En gång i tiden byggde man en JÄRNVÄG till Knutby, gud så dumt!TKO skrev:Nästa steg borde bli en spårväg till Knutby!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
En gång i tiden byggde man en JÄRNVÄG till Knutby, gud så dumt!TKO skrev:Nästa steg borde bli en spårväg till Knutby!
TKO skrev:Och när kommer den etappen?Stefan Widén skrev:TKO skrev:
Dessutom finns inte kapacitet på den förlängda Djurgårdslinjen för några större resandeökningar - i så fall får man sätta in bussar som förhoppningsvis kör fram till centralen.
Lite utrymme finns det utom i värsta pikarna då man ska tömma Skansen/Grönan. Men den delen fixar man till om man bygger en vändslinga så nära centralen som möjligt i ettap 2.
/Stefan
Och framförallt - är det så svårt att erkänna att det hade varit bättre att skippa den etapp som nu byggs och istället väntat till man kunde göra det som ursprungligen var meningen - att bygga den första etappen fram till centralen?
(Jag svarar själv: Nej det kan man inte erkänna - för då antyder man ju att frågan har hanterats klantigt av SL:s styrelse. Och varför man inte kan antyda något sådant från sällskapets sida begriper ju var och en...)
Nu drar du förhastade slutsatser. Det finns väl ingen som tycker att det inte skulle vara bättre att bygga direkt hela vägen till centralstationen. Jag har iallafall inte sett någon sådan yttring.TKO skrev:Det är uppenbarligen bara jag som tycker det hade varit bättre att bygga den första etappen ända fram till centralen...
Ja då tror jag inte det finns så mycket mer att diskutera!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Jaså, julen är slut nu? Nej, Thomas jag kan omöjligt tolka Björn Stråhles ganska måttfulla uttalande som en uppmaning till medlemmarna att "hålla käft", "inte vara så kritiska" eller vilken tolkning Du nu vill göra. Tänker man efter ligger det något i uttalandet, spaden är redan i jorden och bansträckningen fram till Sergels Torg kommer att byggas, och med all säkerhet resterande sträcka till fram till Stockholm C. Det blir lätt något Don Quijote-aktigt över detta och jag har i annan tråd deklarerat min mening att inte slåss mot väderkvarnar. Jag erinrar mig i sammanhanget en numera ur detta forum försvunnen signatur som argumenterade mot citybanan (oklart för mig om det var projektet som sådant eller sträckningen) i det längsta, även efter det att beslutet var fattat.TKO skrev:Ja visst är det av övergående natur - förfrågningsunderlaget för nästa etapp av "Cityspårvägen" skulle ju komma ut under hösten 2009. Har du sett det? Och vet vi ens vad som blir nästa etapp?
Men nu har diskussionen spårat ur - det var inte huruvida Cityspårvägen är det bästa som hänt sedan motbokens avskaffande den här tråden handlade om - utan om det är rimligt att SSS uppmanar sina medlemmar att sluta vara så kritiska... I den diskussion som här förekommit blir det alldeles uppenbart att ett sådant direktiv är på sin plats - eftersom det verkar vara en dogm att vissa faktum inte får ifrågasättas, då rasar hela världsbilden. Nej istället ska vi sluta tänka rationellt och mumla mantrat "spårfaktorn spårfaktorn spårfaktorn"... Nästa steg borde bli en spårväg till Knutby!
Alla som har en annan partipolitisk färg än du lär ha upplevt exakt samma sak fast istället tycka att det är ett socialdemokratiskt hegemoniperspektiv...TKO skrev:Nej inte ordagrannt - det är mer det borgerliga hegemoniperspektivet: "Sluta bråka, det är som det är och kommer inte att ändras".
Ja, men hur ska man bära sig åt att räkna då?TKO skrev:Det är just sådana faktorer en samhällsekonomisk analys tar hänsyn till...
Hur stor är kapacitén och hur många resenärer har man idag på summan av Djurgårdslinjen och buss 47?daniel_s skrev:På den provisoriska förlängningen finns det en kapacitetsbegränsning pga vagntillgången och säckstationen vid Sergels torg, men båda dessa begränsningar är av övergående karaktär.TKO skrev:Dessutom finns inte kapacitet på den förlängda Djurgårdslinjen för några större resandeökningar - i så fall får man sätta in bussar som förhoppningsvis kör fram till centralen.
