Sida 3 av 48

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 10 juli 2009 9:39
av TS
Jo, det var Gustâv med ett sånt där tak på a:et.
Man ska ju inte tala illa om de döda, men nu gör jag det ändå. Han hade precis som Elwe Nilsson en förmåga att vara ganska arrogant mot sina meningsmotståndare. När någon föreslog att man skulle bygga om Roslagsbanans gamla bro över Stocksundet till cykelbana blev han intevjuad av ABC och hade väldigt svårt att dölja att han nog tyckte att det var den dummaste idé han hört de senaste 25 åren, ungefär.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 10 juli 2009 22:57
av Patrick
Jag var lite tveksam när jag skrev inlägget hur hans efternamn stavades, troligtvis var det som ni påpekar Gustavs, jag har inget minne av några accenter e dyl eftersom namnet härstammar från Dalarna (?) och där hade dom inte mycket sånt "tjafs" eftersom efternamnen oftast var ortsnamn e dyl.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 10 juli 2009 23:22
av Kristofer
Nej, det var Gustâv, uttalat Gustáv.
Min personliga, av fördomar präglade uppfattning är att det är en namnförändring av samma typ som Svenzon eller Ian (i st f Jan). Alltså ett försök att få ett, som man tycker, banalt namn att låta lite finare.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 13 juli 2009 21:04
av Kantorn
Kristofer skrev:Nej, det var Gustâv, uttalat Gustáv.
Min personliga, av fördomar präglade uppfattning är att det är en namnförändring av samma typ som Svenzon eller Ian (i st f Jan). Alltså ett försök att få ett, som man tycker, banalt namn att låta lite finare.
Före detta Gustavsson menar du?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 14 juli 2009 12:06
av Odd
M_M mfl skrev: Hur är det, kan A32 runda Brommahallen (eller finns det nåt hinder och/eller ljuger flygfotot på eniro.se)?
Jag tycker det är vansinnigt att riva Brommahallen.

Själva uppställningshallsdelen verkar rätt rutten och borde göras något åt men man borde då istället bygga en ny uppställningshall på samma plats, där man får plats med 56st 30m-vagnar och man skulle kunna anlägga parkeringsplatser på taket på hallen, kanske för bussar, så slipper Brommabussarna åka till och från Lunda.

Men spårvägen behöver väl fler uppställningsplatser och då skulle man kunna tänka sig att anlägga en ny vagnhall med lättservice i industriområdet i Västberga, med anslutning till spårvägen via de båda järnvägstunnlarna som redan finns vid Nyboda.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 14 juli 2009 14:50
av Erland
Odd skrev:
Jag tycker det är vansinnigt att riva Brommahallen.

Själva uppställningshallsdelen verkar rätt rutten och borde göras något åt men man borde då istället bygga en ny uppställningshall på samma plats, där man får plats med 56st 30m-vagnar och man skulle kunna anlägga parkeringsplatser på taket på hallen, kanske för bussar, så slipper Brommabussarna åka till och från Lunda.

Men spårvägen behöver väl fler uppställningsplatser och då skulle man kunna tänka sig att anlägga en ny vagnhall med lättservice i industriområdet i Västberga, med anslutning till spårvägen via de båda järnvägstunnlarna som redan finns vid Nyboda.

Nu är jag inte med. Varför tycker du att det skulle det vara vansinnigt att riva Brommahalen och flytta till Ulvsunda industriområde i anslutning till tvärbanan, när ditt eget förslag är att riva Brommahallen och bygga upp en ny hall på samma ställe samt att flytta en del av verksamheten till andra sidan stan?

(Inom parentes, det finns i praktiken bara en Nybodatunnel, den andra är sedan närmare 50 år tillbaka blockerad av Essingeledens bropelare.)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 19 juli 2009 19:44
av ADDE
om man fortsätter åt detta håll, en ombyggnad av BM kan vara en bra Idé. och en mindre servicehall vid ulvsunda låter också bra. en hall i Västberga passar finnt till den planerade "Södra tvärbanan" som passerar i området.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 20 juli 2009 9:12
av Kantorn
Jag tror inte en ombyggnad av Brommahallen är en bra idé eftersom inte spårvägen kommer att kunna nyttja marken i framtiden. Marken ska ju tas i anspråk för att det ska bli plats för bostäder. Nej, bygg en fullt funktionsduglig hall i Ulvsunda i stället.
Frågan är: kommer man att kunna byta spår från Nockebybanan till Tvärbanan även i framtiden? Detta måste ju vara nödvändigt, för annars får ju inte tolvans vagnar någon hall.

Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 21 juli 2009 22:04
av Patrick
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 23 juli 2009 12:30
av Sparkfot
Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 23 juli 2009 14:45
av Kantorn
Sparkfot skrev:
Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Fint. Bara tolvans lösning kvar.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 23 juli 2009 23:08
av Sparkfot
Kantorn skrev:
Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Fint. Bara tolvans lösning kvar.[/quote]
Lägg ner banan kort å gott sagt. :wink:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 23 juli 2009 23:35
av M_M
Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.
Rakast blir det väl om man bygger en "flyover" ovanför motorvägen, då lär man väl dessutom inte störa de här företagen?
Patrick skrev:Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?).
En rätt dum grej med att riva hallen är att man då tar bort funktionen att ha en vanghall i vad som blir en trevägskorsning för spårvägen. Med dagens placering kan man från samma vagnhall nå valfri banan av Nockebybanan, nuvarande Tvärbanan eller fortsättningen på Tvärbanan oavsett om alla utom den banan man vill till/från är avstängda/trasiga. Med en flyttad vagnhall så tappar man detta. (Sorry att jag upprepar mig).

När man tittar på "Utsikt"-bilderna på eniro.se så ser man en stoppbock precis vid tunnelmynningen på den tunneln som inte är spåransluten uppe vid depåområdet. Kan man gissa att det är tänkt att i framtiden kan man dra ut ett spår här fram mot motorvägen som via en växel också når "alvik övre"?
Patrick skrev:Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18.
Det kanske man kan lösa i samband med en eventuell rätning av "vinkelboda"? Annars får det väl bli nån av resenärerna hatad lösning med ett sidospår med ytterligare plattform (som vore skitdåligt i Alvik med tanke på Nockebybanan).

En variant vore väl annars att vända vid nästa station, och bygga om den stationen så att man får en sidoplattform för tåg som går västerut och använda den befintliga ö-plattformen dels för tåg som kommer västerifrån och går österut och dels för vändande tåg. De som ska kliva av kommer då att få gå av vid olika plattform beroende på om tåget ska vända eller inte, men det spelar väl ingen roll när man kliver av (om man nu inte ska bli mött av någon). De som kliver på får däremot alltid samma plattform att kliva på från.

Det är trots allt rätt kort avstånd mellan Alvik och vad-nu-nästa-station-västerut-heter. Hur mycket kostar det extra per tåg att vända där? (Jag inser att det beror på omlopp o.s.v.).
Patrick skrev:Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Den borde iofs vara ett av de minsta problemen i sammanhanget. Om man behöver slipa så akut att man inte tycker sig kunna köra till någon annan plats så får man väl lasta upp felaktigt hjul på tralla? *spekulerar*

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 24 juli 2009 9:34
av Kantorn
Sparkfot skrev:
Kantorn skrev:
Sparkfot skrev:Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Fint. Bara tolvans lösning kvar.
Lägg ner banan kort å gott sagt. :wink:
Ja just det, ett tiotal år efter en grundlig renovering, samt efter inköp av vagnar som inte får trafikera tvärbanan. Tror inte det.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 26 juli 2009 17:51
av ADDE
NEj för :twisted: . tolvan ska vara kvar. jag hade för mig att SL skulle lägga upp en mindre enklare vagnhall för NB i samma område. och spekulerar att man anlägger ett spår till tvärbanan så att NB-vagnarna kan nå ulvsunda för service.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 26 juli 2009 19:51
av LÅ1
Kantorn skrev: ... samt efter inköp av vagnar som inte får trafikera tvärbanan.
Va, är det skilnad på A32 och A32?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 26 juli 2009 21:34
av Johan A
När kommer denna spårväg att öppnas ?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 26 juli 2009 21:59
av daniel_s
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev: ... samt efter inköp av vagnar som inte får trafikera tvärbanan.
Va, är det skilnad på A32 och A32?
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 26 juli 2009 22:23
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Va, är det skilnad på A32 och A32?
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)
Aj då, ATC har man inte installerat i alla vagnar. Det betyder att man låser dessa vagnar till Nockebybanan. Kan tyckas tokigt, eftersom man förlorar i flexibilitet. Men det är kanske ekonomiskt försvarbart!

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 26 juli 2009 22:39
av daniel_s
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Va, är det skilnad på A32 och A32?
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)
Aj då, ATC har man inte installerat i alla vagnar. Det betyder att man låser dessa vagnar till Nockebybanan. Kan tyckas tokigt, eftersom man förlorar i flexibilitet. Men det är kanske ekonomiskt försvarbart!
Nja, jag vet inte. Samma fordonsägare har ju för enhetlighetens skull nyligen utrustat 35 C20 som inte hade det med Siemens ATP, som om inte de 236 vagnarna som redan hade det skulle räcka för tursättningen på T-bana 1 som är 153 vagnar. Men om jag förstått saken rätt skulle Bombardier ha hutlöst betalt för ATC-utrustningarna, så man gjorde det enda vettiga och beställde vagnarna utan det. Men jag måste korrigera mig: Det är 425 och uppåt som saknar ATC. Sorry...