Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?

Inlägg av bark »

Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Va? Förklara hur jag ska åka från Norrköping till Uppsala?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Kantorn skrev:Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.
Kanske skall hämta några passagerare i Eskilstuna?
Allt är inte rakt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bark skrev:
Rv 55?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
bark skrev:
Rv 55?
Är inget bra förslag. Ganska dålig vägkvalité.
Liksom E18 då man inte byggt en bra överfart E18/E4.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja, från Norrköping tar det alldeles för lång tid (men redan när du är halvvägs till Katrineholm är 55:an den snabbaste vägen). Hur som helst är denna trafik ingenting som motiverar en ytterligare väg genom Stockholm. Det går redan att köra genom Stockholm, om man säger så... Förbifarten är främst en intern stockholmsangelägenhet (om man nu alls kan kalla det en angelägenhet, alltså!).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:
Kanske skall hämta några passagerare i Eskilstuna?
Allt är inte rakt.
-Per
Då har du inte beskrivit situationen i sin helhet - det är fusk. ;)
Men i vilket fall som helst så går det stor sett lika fort via Eskilstuna att köra 55 (fem minuter långsammare enl. eniro.se). Och räknar man med köer i Stockholm så är de fem minuterna borta. Tyvärr. Fortfarande dåligt exempel. Och kom inte och säg att passageraren ska av i Södertälje. För Arbogaborna är det hur som helst ingen nödvändighet med förbifarten. Hur mycket du än vill.
bark skrev:
Det har jag inte ens försökt. Jag skrev om Arboga.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag vet inte om man skall gå efter hur det går att köra eller hur folk kör. Bevisligen så kör allt för många genom Stockholm. Om alla som har en alternativ resväg i stället för Essingeleden verkligen gjorde det skulle Förbifarten nog inte behövas, men nu gör dom inte det.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Sven Blomberg skrev:Jag vet inte om man skall gå efter hur det går att köra eller hur folk kör. Bevisligen så kör allt för många genom Stockholm. Om alla som har en alternativ resväg i stället för Essingeleden verkligen gjorde det skulle Förbifarten nog inte behövas, men nu gör dom inte det.
Lite information kanske kan löna sig tusenfalt? Eller marknadsföring á la Bergslagsdiagonalen :wink:

Fast nuer går väl alla efter vad GPS-navigatorn visar. När förbifarten runt Katrineholm är klar är nog det argumentet för den andra förbifarten som ni anför uttömt...
Senast redigerad av Ulrik Berggren den söndag 30 januari 2011 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev: ... vad PGS-navigatorn visar...
Jag tror du navigerade fel på tangentbordet! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev: ... vad PGS-navigatorn visar...
Jag tror du navigerade fel på tangentbordet! :cheesygrin:
Tack, får skylla på hjärnvirus... :oops:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Ekot: Dubbdäcksförbud saknar grund
Dubbdäcksförbud har inte några positiva effekter på hälsan. Det visar en ny utredning som presenteras idag. De städer som infört dubbdäcksförbud har saknat tillräckligt vetenskaplig grund enligt utredningen.

Intressant inslag med tanke på att dubbdäck kan komma att sänka projektet enligt länkar i tidigare inlägg i denna tråd. Det har gått ett år utan att Trafikverket berättat hur partikelhalterna ska hållas nere på vintern när många har dubbdäck.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inge skrev:Men förmodligen så handlar den om att de partiklar som dubbdäcken river upp är för stora för att orsaka någon större fara för hälsan

Nej. I rapportens sammanfattning står det:

Genomgångna studier och rapporter är samstämmiga. Det råder consensus inom forskningen om att själva partikeltypen som dubbdäck river upp från vägbanan är hälsovådlig.

Studier visar på minskad användning av dubbdäck i samband med avgifter, och naturligtvis i samband med förbud.

Minskad användning av dubbdäck minskar mängden utsläppta partiklar, och förbättrar luftkvaliteten (ceteris paribus).

Men det finns ännu inga studier som visar om just den minskning av dubbdäcksanvändning och därmed utsläpp av partiklar som sker via avgifter och förbud, har mätbara positiva hälsoeffekter.

Och i Ekots artikel står det Att dubbdäck drar upp hälsofarliga partiklar, det är forskarna överens om.

Läs utredningen här!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Som jag skrivit annorstäders, om man inte har nåt större trafiksäkerhetsmässig nytta av dubbdäck vintertid så bör man låta bilen stå och åka kollektivt, för det finns bra kollektivtrafik i stort sett överallt där dubbdäck inte gör nån större nytta.

Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:Dock är det min mening att det hade varit trevligare om den till större del gått ovan jord. Att som det verkar, fehman-förbindelsen nu kommer att gå under vattnet tycker jag är rent bedrövligt. Det är mycket trevligare att kunna se sig omkring när man är ute och åker.
Vägar och då i synnerhet motorvägar är inte precis något vackert inslag i naturen så dessa får för min del gärna gå i tunnel. Det samma gäller järnvägar. Speciellt i städer där varje bit mark är värdefull så ser jag att den hellre används till bebyggelse, parker etc än till vägar och järnvägar.
M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.
Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
BSB101 skrev:
Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?
Vad har tunnelbannor med en ny modern tågtunnel att göra? Att det finns farliga partiklar i en gammal tunnelbana beror bland att på undermålig ventilation, årtal av damm samt att visa byggnadsmaterial som användes förr inte är så hälsosamma. I en tunnel kan mycket av detta byggas bort bland annat med en bra ventilationsanläggning och regelbunden städning.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

M_M skrev:
BSB101 skrev:
Enligt den här artikeln är det tvärtom.

SvD: Så dålig är luften i t-banan
Tidigare forskning har visat att luften i tunnelbanan kan vara skadlig för lungorna. Det motsägs nu av resultat i en pågående studie där forskare från Karolinska Institutet låter försökspersoner vistas i tunnelbanemiljö.

Se vidare i tråden
SvD: Bilbromsar ett miljöproblem
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Supermiljöbloggen: Förbifart Stockholm godkänd av domstolen
Överklagandet mot Förbifart Stockholm från ett tiotal miljöorganisationer med Naturskyddsföreningen i spetsen avslogs idag av högsta förvaltningsdomstolen. Miljöorganisationerna har argumenterat för att byggandet strider mot miljöbalken, genom att hållbara alternativ till förbifarten inte ordentligt har övervägts. Argumentationen godtogs dock inte av domstolen.

Se även mer om ärendet längre upp i tråden.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Sotpartiklar mer skadliga än dubbdäck i tunnlar - Svenska Dagbladet
Det är sotpartiklar från avgaser, inte grova partiklar från dubbdäck, som kan hamna i fokus för den fortsatta diskussionen om luften i Förbifart Stockholm. Bara en liten del av de inandningsbara partiklarna från vägbanan kommer in i bilen, visar Trafikverkets studie.

Kupéfilter i fordon effektivare än vad man tidigare trott
Även mätningar i en SL-buss visar att endast cirka tio procent av partiklarna tar sig in.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:

Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Låst