Va? Förklara hur jag ska åka från Norrköping till Uppsala?Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Kanske skall hämta några passagerare i Eskilstuna?Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Allt är inte rakt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Rv 55?bark skrev:Va? Förklara hur jag ska åka från Norrköping till Uppsala?Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Är inget bra förslag. Ganska dålig vägkvalité.daniel_s skrev:Rv 55?bark skrev:Va? Förklara hur jag ska åka från Norrköping till Uppsala?Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Liksom E18 då man inte byggt en bra överfart E18/E4.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Ja, från Norrköping tar det alldeles för lång tid (men redan när du är halvvägs till Katrineholm är 55:an den snabbaste vägen). Hur som helst är denna trafik ingenting som motiverar en ytterligare väg genom Stockholm. Det går redan att köra genom Stockholm, om man säger så... Förbifarten är främst en intern stockholmsangelägenhet (om man nu alls kan kalla det en angelägenhet, alltså!).
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Då har du inte beskrivit situationen i sin helhet - det är fusk.Per Lind skrev:Kanske skall hämta några passagerare i Eskilstuna?Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Allt är inte rakt.
-Per

Men i vilket fall som helst så går det stor sett lika fort via Eskilstuna att köra 55 (fem minuter långsammare enl. eniro.se). Och räknar man med köer i Stockholm så är de fem minuterna borta. Tyvärr. Fortfarande dåligt exempel. Och kom inte och säg att passageraren ska av i Södertälje. För Arbogaborna är det hur som helst ingen nödvändighet med förbifarten. Hur mycket du än vill.
Det har jag inte ens försökt. Jag skrev om Arboga.bark skrev:Va? Förklara hur jag ska åka från Norrköping till Uppsala?Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Professionell tyckare
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Jag vet inte om man skall gå efter hur det går att köra eller hur folk kör. Bevisligen så kör allt för många genom Stockholm. Om alla som har en alternativ resväg i stället för Essingeleden verkligen gjorde det skulle Förbifarten nog inte behövas, men nu gör dom inte det.
Medlem nr 266
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Lite information kanske kan löna sig tusenfalt? Eller marknadsföring á la BergslagsdiagonalenSven Blomberg skrev:Jag vet inte om man skall gå efter hur det går att köra eller hur folk kör. Bevisligen så kör allt för många genom Stockholm. Om alla som har en alternativ resväg i stället för Essingeleden verkligen gjorde det skulle Förbifarten nog inte behövas, men nu gör dom inte det.

Fast nuer går väl alla efter vad GPS-navigatorn visar. När förbifarten runt Katrineholm är klar är nog det argumentet för den andra förbifarten som ni anför uttömt...
Senast redigerad av Ulrik Berggren den söndag 30 januari 2011 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Jag tror du navigerade fel på tangentbordet!Ulrik Berggren skrev: ... vad PGS-navigatorn visar...

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Tack, får skylla på hjärnvirus...LÅ1 skrev:Jag tror du navigerade fel på tangentbordet!Ulrik Berggren skrev: ... vad PGS-navigatorn visar...

