SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Ferdinand »

Ferdinand skrev:På C2-vagnarna kunde man vrida en dörr i förarhytten 90 grader på de vagnar som gick i mellanvagnar så att drygt halva förarhytten blev tillgänglig från passagerarutrymmet. Den såg då ut ungefär som en C3 planmässigt, utom att det fanns en halvvägg bakom de extra sittplatserna.
Ska för begriplighetens skull tillägga att de extra sittplatserna var fällbara, i likhet med Saltsjöbanevagnarna vid dörrarna. Permanenta extra säten i förarhytten var det inte förstås.
mela skrev:Vem som blir leverantör för A35 och C30 kommer inte att avgöras förrän under andra halvan av 2010, förfrågan med de tekniska kraven mm är ännu inte utskickad.
Så bra då. Då finns ju både tid och möjlighet att tänka till lite extra. Hur de nya vagnarna ska utformas komfortmässigt för att i än högre grad locka bilister från framtidens än bekvämare bilar. Hur man försöker så långt det är möjligt göra tekniska lösningar för att få ut den värme som blir obehaglig i vagnarna sommartid och så långt det är möjligt behålla värmen i dem vintertid. Och på vilket sätt man ska ordna så att det det inte slösas onödig energi i framtiden på obehövligt långa tåg i lågtrafik. Om vagnslängden ska anpassas till befintlig infrastruktur i depåer och vid ändstationer eller om infrastrukturen ska göras om, så det går att göra vettiga anpassningar av tåglängden till efterfrågan. Sånt där man klarade av på 1950-talet...

Det är ju också så att en viktig komfortdetalj är turtätheten. Också där var man duktigare förr i tiden, då man hellre körde korta tåg med extratåg i hög turtäthet, än fullånga tåg i glesare turtäthet som man gör idag. Om man beställer tunneltåg på ett sådant sätt så det anses omöjligt eller för dyrt att koppla dem vid ändstationerna så motverkar också det högre turtäthet och bättre komfort.

Man ska alltså undvika det som kallas suboptimering, och istället försöka lyfta blicken. Att stirra sig blind på kostnaden för en eller annan investeringsdetalj (ingen nämnd, ingen glömd) istället för att försöka se sammanhanget, inte bara vad gäller tunnelbanestrukturen utan trafiken i sin helhet och miljön är varken ett klokt samhällsekonomiskt eller miljömässigt tänkande. Det handlar om stora investeringar och det vore intressant om önskemål och specifikationer samlades in från en större grupp (kanske både vad dagens tunnelbanekunder önskar sig och vad bilister men potentiellt framtida tunnelbanekunder kan tänkas önska sig) än att det är en grupp "specialister" inom området (där ändå alla sorters kompetenser ändå dåligt kan bli företrädda) som ska tänka till vad som ska föreläggas politikerna.

Att man en gång i tiden beställde tunnelvagnar, som prioriterades bli den enda sorten som används på gröna linjen, som sedan är just den linje som har en infrastruktur som inte alls passar den valda vagnslängden för att få en ekonomisk och miljömässig anpassning av tåglängden till efterfrågan, tyder på att det kanske var en lite väl snäv personkrets som tänkte till förra gången. Och att det därför finns visst fog för att påpeka att en breddning av tänket och öppning för lite annorlunda utgångspunkter än de gängse kanske inte är helt fel att fundera över...
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av C30 »

Jag frågade SL Kundtjänst om upphandlingarnas gång, både A35 och C30. Svaret verkar gälla bara C30.
SL skrev:Tyvärr har vi inte hunnit svara dig tidigare, eftersom vi fått många frågor den senaste tiden.

Det finns inte mycket information just nu att tillgå kring upphandlingen eftersom den är pågående. Den enda informationen vi har är följande:

2010-06-18 kom de sista frågorna in från de olika intressenterna.

2010-08-16 var sista dag för inlämning av anbud.

2010-11-26 ska en utvärdering vara avslutad.

2011-01-24 ska förhandlingen vara avslutad.

