Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Kantorn skrev:Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Så fort delen ut till den här vändslingan är klar så kommer arbetet att gå vidare söderut till Ringdansen.
Kantorn skrev:Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Så fort delen ut till den här vändslingan är klar så kommer arbetet att gå vidare söderut till Ringdansen.
ok - förlåt. Jag trodde vi var där - men så långt har utbyggnaden naturligtvis inte kommit än
Kantorn skrev:
Den har jag missat men det ser ju vettigt ut. Intressant att de börjar utifrån och går inåt, men det finns väl någon anledning till det.
Störa befintlig spårvagnstrafik så lite som möjligt.
Minska irritation för att spåret ligger länge innan det kommer vidare
Sen finns det förstås sådana som kan betraktas som i teorin möjliga konspirationer:
Försvåra en avkortning av projektet.... (Det "går" dock inte att lägga någon vändslinga innan Trumpetaregatan)
Kantorn skrev:
Den har jag missat men det ser ju vettigt ut. Intressant att de börjar utifrån och går inåt, men det finns väl någon anledning till det.
Störa befintlig spårvagnstrafik så lite som möjligt.
Minska irritation för att spåret ligger länge innan det kommer vidare
Sen finns det förstås sådana som kan betraktas som i teorin möjliga konspirationer:
Försvåra en avkortning av projektet.... (Det "går" dock inte att lägga någon vändslinga innan Trumpetaregatan)
//T
Fast sen är ju sånna småsaker som att andra byggen utmed sträckan rent fysiskt är ivägen, nu och längre fram, ganska tungt vägande skäl i planeringen.
Det har kommit så långt att makadam applicerats. "Infarten till OKQ8" är nu "Gamla infarten till OKQ8", det lär väl komma spår på den smatten inom kort. Det har dykt upp en vagn för makadamtransporten.
Fast den här biten är inte klar än, och man har inte börjat med något spårarbete längre norrut. Skulle de inte det 1/10?
Eftersom jag inte kommer att besöka Norrköpings södra förstäder lika ofta i den nära framtiden plockar jag fram en bild ur arkivet. Foto: Hans Bark. Det är taget februari 1978.
Den uppmärksamme ser att fasadplåten på "Korven" just kommit på. Att Hageby Vårdcentral inte är byggd. Och att det är 6 år kvar av rökmolnet över innerstaden.
En intressant fråga är om vändslingan får nån bra indikator som talar om för resenärerna vilket hållplatsläge nästa avgång mot centrum kommer gå från?
Om man jämför med Göteborg så är (eller åtminstone var...) det en ren gissning om man kommer iväg snabbast genom att kliva på en vagn som står i slingan eller vänta på att en vagn angör hållplatsen för genomgående trafik.
M_M skrev:En intressant fråga är om vändslingan får nån bra indikator som talar om för resenärerna vilket hållplatsläge nästa avgång mot centrum kommer gå från?
Vad ska man med det till ??
Vad vi vet nu, så kommer all ordinarie trafik att gå från Navestad, dvs slingan blir bara reservslinga då utbyggnaden är klar.
Annars så sätter man ju upp alldeles utmärkta realtidskyltar på alla hållplatser numera. De borde ju lösa det du efterfrågar.
M_M skrev:En intressant fråga är om vändslingan får nån bra indikator som talar om för resenärerna vilket hållplatsläge nästa avgång mot centrum kommer gå från?
Vad ska man med det till ??
Vad vi vet nu, så kommer all ordinarie trafik att gå från Navestad, dvs slingan blir bara reservslinga då utbyggnaden är klar.
Aha, ja då behövs ingen sån indikering.
leifd skrev:Annars så sätter man ju upp alldeles utmärkta realtidskyltar på alla hållplatser numera. De borde ju lösa det du efterfrågar.
Sant, jättebra med sådana skyltar!
Edit: Det där med hållplatser utan realtidsskylt får man kanske betrakta som en 1900-tals-grej
Här ska det fortsätta ut mot Ringdansen. Man har under veckan stängt av Kungsängsleden och dragit den här stumpen för att minimera de totala störningarna när nästa etapp byggs.
Samtidigt bakom Hageby Centrum ser man i bildens högra del att de satt igång med grundarbetet för spårdragningen. Under tiden är den här biten av Hagebygatan avstängd; trafiken dirigeras om via smågatorna Snickaregatan - Muraregatan - Limmaregatan.
Det verkar vara ett spårkryss på gång här någonstans, något jag inte lyckas hitta på de kartor och ritningar jag hittar nu.
Nej, jag lyckas inte begripa vad man använder den här till. Sätta fast â€kringlorâ€?
bark skrev:
Det verkar vara ett spårkryss på gång här någonstans, något jag inte lyckas hitta på de kartor och ritningar jag hittar nu.
Precis, jag la också märke till det igår när jag promenerade längs sträckan. Dessutom verkar det som att ytterligare ett spårkryss ska anläggas i närheten av bron över Söderleden. Jag såg liknande spårsnuttar där ...
Egentligen är det väl självklart att en nybyggd sträcka ska anläggas med spårkryss, alldeles särskilt som den ska trafikeras av dubbelriktade vagnar. Varför ska båda spåren bli obrukbara om en spårvagn pajat i ena spåret? Jag tycker det ser ut som det kommer att finnas övergångsmöjligheter till motspår med ungefär en kilometers mellanrum på den nya sträckan. Den första är ju där banan grenar av sig från Klingsbergsslingan, den andra alltså ungefär vid bron över Söderleden, den tredje strax söder om Hageby centrum, den fjärde utgörs av vändslingan vid Trumpetaregatan, och den femte lär ju bli vändslingan vid Ringdansen. Kan detta stämma? Vad säger ni som är lite mer insatta i tankegångarna bakom denna "kupp"? För som bark mycket riktigt påpekar finns ju ingen antydan till denna konstruktion på de för allmänheten tillgängliga kartorna ...
Niklas Karlsson skrev:För som bark mycket riktigt påpekar finns ju ingen antydan till denna konstruktion på de för allmänheten tillgängliga kartorna ...
Det borde finnas på bygglovskartorna, men de lyckas jag inte hitta.
Men jag hittade fram något kanske ännu intressantare: Bygglovshandlingarna för nästa etapp: Trumpetaregatan - Ringdansen.Länk! *Och här finns verklig dynamit för oss spårvägsintresserade: En alternativ dragning över E22 mot Rambodal. Någon som vet mer?
Har det sagts något om hur restiderna mellan Navestad/Hageby och Söder Tull respektive Resecentrum kommer att förändras jämfört med idag när spårvägen tas i bruk, dvs när man åker spårvägslinje 2 i stället för busslinje 113? Personligen tycker jag ju att linje 2 får en "konstig" linjesträckning som ser lustigt sicksackig ut om den ska fortsätta gå över Öster, och det går ju mycket fortare att åka buss än spårvagn även på sträckan Ljura - Söder Tull. Vad har man sagt om hastigheter på nya spårvägsavsnittet? Vad tycker Norrköpingsborna ifall restiderna blir längre? Skulle man inte kunna bygga om Ljuraspåret så att högre hastighet än 15 km/h kan tillåtas, genom att hägna in det och ta bort någon av övergångarna och kanske ha tydligare varningssignaler vid övergångarna?