Bobjörk skrev:Har missat den här tråden, men vill säga till Leif D att Acela skriver ingenstans att han kör för fort.
Han skriver bara att "han är van vid att stampa gasen i botten" vilket inte är detsamma som att köra för fort, utan likväl kan innebära att man måste trycka gasen i botten för att få nån form av acceleleration. Typ som när man ska få en trött Omni att komma upp i 60 för att kunna byta fil på Lidingöbron innan den tar slut...
Bobjörk får väl tycka och tro vad han vill, liksom jag vad jag vill.
Kan bara konstatera att liknelsen med en Omni, är mindre bra. Några sådana Omni har då aldrig jag kört i allafall.
Jag säger att Bobjörk har helt rätt. Den bilen jag körde, som nu är skrot, hade ingen tubro, för den var f.ö trasig, å den hade samma accerlation som en trött omni. Kaffebacken där det är 90 ligger jag i 50-55 km/h. går inte så mycket fortare
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
tomsa skrev:Orsaken till lampornas svaga sken är, vilket jag inte ser att någon har svarat på ännu, att vagnen gått ner i strömsparläge. Detta sker då vagnen inte varit använd under 5 minuter.
Visst visst, men titta på bilden, så ser du att du har fel....
Eftersom du säger att du har rätt, så har du väl det. Jag har ju bara 13 års erfarenhet av vagntypen, varav 4 år i vår verkstad bakom mig. Mitt uttalande grundar mig på att även mittlampan lyser, vilket den inte gör om inte helljuset är på. Det är dock vanligt att det ser ut så här när solen lyser på vagnen och speglas i reflektorerna, men jag har väl fel där också.
I samma sekund som vagnen aktiveras av att föraren skjuter körhandtaget framåt tänds framlyktorna upp i normalläge, och då de två nedre, inte den översta lampan i mitten.
tomsa skrev:Orsaken till lampornas svaga sken är, vilket jag inte ser att någon har svarat på ännu, att vagnen gått ner i strömsparläge. Detta sker då vagnen inte varit använd under 5 minuter.
Visst visst, men titta på bilden, så ser du att du har fel....
Eftersom du säger att du har rätt, så har du väl det. Jag har ju bara 13 års erfarenhet av vagntypen, varav 4 år i vår verkstad bakom mig. Mitt uttalande grundar mig på att även mittlampan lyser, vilket den inte gör om inte helljuset är på. Det är dock vanligt att det ser ut så här när solen lyser på vagnen och speglas i reflektorerna, men jag har väl fel där också.
I samma sekund som vagnen aktiveras av att föraren skjuter körhandtaget framåt tänds framlyktorna upp i normalläge, och då de två nedre, inte den översta lampan i mitten.
Här har varit självcensur !
Senast redigerad av leifd den lördag 01 mars 2008 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jag blir lite ledsen när ni håller på att bygga upp vallar som ni gör! Det får en att tappa lusten att hålla på att skriva här. Snälla jag ber er - diskutera lite lugnare.
Leif, Du har mycket goda erfarenheter av spårvagnar i allmänhet men jag har en känsla av att din kunnskap om M31 i synnerhet är begränsad. Då blir dina erfarenheter inom spårväg och signalteknik något begränsad.
När jag tittar på bilden ser jag att föraren sitter snett - han kan mycket väl vara involverad i ett samtal med en passagerare.
Tomsa, Var inte för säker på att lampan inte lyser. Anledningen till det kan exempelvis vara vagnfel - det har hänt förr.
TonyM skrev:Jag blir lite ledsen när ni håller på att bygga upp vallar som ni gör! Det får en att tappa lusten att hålla på att skriva här. Snälla jag ber er - diskutera lite lugnare.
Leif, Du har mycket goda erfarenheter av spårvagnar i allmänhet men jag har en känsla av att din kunnskap om M31 i synnerhet är begränsad. Då blir dina erfarenheter inom spårväg och signalteknik något begränsad.
När jag tittar på bilden ser jag att föraren sitter snett - han kan mycket väl vara involverad i ett samtal med en passagerare.
Tomsa, Var inte för säker på att lampan inte lyser. Anledningen till det kan exempelvis vara vagnfel - det har hänt förr.