Feb 2011 Tilldelningsbeslut i styrelsen.

2013-12-12 Leverans fordon nr 1.

2017-10-23 Leverans fordon nr 54.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

Med tanke på att man behöver hälften så många "vagnmetrar tåg" ute i trafik om man kör halvlängståg istället för fullängdståg, så kan man väl dra slutsatsen att man i princip inte behöver kunna dela mer än hälften av fullängdstågen på mitten?

Vad sägs då om att beställa hälften av antalet vagnmeter i form av vagnar som var och en utgör ett fullängståg (jämför vissa großprofil-tunnelbanetåg i Berlin), och beställa resten i form av vagnar som är långa som halvtåg? De halvtåglånga vagnarna borde då ha "Øresundståg-gumminosar" så att man får genomgång då tågen körs som fullängdståg.

Vad gäller verkstadsmöjligheterna så skulle man i princip kunna ha koppel och "gumminosar" (som Øresundstågen, Y2 och en del danska tåg) som gör att man kan dela tågen på "verkstadsanpssade" längder utan att för den skull faktiskt ha någon förarhytt eller ens riktig front vid dessa koppel. Jag är helt övertygad om att vid depårangering så kan man nog leva med att det snöar/regnar in i dessa öppningar på samma sätt som det ändå snöar/regnar in när de vanliga dörrarna är öppna på tågen. Givetvis skulle man däremot inte parkera sånahär isärkopplade vagnar utan att öppningen är placerad mot något lämpligt, t.ex. ett annat tåg.

Anpassa verkstäderna vore förstås bättre om det är rimligt.

Vad på verkstäderna är 'låst' till dagens maxlängd? Vilka verkstadsresuser klarar bara längden på Cx-tåg men inte C20? Om det finns några sådana kvar så lär de väl ändå behöva byggas om hur som helst, och då kan de lika gärna byggas om för någon annan längd än C20-längd om man vill.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av spårlasse »

En nackdel med att ha 140-meterståg som består av en enhet är tre som jag ser det.
1. Överkapacitet - vill man utnyttja det effektivt måste man i sådana se till att dessa vagnar alltid tursätts då inte kortare tåg efterfrågas.
2. Transportproblem. Att koppla loss delar av tågsetet är förstås fortfarande möjligt, men kräver stor insats, vilket gör det knepigt om tåget måste flyttas (vid exempelvis urspårning).
3. Kräver större reservkapacitet. Om något är trasigt -eller behöver service - måste hela tågsetet tas ur trafik. Med fler delar kan andelen reservkapacitet hållas nere.

Att inte ha för många korta enheter är å andra sidan förstås en kostnadssak. Valet av 46,5 meterståg var väl just en balans att spara lite pengar, samtidigt som det inte skulle krävas för stora ombyggnadsinsatser. Dessa beställdes ju i en tid också efter de stora neddragningarna (avseende turtäthet) av tunnelbanetrafiken som skedde i början av 90-talet. Man hade ju då övergått till att i huvudsak inte använda från- och tillkoppling på gröna linjen. Det skulle dock inte heller vara speciellt dyrt att skapa möjlighet. Egentligen är det främst vid Hagsätra som spåret efter stationen skulle förlängas. Det är väl ca 5-10 meter som saknas. En sådan tillbyggnad skulle väl där dock vara rätt lätt att genomföra. Väserut är det förstås sämre, men detta beror ju snarare på trafikupplägg. Åkeshov fungerar ju utmärkt för rangering och Vällingby ligger ju precis vid depån så där blir det knappast någon extrakostnad. I lågtrafik skulle det ju även gå att rangera vid Alvik (eftersom det finns två bryggor - om från/tillkoppling sker uppe på stationen). Det kräver förstås att det inte är för tät trafik.

