Norrköping: Bygget i Hageby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Tjatigt? Kanske, men jag tar bara de bilder som jag själv skulle vilja ha sett.

Bild
Man har tydligen fått tag på ett parti begagnade betongslipers.

Bild
Vändslingan börjar kännas färdigbygd.

14 ytterligare bilder på min hemsida.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Kantorn »

Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Kantorn skrev:Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Så fort delen ut till den här vändslingan är klar så kommer arbetet att gå vidare söderut till Ringdansen.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Kantorn »

bark skrev:
Kantorn skrev:Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Så fort delen ut till den här vändslingan är klar så kommer arbetet att gå vidare söderut till Ringdansen.
ok - förlåt. Jag trodde vi var där - men så långt har utbyggnaden naturligtvis inte kommit än :oops:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 2763 »

Utbyggnaden började med slingan Trumpetaregatan (den nya slingan som är avbildad) och fortlöper i långsamt expresstempo in mot Ljura.

När första etappen är klar (dvs spårvägsnätet hänger ihop i en enhet) fortsätter man härifrån ner till Ringdansen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Kantorn skrev:Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Jag rekommenderar åter informationsbroschyren som jag tidigare länkat till.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Kantorn »

bark skrev:
Kantorn skrev:Förlåt en smålänning som inte har koll på spårplaner - spåren rakt fram, är de till någon ny vagnhall eller är de tänkta att fortsätta till Söderköping?
Jag rekommenderar åter informationsbroschyren som jag tidigare länkat till.
Den har jag missat :oops: men det ser ju vettigt ut. Intressant att de börjar utifrån och går inåt, men det finns väl någon anledning till det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Den har jag missat :oops: men det ser ju vettigt ut. Intressant att de börjar utifrån och går inåt, men det finns väl någon anledning till det.
Störa befintlig spårvagnstrafik så lite som möjligt.
Minska irritation för att spåret ligger länge innan det kommer vidare

Sen finns det förstås sådana som kan betraktas som i teorin möjliga konspirationer:
Försvåra en avkortning av projektet.... (Det "går" dock inte att lägga någon vändslinga innan Trumpetaregatan)

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

TonyM skrev:
Kantorn skrev: Den har jag missat :oops: men det ser ju vettigt ut. Intressant att de börjar utifrån och går inåt, men det finns väl någon anledning till det.
Störa befintlig spårvagnstrafik så lite som möjligt.
Minska irritation för att spåret ligger länge innan det kommer vidare

Sen finns det förstås sådana som kan betraktas som i teorin möjliga konspirationer:
Försvåra en avkortning av projektet.... (Det "går" dock inte att lägga någon vändslinga innan Trumpetaregatan)

//T
Fast sen är ju sånna småsaker som att andra byggen utmed sträckan rent fysiskt är ivägen, nu och längre fram, ganska tungt vägande skäl i planeringen.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Bild

Nu har jag varit i Norrköping igen.

Det har kommit så långt att makadam applicerats. "Infarten till OKQ8" är nu "Gamla infarten till OKQ8", det lär väl komma spår på den smatten inom kort. Det har dykt upp en vagn för makadamtransporten.

Fast den här biten är inte klar än, och man har inte börjat med något spårarbete längre norrut. Skulle de inte det 1/10?

Fler bilder på min hemsida.
Senast redigerad av bark den onsdag 07 oktober 2009 19:14, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Eos95 »

det roliga var i helgen var jag där (hadde inte tid att fota) och då stog den typ på samma ställe :cheesygrin:
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Eftersom jag inte kommer att besöka Norrköpings södra förstäder lika ofta i den nära framtiden plockar jag fram en bild ur arkivet. Foto: Hans Bark. Det är taget februari 1978.

Bild

Den uppmärksamme ser att fasadplåten på "Korven" just kommit på. Att Hageby Vårdcentral inte är byggd. Och att det är 6 år kvar av rökmolnet över innerstaden.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av M_M »

bark skrev:Tjatigt?
Inte det minsta!
bark skrev:Bild
Vändslingan börjar kännas färdigbygd.
En intressant fråga är om vändslingan får nån bra indikator som talar om för resenärerna vilket hållplatsläge nästa avgång mot centrum kommer gå från?

