Först Majorna och Linné.


Vad tycks?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Fast det känns mer logiskt att spårvägen går på Övre Husargatan. Du får en nice tvilling till Linnégatan utan motorvägsfeeling och gör också Skanstorget som träffpunkt rättvisa. Det känns inte bra att spårvägen tvingas vara gömt bland kvarter som skulle kunna bli mer bundna med varandra i fall spårvägen inte gick där.danneh skrev:Tror inte riktigt det skulle vara så mycket vinst i spårväg på Övre Husargatan, iom att det redan finns vid Annedal.
Fast om du ser här hur jag planerar, så kan du hitta någon logisk koppling, eller?danneh skrev:Isf, varför vill du lägga spårväg vid Masthugget? Och mellan vagnhallen och Sandarna? Du gör ju exakt samma sak med de områderna som du säger att den nuvarande spårvägen gör vid Annedal?
Tja, var spårvägen går, kommer också ögonen på dessa områden. Ett bra sätt att minska motorvägsfeelingen på Övre Husargatan och öka lummigheten i Annedal, är att flytta över spårvägen till Övre Husargatan, så har man slagit två flugor i en smäll.danneh skrev:Ser inte någon koppling alls, om jag fattat din fråga rätt...
Du vill bygga spårväg på Övre Husargatan pga att den nuvarande spårvägen via Annedal skiljer av två områden. Gör man inte samma sak med dina idéer om spårväg över Masthugget, och mellan Mariaplan och Ekedal?
Surprice!danneh skrev:Iof tror jag att det är viktigare att lägga pengarna på att få gjort spårvägen till Lindholmen/Eriksberg.
Badhuslänken kommer inte att lösa allt. Det behövs mer för att få Göteborg att gå runt.danneh skrev:Personligen tycker jag det funkar fint, utom vissa små ställen... Men de stället jag framförallt syftar skall ju avlastas med nya badhuslänken.
Eftersom du frågar. Har invånarna i Änggården verkligen så långt gångavstrånd att den här lilla stumpen behövs?Lemanic skrev:Här kommer Norra Högsbo och Änggården!
Detta möjliggör en linje från Saltholmen in till stan genom Linné. Perfekt för Handelseleverna.
Säröbanan ska ju återuppbyggas och då först med en linje till Askim.
Jag skulle vilja säga att det vore dumt att inte gå via Marklandsgatan med tanke på de förlorade bytesmöjligheterna...twr skrev:Eftersom du frågar. Har invånarna i Änggården verkligen så långt gångavstrånd att den här lilla stumpen behövs?Lemanic skrev:Här kommer Norra Högsbo och Änggården!
Detta möjliggör en linje från Saltholmen in till stan genom Linné. Perfekt för Handelseleverna.
Säröbanan ska ju återuppbyggas och då först med en linje till Askim.
Jag tolkade det som att du lagt in en liten stump från Botaniska trädgården på Storängsgatan i Änggården. För att korta ned gångavståndet med 300 meter. Det var den lilla stumpen jag avsåg. Eller har jag tolkat kartan fel?M_M skrev:Jag skulle vilja säga att det vore dumt att inte gå via Marklandsgatan med tanke på de förlorade bytesmöjligheterna...twr skrev:Eftersom du frågar. Har invånarna i Änggården verkligen så långt gångavstrånd att den här lilla stumpen behövs?Lemanic skrev:Här kommer Norra Högsbo och Änggården!
Detta möjliggör en linje från Saltholmen in till stan genom Linné. Perfekt för Handelseleverna.
Säröbanan ska ju återuppbyggas och då först med en linje till Askim.
(För övrigt går det redan en spårvägslinje från Saltholmen åtminstone till Slottskogen, fast sen går den vidare via Sahlgrenska, och dessutom har den bara några få turer på morgonkvisten. Hade det funnints underlag för att köra mot Linnéplatsen från Saltholmen så hade det nog redan funnits en sån linje idag).
Du har tolkat kartan fel. Den lilla stumpen är till för de korta, lite äldre spårvagnarna, som kan vända på den lilla arean. Skulle också passa in i den miljön.twr skrev:Jag tolkade det som att du lagt in en liten stump från Botaniska trädgården på Storängsgatan i Änggården. För att korta ned gångavståndet med 300 meter. Det var den lilla stumpen jag avsåg. Eller har jag tolkat kartan fel?M_M skrev:Jag skulle vilja säga att det vore dumt att inte gå via Marklandsgatan med tanke på de förlorade bytesmöjligheterna...twr skrev:
Eftersom du frågar. Har invånarna i Änggården verkligen så långt gångavstrånd att den här lilla stumpen behövs?
(För övrigt går det redan en spårvägslinje från Saltholmen åtminstone till Slottskogen, fast sen går den vidare via Sahlgrenska, och dessutom har den bara några få turer på morgonkvisten. Hade det funnints underlag för att köra mot Linnéplatsen från Saltholmen så hade det nog redan funnits en sån linje idag).
Förutom tillgänglighetsproblemet så är det väl ungefär samma minsta radie för alla vagntyper?Lemanic skrev:Den lilla stumpen är till för de korta, lite äldre spårvagnarna, som kan vända på den lilla arean. Skulle också passa in i den miljön.
Jag tror att idén som sådan är bra, men skulle vilja peta lite i detaljerna.Lemanic skrev:Och kom ihåg att det här är en tvärlinje, Kungsten - Högsbohöjd - Frölundaborg - Änggården, och att underlaget finns. Man tänker bara inte så långt där borta på Trafikkontoret.
Varför? Margretebergsgatan är ju optimal och det blir mycket tidseffektivare och mindre omständigt. Har också själv reflekterat lite under cykelturer varför den gatan är så bred.M_M skrev: Jag tror att idén som sådan är bra, men skulle vilja peta lite i detaljerna.
Jag tycker som jag just skrev att man bör skippa "sportspåret genom Slottskogen" och gå via Marklandsgatan.
Jag vill helst inte trafikera mindre gator utan just leder för att motverka motorvägsfeelingen av dem. Speciellt stadsnära leder, som Hösboleden, som lätt skulle kuna bli en stadsgata-alla-Linnégatan om man reducerade de fyra filerna till två med spårvägen i mitten. Också tidsaspekten är viktig. Det blir en himla omväg att gå via Marklandsgatan för att sedan åka upp igen mot Linnéplatsen. Därför verkar det mer naturligt att följa leden fram till Frölundaborg - Margretebergsgatan och sedan DH-leden. Sparar tid.M_M skrev:Jag föreslår att när man kommer ner längs Högsboleden västerifrån så viker man av ungefär längs Silvermyntgatan och korsar Högsbogatan helst på en ny bro men om man vill spara pengar så kan man ansluta med en triangel mot befintlig bana precis väster om bron över Högsbogatan.
Jag skulle satsa på spårväg och lite senare, en T-bana, istället. Framtiden, vettu.M_M skrev:Om man vill trafikförsörja Änggården bättre (än vad hållplatsen i Slottskogen redan gör) så föreslår jag att man istället drar någon busslinje genom området. En intressant fråga är dock om de boende där vill ha en bullrande buss eller om de hellre går till hållplatsen (eller snarast tar bilen...)?