Frågan är dock om det kommer vara så låg trafik att man egentligen har någon större nytta av tåg som bara är 90-meter långa? Det ser jag väl som var ett tungt skäl till beslutet med C20, man ansåg nog att 4-vagnarståg (utifrån CX-ornas längd) var för kort för den trafik man skulle ha råd med. Det är därför tveksamt om det - med få undantag - egentligen heller framöver kommer bedrivas trafik då det räcker med 70-meters tågset-särskilt som sittplatserna blir färre på grund av krav på flexutrymmen. Möjligen om man tänker köra helt med automatdrift på röda linjen, men då är ju snarast 46-meters tåg att föredra. Förslaget får väl alltså snarast ses som en önskan att inte ha för långa tåg, men att målet ändå i princip är att tågen ska gå kopplade till 145-meterståg i ordinär trafik. Såsom Stockholm växer blir det ju också allt färre tid där det är funktionellt att köra med korta tåg. Se bara hur det ser ut på linje 19 på söndagar...

Internationellt är det väl dock rätt ovanligt att tunnelbanetåg kopplas till och från? Kan på rak arm inte komma på något ställe där detta görs/ har gjorts förutom i Oslo. I pendeltågssystem är det ju betydligt vanligare, men där har man ju inte samma snäva tidsmarginaler. För det är ju också en anspekt i sammanhanget. Och som sagt att det hur man än gör kräver rätt mycket folk. För i tiden var det ju inte så noga med effektiviteten, men med dagens planering, kan det ju vara svårt att få det riktigt effektivt.



Nu väljs ju dock de nya tågen för röda linjen, där man ju också planerar för anpassning av depå (och nya depån i Norsborg),
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

Jag föreslog att bara hälften av totala mängden "fulltåg" skulle vara "full-långa". Då kan de resterande "halvtågen" användas i lågtrafik utan att man är tvungen att köra med för långa tåg.

Det ger däremot effekten att "halvtågen" kommer slitas mer än "fulltågen". Vid revisioner kan det då vara läge att byta plats på delar mellan "fulltåg" och "halvtåg", om man nu vill att de ska få ungefär lika lång livslängd.

Behöver ett "kortkoppel" vara så mycket krångligare att ta isär än ett vanligt koppel? Det borde gå att göra ett kortkoppel lättare att dela än vad det är att t.ex. dela ett X2000-tåg.

En annan variant på det hela vore väl att bara köpa "fulltåg" och använda befintliga C20 för den trafik som kräver kortare tåg. När C20 om många år är slutkörda så är det "bara" att köpa tåg med lämplig längd då...


Förresten, om man väljer två längder så skulle de långa tågen kunna ha färre sittplatser än de kortare (då behöver också tidtabellen vara anpassad efter detta, så att det är lite längre lucka före ett långt än före "två korta" tåg).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6846
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Odd »

M_M skrev:Jag föreslog att bara hälften av totala mängden "fulltåg" skulle vara "full-långa". Då kan de resterande "halvtågen" användas i lågtrafik utan att man är tvungen att köra med för långa tåg.

Det ger däremot effekten att "halvtågen" kommer slitas mer än "fulltågen". Vid revisioner kan det då vara läge att byta plats på delar mellan "fulltåg" och "halvtåg", om man nu vill att de ska få ungefär lika lång livslängd.

Behöver ett "kortkoppel" vara så mycket krångligare att ta isär än ett vanligt koppel? Det borde gå att göra ett kortkoppel lättare att dela än vad det är att t.ex. dela ett X2000-tåg.

En annan variant på det hela vore väl att bara köpa "fulltåg" och använda befintliga C20 för den trafik som kräver kortare tåg. När C20 om många år är slutkörda så är det "bara" att köpa tåg med lämplig längd då...


Förresten, om man väljer två längder så skulle de långa tågen kunna ha färre sittplatser än de kortare (då behöver också tidtabellen vara anpassad efter detta, så att det är lite längre lucka före ett långt än före "två korta" tåg).
Tunneltågen har redan vad man skulle kunna kalla för det du kallar för "kortkoppel". Logistiskt sett så är det enklare att alla tåg kan delas/sättas ihop till fullängdståg resp halvängdståg, istället för dagens 1/3-dels, 2/3-dels och ullängdståg.

