[SvD] SL Access ytterligare försenat

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av M_M »

BosseW skrev:När man laddar sitt kort i automaten så föreslår den att kortet ska gälla från dagens datum även om kortet gäller några dagar till. Hade det verkligen varit så svårt att programmera så att den ställde sig på dagen efter att den nuvarande biljetten går ut. Sen borde man kunna ändra framåt i tiden om man av någon anledning vill ha ett glapp i giltigheten, men inte bakåt.
Det är väl gissningsvis sånthär som är förklaringen till att man inte körde igång med automater igång "överallt" över en natt.

Förresten så vore det verkligen önskvärt om automaten inte bara visar datum utan även veckodagar, både för start och stopp. De flesta som jobbpendlar har troligen måttlig nytta av att nästa period gäller direkt efter föregående om den föregående går ut på en lördag o.s.v...
Jonas1968 skrev:Varför över huvud taget ha ett system där man vid köp måste bestämma första giltighetsdatum. I Örebro län så kan man köpa eller ladda in en period men perioden börjar gälla först vid första resan. Laddar man in en ny period medan den gamla fortfarande har giltighetstid kvar så aktiveras den nya först vid första användande efter det att den gamla perioden gått ut. Om detta funkar i Örebro som kör det gamla Scanpointsystemet så varför kan detta moderna system inte få samma funktion?
Det funkar att ha "startar vid aktivering" även hos Västtrafik som väl kör samma kortsystem om jag fattat rätt. Av nån anledning så går det dock inte om man köper ett årskort, otroligt fånigt IMHO som vid första årskortköpet ställdes inför beslutsvåndan om vilken dag jag ville att kortet skulle börja gälla. Eftersom jag inte hade nåt bra beslutsunderlag så tog jag "i morgon" och eftersom jag inte hade något direkt ärende den dagen så var jag tvungen att supa på krogen för att få nån nytta av att kortet började gälla den dagen. Ingen bra alkoholpolitisk inverkan där, västtrafik! :cheesygrin:
BosseW skrev:Jag laddade mitt kort i förra veckan och har för mig att det dök upp en möjlighet att ladda 72-timmarskort vilket kommer att bli aktuellt i slutet av maj när jag får besök av en kompis från Malmö. Frågan är bara var man får själva kortet ifrån. Att först stå i kö och hämta ett kort för att sedan gå till en automat och ladda det verkar inte helt genomtänkt med tanke på att 72-timmarskort normalt sett bara laddas en gång.
Jag tvivlar på att de flesta kort bara laddas en gång. Jag återanvänder alla kort som går att återanvända. Till exempel är mitt scanpointkort från 90-talet (tror jag, jag har fått det utbytt en gång när man bytte utseende på korten). I Stockholm upplever jag problemet att det ofta slutar med att SL har gjort nån taxeändring som gör att man antingen får hoppas på tur att stämpelremsan som gick ut "för ett tag sen" accepteras i spärrarna, eller så sittar man med frimärkesstora enkelbiljetter som är värdelösa eftersom man skulle varit tvungen att åka till stockholm inom en viss tid eller kostat på sig ett frimärke som motsvarar halva biljettens värde för att kunna lösa in den... All sån "skit" hoppas jag verkligen att SL blir av med nu! (För övrigt tycker jag att Västtrafik borde ge folk minst ett drygt år och inte bara ett halvår att lösa in gamla 100-kort mot nya kort. Det är inte för mycket begärt att man ska kunna besöka en ort årligen utan att bli blåst på återstoden på ens rabatt/värdekort).
LÅ1 skrev:Hur mycket kostar blanka kort för SL? Att lägga ut dem vid automaterna kanske ger onödigt stort svinn? Men om de finns att hämta i spärrar och kanske också i Pressbyrån så har man väl minimerat problemet. I ditt fall så är det väl en god idé att skaffa de blanka kort som behövs i förväg, som en service åt dina gäster. Det förutsätter förstås att du möter dem redan innan de behöver korten!

