Sida 3 av 6

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 0:14
av Hans Wibacke
Johan Eriksson skrev:/.../ Stomnätsblått skulle även vara en pedagogisk draghjälp för fler spårvägslinjer i innerstan (eftersom vissa Sthlmare har så otroligt svårt att föreställa sig en spårväg innan den byggts och är så enormt överdrivet skeptiska) men det kortet är nu också bortspelat..... /.../
Pedagogisk draghjälp? Jag tror att färgen på vagnarna har noll och ingen betydelse för hur folk kommer ställa sig till fler spårvägar i innerstan. Det är enbart hur väl trafiken på Spårväg City etapp 1 kommer att fungera som har betydelse. Sedan kommer förstås vissa att gilla färgen och andra att dissa den, men det är blott en estetisk fråga.

Antracitgrå-brunsvart är det nya blåa! Det är bara att gilla läget, spårvägsromantiker! :cheesygrin:

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 1:15
av Johan Eriksson
x

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 10:20
av Henrik Schütz
Ha Ha, vi gör så här!, När alla barnsjukdomar och överkörningar är avklarade i vår så byter vi färg och säger att dom gamla vagnarna var hopplöst omoderna och oanvändbara etc, sen rullar vi vidare i Ny skrud, felfria och avlusade.

När Simca blev för rostbenägna bytte de namn till Talbot, var de är nu vet jag inte...

HS

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 10:51
av Björn Ehnberg
Hans Wibacke skrev:
Johan Eriksson skrev:/.../ Stomnätsblått skulle även vara en pedagogisk draghjälp för fler spårvägslinjer i innerstan (eftersom vissa Sthlmare har så otroligt svårt att föreställa sig en spårväg innan den byggts och är så enormt överdrivet skeptiska) men det kortet är nu också bortspelat..... /.../
Pedagogisk draghjälp? Jag tror att färgen på vagnarna har noll och ingen betydelse för hur folk kommer ställa sig till fler spårvägar i innerstan. Det är enbart hur väl trafiken på Spårväg City etapp 1 kommer att fungera som har betydelse. Sedan kommer förstås vissa att gilla färgen och andra att dissa den, men det är blott en estetisk fråga.

Antracitgrå-brunsvart är det nya blåa! Det är bara att gilla läget, spårvägsromantiker! :cheesygrin:
Hallå där, spårvägsromantiker är mitt skällsord! :?

Visst kan man argumentera mer eller mindre rationellt kring färgsättningen, tyckandet blir ändå dominerande. Visst kan man som t.ex. Hechtwagen antyder, markera det nya, (fransmännen verkar t.ex. vara för :evil: -liga på det, och det blir tivoliartat) och det är förmodligen det SL har fallit undan för. Själv tycker jag att det är viktigare att markera kontinuiteten genom att välja en tematik som ansluter till den blå färgsättningen som stockholmsvagnarna har haft genom tiderna. Spårvägen försvann ju aldrig helt från Stockholm. Tänk om man hade färgsatt Tvärbanans vagnar på samma sätt som cityspårvägens rullande likkistor.

Nej, här ska inte gillas något läge utan nu gäller det att se till att inte A35-orna också färgsätts i antracitgrått-brunsvart!

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 11:46
av stockholm79
Färgsättningen som sådan tycker jag faktiskt är mycket snygg.
Dock så är den inte ett dugg stockholmsk och ser väldigt lyxig ut, vilken väl snarare torde ge nk-express-raljerarna vatten på deras kvarnar.

/or

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 11:51
av Henrik Schütz
Jag diskuterade färgsättning av stombussar med en designer, innan allt detta kom igång, Jag sade att Ljusblått och vitt såg en aning anspråkslöst ut, och frågade om inte mörkblått och guld skulle vara flottare, absolut svarade han , men nu handlade det om SL bussar, och dom skulle inte vara för snyggt målade sade han...

HS

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 13:38
av Björn Ehnberg
stockholm79 skrev:Dock så är den inte ett dugg stockholmsk och ser väldigt lyxig ut, vilken väl snarare torde ge nk-express-raljerarna vatten på deras kvarnar.

/or
Precis! Ser ut som ett riktigt NK-paket med guldsnöre omkring.

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 13:59
av august
Björn Ehnberg skrev:
stockholm79 skrev:Dock så är den inte ett dugg stockholmsk och ser väldigt lyxig ut, vilken väl snarare torde ge nk-express-raljerarna vatten på deras kvarnar.