Om man jämför med Göteborg så är (eller åtminstone var...) det en ren gissning om man kommer iväg snabbast genom att kliva på en vagn som står i slingan eller vänta på att en vagn angör hållplatsen för genomgående trafik.
bark skrev:Bild

Det har dykt upp en vagn för makadamtransporten.
Cool. Första spårfordonet ut på sträckan månne?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

M_M skrev:En intressant fråga är om vändslingan får nån bra indikator som talar om för resenärerna vilket hållplatsläge nästa avgång mot centrum kommer gå från?
Vad ska man med det till ??
Vad vi vet nu, så kommer all ordinarie trafik att gå från Navestad, dvs slingan blir bara reservslinga då utbyggnaden är klar.
Annars så sätter man ju upp alldeles utmärkta realtidskyltar på alla hållplatser numera. De borde ju lösa det du efterfrågar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
M_M skrev:En intressant fråga är om vändslingan får nån bra indikator som talar om för resenärerna vilket hållplatsläge nästa avgång mot centrum kommer gå från?
Vad ska man med det till ??
Vad vi vet nu, så kommer all ordinarie trafik att gå från Navestad, dvs slingan blir bara reservslinga då utbyggnaden är klar.
Aha, ja då behövs ingen sån indikering.
leifd skrev:Annars så sätter man ju upp alldeles utmärkta realtidskyltar på alla hållplatser numera. De borde ju lösa det du efterfrågar.
Sant, jättebra med sådana skyltar!

Edit: Det där med hållplatser utan realtidsskylt får man kanske betrakta som en 1900-tals-grej :D
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Edit: Det där med hållplatser utan realtidsskylt får man kanske betrakta som en 1900-tals-grej :D
Kanske inte helt på gamla linjer, men nybyggda lär ju få skyltar i full utsträckning.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Dags för en koll på läget i Hageby från igår:

Bild
Här ska det fortsätta ut mot Ringdansen. Man har under veckan stängt av Kungsängsleden och dragit den här stumpen för att minimera de totala störningarna när nästa etapp byggs.

Bild
Samtidigt bakom Hageby Centrum ser man i bildens högra del att de satt igång med grundarbetet för spårdragningen. Under tiden är den här biten av Hagebygatan avstängd; trafiken dirigeras om via smågatorna Snickaregatan - Muraregatan - Limmaregatan.

Bild
Det verkar vara ett spårkryss på gång här någonstans, något jag inte lyckas hitta på de kartor och ritningar jag hittar nu.

Bild
Nej, jag lyckas inte begripa vad man använder den här till. Sätta fast ”kringlor”?

Några fler bilder på min hemsida.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Niklas Karlsson »

bark skrev:Bild
Det verkar vara ett spårkryss på gång här någonstans, något jag inte lyckas hitta på de kartor och ritningar jag hittar nu.
Precis, jag la också märke till det igår när jag promenerade längs sträckan. Dessutom verkar det som att ytterligare ett spårkryss ska anläggas i närheten av bron över Söderleden. Jag såg liknande spårsnuttar där ...

Egentligen är det väl självklart att en nybyggd sträcka ska anläggas med spårkryss, alldeles särskilt som den ska trafikeras av dubbelriktade vagnar. Varför ska båda spåren bli obrukbara om en spårvagn pajat i ena spåret? Jag tycker det ser ut som det kommer att finnas övergångsmöjligheter till motspår med ungefär en kilometers mellanrum på den nya sträckan. Den första är ju där banan grenar av sig från Klingsbergsslingan, den andra alltså ungefär vid bron över Söderleden, den tredje strax söder om Hageby centrum, den fjärde utgörs av vändslingan vid Trumpetaregatan, och den femte lär ju bli vändslingan vid Ringdansen. Kan detta stämma? Vad säger ni som är lite mer insatta i tankegångarna bakom denna "kupp"? För som bark mycket riktigt påpekar finns ju ingen antydan till denna konstruktion på de för allmänheten tillgängliga kartorna ...

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Niklas Karlsson skrev:För som bark mycket riktigt påpekar finns ju ingen antydan till denna konstruktion på de för allmänheten tillgängliga kartorna ...
Det borde finnas på bygglovskartorna, men de lyckas jag inte hitta.

Men jag hittade fram något kanske ännu intressantare: Bygglovshandlingarna för nästa etapp: Trumpetaregatan - Ringdansen. Länk! *Och här finns verklig dynamit för oss spårvägsintresserade: En alternativ dragning över E22 mot Rambodal. Någon som vet mer?
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Har det sagts något om hur restiderna mellan Navestad/Hageby och Söder Tull respektive Resecentrum kommer att förändras jämfört med idag när spårvägen tas i bruk, dvs när man åker spårvägslinje 2 i stället för busslinje 113? Personligen tycker jag ju att linje 2 får en "konstig" linjesträckning som ser lustigt sicksackig ut om den ska fortsätta gå över Öster, och det går ju mycket fortare att åka buss än spårvagn även på sträckan Ljura - Söder Tull. Vad har man sagt om hastigheter på nya spårvägsavsnittet? Vad tycker Norrköpingsborna ifall restiderna blir längre? Skulle man inte kunna bygga om Ljuraspåret så att högre hastighet än 15 km/h kan tillåtas, genom att hägna in det och ta bort någon av övergångarna och kanske ha tydligare varningssignaler vid övergångarna?
Skriv svar