TS skrev:TKO skrev:
Jag är ju gammalmodig nog att tycka att man skall använda varje trafikslag där det passar bäst - och i min värld är resandesiffrorna då en avgörande faktor. Några enkla tumregler:
Många resande = tung spårtrafik (t ex Tunnelbana). Passar mellan Odenplan och Karolinska t ex.
Ganska många resande = lätt spårtrafik. Passar t ex på 4:an och i Årsta. Var ska vi dra gränsen? Åtminstone 4.000 resande en riktning i maxsnittet?
Hyfsat många resande = trådbuss. Under 4.000 men över 2.000?
Inte så många resande = buss.
Nästan inga resande = ingen kollektivtrafik
Vi kan naturligtvis diskutera var gränserna mellan dessa kategorier skall gå, men jag har svårt att se några principiella invändningar mot prioriteringsprincipen. Någon däremot?
vänligen Thomas K Ohlsson
Enligt Fakta om SL och länet har LiB 3900 påstigande vid Ropsten, alltså strax under din minimisiffra (var du nu fick den ifrån

). Nockebybanan ligger strax över med 4100 påstigande i Alvik. Nockebybanan fick ju en upprustning under 1990-talet, Lidingöbanan delvis också. Gissningsvis är den potentiella resandeökningen större på LiB än på NB, det finns ju lite fler områden utmed den förra som kan bebyggas och/eller förtätas om man vill det. Sammantaget tycker jag att detta talar för att behålla LiB och kanske förlänga den in till stan i ett senare skede. Men då borde en dragning mot Vasastaden också vara intressant, och inte bara en mot centrum.
Sen måste jag ju säga att resandesiffror förstås ska spela en roll för vilken typ av kollektivtrafik man väljer, men underskatta inte heller symbolvärdena! För att ta med en politisk aspekt av detta kan man tillägga att de som bor utmed (delar av) LiB tycks ha lägre inkomster, lägre utbildning, ha utländsk bakgrund och vara arbetslösa i högre grad än Lidingö som helhet. De röstar också på vänstern i högre grad än Lidingö som helhet gör. Du får ursäkta om jag här gör dig till representant för socialdemokraterna hela tiden, men du brukar trots allt i regel försvara deras linje i de här frågorna, och kan väl i alla fall kategoriseras som S-sympatisör. Du tycks indirekt föreslå att LiB skall läggas ned för att spårväg gör bättre nytta genom Årsta, och har uttryckt den åsikten ibland här och senast på Postvagnen. Vad skulle det skicka för signal till boende utmed LiB om socialdemokraterna som parti intog den hållningen? Troligen ungefär signalen "Vi skiter i er för ni bor i en borgerligt styrd kommun." Det vore sorgligt.
1) Åsikten att en av Sveriges tätast trafikerade busslinjer borde ställas om till spårväg har jag kommit fram till genom eget tankearbete och den har vad jag vet tyvärr inte stöd någonstans - definitivt inte inom socialdemokratin och konstigt nog heller inte bland de sk "spårvägsvännerna"...
2) Det jag skriver här (och på andra ställen) repressenterar alltså bara MIN egen åsikt. Jag klarar av att formulera en sådan - det är värre med andra tycker jag som enbart ägnar sej åt att okritiskt anamma allt som föreslås från SL:s styrelsemajoritet. Fast detta kallas visst att "tänka själv"...
3) För att ytterligare göra dessa "nyttiga idioter" förvirrade kan jag offentligt meddela att jag varken är medlem eller tänker rösta på socialdemokraterna. Istället kommer min röst att tillfalla ett parti som okritiskt bejakar inte bara alla spårtrafikssatsningar utan även är väldigt positivt till "nya grepp" som spårtaxi... Men trots detta anser jag att man har den utan konkurrens bästa trafikpolitiken.
Eftersom jag anser att det inte bara räcker att sitta och gnälla kommer jag även att ansöka om medlemskap i detta parti.
4) Eftersom allt handlar om prioriteringar så måste man faktiskt ibland säga nej om man vill vara med och påverka. Och visst finns det fler än jag som säger "nej" - Christer Wennerholms definitiva nej till fortsatt tunnelbaneutbyggnad har ju fått lovord från många håll på detta forum. Konstigt nog får dessa personer sällan kritik för att vara styrda av något politiskt parti...
5) Slutligen vill jag sammanfatta min trafikpolitiska hållning så här:
Jag tycker vi skall försöka få största möjliga kollektivandel av resandet i Stockholm för de resurser vi är beredda att använda till detta. Det är då för mej mindre viktigt om detta resande sker med buss, tunnelbana eller spårväg. Jag har insett att andra debattörer har en annan prioritering - för dem är det viktiga att öka spårvägstrafiken, även om det leder till ett lägre sammanlagt kollektivt resande. Där hittar vi grunden till de meningsmotsättningar som då uppstår...
(Ja jag tycker naturligtvis att kollektivresandet skall öka även utanför Stockholm - men jag inser för det mesta att jag inte har sakkunskap nog att uttala mej om dessa förhållanden. Ibland har jag syndat mot denna regel - men jag försöker ändå hålla mej till det jag vet något om)
nu tar vi helg snart fredagkväll kamrater!
vänligen
Thomas K Ohlsson