/or
Precis! Ser ut som ett riktigt NK-paket med guldsnöre omkring.
Hallå där!

På NK får man minsann vita paket med sobra svarta snören kring!

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 14:32
av Anders Hanquist
I "diggarkretsar" gäller ofta den klassiska sentensen: "Det var bättre förr - ju förr desto bättre". Slutsatsen blir då ofta till exempel: "Spårvagnar ska vara blå - punkt. Slut på diskussionen!" Men betänk då att de allra första elektriska spårvagnarna i Stockholm faktiskt var - svarta! Så det kanske inte är så fel när allt kommer omkring.

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: onsdag 25 augusti 2010 16:30
av Johan Eriksson
x

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 0:34
av Hans Wibacke
Gränsdragningen mellan likkista och lyxig presentförpackning tycks hårfin i det här sällskapet... :D
Björn Ehnberg skrev:/.../ Förstår faktiskt inte varför man inte kunde ha stannat vid en enkla och sobra tematik som idag återfinns hos såväl C20 som A32 /.../
Spana in följande sköna spårvagnar. Jag måste dock varna känsliga läsare att spårvagnarna inte följer den enkla och sobra tematik som återfinns hos såväl C20 som A32. Det är brokig skara färgsättningar. Men jag tror inte att resenärerna misstycker. :D
Björn Ehnberg skrev:/.../ Själv tycker jag att det är viktigare att markera kontinuiteten genom att välja en tematik som ansluter till den blå färgsättningen som stockholmsvagnarna har haft genom tiderna. Spårvägen försvann ju aldrig helt från Stockholm. /.../
Handen på hjärtat, hade du kommit dragandes med "att det är viktigare att markera kontinuiteten genom att välja en tematik som ansluter till den blå färgsättningen som stockholmsvagnarna har haft genom tiderna" om SL i stället för svart valt venetianskt rött?
MalteR skrev:Ser ut som kaffebryggare.
Namnet Flexity Classic ger i alla fall vissa kaffevibbar. Jag minns själv inte hur en kaffebryggare såg ut. De försvann väl med golfbyxorna? Nu är det espressomaskiner som gäller. :wink:

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 3:33
av Johan Eriksson
x

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 6:00
av Henrik Schütz
Nej tvärt om, designern ansåg det vara helt rätt med den försynta färgen på stombussarna,det var jag som ville annat!

HS

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 11:07
av Björn Ehnberg
Hans Wibacke skrev:Handen på hjärtat, hade du kommit dragandes med "att det är viktigare att markera kontinuiteten genom att välja en tematik som ansluter till den blå färgsättningen som stockholmsvagnarna har haft genom tiderna" om SL i stället för svart valt venetianskt rött?
MalteR skrev:Ser ut som kaffebryggare.
Namnet Flexity Classic ger i alla fall vissa kaffevibbar. Jag minns själv inte hur en kaffebryggare såg ut. De försvann väl med golfbyxorna? Nu är det espressomaskiner som gäller. :wink:
Haha, du känner till mina relationer till Lidingöbanan, va? Svaret på din fråga är ja, jag hade kommit dragandes med detta även då. Venetianskt rött är numera en rent historisk färg, som inte hör hemma på moderna spårvagnar i Stockholms- (eller för den delen) Lidingötrafiken.

Classic, ja. Det är väl delikatesshökare Arvid Nordqvists produkt. Bara vi slipper Löfbergs lila!

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 22:43
av Patrick
Var det lika mycket diskussion när C20 kom? Jag menar den var ju inte grön som T-banetågen "alltid" hade varit? Lite gnäll kommer jag ihåg att det var när stombussarna kom - "Bussar ska inte vara blåa, dom ska vara röda".

Tror nog att man inom kort kommer att acceptera den svarta spårvagnen, alltid svårt att ställa om sig i början.

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 23:57
av Hans Wibacke
Björn Ehnberg skrev:Haha, du känner till mina relationer till Lidingöbanan, va?
Jovars, din fäbless för Lidingöbanan i allmänhet och venetianskt röda vagnar i synnerhet är ingen väl förborgad hemlighet. :D
Björn Ehnberg skrev:Svaret på din fråga är ja, jag hade kommit dragandes med detta även då. Venetianskt rött är numera en rent historisk färg, som inte hör hemma på moderna spårvagnar i Stockholms- (eller för den delen) Lidingötrafiken.
Jag försökte locka dig ut ur det blå...men misslyckades. Nåväl, handen på hjärtat tycker jag att de svarta vagnarna är ganska sketafula. Men jag vänjer mig nog. Jag kommer i alla fall inte att tänka på vare sig likkistor eller kaffebryggare när jag ser vagnarna. Alltid något.