När alla biljetter säljs på dessa kort, via automater, kommer då all sådan försäljning att upphöra i Pressbyrån? Singelbiljetter kanske blir kvar i pappersform? Men det finns det ju automater för redan nu, på en del platser!
I London kan man köpa kort som är färdigladdade med ett visst belopp (de har ju ett "pay as you go"-system) på platser där det i övrigt inte finns något kortutbud att tala om. En tämligen kvalificerad gissning är väl att det inte behövs nån utrustning alls på de ställen som säljer dessa kort (förutom det vanliga - en kassaapparat och stöldsäker förvaring av stöldbegärliga prylar, typ). Med andra ord så vore det kanske en god idé att pressbyrån och liknande (samt ombordarna på de fjärr/regionaltåg som trafikerar Stockholm) säljer kort som startar vid första användning...
Kristofer skrev:
BosseW skrev:Jag har hört att tanken är att de så småningom ska kosta 10 kr, så det är ju en överkomlig summa.
Härvarande länstrafikbolag (kommunen alltså) tar en pant på 20 kr för korten. Ingen kostnad alltså, men en pant, och det känns ju synnerligen rimligt.
I London verkar det finnas två varianter, dels "vanliga" kort med £3 pant, och dels "turistkort" som kostar £2 i engångsavgift som man inte kan få tebax.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

När jag nu skulle köpa säsongskort för sommaren så visade det sig att det inte gick att göra i automaterna! Varför?

Jag la säsongskortet på ett helt nytt kort, eftersom det blev lite överlappning och mitt 30-dagarskort gällde till 4 maj. Då skulle jag ju kunna skänka bort eller lån ut det gamla kortet under dessa dagar!

Egentligen är säsongskorten lite udda i kortfloran, eftersom de inte har flexibel giltighetstid! (Sommarrabatten kan ju ordnas genom att ge rabatt för kort som börjar gälla inom ett vist datumintervall, så det borde inte vara problemet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Jonas1968

Inlägg av Jonas1968 »

M_M skrev:
Jag tvivlar på att de flesta kort bara laddas en gång. Jag återanvänder alla kort som går att återanvända. Till exempel är mitt scanpointkort från 90-talet (tror jag, jag har fått det utbytt en gång när man bytte utseende på korten). I Stockholm upplever jag problemet att det ofta slutar med att SL har gjort nån taxeändring som gör att man antingen får hoppas på tur att stämpelremsan som gick ut "för ett tag sen" accepteras i spärrarna, eller så sittar man med frimärkesstora enkelbiljetter som är värdelösa eftersom man skulle varit tvungen att åka till stockholm inom en viss tid eller kostat på sig ett frimärke som motsvarar halva biljettens värde för att kunna lösa in den... All sån "skit" hoppas jag verkligen att SL blir av med nu! (För övrigt tycker jag att Västtrafik borde ge folk minst ett drygt år och inte bara ett halvår att lösa in gamla 100-kort mot nya kort. Det är inte för mycket begärt att man ska kunna besöka en ort årligen utan att bli blåst på återstoden på ens rabatt/värdekort).
Om man har värdekort som laddas med ett visst belopp pengar t ex 200 kronor så eliminerar man lätt problemet med remsor som går ut. Ett värdekort hos länstrafiken Örebro fungerar även efter en taxehöjning. Apparaten drar bara ett litet större belopp från kortet då man åker. Problemet med inlösen av gamla färdbevis så fort det skett en taxehöjning uppstår inte då. Skulle gissa att det fungerar likadant hos alla länstrafiksbolag som använder Scanpoint. Problemet med SLs rabattremsor är ju att dom är laddade med ett bestämmt antal kuponger vilket betyder att man får krånglet med inlösen av gamla remsor så fort det skett en taxehöjning.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

M_M skrev:
BosseW skrev:Jag laddade mitt kort i förra veckan och har för mig att det dök upp en möjlighet att ladda 72-timmarskort vilket kommer att bli aktuellt i slutet av maj när jag får besök av en kompis från Malmö. Frågan är bara var man får själva kortet ifrån. Att först stå i kö och hämta ett kort för att sedan gå till en automat och ladda det verkar inte helt genomtänkt med tanke på att 72-timmarskort normalt sett bara laddas en gång.
Jag tvivlar på att de flesta kort bara laddas en gång. Jag återanvänder alla kort som går att återanvända...
Men just 72-timmarskort köps väl företrädesvis av turister som åker hem igen efter några dagar. Att dessa kort återladdas i någon nämnvärd omfattning tvivlar jag på.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