Kanske är det så att man skulle kunna komplettera dagens C20-vagnar med två extra 12-meters mellandelar på vardera sidan om M-delen så att vagnarna blir halvlängdståg. De behöver troligen inte motoriserade boggier då vagnarna redan idag har god motorkapacitet. Det skulle iallafall vara ett kostnadseffektivt sätt att öka på vagnparken utan att behöva köpa nya vagnar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
M_M skrev:Jag föreslog att bara hälften av totala mängden "fulltåg" skulle vara "full-långa". Då kan de resterande "halvtågen" användas i lågtrafik utan att man är tvungen att köra med för långa tåg.

Det ger däremot effekten att "halvtågen" kommer slitas mer än "fulltågen". Vid revisioner kan det då vara läge att byta plats på delar mellan "fulltåg" och "halvtåg", om man nu vill att de ska få ungefär lika lång livslängd.

Behöver ett "kortkoppel" vara så mycket krångligare att ta isär än ett vanligt koppel? Det borde gå att göra ett kortkoppel lättare att dela än vad det är att t.ex. dela ett X2000-tåg.

En annan variant på det hela vore väl att bara köpa "fulltåg" och använda befintliga C20 för den trafik som kräver kortare tåg. När C20 om många år är slutkörda så är det "bara" att köpa tåg med lämplig längd då...


Förresten, om man väljer två längder så skulle de långa tågen kunna ha färre sittplatser än de kortare (då behöver också tidtabellen vara anpassad efter detta, så att det är lite längre lucka före ett långt än före "två korta" tåg).
Tunneltågen har redan vad man skulle kunna kalla för det du kallar för "kortkoppel". Logistiskt sett så är det enklare att alla tåg kan delas/sättas ihop till fullängdståg resp halvängdståg, istället för dagens 1/3-dels, 2/3-dels och ullängdståg.
Ja, fast tyvärr har de inte genomgång genom hela tågen.
Odd skrev:Kanske är det så att man skulle kunna komplettera dagens C20-vagnar med två extra 12-meters mellandelar på vardera sidan om M-delen så att vagnarna blir halvlängdståg. De behöver troligen inte motoriserade boggier då vagnarna redan idag har god motorkapacitet. Det skulle iallafall vara ett kostnadseffektivt sätt att öka på vagnparken utan att behöva köpa nya vagnar.
Intressant idé! Det skulle ungefär motsvara att utöka antalet C20-vagnar med 33%.

Räcker verkligen kraften utan motorisering? Man tappar en tredjedel av orken från tre C20 men längden blir som tre C20... I så fall får man nog se över hastigheten på dörrarna som kompensation...

Om man vill motorisera denna del, och man dessutom samtidigt avser beställa nya vagnar, så skulle man kanske kunna göra så att man flyttar runt med traktionsutrustningen så att 3/4 av de förlängda tågen har delar som härstammar från då C20 var nya, medan 1/4 av de förlängda tågen har helt ny traktionsutrustning och dessutom av samma typ som de nyköpta tågen. (Jag erkänner att jag inte vet hur utrustningen är fördelad på befintliga C20-tåg, det kanske blir för krångligt att göra så).
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av bark »

M_M skrev:Ja, fast tyvärr har de inte genomgång genom hela tågen.
Varför är det viktigt?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

bark skrev:
M_M skrev:Ja, fast tyvärr har de inte genomgång genom hela tågen.
Varför är det viktigt?
Resenärerna fördelar sig själva jämnare över hela tåget. Man slipper klassikern att t.ex. ändvagnarna är fulla och mittvagnen bara är halvfull eller liknande.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
bark skrev:
M_M skrev:Ja, fast tyvärr har de inte genomgång genom hela tågen.
Varför är det viktigt?
Resenärerna fördelar sig själva jämnare över hela tåget. Man slipper klassikern att t.ex. ändvagnarna är fulla och mittvagnen bara är halvfull eller liknande.
Gör resenärerna det? Eller är det bara möjligt att de gör det? Min misstanke är att de - som vanligt - går in genom närmaste dörr - alternativt utvändigt springer till nästa dörr - och sätter/ställer sig på första bästa lediga plats. Som jag minns det när jag bodde i Stockholm var det inte alltför vanligt att man gick från en vagnsände till mitten av vagnen eller tvärt om ens i Cx-vagnarna.
Professionell tyckare
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av spårlasse »