Det hade inte gått att idag bestämma att man senare långt efter valet ska bygga spårväg direkt till Centralen. Hur skulle det gå till, att politikerna idag betalar ut förskott till entrepenörer med nån slags avtal där det är helt omöjligt att ändra sig mellan betalningsögonblicket och bygget faktiskt genomförs?TKO skrev:Och när kommer den etappen?Stefan Widén skrev:Lite utrymme finns det utom i värsta pikarna då man ska tömma Skansen/Grönan. Men den delen fixar man till om man bygger en vändslinga så nära centralen som möjligt i ettap 2.
Och framförallt - är det så svårt att erkänna att det hade varit bättre att skippa den etapp som nu byggs och istället väntat till man kunde göra det som ursprungligen var meningen - att bygga den första etappen fram till centralen?
(Jag svarar själv: Nej det kan man inte erkänna - för då antyder man ju att frågan har hanterats klantigt av SL:s styrelse. Och varför man inte kan antyda något sådant från sällskapets sida begriper ju var och en...)
Stefan Widén skrev:Som en första åtgärd inbjöds samtliga partier till separata informationmöten där olika företrädare från SSS höll föredrag och informerade vad en modern spårväg hade för påverkan på stadsbilden och det allmänna kollektivtrafikåkandet.
I princip kan man tolka de fakta du framför ungefär såhär: "Om ni inom (S) och (S)-anhängare inte ville prata spårväg förut så vore det kanske klädsamt om ni fortsätter låta bli att prata spårväg nu också"Stefan Widén skrev:Om jag inte minns fel så kom samtliga partier utom (S). Och i de flesta fall var även partitoppnamnen med på informationsmötena.
Nej det var inte en bra tolkning. Sanningen är att det gjordes många försök att verkligen få till ett möte med (S) Och om (S) vill ta del av informationen nu så kommer de att få samma information som övriga. Sen vet inte jag hur medlemmarna i (S) skulle ställa sig till en oberoende omröstning om spårväg generellt men jag håller en slant på att majoriteten vill ha spårväg. Alla vill att (S) ska vara med på detta tåg så att vi kan bygga en långsiktig hållbar kollektivtrafik.M_M skrev:Stefan Widén skrev:Som en första åtgärd inbjöds samtliga partier till separata informationmöten där olika företrädare från SSS höll föredrag och informerade vad en modern spårväg hade för påverkan på stadsbilden och det allmänna kollektivtrafikåkandet.I princip kan man tolka de fakta du framför ungefär såhär: "Om ni inom (S) och (S)-anhängare inte ville prata spårväg förut så vore det kanske klädsamt om ni fortsätter låta bli att prata spårväg nu också"Stefan Widén skrev:Om jag inte minns fel så kom samtliga partier utom (S). Och i de flesta fall var även partitoppnamnen med på informationsmötena.
Så du menar att S kunde renovera Sergels torg på en så kort tid?TKO skrev:Om majoriteten inte under lätt kuppartade former drivit igenom sin vilja under 2007 hade förmodligen etapp 1 kunnat utföras som den ursprungligen var tänkt - dvs fram till Centralen.
Javisst, och om man inte hade lagt ned spårvägen 1967 hade man kanske gjort det 1977 i stället. Eftersom det här skulle vara en principdiskussion så kan vi väl i alla fall försöka hitta något som gäller generellt, och dit hör uppenbarligen att varje gång något har varit på gång att göras har det av en eller annan orsak inte blivit av, och detta har hänt under både den ena och den andra sortens majoritet. Nu när den tröskeln äntligen är passerad så är det kanske trots allt dags att se framåt, naturligtvis med inträffade händelser i minnet men kanske utan att försöka tolka allting partipolitiskt?TKO skrev:Om majoriteten inte under lätt kuppartade former drivit igenom sin vilja under 2007 hade förmodligen etapp 1 kunnat utföras som den ursprungligen var tänkt - dvs fram till Centralen.
Vill du att vi ska läsa igenom 80 sidor protokoll för att hitta det ställe som då du anser verifierar ditt påstående ovan. Detta är ingen seriös debatteknik TKO, kan du tänkas ha den goda smaken att berätta var i dessa dokument du anser dig ha stöd för ditt påstående? Jag har då i alla fall ingen lust att sitta och lusläsa 80 sidor protokoll för att försöka gissa mig fram till vad du syftar på.TKO skrev:Det vore välgörande för debatten om de som anser sej veta vad (S) framfört i den här frågan gjorde sej besväret att läsa protokoll från SL:s styrelsemöten. Det kan vara både överraskande och uppfriskande... Om majoriteten inte under lätt kuppartade former drivit igenom sin vilja under 2007 hade förmodligen etapp 1 kunnat utföras som den ursprungligen var tänkt - dvs fram till Centralen.