SL borde skaffa engångskort som här i RÄ«ga (en av få saker som är bra med det här systemet), de är av tunnare plast (som de gamla SL-korten) och kan inte laddas om utan man får ett nytt nästa gång. På de här korten kan man få enkelresor (5,10,20) eller kort upp till 5 dagar.

Vad händer egentligen med SL:s "remsor" på Access-korten??
När ska de komma och hur kommer de fungera?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag tror att SL slopar remsorna och enkelbiljetterna och ersätter det med resepengar som dras av vid läsning av kortet vid passage/kontroll.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BosseW skrev:
M_M skrev:
Jag tvivlar på att de flesta kort bara laddas en gång. Jag återanvänder alla kort som går att återanvända...
Men just 72-timmarskort köps väl företrädesvis av turister som åker hem igen efter några dagar. Att dessa kort återladdas i någon nämnvärd omfattning tvivlar jag på.
Det beror nog på hur ofta samma turist besöker Stockholm. En del turister är såklart bara där en gång, medan andra återvänder nog flera gånger.

(Dessutom säljs säkert en mindre mängd 72-timmars och 7-dagarskort till de som oftast använder månadskort, för att fylla i glappet mellan när deras månadskort går ut och när t.ex. semestern eller liknande börjar. Om SL inför möjligheten att ha alla periodladdningar, d.v.s. termin/halvår, månad, vecka, 72-timmar och 24-timmar, på samma kort, så lär de få klart bättre statistik på hur folk gör när deras perioder inte stämmer med deras liv så att säga.)
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

M_M skrev:Om SL inför möjligheten att ha alla periodladdningar, d.v.s. termin/halvår, månad, vecka, 72-timmar och 24-timmar, på samma kort, så lär de få klart bättre statistik på hur folk gör när deras perioder inte stämmer med deras liv så att säga.)
Då är det väl resenärens liv det är fel på om detta uppstår? ;)
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tranquility skrev:
M_M skrev:Om SL inför möjligheten att ha alla periodladdningar, d.v.s. termin/halvår, månad, vecka, 72-timmar och 24-timmar, på samma kort, så lär de få klart bättre statistik på hur folk gör när deras perioder inte stämmer med deras liv så att säga.)
Det går att lägga in olika varianter på ett och samma kort! Dock har kortet bara två "biljettplatser" för aktuell och framtida biljett. Hallvårskort finns inte i SL-trafiken. Hur det är med års- och terminskort på accesskorten vet jag inte. Tror inte terminskorten kan laddas på sådana ännu. Och det går inte att köpa 4-månadskort i automaterna, men de kan laddas på korten. Det tycks vara så att inga kort med mer än 30 dagars giltighet har flexibel starttid!

Men enligt nyhetsartikel i dagens Metro så skall accessystemet vara helt utbyggt först vid nästa halvårsskifte! Drygt ett år kvar alltså!
antaeus

Inlägg av antaeus »

LÅ1 skrev:
Tranquility skrev:
Det går att lägga in olika varianter på ett och samma kort! Dock har kortet bara två "biljettplatser" för aktuell och framtida biljett. Hallvårskort finns inte i SL-trafiken. Hur det är med års- och terminskort på accesskorten vet jag inte. Tror inte terminskorten kan laddas på sådana ännu. Och det går inte att köpa 4-månadskort i automaterna, men de kan laddas på korten. Det tycks vara så att inga kort med mer än 30 dagars giltighet har flexibel starttid!

Men enligt nyhetsartikel i dagens Metro så skall accessystemet vara helt utbyggt först vid nästa halvårsskifte! Drygt ett år kvar alltså!