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Ekot: Dubbdäcksförbud saknar grund
Dubbdäcksförbud har inte några positiva effekter på hälsan. Det visar en ny utredning som presenteras idag. De städer som infört dubbdäcksförbud har saknat tillräckligt vetenskaplig grund enligt utredningen.
Intressant inslag med tanke på att dubbdäck kan komma att sänka projektet enligt länkar i tidigare inlägg i denna tråd. Det har gått ett år utan att Trafikverket berättat hur partikelhalterna ska hållas nere på vintern när många har dubbdäck.
Dubbdäcksförbud har inte några positiva effekter på hälsan. Det visar en ny utredning som presenteras idag. De städer som infört dubbdäcksförbud har saknat tillräckligt vetenskaplig grund enligt utredningen.
Intressant inslag med tanke på att dubbdäck kan komma att sänka projektet enligt länkar i tidigare inlägg i denna tråd. Det har gått ett år utan att Trafikverket berättat hur partikelhalterna ska hållas nere på vintern när många har dubbdäck.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Inge skrev:Men förmodligen så handlar den om att de partiklar som dubbdäcken river upp är för stora för att orsaka någon större fara för hälsan
Nej. I rapportens sammanfattning står det:
Genomgångna studier och rapporter är samstämmiga. Det råder consensus inom forskningen om att själva partikeltypen som dubbdäck river upp från vägbanan är hälsovådlig.
Studier visar på minskad användning av dubbdäck i samband med avgifter, och naturligtvis i samband med förbud.
Minskad användning av dubbdäck minskar mängden utsläppta partiklar, och förbättrar luftkvaliteten (ceteris paribus).
Men det finns ännu inga studier som visar om just den minskning av dubbdäcksanvändning och därmed utsläpp av partiklar som sker via avgifter och förbud, har mätbara positiva hälsoeffekter.
Och i Ekots artikel står det Att dubbdäck drar upp hälsofarliga partiklar, det är forskarna överens om.
Läs utredningen här!
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Som jag skrivit annorstäders, om man inte har nåt större trafiksäkerhetsmässig nytta av dubbdäck vintertid så bör man låta bilen stå och åka kollektivt, för det finns bra kollektivtrafik i stort sett överallt där dubbdäck inte gör nån större nytta.
Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Vägar och då i synnerhet motorvägar är inte precis något vackert inslag i naturen så dessa får för min del gärna gå i tunnel. Det samma gäller järnvägar. Speciellt i städer där varje bit mark är värdefull så ser jag att den hellre används till bebyggelse, parker etc än till vägar och järnvägar.Inge skrev:Dock är det min mening att det hade varit trevligare om den till större del gått ovan jord. Att som det verkar, fehman-förbindelsen nu kommer att gå under vattnet tycker jag är rent bedrövligt. Det är mycket trevligare att kunna se sig omkring när man är ute och åker.
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?BSB101 skrev:Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Vad har tunnelbannor med en ny modern tågtunnel att göra? Att det finns farliga partiklar i en gammal tunnelbana beror bland att på undermålig ventilation, årtal av damm samt att visa byggnadsmaterial som användes förr inte är så hälsosamma. I en tunnel kan mycket av detta byggas bort bland annat med en bra ventilationsanläggning och regelbunden städning.M_M skrev:Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?BSB101 skrev:Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Enligt den här artikeln är det tvärtom.M_M skrev:Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?BSB101 skrev:Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
SvD: Så dålig är luften i t-banan
Tidigare forskning har visat att luften i tunnelbanan kan vara skadlig för lungorna. Det motsägs nu av resultat i en pågående studie där forskare från Karolinska Institutet låter försökspersoner vistas i tunnelbanemiljö.
Se vidare i tråden
SvD: Bilbromsar ett miljöproblem
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Supermiljöbloggen: Förbifart Stockholm godkänd av domstolen
Överklagandet mot Förbifart Stockholm från ett tiotal miljöorganisationer med Naturskyddsföreningen i spetsen avslogs idag av högsta förvaltningsdomstolen. Miljöorganisationerna har argumenterat för att byggandet strider mot miljöbalken, genom att hållbara alternativ till förbifarten inte ordentligt har övervägts. Argumentationen godtogs dock inte av domstolen.
Se även mer om ärendet längre upp i tråden.
Överklagandet mot Förbifart Stockholm från ett tiotal miljöorganisationer med Naturskyddsföreningen i spetsen avslogs idag av högsta förvaltningsdomstolen. Miljöorganisationerna har argumenterat för att byggandet strider mot miljöbalken, genom att hållbara alternativ till förbifarten inte ordentligt har övervägts. Argumentationen godtogs dock inte av domstolen.
Se även mer om ärendet längre upp i tråden.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Sotpartiklar mer skadliga än dubbdäck i tunnlar - Svenska Dagbladet
Det är sotpartiklar från avgaser, inte grova partiklar från dubbdäck, som kan hamna i fokus för den fortsatta diskussionen om luften i Förbifart Stockholm. Bara en liten del av de inandningsbara partiklarna från vägbanan kommer in i bilen, visar Trafikverkets studie.
Kupéfilter i fordon effektivare än vad man tidigare trott
Även mätningar i en SL-buss visar att endast cirka tio procent av partiklarna tar sig in.
Det är sotpartiklar från avgaser, inte grova partiklar från dubbdäck, som kan hamna i fokus för den fortsatta diskussionen om luften i Förbifart Stockholm. Bara en liten del av de inandningsbara partiklarna från vägbanan kommer in i bilen, visar Trafikverkets studie.
Kupéfilter i fordon effektivare än vad man tidigare trott
Även mätningar i en SL-buss visar att endast cirka tio procent av partiklarna tar sig in.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.