Avslutningsvis (och förhoppningsvis till Johan Eriksson glädje) vill jag säga att spårvagnar i Stockholm mer än gärna får vara blåa i en eller annan nyans. Ännu har ingen presenterat en snyggare Flexity Classic för Stockholm än Anders Gardebrings blåa. Det är min åsikt i färgfrågan. Just nu i alla fall, men man kan ju ändra sig. :D

PS Jag tycker att historiken, kontinuiteten, tematiken och vad än det nu må vara är de rationella skäl vi söker för att lägga bevis för vår smak som den enda rätta. Det går alltid att hitta ett till synes rationellt skäl som talar för den åsikt, den smak man har.

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: torsdag 26 augusti 2010 23:59
av Johan Eriksson
x

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: fredag 27 augusti 2010 0:58
av Roy M
Patrick skrev:Var det lika mycket diskussion när C20 kom? Jag menar den var ju inte grön som T-banetågen "alltid" hade varit?
Blåa tunnelbanevagnar kom ju långt tidigare än C20, redan när Järvabanan invigdes på 70-talet. Om det gnälldes då vet jag inte, tydligen var den gröna färgen inte så jättepopulär bland stockholmarna.

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: fredag 27 augusti 2010 10:35
av Björn Ehnberg
Roy M skrev:
Patrick skrev:Var det lika mycket diskussion när C20 kom? Jag menar den var ju inte grön som T-banetågen "alltid" hade varit?
Blåa tunnelbanevagnar kom ju långt tidigare än C20, redan när Järvabanan invigdes på 70-talet. Om det gnälldes då vet jag inte, tydligen var den gröna färgen inte så jättepopulär bland stockholmarna.
Jag har ju inget minne av att det var något "gnäll" när Cx-vagnarna började målas blåa. Tanken var väl att man skulle ha en någotsånär enhetlig (om inte identisk) färgsättning av spårfordonen i kollektivtrafiken i AB-län. Det misslyckades man ju sedermera med, först när det gällde den misslyckade färgsättningen av X60, och nu med M06/A34.

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Postat: fredag 27 augusti 2010 10:37
av Björn Ehnberg
Hans Wibacke skrev:
Björn Ehnberg skrev:Haha, du känner till mina relationer till Lidingöbanan, va?
Jovars, din fäbless för Lidingöbanan i allmänhet och venetianskt röda vagnar i synnerhet är ingen väl förborgad hemlighet. :D
Björn Ehnberg skrev:Svaret på din fråga är ja, jag hade kommit dragandes med detta även då. Venetianskt rött är numera en rent historisk färg, som inte hör hemma på moderna spårvagnar i Stockholms- (eller för den delen) Lidingötrafiken.
Jag försökte locka dig ut ur det blå...men misslyckades. Nåväl, handen på hjärtat tycker jag att de svarta vagnarna är ganska sketafula. Men jag vänjer mig nog. Jag kommer i alla fall inte att tänka på vare sig likkistor eller kaffebryggare när jag ser vagnarna. Alltid något.

Avslutningsvis (och förhoppningsvis till Johan Eriksson glädje) vill jag säga att spårvagnar i Stockholm mer än gärna får vara blåa i en eller annan nyans. Ännu har ingen presenterat en snyggare Flexity Classic för Stockholm än Anders Gardebrings blåa. Det är min åsikt i färgfrågan. Just nu i alla fall, men man kan ju ändra sig. :D

PS Jag tycker att historiken, kontinuiteten, tematiken och vad än det nu må vara är de rationella skäl vi söker för att lägga bevis för vår smak som den enda rätta. Det går alltid att hitta ett till synes rationellt skäl som talar för den åsikt, den smak man har.
Nej, och det är väl också vad jag försökt säga. Men Gardebrings färgsättning är bäst! Möjligen kunde man ha markerat dörrarna lite tydligare.

Men fasa och vånda om cityspårvägens vagnar på något sätt skulle inleda en ny tematik (fint ord, eller hur) när det gäller SL:s spårfordon. Det finns bara en färg som är värre än antracitgrått-brunsvart och det är Löfbergs lila!