Är det nån annan än jag som funderat på integritetsproblemet med Access-korten? Alla resor kan ju spåras och om du köpt kortet med ett bank/kreditkort kan kortet bindas till person.

Av den anledningen har inte jag velat köpa förlängning av giltigheten med ett kort. Alltid med kontanter.
Observera att jag inte har nåt att dölja eller är speciellt konspiratorisk av mig, tycker bara att mitt resande är min ensak och har ingen lust att hamna i nåt register över resevanor där personer kan identifieras!

Var inte det i Göteborg polisen begärde Västtrafik om alla resenärers id som hade åkt en viss sträcka en viss tid då det hände nåt mord eller dylikt?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

antaeus skrev: Är det nån annan än jag som funderat på integritetsproblemet med Access-korten? Alla resor kan ju spåras och om du köpt kortet med ett bank/kreditkort kan kortet bindas till person.

Av den anledningen har inte jag velat köpa förlängning av giltigheten med ett kort. Alltid med kontanter.
Observera att jag inte har nåt att dölja eller är speciellt konspiratorisk av mig, tycker bara att mitt resande är min ensak och har ingen lust att hamna i nåt register över resevanor där personer kan identifieras!

Var inte det i Göteborg polisen begärde Västtrafik om alla resenärers id som hade åkt en viss sträcka en viss tid då det hände nåt mord eller dylikt?
Idag är det vad jag förstår inte tekniskt möjligt att hamna i ett sådant register. Den enda uppgift SL har är ju numret på ditt bankkort, och banken lämnar p.g.a. banksekretessen inte ut vem kortet tillhör. Om det inte lagts på is så har SL på gång att man ska kunna registrera sitt kort för att kunna få förlustgaranti, men i så fall kommer alla med Accesskort att kunna identifieras, oberoende av om ,am betalar kontant eller med kort. Å andra sidan kommer väl den här registreringen att bli frivillig så ett sådant register hade inte blivit mycket värt.

Sen tycker jag väl kanske inte att det har någon större betydelse om någon kan se mina resvanor. Då är det väl aningen värre med att Systembolaget kan se exakt vad du handlat hos dem de senaste tio åren, förutsatt att du betalt med kort. Och att de fått reda på ditt kortnummer.

Har du inga kundkort hos t.ex. Ica, Konsum, Hemköp eller Vi-Butikerna? De kan i så fall se vad du handlat, Inte bara smör och leverpastej utan också t.ex. kondomer och herrtidningar vilket kanske inte är så roligt om man har någon bekant som har tillgång till denna databas.

Om sådana här registeruppgifter kan användas för att lösa allvarliga brott så tycker jag faktiskt att det bara är bra. Det är en sliten klyscha, men om jag har rent mjöl i påsen har jag inget att frukta.
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

