x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Henrik Schütz »

Har vi inte diskuterat NMT stolparna förut, ja de är återskapade, nej det hänger inte kontaktledning i dem. :(

HS
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Stefan Widén »

Henrik Schütz skrev:Har vi inte diskuterat NMT stolparna förut, ja de är återskapade, nej det hänger inte kontaktledning i dem. :(

HS

Jo det har vi. Och orsaken till att det inte hänger ledningar i dem är att de vid "gammelifieringen" inte fick nya stolar utan man hängde bara på nygammal utsmyckning. Stolpen är alltså inte dimensionerad för kontaktledning. Men om man vi Sergels torg vill skapa nya stolpar tar man givetvis med lasterna i konstruktionsarbetet.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast den allmänna stilen vid SET är mer av typen varmgalvad H-Balk och sträckmetall. Tänk regnskydd 1970 så hamnar ni rätt. Hur skulle en kontaktledningsanläggning byggts om den gjorts direkt när torget blev klart runt 1970?

HS
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 5:51, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Fast den allmänna stilen vid SET är mer av typen varmgalvad H-Balk och sträckmetall. Tänk regnskydd 1970 så hamnar ni rätt. Hur skulle en kontaktledningsanläggning byggts om den gjorts direkt när torget blev klart runt 1970?

HS
Jag tänker mig fyrkantiga grå stolpar, typ vägmärkesportal, och linspann. På långt håll hade det faktiskt sett ungefär likadant ut som dagens anläggning i Hammarby låtsasstad. Runda stolpar är för mycket Göteborg, det tror jag att man hade undvikit.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 5:51, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Det ligger en stor poäng i att alla vagnar måste kunna passera platsen vilket försvåras vid luftledningsfritt men om vi lämnar Sergels torg för en rent teknisk fråga så undrar jag om A32orna och de kommande A35orna har resp kommer att få ett batteri så att de kan röra sig åtminstone några hundra meter vid ev strömbortfall?
Nej. Ett sådant batteri blir stort och tungt och är komplicerat att få in i en låggolvsvagn. Dessutom behövs det inte på en spårvagn. På en tunnelbanevagn är det en annan sak, dels för att underlätta utrymning vid spänningslöshet och dels för att förbättra arbetsmiljön och effektiviteten i verkstäderna.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Anders Hanquist »

daniel_s skrev: Dessutom behövs det inte på en spårvagn.
Batterier har länge varit tunga och besvärliga. Men den nya tekniken som det talats om (superkondensatorer) förefaller vara en bra uppfinning. En "akilleshäl" med den traditionella strömförsörjningen är just att den måste vara i det närmaste 100%-igt tillförlitligt. Det är den ju inte. Ledningshaverier inträffar då och då (senast nu i fredags i Stockholm), liksom strömavbrott av andra anledningar. Det borde vara rätt viktigt att kunna förflytta spårvagnar, åtminstone något hundratal meter så att inte vagnar står och blockerar på väldigt olämpliga ställen under lång period. En trasig buss går ju ganska lätt att baxa ur vägen. Detta kan användas som argument när det gäller välja trafikslag. Därför tycker jag någon form av framdrivningsmöjlighet som är oberoende av kontaktledningen faktiskt behövs på en spårvagn.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Stefan Widén »

Att flytta en trasig spårvagn gör man antingen med efterkommande vagn som trycker den trasiga till första bästa uppställningspår. Eller så kommer någon tungbärgare som man har avtal med och genom ett koppel drar vagen. Det som är poängen i alla spårvägssystem är att manj på strategiska ställern har uppställningspår. Ex så hade vi två spår på Nmt och vid haveri kunde man ställa en vagn på spårtvå även om försäljningsvagen stog där så fick det plats. Mycket i dagens trafik handlar om att man måste skapa reservvägar då det blir stopp i trafiken . I norrköping har man genom ex ombyggnaden av södertull med körvägar åt alla håll skapat en möjlighet att lägga om trafiken om det blir stopp. I GBG har man ett antal olika reservkörvägar väl inplanderade för alla eventualitetet. Lika så hade man det i Sthlm före 1967.

Genom god förebyggande planering löser man många problem innan de ens uppstått.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Sven Blomberg »

SouthernCross88au skrev: Torget skulle inte ens ha byggts på 60-talet, det var finare som det var.
Hur då var. Det fanns inget torg innan. På den plats Sergels Torg ligger nu bytte Hamngatan namn till Klarabergsgatan. Det var i korsningen Beridarebansgatan.

Sven (Uppvuxen på Klarabergsgatan 42. Mellan Beridarebansgatan och Drottninggatan)
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1519
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Kristofer »

Sven Blomberg skrev:
SouthernCross88au skrev: Torget skulle inte ens ha byggts på 60-talet, det var finare som det var.
Hur då var. Det fanns inget torg innan. På den plats Sergels Torg ligger nu bytte Hamngatan namn till Klarabergsgatan. Det var i korsningen Beridarebansgatan.

Sven (Uppvuxen på Klarabergsgatan 42. Mellan Beridarebansgatan och Drottninggatan)
Borde vara ungefär här, va? Ser inte särskilt idylliskt ut. Möjligen pittoreskt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av M_M »

Claes Thure Moberg skrev:Självfallet skall det vara vanlig luftledningsdrift hela vägen över Sergels Torg. Allt annat är rena dumheter. Men det här skulle ha varit klarlagt innan den så kallade "NK-Expressen" började byggas. Vissa "experter" påstår redan att det blir svinaktigt dyrt att förstärka torget så det tål spårvägsdrift. Det fattas bara att andra "experter" fastslår att luftledningar kommer att ödelägga omistliga estetiska värden ?
Torget tål spårvagnar, däremot behöver torget lagas för det läcker in vatten i butikerna under, och om man lagar det efter man byggt spårvägen så måste den rivas upp med en gång igen. Därför måste spårvägen vänta på att lagningen är klar, åtminstone just där spåren ska ligga. Med andra ord en försening men inte en fördyrning.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av M_M »

Förekommer det någonstans att man har korta sträckor utan kontaktledning som helt enkelt lutar tillräckligt för att tyngdkraften ska kunna driva fram en vagn?

Jag inser att det blir en rejält ojämn rondell om de båda spåren på något sätt ska luta ut varsitt håll, så i praktiken man man väl glömma det på just den här platsen...
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Luftledningsfritt vid Sergels torg?

Inlägg av Anders Hanquist »

Claes Thure Moberg skrev: Det fattas bara att andra "experter" fastslår att luftledningar kommer att ödelägga omistliga estetiska värden ?
Jag hoppas verkligen att de går att lösa både de tekniska och estetiska problem som kan finnas vid denna plats. Det är dock en grannlaga uppgift och det går inte bara nonchalant säga att det det är "rena dumheter" att ens fundera på andra lösningar än "vanlig luftledningsdrift". Det finns säkert fler estetiskt känsliga platser i staden när det gäller ledningsdragning. Det är dock skillnad på en rak ledning med kanske 30-40 meter mellan fästpunkterna och dragning i rondell där fästpunkterna kommer väldigt tätt. Som det nu är finns ett fåtal rätt smäckra belysningsstolpar på trottoarerna. Själva "fontänsargen" hyser bara någon enstaka trafiksignal. Hur man än gör måste antalet stolpar utökas rätt väsentligt för att få upp en fungerande kontaktledning här. Ingen möda bör sparas för att göra detta så bra som det bara går.
Skriv svar