Kantorn skrev: Gör resenärerna det? Eller är det bara möjligt att de gör det? Min misstanke är att de - som vanligt - går in genom närmaste dörr - alternativt utvändigt springer till nästa dörr - och sätter/ställer sig på första bästa lediga plats. Som jag minns det när jag bodde i Stockholm var det inte alltför vanligt att man gick från en vagnsände till mitten av vagnen eller tvärt om ens i Cx-vagnarna.
Problemet i Stockholm är ju att alla stationer har upp och nedgång vid ändarna (till skillnad från exempelvis i London). När så tågen går varannan minut, hinnar man ju helt enkelt inte ens till mitten av tåget...Jag tror det bästa är att först och sist i tåget i stället anpassa för detta med stora flexutrymmen, detta ger också möjlighet att i framtiden ha cyklar på tunnelbanan etc. Och till alla som brukar gnälla över att det blir sämre med mer ståplatser, är det ju något som ändå är ofrånkomligt i högtrafik och då är det ju bättre att på- och avstigning går smidigt och att alla får plats. I lågtrafik får man förstås anpassa utbudet till att det finns färre sittplatser...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
bark skrev: quote="M_M" Ja, fast tyvärr har de inte genomgång genom hela tågen. /quote

Varför är det viktigt?
Resenärerna fördelar sig själva jämnare över hela tåget. Man slipper klassikern att t.ex. ändvagnarna är fulla och mittvagnen bara är halvfull eller liknande.
Gör resenärerna det? Eller är det bara möjligt att de gör det? Min misstanke är att de - som vanligt - går in genom närmaste dörr - alternativt utvändigt springer till nästa dörr - och sätter/ställer sig på första bästa lediga plats. Som jag minns det när jag bodde i Stockholm var det inte alltför vanligt att man gick från en vagnsände till mitten av vagnen eller tvärt om ens i Cx-vagnarna.
Det beror väl också på hur tågen ser ut i övrigt?

De där tågen i Berlin som jag tänker på har sittplatser längs sidorna och rätt rejält med ståplats, antagligen så går det rätt bra att ta sig fram i dem även om det är rätt mycket folk.

spårlasse skrev:Problemet i Stockholm är ju att alla stationer har upp och nedgång vid ändarna (till skillnad från exempelvis i London). När så tågen går varannan minut, hinnar man ju helt enkelt inte ens till mitten av tåget...Jag tror det bästa är att först och sist i tåget i stället anpassa för detta med stora flexutrymmen, detta ger också möjlighet att i framtiden ha cyklar på tunnelbanan etc. Och till alla som brukar gnälla över att det blir sämre med mer ståplatser, är det ju något som ändå är ofrånkomligt i högtrafik och då är det ju bättre att på- och avstigning går smidigt och att alla får plats. I lågtrafik får man förstås anpassa utbudet till att det finns färre sittplatser...
Hötorget och T-Centralen är väl undantagen som bekräftar regeln, eller finns det fler stationer där man kommer in närmare mitten? Fridhemsplan också väl?


En lösning skulle kanske vara att ha nån slags 'spärrar' som gör att de som går ut från stationen kan gå närmaste vägen, men de som går till tågen måste följa en gångfålla för att komma fram till 'rätt' läge på plattformen, olika per station?