BosseW skrev:Sen tycker jag väl kanske inte att det har någon större betydelse om någon kan se mina resvanor. Då är det väl aningen värre med att Systembolaget kan se exakt vad du handlat hos dem de senaste tio åren, förutsatt att du betalt med kort. Och att de fått reda på ditt kortnummer.
Själv tycker jag tvärtom att det är värre att någon kan kartlägga exakt hur jag rört mig under en viss tidsperiod jämfört med att någon kan se att jag köpte en flaska vin och 10 öl för sju år sedan.
BosseW skrev:Har du inga kundkort hos t.ex. Ica, Konsum, Hemköp eller Vi-Butikerna? De kan i så fall se vad du handlat, Inte bara smör och leverpastej utan också t.ex. kondomer och herrtidningar vilket kanske inte är så roligt om man har någon bekant som har tillgång till denna databas.
Ja, just kondomer är något man inte vill att folk ska veta att man nyttjar ;).
BosseW skrev:Om sådana här registeruppgifter kan användas för att lösa allvarliga brott så tycker jag faktiskt att det bara är bra. Det är en sliten klyscha, men om jag har rent mjöl i påsen har jag inget att frukta.
Man behöver inte begå brott för att inte vilja att vem som helst ska veta var man varit. Kan handla om att man har något udda men lagligt intresse vilket kanske skulle ställa till det om ens sambo eller arbetsgivaren fick reda på.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Tranquility skrev: Själv tycker jag tvärtom att det är värre att någon kan kartlägga exakt hur jag rört mig under en viss tidsperiod jämfört med att någon kan se att jag köpte en flaska vin och 10 öl för sju år sedan.
Att få tag i en förteckning över vars och ens alkoholinköp är nog en våt dröm hos t.ex. Folkhälsoinstitutet och nykterhetsrörelsen. Och det är en ganska överhängande risk att de kommer att ringa och trakassera dig om de tycker du handlat för mycket. Däremot tror jag att intresset hos någon att få reda på att du åker till Fruängen varje torsdag em är ganska obefintligt.
Tranquility skrev: Ja, just kondomer är något man inte vill att folk ska veta att man nyttjar ;).
Nej, men det kanske inte är så roligt om din fru eller sambo får reda på att du köpte ett paket under den där konferensresan.
Tranquility skrev: Man behöver inte begå brott för att inte vilja att vem som helst ska veta var man varit. Kan handla om att man har något udda men lagligt intresse vilket kanske skulle ställa till det om ens sambo eller arbetsgivaren fick reda på.
Om det inte handlar om ett brott är det väl knappast någon som talar om det vare sig för din arbetsgivare eller sambo.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BosseW skrev:
Tranquility skrev: Själv tycker jag tvärtom att det är värre att någon kan kartlägga exakt hur jag rört mig under en viss tidsperiod jämfört med att någon kan se att jag köpte en flaska vin och 10 öl för sju år sedan.
Att få tag i en förteckning över vars och ens alkoholinköp är nog en våt dröm hos t.ex. Folkhälsoinstitutet och nykterhetsrörelsen. Och det är en ganska överhängande risk att de kommer att ringa och trakassera dig om de tycker du handlat för mycket. Däremot tror jag att intresset hos någon att få reda på att du åker till Fruängen varje torsdag em är ganska obefintligt.
Nä, fast om du åker från Hagsätra till Högdalen med 9.56-tåget varje måndag så kan de ju ändå på goda grunder misstänka att du tänker stå och hänga på låset till Systemet...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

antaeus skrev:Är det nån annan än jag som funderat på integritetsproblemet med Access-korten? Alla resor kan ju spåras och om du köpt kortet med ett bank/kreditkort kan kortet bindas till person.

Jag har funderat på det! Inte för att jag tror SL kan få ut namnet på den som äger kontokortet, men kopplingen Accesskort - kontokort finns lagrad för framtiden. Hur länge vet jag inte. Tillsammans med alla andra register så är detta ett bra arbetsmaterial för den som vill kontrollera befolkningen, i det fall man kan få fatt i uppgifterna! Dagens politiker tycks ju i praktiken inte ge så mycket för integriteten, så länge det rör elektroniska spår, videoövervakning är möjligen (än så länge?) undantaget.

Politiska omvälvningar KAN komma snabbt, även om det inte finns så mycket som tyder på att Sverige är på väg mot en diktatur så är det rimligt att inte lagra mer material om människors privata liv än nödvändigt.

Tänk på hur DDR lyckades hantera ett mycket stort informationsmaterial, trots avsaknad av modern teknik för den hanteringen. Och glöm inte att det naturligtvis även i Sverige finns illegalister, infiltratörer och spioner på de mest oväntade ställena! "Fienden lägger pussel, behåll din bit" hette det under 2:a världskriget!

För övrigt; Jag tänker inte registrera mitt Accesskort på SL!

Detta kan verka nojigt, det medges! Men bättre insiktsfull än aningslös!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hur vågar ni vara på Internet om ni är så nojiga? Jag har registrerat mitt Västtrafikkkort eftersom det ger möjlighet att spärra det. Skulle jag någonsin göra en resa som jag inte vill att polisen ska kunna spåra så får jag väl betala kontant. Dessutom måste man komma ihåg att stänga av mobiltelefonen så att de inte kan spåra ens rörelser på det viset.
antaeus

Inlägg av antaeus »

BosseW skrev:
antaeus skrev: Är det nån annan än jag som funderat på integritetsproblemet med Access-korten? Alla resor kan ju spåras och om du köpt kortet med ett bank/kreditkort kan kortet bindas till person.

