Sida 3 av 3
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: söndag 13 april 2008 15:21
av daniel_s
Sparkfot skrev:Den vid Skogis & Åkeshov då? De användes väl inte heller så mycket?
Det är väl egentligen inte hur mycket bryggan används som är det lämpligaste måttet på hur nödvändig den är, utan snarare hur mycket besvärligare det skulle bli om den inte fanns när man behövde den!
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: söndag 13 april 2008 17:46
av Sparkfot
daniel_s skrev:Sparkfot skrev:Den vid Skogis & Åkeshov då? De användes väl inte heller så mycket?
Det är väl egentligen inte hur mycket bryggan används som är det lämpligaste måttet på hur nödvändig den är, utan snarare hur mycket besvärligare det skulle bli om den inte fanns när man behövde den!
Sant. så de kan räknas in som "lite nödvändiga" bryggor kategorin då?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: söndag 13 april 2008 17:50
av daniel_s
På en skala 1-5, där 1 är "praktiskt taget onödig" och 5 är "oumbärlig", ger jag Åkeshov en trea. Skogskyrkogården får en tvåa.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: söndag 13 april 2008 18:58
av Sparkfot
daniel_s skrev:På en skala 1-5, där 1 är "praktiskt taget onödig" och 5 är "oumbärlig", ger jag Åkeshov en trea. Skogskyrkogården får en tvåa.
Låt gå för det, Åkeshov bryggan är ju trots bra att ha efter ombyggnaden! Ska bli intressant hur det blir med Skogis bryggan efter ombyggnaden.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: tisdag 15 april 2008 13:48
av AGR
Puggen skrev:Vilken vändbrygga är den mest onödiga i t-banesystemet? Vilken används minst tillexempel?
Kan tänka mig vändbryggan mellan Hötorget och Rådmansgatan, har bara sett att den används vid trafikstopp och dylikt men o andra sidan har den en ganska viktig funktion vid dessa situationer.
Onödiga växlar undrar jag också över. Tillexempel växeln strax söder om Enskede gård och den strax norr om Stureby. Har bara sett den användas en enda gång under alla år jag åkt tunnelbana.
Fler sådana här exempel vore kul.
Som flera andra har skrivit. Inga växlar eller vändbryggor är onödiga. Hötorgsbryggan används när man vänder tåg från VY till Brommasvarven och tvärtom när det är trångt i Alvik i sådana fall är det bättre att köra till Rådmansgatan för vändning. Sturebyväxeln används vid vädning av mycket sena 19 eller vid behov av motspårskörning Svedmyra-Högdalen tex.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: lördag 19 april 2008 23:15
av mela
Tillhör inte de som normalt brukar eftersträva att trådar spårar ur...
Men om man vänder på frågan, vilka vändbryggor/vändspår saknas?
Personligen säger jag:
* Söder om Skärholmen, antingen Skärholmen eller Vårberg, vändmöjlighet finns ju i och för sig i Sätra, men placeringen känns inte helt optimal med tanke på den utveckling som skett sedan spåren anlades.
* Alvik eller strax väster därom, visst går det att vända i Alvik, men en utformning liknande Åkeshov eller Vällingby vore önskvärd för att reducera störningskänsligheten, detsamma kan fö gälla vid Odenplan. Behovet kan dock antas minska något om grenen till Karolinska byggs.
/ Melker
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: lördag 19 april 2008 23:21
av Sparkfot
mela skrev:Tillhör inte de som normalt brukar eftersträva att trådar spårar ur...
Men om man vänder på frågan, vilka vändbryggor/vändspår saknas?
Personligen säger jag:
* Söder om Skärholmen, antingen Skärholmen eller Vårberg, vändmöjlighet finns ju i och för sig i Sätra, men placeringen känns inte helt optimal med tanke på den utveckling som skett sedan spåren anlades.
* Alvik eller strax väster därom, visst går det att vända i Alvik, men en utformning liknande Åkeshov eller Vällingby vore önskvärd för att reducera störningskänsligheten, detsamma kan fö gälla vid Odenplan. Behovet kan dock antas minska något om grenen till Karolinska byggs.
/ Melker
Finns övergångsväxlar mellan Skärholmen å Vårberg, finns även övergångsväxlar mellan Stora Mossen å Abramhamsberg. Knasar det vid Odenplan så får man vända vid Hötorget i värsta fall?.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: söndag 20 april 2008 1:20
av daniel_s
Sparkfot skrev:Finns övergångsväxlar mellan Skärholmen å Vårberg, finns även övergångsväxlar mellan Stora Mossen å Abramhamsberg. Knasar det vid Odenplan så får man vända vid Hötorget i värsta fall?.
Melker har helt rätt i att det behövs ett riktigt vändspår mellan Skärholmen och Vårberg. Idag finns en överproduktion av trafik på sträckan Skärholmen-Norsborg på vintern och en viss trängsel Sätra-Skärholmen på sommaren. En ordentlig vändmöjlighet i Skärholmen skulle göra det möjligt att rätta till detta.
Övergångsväxlarna är bra att ha i nödfall men inget att vända i planmässigt i rusningen; de ligger mitt emellan stationerna och signalsystemet är inte utrustat för dubbelriktad körning.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: söndag 20 april 2008 18:07
av Sparkfot
daniel_s skrev:Sparkfot skrev:Finns övergångsväxlar mellan Skärholmen å Vårberg, finns även övergångsväxlar mellan Stora Mossen å Abramhamsberg. Knasar det vid Odenplan så får man vända vid Hötorget i värsta fall?.
Melker har helt rätt i att det behövs ett riktigt vändspår mellan Skärholmen och Vårberg. Idag finns en överproduktion av trafik på sträckan Skärholmen-Norsborg på vintern och en viss trängsel Sätra-Skärholmen på sommaren. En ordentlig vändmöjlighet i Skärholmen skulle göra det möjligt att rätta till detta.
Övergångsväxlarna är bra att ha i nödfall men inget att vända i planmässigt i rusningen; de ligger mitt emellan stationerna och signalsystemet är inte utrustat för dubbelriktad körning.
Så om vi kan bygga bort övergångsväxlarna å sätta in ett vändspår med brygga ungefär på samma plats där växlarna ligger idag så vore det lysande?

Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Postat: torsdag 24 april 2008 15:57
av JFK
Tekniska högskolans brygga avskiljs av signal 494 och delar in den i två uppställningsspår. Det allra nordligaste spåret, ungefär 40 meter som saknar brygga är ju inte så flitigt använt.