. Perfekt för Handelseleverna 8) .
Eftersom du frågar. Har invånarna i Änggården verkligen så långt gångavstrånd att den här lilla stumpen behövs? :wink:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:

Bild

Eftersom du frågar. Har invånarna i Änggården verkligen så långt gångavstrånd att den här lilla stumpen behövs? :wink:
Jag skulle vilja säga att det vore dumt att inte gå via Marklandsgatan med tanke på de förlorade bytesmöjligheterna...

(För övrigt går det redan en spårvägslinje från Saltholmen åtminstone till Slottskogen, fast sen går den vidare via Sahlgrenska, och dessutom har den bara några få turer på morgonkvisten. Hade det funnints underlag för att köra mot Linnéplatsen från Saltholmen så hade det nog redan funnits en sån linje idag).
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:

Bild

Jag skulle vilja säga att det vore dumt att inte gå via Marklandsgatan med tanke på de förlorade bytesmöjligheterna...

(För övrigt går det redan en spårvägslinje från Saltholmen åtminstone till Slottskogen, fast sen går den vidare via Sahlgrenska, och dessutom har den bara några få turer på morgonkvisten. Hade det funnints underlag för att köra mot Linnéplatsen från Saltholmen så hade det nog redan funnits en sån linje idag).
Jag tolkade det som att du lagt in en liten stump från Botaniska trädgården på Storängsgatan i Änggården. För att korta ned gångavståndet med 300 meter. Det var den lilla stumpen jag avsåg. Eller har jag tolkat kartan fel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:

Jag tolkade det som att du lagt in en liten stump från Botaniska trädgården på Storängsgatan i Änggården. För att korta ned gångavståndet med 300 meter. Det var den lilla stumpen jag avsåg. Eller har jag tolkat kartan fel?
Du har tolkat kartan fel. Den lilla stumpen är till för de korta, lite äldre spårvagnarna, som kan vända på den lilla arean. Skulle också passa in i den miljön.

Och kom ihåg att det här är en tvärlinje, Kungsten - Högsbohöjd - Frölundaborg - Änggården, och att underlaget finns. Man tänker bara inte så långt där borta på Trafikkontoret.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Men, bilden är ju för stor enligt forumreglerna, därför missar man vad som händer längst ut till höger om man inte kör på en jättebred skärm.
länk till att öppna bilden separat.

Jag tror detsamma gäller hissingenförslaget

Jag feltolkade "Änggården", jag trodde vi pratade om spåret som går mellan "fotbollsplaner" och "idrottsplats" genom slottskogen...

Jag är ytterst tveksam både till "blindtarmen" till Änggården (och idén att bara köra äldre vagnar är nog ingen höjdare heller) eftersom det lär behövas en rätt kostsam spårvagnsbro och som spåret är ritat på kartan så blir det dessutom ett byte efter att bara ha åkt en hållplats för de flesta resenärer.

Jag är också tveksam till att dra spår förbi de där sportanläggningarna. Själva konceptet med att sporta är väl att anstränga sig? Då kan man gott anstränga sig såpass att man tar sig till/från befintliga hållplatser. (Det gäller även åskådare - om man tycker det är så kul att se andra anstränga sig så kan man gott lida lite pin själv).

Och ja, jag är partisk här, som uttalad sporthatare så är jag såklart motståndare till allt sportrelaterat. (Jag kan tänka mig undantag för sporter som inte har nåt med idrott/motion att göra...) :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lemanic skrev:Den lilla stumpen är till för de korta, lite äldre spårvagnarna, som kan vända på den lilla arean. Skulle också passa in i den miljön.
Förutom tillgänglighetsproblemet så är det väl ungefär samma minsta radie för alla vagntyper?
Lemanic skrev:Och kom ihåg att det här är en tvärlinje, Kungsten - Högsbohöjd - Frölundaborg - Änggården, och att underlaget finns. Man tänker bara inte så långt där borta på Trafikkontoret.
Jag tror att idén som sådan är bra, men skulle vilja peta lite i detaljerna.

Jag tycker som jag just skrev att man bör skippa "sportspåret genom Slottskogen" och gå via Marklandsgatan.

Jag föreslår att när man kommer ner längs Högsboleden västerifrån så viker man av ungefär längs Silvermyntgatan och korsar Högsbogatan helst på en ny bro men om man vill spara pengar så kan man ansluta med en triangel mot befintlig bana precis väster om bron över Högsbogatan.

Om man ändå "petar" i spårkonfigurationen i området så föreslår jag att man tar bort den vändslinga i Marklandsgatan som används för att vända vagnar från centrum, och istället bygger en till vändslinga nån annan stans lite längre ut. Förvisso är det inget jätteproblem med den befintliga slingan men det känns som att den ligger "en halv hållplats för tidigt".

Om man vill trafikförsörja Änggården bättre (än vad hållplatsen i Slottskogen redan gör) så föreslår jag att man istället drar någon busslinje genom området. En intressant fråga är dock om de boende där vill ha en bullrande buss eller om de hellre går till hållplatsen (eller snarast tar bilen...)?
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

M_M skrev: Jag tror att idén som sådan är bra, men skulle vilja peta lite i detaljerna.

Jag tycker som jag just skrev att man bör skippa "sportspåret genom Slottskogen" och gå via Marklandsgatan.
Varför? Margretebergsgatan är ju optimal och det blir mycket tidseffektivare och mindre omständigt. Har också själv reflekterat lite under cykelturer varför den gatan är så bred.
M_M skrev:Jag föreslår att när man kommer ner längs Högsboleden västerifrån så viker man av ungefär längs Silvermyntgatan och korsar Högsbogatan helst på en ny bro men om man vill spara pengar så kan man ansluta med en triangel mot befintlig bana precis väster om bron över Högsbogatan.
Jag vill helst inte trafikera mindre gator utan just leder för att motverka motorvägsfeelingen av dem. Speciellt stadsnära leder, som Hösboleden, som lätt skulle kuna bli en stadsgata-alla-Linnégatan om man reducerade de fyra filerna till två med spårvägen i mitten. Också tidsaspekten är viktig. Det blir en himla omväg att gå via Marklandsgatan för att sedan åka upp igen mot Linnéplatsen. Därför verkar det mer naturligt att följa leden fram till Frölundaborg - Margretebergsgatan och sedan DH-leden. Sparar tid.
M_M skrev:Om man vill trafikförsörja Änggården bättre (än vad hållplatsen i Slottskogen redan gör) så föreslår jag att man istället drar någon busslinje genom området. En intressant fråga är dock om de boende där vill ha en bullrande buss eller om de hellre går till hållplatsen (eller snarast tar bilen...)?
Jag skulle satsa på spårväg och lite senare, en T-bana, istället. Framtiden, vettu.
Skriv svar