Idag är det vad jag förstår inte tekniskt möjligt att hamna i ett sådant register. Den enda uppgift SL har är ju numret på ditt bankkort, och banken lämnar p.g.a. banksekretessen inte ut vem kortet tillhör. Om det inte lagts på is så har SL på gång att man ska kunna registrera sitt kort för att kunna få förlustgaranti, men i så fall kommer alla med Accesskort att kunna identifieras, oberoende av om ,am betalar kontant eller med kort. Å andra sidan kommer väl den här registreringen att bli frivillig så ett sådant register hade inte blivit mycket värt.

Sen tycker jag väl kanske inte att det har någon större betydelse om någon kan se mina resvanor. Då är det väl aningen värre med att Systembolaget kan se exakt vad du handlat hos dem de senaste tio åren, förutsatt att du betalt med kort. Och att de fått reda på ditt kortnummer.

Har du inga kundkort hos t.ex. Ica, Konsum, Hemköp eller Vi-Butikerna? De kan i så fall se vad du handlat, Inte bara smör och leverpastej utan också t.ex. kondomer och herrtidningar vilket kanske inte är så roligt om man har någon bekant som har tillgång till denna databas.

Om sådana här registeruppgifter kan användas för att lösa allvarliga brott så tycker jag faktiskt att det bara är bra. Det är en sliten klyscha, men om jag har rent mjöl i påsen har jag inget att frukta.
Läsning av Pär Ströms bok Övervakad ger dig en annan bild av registreringen som sker i samhället idag, även om man 'inte har nåt att dölja'.
Och man kan replikera till det genom att fråga varför du då har en dörr i toaletten om du inte har nåt att dölja? Det handlar om att alla ska ha rätt bestämma var du lämnar dina digitala fotspår. Och som nån skrev här kan samhällen förändras snabbare än någon kan tro, att vi just nu har fred sedan 60 år är väl ingen garanti att Sverige/Europa aldirg mera ska hamna i konflikt, eller hur?
Och då kan dina resor till en viss plats vid viss tidpunkt vara mycket komprometterande för din person.

Men visst handlar jag och betalar med mitt bankkort (det står faktikst ett namn där också), men vissa affärer sköter jag hellre med kontanter, även om det inte är några illegala inköp jag gör.
Ytterst handlar det om vilken sorts samhälle vi ska ha, just nu kan det kännas lite långsökt med oron, men när man bakar in alla informationer om dig så kan man få mycket omfattande bild av dig som person.
Tänk om Försäkringsbolagen skulle få listan på folks Systembolags inköp, skulle du få en livförsäkring för dig eller ens för dina barn mm?

Många aspekter tål att diskuteras, men att tycka att det är bekvämt om jag tappar mitt kort och får pengarna tillbaka om jag registrerat det är att göra det mycket enkelt för sig!

//Max
Johnny

Inlägg av Johnny »

M_M skrev:
(För övrigt tycker jag att Västtrafik borde ge folk minst ett drygt år och inte bara ett halvår att lösa in gamla 100-kort mot nya kort. Det är inte för mycket begärt att man ska kunna besöka en ort årligen utan att bli blåst på återstoden på ens rabatt/värdekort).
Du har tio år på dig att lösa in dina gamla 100-kort. Däremot kan du bara åka på dem några månader till.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tranquility skrev: ...

Själv tycker jag tvärtom att det är värre att någon kan kartlägga exakt hur jag rört mig under en viss tidsperiod jämfört med att någon kan se att jag köpte en flaska vin och 10 öl för sju år sedan.
Mobiltelefonbolagen vet...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Det största tanken med att registrera sitt Access-kort är just förlustgaratin och spärrningar av kort i framtiden.
dessutom kan man ju E-handla där. just därför har jag registrerat mig hos mittsl.
f.ö. så nämner jag aldrig mitt hemadress eller telefonnummer, vill man mig något så får man ta det per E-mail.
Skriv svar