Martin skrev:M_M skrev:Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Byter man kupéluftfilter på sin bil efter tillverkarens rekommendationer borde det inte vara ett jättestort problem, i alla fall inte med avseende på partiklar.
Byter folk dessa filter?
Martin skrev:Vad tror du ett system som det du föreslår kostar?
Tja, ska man gissa på några tusenlappar för den fasta utrustningen på varje plats (en mikrokontroller som sänder ut en dataström genererad från ett datorprogram, förstärks med lämpliga drivsteg och dundrar ut via en riklig samling IR-sändardioder), lägg på ett par tusenlappar till om det ska finnas t.ex. ett gsm-modem eller annan koppling så att informationen kan styras beroende på luftkvalitet, och givetvis minst en vanlig PC som kan programmera enheterna (eller lämpligtvis kanske programmera minneskort som kan bytas ut för att slippa släpa PC'n överallt).
Fordonsutrustningen motsvarar ungefär elektroniken för att ta emot styrsignalerna från en vanlig TV-fjärrkontroll.
Här kan man tänka sig massor av olika varianter med olika prisbilder. Om man tänker sig en riktigt storskalig framtid där det slår igenom över hela värden så skulle det kunna kosta typ en tia per bil att producera - ir-datat vänder i mikroprocessorer som redan finns i bilen och bilstereons USB/sd-kortläsare eller blåtandsinterface kan användas för uppdatering av nya certifikat (vilket förr eller senare kanske lär behövas - jämför att det var ju nån certifikatutgivare ("CA") för certifikat på nätet som [snusk] upp sin säkerhet och fick blockeras för nåt år sen). Om man istället tänker sig något som ett tillbehör så skulle det kanske kunna kosta nån hundring plus installationskostnad, för den som vill efterhandsutrusta bilen.
Martin skrev:Om en bilist hissar ner rutan i ett område med dålig luft faller hela konceptet, eller ska fönsterhissarna gå i lås?
Nej, på samma sätt som att vi inte kan hindra nån från att stoppa huvudet i en plastpåse och leda avgaser via en slang in i plastpåsen...
Poägen skulle alltså vara att systemet automatiskt fixar med ventilationen medan föraren kan koncentrera sig på körningen.
Utanför storstäderna skulle det knappast behövas - de få tunnlar som finns där har väl såpass mycket lugnare trafik att det knappast är farligt att sträcka sig till ventilationsreglagen medan man kör.