Men det är klart - att söka fakta kan ju förstöra bilden av vems fel allting är...
(Jag ska göra det lätt för er - här är några länkar:
http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/P ... 070424.pdf
http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/P ... 7-2007.pdf
http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/P ... 071218.pdf)
Förbindligen
Thomas K Ohlsson
Hur jobbigt kan det vara?B Thomas skrev:Vill du att vi ska läsa igenom 80 sidor protokoll för att hitta det ställe som då du anser verifierar ditt påstående ovan. Detta är ingen seriös debatteknik TKO, kan du tänkas ha den goda smaken att berätta var i dessa dokument du anser dig ha stöd för ditt påstående? Jag har då i alla fall ingen lust att sitta och lusläsa 80 sidor protokoll för att försöka gissa mig fram till vad du syftar på.TKO skrev:Det vore välgörande för debatten om de som anser sej veta vad (S) framfört i den här frågan gjorde sej besväret att läsa protokoll från SL:s styrelsemöten. Det kan vara både överraskande och uppfriskande... Om majoriteten inte under lätt kuppartade former drivit igenom sin vilja under 2007 hade förmodligen etapp 1 kunnat utföras som den ursprungligen var tänkt - dvs fram till Centralen.
Men det är klart - att söka fakta kan ju förstöra bilden av vems fel allting är...
(Jag ska göra det lätt för er - här är några länkar:
http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/P ... 070424.pdf
http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/P ... 7-2007.pdf
http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/P ... 071218.pdf)
Förbindligen
Thomas K Ohlsson
Kunskap (om innehåll i protokoll) är inget man ska slå i huvudet på folk med, utan kunskap ska man dela med sig av
Läs nu protokollen och se vilka förslag som lagts. Hittar du något förslag från (S) att inte förlänga Djurgårdslinjen så ger jag mej...daniel_s skrev:Javisst, och om man inte hade lagt ned spårvägen 1967 hade man kanske gjort det 1977 i stället. Eftersom det här skulle vara en principdiskussion så kan vi väl i alla fall försöka hitta något som gäller generellt, och dit hör uppenbarligen att varje gång något har varit på gång att göras har det av en eller annan orsak inte blivit av, och detta har hänt under både den ena och den andra sortens majoritet. Nu när den tröskeln äntligen är passerad så är det kanske trots allt dags att se framåt, naturligtvis med inträffade händelser i minnet men kanske utan att försöka tolka allting partipolitiskt?TKO skrev:Om majoriteten inte under lätt kuppartade former drivit igenom sin vilja under 2007 hade förmodligen etapp 1 kunnat utföras som den ursprungligen var tänkt - dvs fram till Centralen.
När SL:s styrelse beslutade om förlängningen i december 2007 var majoritetens åsikt att det gick. Invändningen från (S) var att man inte skulle göra upphandlingen enligt koncessionsmodellen, eftersom det var en oprövad och osäker metod. Hade (S) rätt i detta?bruse skrev:Så du menar att S kunde renovera Sergels torg på en så kort tid?TKO skrev:Om majoriteten inte under lätt kuppartade former drivit igenom sin vilja under 2007 hade förmodligen etapp 1 kunnat utföras som den ursprungligen var tänkt - dvs fram till Centralen.
På vilken punkt då? Jag säger ju inte direkt emot dig. Jag upprepar mitt tidigare meddelande att jag tycker att det är meningslöst att försöka se allting i partifärger (särskilt om man inte har koll på vad respektive parti egentligen har vidtagit för åtgärder i frågan och/eller inte kan skilja mellan åtgärder och s k utspel).TKO skrev:Läs nu protokollen och se vilka förslag som lagts. Hittar du något förslag från (S) att inte förlänga Djurgårdslinjen så ger jag mej...
Ja då kanske du håller med mej i att det inte är speciellt klokt av SSS att uppmana ett politiskt parti att sluta föra fram sin åsikt?daniel_s skrev:På vilken punkt då? Jag säger ju inte direkt emot dig. Jag upprepar mitt tidigare meddelande att jag tycker att det är meningslöst att försöka se allting i partifärger (särskilt om man inte har koll på vad respektive parti egentligen har vidtagit för åtgärder i frågan och/eller inte kan skilja mellan åtgärder och s k utspel).TKO skrev:Läs nu protokollen och se vilka förslag som lagts. Hittar du något förslag från (S) att inte förlänga Djurgårdslinjen så ger jag mej...