Re: SL:s förslag till trafikförändringar 2010
Postat: tisdag 05 januari 2010 10:58
Näe, om man inte skulle bygga Citybanan så måste det bästa varit att flytta Karlberg-stationen så att den hamnar rakt under tunnelbanespåren. (Och ja, jag vet att det egentligen inte får plats att göra så, men då får man väl fylla igen delar av vattnet eller riva hus, en sådan åtgärd skulle hur som helst kosta mycket mindre än att bygga Citybanan). Nu är ju den diskussionen akademisk, citybanan byggs trots allt så Karlberg-stationen är dödsdömd.spårlasse skrev:Fast det var snarare ledbussar som väl - som överallt i Stockholm när det gäller lokalgator - som var det stora problemet och ledde till klagomål. Nu kommer det hela att lösa dig när Citybanan blir klar, men annars tror jag problemet är lite grann att eftersom stäckan s:t Eriksplan - Karlberg är så pass kort, är det egentligen i regel bättre att gå till S:t Eriksplan och byta där. För du skulle behöva ha ganska hög trafik om det ska konkurrera med att gå de 4 minuterna till S:t Eriksplan och där kunna ta 3, 4, eller 77: an (eller tunnelbanan som går varannan minut) i högtrafik om man bara ska till Fridhemsplan. Vitsen med busstrafik blir alltså främst att kunna "slippa ett byte", genom att kunna ta bussen direkt från stationen. Och där har vi lite av grundproblemet - att ska man ha tät busstrafik (så att passagerarna hellre väntar än tar en annan buss/går för att det går fortare), så blir det väldigt många linjer i olika riktningar i tät trafik och då blir det en väldig överkapacitet (och svårt att få plats med vid stationen). Jag tror därför i sådana fall att det viktiga skulle vara att det fanns en buss som passade till/från varje pendeltåg norr och söder ifrån och som kunde innebära en snabb transport till S:t Eriksplan eller Odenplan (kan ju för den skull bestå av olika linjer). Jag tror - som en följd av detta - att det är betydligt fler som tar bussen från Karlberg - än till, just för att man på eftermiddagen tar den busss som kommer först och går från S:t Eriksplan, eftersom det tar lika lång tid, emedan det är mer attraktivt att ta bussen när de går ofta och alltid står inne på morgonen.Ulrik Berggren skrev:Är inte en anledning att SL drar sig för att dra fler busslinjer till Karlberg att grannarna längs Norrbackagatan är ganska griniga över de bussar som redan går där, och ogärna släpper till fler? De lyckades väl stoppa stomlinje 2 som var tänkt att terminera vid stationen?
Eller - om man inte hade valt att flytta pendeltågstationen i och med Citybanan, hade nog någon form av rullband (i tunnel eller annan snabb transport - något slags spårbilar däremellan varit att föredra.)
En fråga gällande dagens situation: Hur bra/dåligt är gångvägen mellan Karblerg och St.Eriksplan skyltad? Det vore bra om det satt tydliga skyltar "vid varje vägskäl" hur man ska gå, med nån slags siffra som talar om hur många meter eller minuter gångväg det är åt respektive håll.