Eller inte... :)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Kantorn »

spårlasse skrev:
Kantorn skrev: Gör resenärerna det? Eller är det bara möjligt att de gör det? Min misstanke är att de - som vanligt - går in genom närmaste dörr - alternativt utvändigt springer till nästa dörr - och sätter/ställer sig på första bästa lediga plats. Som jag minns det när jag bodde i Stockholm var det inte alltför vanligt att man gick från en vagnsände till mitten av vagnen eller tvärt om ens i Cx-vagnarna.
Problemet i Stockholm är ju att alla stationer har upp och nedgång vid ändarna (till skillnad från exempelvis i London). När så tågen går varannan minut, hinnar man ju helt enkelt inte ens till mitten av tåget...Jag tror det bästa är att först och sist i tåget i stället anpassa för detta med stora flexutrymmen, detta ger också möjlighet att i framtiden ha cyklar på tunnelbanan etc. Och till alla som brukar gnälla över att det blir sämre med mer ståplatser, är det ju något som ändå är ofrånkomligt i högtrafik och då är det ju bättre att på- och avstigning går smidigt och att alla får plats. I lågtrafik får man förstås anpassa utbudet till att det finns färre sittplatser...
Det var inte ett svar på min fråga.
Gör folk det? Jag tror inte det. Om de inte ens tränger sig fram till en sittplats vid nästa dörrpar i en Cx-vagn, vad får då folk att gå tjugo - trettio meter i ett tunnelbanetåg?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
spårlasse skrev:
Kantorn skrev: Gör resenärerna det? Eller är det bara möjligt att de gör det? Min misstanke är att de - som vanligt - går in genom närmaste dörr - alternativt utvändigt springer till nästa dörr - och sätter/ställer sig på första bästa lediga plats. Som jag minns det när jag bodde i Stockholm var det inte alltför vanligt att man gick från en vagnsände till mitten av vagnen eller tvärt om ens i Cx-vagnarna.
Problemet i Stockholm är ju att alla stationer har upp och nedgång vid ändarna (till skillnad från exempelvis i London). När så tågen går varannan minut, hinnar man ju helt enkelt inte ens till mitten av tåget...Jag tror det bästa är att först och sist i tåget i stället anpassa för detta med stora flexutrymmen, detta ger också möjlighet att i framtiden ha cyklar på tunnelbanan etc. Och till alla som brukar gnälla över att det blir sämre med mer ståplatser, är det ju något som ändå är ofrånkomligt i högtrafik och då är det ju bättre att på- och avstigning går smidigt och att alla får plats. I lågtrafik får man förstås anpassa utbudet till att det finns färre sittplatser...
Det var inte ett svar på min fråga.
Gör folk det? Jag tror inte det. Om de inte ens tränger sig fram till en sittplats vid nästa dörrpar i en Cx-vagn, vad får då folk att gå tjugo - trettio meter i ett tunnelbanetåg?
Bredare gångvägar inne i tågen!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Kantorn skrev: Det var inte ett svar på min fråga.
Gör folk det? Jag tror inte det. Om de inte ens tränger sig fram till en sittplats vid nästa dörrpar i en Cx-vagn, vad får då folk att gå tjugo - trettio meter i ett tunnelbanetåg?
Bredare gångvägar inne i tågen!
OK svar på min andra fråga. Men den första? Jag tror det när jag ser det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
Kantorn skrev: Det var inte ett svar på min fråga.
Gör folk det? Jag tror inte det. Om de inte ens tränger sig fram till en sittplats vid nästa dörrpar i en Cx-vagn, vad får då folk att gå tjugo - trettio meter i ett tunnelbanetåg?
Bredare gångvägar inne i tågen!
OK svar på min andra fråga. Men den första? Jag tror det när jag ser det.
Jag erkänner att jag bara åkt i sådana vagnar i lågtrafik, så huruvida de verkligen fylls jämnt låter jag vara osagt...
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av C30 »

Har de senaste inläggen inte varit lite väl mycket offtopic?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Kantorn »

C30 skrev:Har de senaste inläggen inte varit lite väl mycket offtopic?
Jo, förlåt. Jag frågade en sak och fick inte svar på den frågan - därav tjatade jag.
Professionell tyckare
Klingel
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 28 september 2010 18:18

Re: SL upphandlar nya tunnelbane- och spårvagnar

Inlägg av Klingel »

Nice enli mej!
Skriv svar